Texas Chevy 500
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Texas Chevy 500
Lite tider och länkar till årets sista IndyCar race. Ska Kenny och team Rahal få allt att fungera och en seger, troligen inte, men det blir nog ett spännande race med många som kan bli Champion.
Track Activity Schedule (Svenska tider)
Practice 1 Fri. Oct. 10 19.00.
Practice 2 Fri. Oct. 10 22.15.
Qualifying Sat. Oct. 11 01.30.
Practice 3 Sat. Oct. 11 16.00.
Final Practice Sat. Oct. 11 19.30.
Race Sun. Oct. 12 21.45.
Ljudlänkar:
Thu 8 Oct Indy Racing Weekly 02.06 (kan lyssnas i efterhand)
http://playlist.yahoo.com/makeplaylist.dll?id=1171813
Sat 10 Oct Live Quals From Texas 01.30 (kan lyssnas i efterhand)
http://playlist.yahoo.com/makeplaylist. ... ent=115192
Sun 12 Oct Chevy 500 From Texas, Race. 21.00
http://playlist.yahoo.com/makeplaylist. ... ent=115193
Eftersnack
Thu 15 Oct Indy Racing Weekly 02.06 (kan lyssnas i efterhand)
http://playlist.yahoo.com/makeplaylist.dll?id=1171813
Många förare kan ta hem årets Indy Car. Här är förutsättningarna: http://www.crash.net/uk/en/news_view.as ... &nid=78377
och PDF-fil med alla tänkbara senarion. http://www.indyracing.com/indycar/news/ ... narios.pdf
Track Activity Schedule (Svenska tider)
Practice 1 Fri. Oct. 10 19.00.
Practice 2 Fri. Oct. 10 22.15.
Qualifying Sat. Oct. 11 01.30.
Practice 3 Sat. Oct. 11 16.00.
Final Practice Sat. Oct. 11 19.30.
Race Sun. Oct. 12 21.45.
Ljudlänkar:
Thu 8 Oct Indy Racing Weekly 02.06 (kan lyssnas i efterhand)
http://playlist.yahoo.com/makeplaylist.dll?id=1171813
Sat 10 Oct Live Quals From Texas 01.30 (kan lyssnas i efterhand)
http://playlist.yahoo.com/makeplaylist. ... ent=115192
Sun 12 Oct Chevy 500 From Texas, Race. 21.00
http://playlist.yahoo.com/makeplaylist. ... ent=115193
Eftersnack
Thu 15 Oct Indy Racing Weekly 02.06 (kan lyssnas i efterhand)
http://playlist.yahoo.com/makeplaylist.dll?id=1171813
Många förare kan ta hem årets Indy Car. Här är förutsättningarna: http://www.crash.net/uk/en/news_view.as ... &nid=78377
och PDF-fil med alla tänkbara senarion. http://www.indyracing.com/indycar/news/ ... narios.pdf
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Go Sam Hornish Jr
Han har fått mig att med ett visst mått av underhållning faktiskt se en del IRL-race i år och nästan se fram emot det här. Där ser man vad en förare kan göra trots allt.
Han har fått mig att med ett visst mått av underhållning faktiskt se en del IRL-race i år och nästan se fram emot det här. Där ser man vad en förare kan göra trots allt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Gil de Ferran tar pole i sitt sista race. Vore häftigt om han skulle vinna det också. Kenny sjua.
