Wirdheims test med BAR
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: tor mar 13, 2003 10:20
Wirdheims test med BAR
Är det någon som sett att han ska testat idag ? De har ju inte gått ut med ett pressmedelande om det iaf.
Hoppas björn lyckas idagens test (om det blir av)
Hoppas björn lyckas idagens test (om det blir av)
--------------------------------------------------------
Wirdheim till F1 2004!
Wirdheim till F1 2004!
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Han är på plats och enligt AB så blir det test i eftermiddag. Det skulle ha varit en hel dag men p g a Satos krasch så behöver stallet ta igen förlorad testtid så då får Björn kliva åt sidan under förmiddagen
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
Ja enligt Aftonbladet, kanske inte helt tillförlitligt men ändå så kör man "bara" i eftermiddag allt för att krascharen Sato har varit framme.
Han får dock ett nytt test med BAR i oktober efter säsongen är över.
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 03,00.html
Fattar inte vad Sato gör i en bil överhuvudtaget hur mycket pengar han pumpar in så kan det ju aldrig täcka skadorna han åsamkar.
/
Han får dock ett nytt test med BAR i oktober efter säsongen är över.
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 03,00.html
Fattar inte vad Sato gör i en bil överhuvudtaget hur mycket pengar han pumpar in så kan det ju aldrig täcka skadorna han åsamkar.
/
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Sato förklarade ju sin krasch av den där historiska bilen i uppvisningsracet i Monaco förra året med att han alltid kör fullt..ja just det.
Killen har ju komplex..om han känner att han behöver krascha museibilar för att hävda sitt ego och sin snabbhet.
Det är bara att hoppas att Dave Richards får bestämma vilka förare han ska ha..och inte Honda..I så fall sitter Björn i BAR nästa år.
Killen har ju komplex..om han känner att han behöver krascha museibilar för att hävda sitt ego och sin snabbhet.
Det är bara att hoppas att Dave Richards får bestämma vilka förare han ska ha..och inte Honda..I så fall sitter Björn i BAR nästa år.
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
Trist. Blir nog CART för Wirdheim nästa år. Tror inte han fått tillräckligt med chanser att visa sina talanger för F1-stallen för att få ett kontrakt med dem.
Han verkar ha en hel del otur den där Björn.
Jaja, det betyder ju bara att man kanske kan börja titta på CART igen nästa säsong. Har inte blivit så mkt i år iom att Bräck kör IRL.
Han verkar ha en hel del otur den där Björn.
Jaja, det betyder ju bara att man kanske kan börja titta på CART igen nästa säsong. Har inte blivit så mkt i år iom att Bräck kör IRL.
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Låt dem köra mot varandra får vi se vem som är snabbast... Sen är ju min åsikt att det handlar inte bara om vem som kör bilen snabbast.. Men innan vi ger oss in i den diskussionen så bör de väl få en ärlig chans mot varandra. Jag tror ju att Sato är snabbare.. (vilket givetvis kan bero på att han har mer erfarenhet)
Testinställning eller ej, Wirdheim borde varit snabbare än Kiesa på testen i Indianapois.. Eller?
Säger jag något inte direkt hyllande om Wirdheim lär jag ju snart bli avstängd alternativt utfryst av den samlade svenska supporterskaran..
Testinställning eller ej, Wirdheim borde varit snabbare än Kiesa på testen i Indianapois.. Eller?
Säger jag något inte direkt hyllande om Wirdheim lär jag ju snart bli avstängd alternativt utfryst av den samlade svenska supporterskaran..
____________
In med Sato!!
In med Sato!!
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Örnulf om testet på IMS
Testen med Jordan var inte utformad för att ge Björn optimala förhållanden för att sätta bra tider. Björn körde under hela tvåtimmarspasset,sånär som på sista setet däck i slutet med 60 Kg bensin eller i princip med full tank. Han körde dessutom ett testschema som inte gav honom några möjligheter att själv påverka inställningen på bilen. Under första timmen körde Björn med "gamla" däck och med en "hård" compound vilket inte gav några större förutsättningar för banrekord. Först sista outingen fick Björn möjlighet att köra två (!) varv med 20 kg soppa och nya däck av den mjuka compounden. Tyvärr missade han en inbromsning i andra böjen i sektor ett vilket gjorde att han "sabbade" hela varvtiden men förbättrade sig under samma varv med ca 3 tiondelar i den andra och tredje sektorn vilket skulle ha givit honom en tid som var klart bättre än vad han avslutningsvis presterade. Björn och jag samt ett antal andra människor är mycket nöjda med testen i ett av F1:s för tillfället sämsta och mest underfinansierade team.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Sato skulle inte kunna köra bil genom Bonevilles öken utan att stöta emot lite här och var...El Scorcho skrev:Sato förklarade ju sin krasch av den där historiska bilen i uppvisningsracet i Monaco förra året med att han alltid kör fullt..ja just det.
