Långlopp

Rally, rallycross, GT, F3, Formel ford, m.m.
Användarens profilbild
AndersF1

Långlopp

Inlägg av AndersF1 »

Jag och "Nisse" samt en tredje kamrat var i söndags och gjorde Gelleråsen osäker i långloppsserien 9-timmars: www.9-timmars.com
Vi kom in på en 13:e plats(av 23) och fick totalplaceringen 15 (14:e och 11:e i de två tidigare loppen) i serien.
Körning och bil var helt OK, men depåarbetet och strategin hade väl en del övrigt att önska...
Jag lyckades bl.a. glömma att stänga tanklocket efter en tankning, vilket säkert kostade oss ett par tre varv. :oops: Man fick inte spilla så jag lyckades efter stor koncentration utföra en snabb tankning med jeepdunk utan att spilla en droppe. Tyvärr glömdes tanklocket bort och då tankpåfyllningen sitter i "skuffen" så fick vi 20 liter soppa där istället. Nåt som bl.a. ogillades av våra medtävlare som fick sina bilar neddränkta med bensin...

Växellådan ville inte riktigt vara med hela vägen heller, så sista halvtimmen kördes utan 1:a och 3:an, samt med 2:an och 4:an ytterst rasslig. Men vi kom i mål.

Loppet varade i 8 timmar, med minst 7 förarbyten. Vi gjorde tyvärr 12 depåstopp, varav 8 planerade, så där försvann våra chanser till att vara med i toppen. De nya däcken hade ett grymt grepp, vilket vi inte riktigt räknat med, så vi var bl.a. tvungna att ha minst halv tank för att inte suga luft i vänstersvängar, m.a.o. väldigt frekvent tankning. Med obafflat tråg ledde greppet även till viss oljelampsblinkning, vilket krävde ett extra depåstopp för oljepåfyllning. De andra 3 oplanerade stoppen var 2 för tanklocksklantandet och 1 för kontroll av växellådsoljudet.

Kul så in i bomben var det i alla fall. :up: :)