1 6 Gil de Ferran Sao Paulo, Brazil Team Penske 23.5031 222.864
2 9 Scott Dixon Auckland, New Zealand Ganassi Racing 23.5040 222.856
3 10 Tomas Scheckter Cape Town, South Africa Ganassi Racing 23.5988 221.960
4 21 Felipe Giaffone Sao Paulo, Brazil Mo Nunn Racing 23.5995 221.954
5 3 Helio Castroneves Sao Paulo, Brazil Team Penske 23.6073 221.881
6 2 Vitor Meira Brasilia, Brazil Team Menard 23.6095 221.860
7 15 Kenny Brack Arvika, Sweden Team Rahal 23.6492 221.487
8 27 Bryan Herta Valencia, Calif. Green Racing 23.6928 221.080
9 11 Tony Kanaan Salvador, Bahia, Brazil Green Racing 23.7186 220.839
10 24 Robbie Buhl Detroit Dreyer & Reinbold Racing 23.7244 220.785
11 12 Tora Takagi Shizuoka, Japan Mo Nunn Racing 23.7564 220.488
12 4 Sam Hornish Jr. Defiance, Ohio Panther Racing 23.7612 220.443
13 13 Greg Ray Plano, Texas Access Motorsports 23.8132 219.962
14 52 Alex Barron Menifee, Calif. Cheever Racing 23.8441 219.677
15 55 R Roger Yasukawa Los Angeles Fernandez Racing 23.8545 219.581
16 7 R Dan Wheldon Emberton, England Green Racing 23.8671 219.465
17 31 Al Unser Jr. Albuquerque, Kelley Racing 23.9697 218.526
18 91 Richie Hearn Las Vegas Hemelgarn Racing 23.9762 218.467
19 14 R A. J. Foyt IV Hockley, Texas A. J. Foyt Enterprises 24.0782 217.541
20 8 Scott Sharp Norwalk, Kelley Racing 24.0796 217.529
21 23 Sarah Fisher Commercial Point, Ohio Dreyer & Reinbold Racing 24.1475 216.917
22 18 R Ed Carpenter Indianapolis PDM Racing 24.4969 213.823
1 6 Gil de Ferran Sao Paulo, Brazil Team Penske 23.5031 222.864
2 9 Scott Dixon Auckland, New Zealand Ganassi Racing 23.5040 222.856
3 10 Tomas Scheckter Cape Town, South Africa Ganassi Racing 23.5988 221.960
4 21 Felipe Giaffone Sao Paulo, Brazil Mo Nunn Racing 23.5995 221.954
5 3 Helio Castroneves Sao Paulo, Brazil Team Penske 23.6073 221.881
6 2 Vitor Meira Brasilia, Brazil Team Menard 23.6095 221.860
7 15 Kenny Brack Arvika, Sweden Team Rahal 23.6492 221.487
8 27 Bryan Herta Valencia, Calif. Green Racing 23.6928 221.080
9 11 Tony Kanaan Salvador, Bahia, Brazil Green Racing 23.7186 220.839
10 24 Robbie Buhl Detroit Dreyer & Reinbold Racing 23.7244 220.785
11 12 Tora Takagi Shizuoka, Japan Mo Nunn Racing 23.7564 220.488
12 4 Sam Hornish Jr. Defiance, Ohio Panther Racing 23.7612 220.443
13 13 Greg Ray Plano, Texas Access Motorsports 23.8132 219.962
14 52 Alex Barron Menifee, Calif. Cheever Racing 23.8441 219.677
15 55 R Roger Yasukawa Los Angeles Fernandez Racing 23.8545 219.581
16 7 R Dan Wheldon Emberton, England Green Racing 23.8671 219.465
17 31 Al Unser Jr. Albuquerque, Kelley Racing 23.9697 218.526
18 91 Richie Hearn Las Vegas Hemelgarn Racing 23.9762 218.467
19 14 R A. J. Foyt IV Hockley, Texas A. J. Foyt Enterprises 24.0782 217.541
20 8 Scott Sharp Norwalk, Kelley Racing 24.0796 217.529
21 23 Sarah Fisher Commercial Point, Ohio Dreyer & Reinbold Racing 24.1475 216.917
22 18 R Ed Carpenter Indianapolis PDM Racing 24.4969 213.823
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ser ut som om Kenny träffade den enda stolpen längs hela staketet. Påminner otäckt mycket om Jeff Krosnoffs krasch i Toronto för en sex, sju år sedan. Satans jävla skit! Det är inte ofta jag ber till högre makter men nu gör jag det. Killen ska ju bli pappa också. Stackars Anita som ska behöva uppleva det här.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det där var fruktansvärt att se. Tydligen är han på sjukhuset nu - flögs dit i helikopter allvarligt skadad. Hoppas verkligen att han klarar sig. Jag hoppas inte att det är som min första känsla direkt som slog till direkt i kroppen: Fontana 1999 när Greg Moore omkom.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: fre apr 11, 2003 14:21
- Ort: Göteborg, Sverige
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Bräck awake and alert in infield care center är det flera som har skrivit på Atlas F1BB.
Hoppas hoppas hoppas att det stämmer och att han klarade sig.
Multipal fractures är också det senaste
Hoppas hoppas hoppas att det stämmer och att han klarade sig.
Multipal fractures är också det senaste
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Växjö
En mycket otäck krash... Mycket talar för allvarliga skador för Kenny. Racet skulle man ju inte kunnat fortsätta i vilket fall som helst närmsta dagen då hela staketet var förmanglat.. Jag fick först för mig att bilen låg på andra sidan muren... Tur för publiken att den delan av läktaren var helt tom..
Hoppas Kenny lever, då får han vara nöjd med dagen
Hoppas Kenny lever, då får han vara nöjd med dagen
____________
In med Sato!!
In med Sato!!
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: lör jan 11, 2003 01:00
- Ort: gbg
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: lör jan 11, 2003 01:00
- Ort: gbg
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: lör jan 11, 2003 01:00
- Ort: gbg
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: lör jan 11, 2003 01:00
- Ort: gbg
Tomas Scheckter and Kenny Brack. Scheckter was uninjured. Brack was transported via air to Parkland Hospital in Dallas in serious, but stable condition. He was awake, alert and talking when he left the HCA infield care center! VAAAAA? Kan ju betyda vad som helst! Men såg man det så vet man att det är allvarligt!
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Arvika
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Arvika
Jävlar vilken smäll. Det värsta jag sett på mycket länge. Men man kan inte bli annat än imponerad av säkerheten i dom här bilarna (om det nu stämmer att Kenny har klarat sig relativt hyggligt). Kolla på klippet, precis allt blir till småflis, förutom det där lilla svarta som kanar iväg längs banan. Jag har aldrig gillat uttrycket "survival cell", men nu...
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Monday, October 13, 2003
Tillståndet stabilt för Kenny
MONDAY, October 13, 2003
Kenny Bräck skadades allvarligt under söndagens sista Indy Cartävling på Texas Motor Speedway efter en kollision med Tomas Scheckter på det 187:e varvcet.
"Tillståndet är stabilt. Kenny Bräck genomgår fortsatta undersökningar och tester på Parkland Hospital i Dallas. Han är alert och pratar", meddelar representanter för hans stall, Team Rahal, under natten till måndagen.
kennybrack.com
Är väl bara att hoppas att han klarar sig så bra som möjligt
Tillståndet stabilt för Kenny
MONDAY, October 13, 2003
Kenny Bräck skadades allvarligt under söndagens sista Indy Cartävling på Texas Motor Speedway efter en kollision med Tomas Scheckter på det 187:e varvcet.
"Tillståndet är stabilt. Kenny Bräck genomgår fortsatta undersökningar och tester på Parkland Hospital i Dallas. Han är alert och pratar", meddelar representanter för hans stall, Team Rahal, under natten till måndagen.
kennybrack.com
Är väl bara att hoppas att han klarar sig så bra som möjligt
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: fre apr 11, 2003 14:21
- Ort: Göteborg, Sverige
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
En fraktur på en nedre ryggkota (L-3) kommer att opereras senare under veckan.Cuscino skrev:Kan man verkligen bli helt återställd efter så många benbrott, bl.a. i ryggen? Kan han gå igen är det ett smärre mirakel.jeison skrev:"Skadorna är inte livshotande och vi förväntar oss att Kenny Bräck blir helt återställd", säger IRL:s egen läkare, Henry Bock i en kommuniké.
Förhoppningsvis så är det så att kotan är skadad men inte nerverna, då är det bara en tidsfråga innna han är uppe igen.
Faran är väl om det blir som med Peterson att han får ut fetter i blodet från alla benbrott men så ser det ju som tur är inte ut att vara.
/
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nu är ju rapporterna positiva, han har opererats och är vid medvetande.
Det är helt underbara nyheter att läsa efter att ha sett den fruktansvärda kraschen.
Det är helt underbara nyheter att läsa efter att ha sett den fruktansvärda kraschen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: mån maj 13, 2002 02:00
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Jag har inte ens velat titta på kraschen än. Nu verkar det ju som Kenny blir OK och det är det viktigaste. I så fall har han haft tur för det verkar ju ha varit något oerhört. Personligen så vågar jag inte ropa hej än utan hoppas ödmjukt om att han ska bli bra.
Jag är inte mycket för superspeedways och har aldrig varit det. Igår kom jag på varför återigen.
Jag är inte mycket för superspeedways och har aldrig varit det. Igår kom jag på varför återigen.
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Man kan se krashen på ESPN http://rpm.espn.go.com/rpm/seriesIndex?series=irl
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Då går det bra att säga "Ägget" nu!Dietrick skrev:Jag har aldrig gillat uttrycket "survival cell", men nu...
http://www.expressen.se/expressen/jsp/p ... 69&a=70713
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Trevligt att läsa till skillnad från den svenska pressen där man som vanligt drar upp mardrömsscenarios som att han riskerar att bli förlamad (nyhetera på radion imorse) och att lårbensbrott kan leda till döden (Expressen eller Aftonbladet) Förstår inte varför de alltid ska hålla på med sina domedagsprofetior istället för att vara lite mer sakliga.jajo skrev:Det blir bara bättre och bättre:
http://www.indystar.com/print/articles/ ... 0-037.html
/Jan
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
Håller med att det behövs en "positivare ton" överhuvudtaget i medierna.LuckyStrike1 skrev:Trevligt att läsa till skillnad från den svenska pressen där man som vanligt drar upp mardrömsscenarios som att han riskerar att bli förlamad (nyhetera på radion imorse) och att lårbensbrott kan leda till döden (Expressen eller Aftonbladet) Förstår inte varför de alltid ska hålla på med sina domedagsprofetior istället för att vara lite mer sakliga.jajo skrev:Det blir bara bättre och bättre:
http://www.indystar.com/print/articles/ ... 0-037.html
/Jan
Fast hur du kan få det till osakligt vet jag inte, brott på kotor är inte att leka med och det kan hända att man förvärrar skadan vid ett kirurgiskt ingrepp. Visst kan ett brott på ett stort ben i kroppen leda till döden typ det som ledde till Petersons tragiska död, nu är man dock mycket bättre på att förhindra detta.
Troligen är det så att hemskheter säljer bättre än positiva vinklingar.
/
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Paradoxalt nog så tror jag att om IRL-bilarna inte hade haft så mycket downforce..inte varit så begränsade och därmed jämna i loppen så skulle man sluppit det här. Då hade man sluppit bilar som ligger en millimeter från varandra och körskickligheten hade varit mer utslagsgivande..då hade Bräck varit en långsida före de andra.
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Arvika
Körskickligheten blir väl inte avgörande om bilarna är mindre jämna? Och mindre downforce kan man alltid skrika, men kolla på NASCAR, hur nära ligger inte de? Felet är väl snarare upplägget med ovaler, med gulflagg och säkerhetsbil så fort nånting händer. Det packar ihop fältet och gör att största delen av racet egentligen bara är en transportsträcka där det enda man kan göra är att ligga tätt bakom någon för att spara bränsle. Nu har väl IRL nån bonuspoäng för flest ledda varv, men förutom det finns det ju egentligen inte nån större anledning att ligga i täten och slåss om det ändå återstår 200 varv?
Men det är väl så de vill ha det, den amerikanska tv-publiken har väl svårt med att se tjusningen i F1 där det är lite större avstånd mellan bilarna och där det handlar om en annan typ av depåplanering än "ööh, nu är det nog nån som kommer att krascha snart, då väntar vi med att ta in andretti".
Jag tror att sålänge som man kör med formelbilar på superovaler så kommer nog såna här incidenter alltid inträffa nån gång då och då. Men tyvärr är det nog ändå så att sålänge det finns en tv-publik som vill titta så kommer nog inte de styrande att ta bort de här banorna från kalendern.
Men det är väl så de vill ha det, den amerikanska tv-publiken har väl svårt med att se tjusningen i F1 där det är lite större avstånd mellan bilarna och där det handlar om en annan typ av depåplanering än "ööh, nu är det nog nån som kommer att krascha snart, då väntar vi med att ta in andretti".
Jag tror att sålänge som man kör med formelbilar på superovaler så kommer nog såna här incidenter alltid inträffa nån gång då och då. Men tyvärr är det nog ändå så att sålänge det finns en tv-publik som vill titta så kommer nog inte de styrande att ta bort de här banorna från kalendern.
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
“It's like Russian Roulette. Sooner or later your time is coming. ”
http://espn.go.com/rpm/irl/2003/1013/1637489.html
http://espn.go.com/rpm/irl/2003/1013/1637489.html
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
"How many more broken backs and close calls is it going to take before the IRL is held responsible for gross negligence and reckless disregard for it's competitors "
http://www.champweb.net/newsphp/fullnews.php?id=915
/Jan
http://www.champweb.net/newsphp/fullnews.php?id=915
/Jan
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Dietrick, poängen med mindre downforce är att körskickligheten kommer fram mer. IRL nu är ju full gas från start till mål med effekten strypt på bilarna. Krönikorna ovan (Robin Miller skrev mycket bra) beskriver problemet. I stället för en omkörning så ligger bilarna bredvid varandra och ska sega sig om.