Killen har ju komplex..om han känner att han behöver krascha museibilar för att hävda sitt ego och sin snabbhet.
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Verkar bli test på fredag.
F3000 champion Bjorn Wirdheim was snapped by photographers in civvies but wearing BAR-Honda headphones and is tipped to test for the team on Friday
http://www.homeoff1.com/news.asp?id=3331
F3000 champion Bjorn Wirdheim was snapped by photographers in civvies but wearing BAR-Honda headphones and is tipped to test for the team on Friday
http://www.homeoff1.com/news.asp?id=3331
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Jepp!El Scorcho skrev:Jag blir bara mer och mer imponerad av Björn Wirdheim..förresten någon kanske vet..men han satte väl en testtid med Jordanbilen på nånstans kring 1.13.5 på Indy..det var ju snabbare än de andra Jordanförarna på kvalet, väl?
Omöjligt att avgöra hur snabb han är i en F1:a än, but sure he looks realy strong.....
Förhoppningsvis kommer han ligga i Alonso klass när han blommat ut, om han får chansen. Är tydligen väldigt bra på att utvärdera bilen och få till bra inställningar och mesta möjliga av den, en grundförutsättning idag skulle jag tro!
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
F1 testing, Mugello day 3 (unofficial)
Pos Driver Chassis-engine Tyres Time Laps
1 Michael Schumacher Ferrari B 1m22.001s 129
2 Luca Badoer Ferrari B 1m22.470s 81
3 Anthony Davidson BAR-Honda B 1m24.031s 86
4 Takuma Sato BAR-Honda B 1m24.074s 88
5 Bjorn Wirdheim BAR-Honda B 1m26.720s 7
Björn körde bara sju varv och dessutom med Jaques stol och inte sin egen
Pos Driver Chassis-engine Tyres Time Laps
1 Michael Schumacher Ferrari B 1m22.001s 129
2 Luca Badoer Ferrari B 1m22.470s 81
3 Anthony Davidson BAR-Honda B 1m24.031s 86
4 Takuma Sato BAR-Honda B 1m24.074s 88
5 Bjorn Wirdheim BAR-Honda B 1m26.720s 7
Björn körde bara sju varv och dessutom med Jaques stol och inte sin egen
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: ons sep 10, 2003 19:48
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
Björn visar mer å mer hur Formel 1 funkar likna mer WWF tyvärr...
Om vi skall vara ärliga så kan man ej säga här samlas de bästa förarna inom motorsport löjligt å bara tror den tanken kanske inom Formelracing men ej mer.
Ett mästerskap skall nog likna mer åt NASCAR hållet mest framgångrika motorsportsmästerkapet någonsin..
Nää usch nu är jag på den hemska NASCAR tanken där 40 förare kan vinna varje deltävling....
Om vi skall vara ärliga så kan man ej säga här samlas de bästa förarna inom motorsport löjligt å bara tror den tanken kanske inom Formelracing men ej mer.
Ett mästerskap skall nog likna mer åt NASCAR hållet mest framgångrika motorsportsmästerkapet någonsin..
Nää usch nu är jag på den hemska NASCAR tanken där 40 förare kan vinna varje deltävling....
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: fre apr 11, 2003 14:21
- Ort: Göteborg, Sverige
Vill ni se något mer som gör er (mer) förbannade???
http://www.crash.net/uk/en/news_view.as ... &nid=77946
Jag bara skakar på huvudet åt dagens test. Björns uttalande i Sportbladet gör mig åtminstone lite lugnare. Om han har förståelse, så ska åtminstone jag kunna tvinga mig att ha detsamma. Det är trots allt HAN som får stå ut med detta.
http://www.crash.net/uk/en/news_view.as ... &nid=77946
Jag bara skakar på huvudet åt dagens test. Björns uttalande i Sportbladet gör mig åtminstone lite lugnare. Om han har förståelse, så ska åtminstone jag kunna tvinga mig att ha detsamma. Det är trots allt HAN som får stå ut med detta.
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Om Jordan verkligen signar Trädgårdsmästaren så låter han verkligen snålheten bedra visheten. Jag menar, varv-tider kan ju också mätas i pengar. Om man tänker sig att Björn tex skulle vara en sekund snabbare än Baumgartner så motsvarar ju detta säkert tiotals miljoner dollar i utvecklingskostnad att ta fram en snabbare bil.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag tror tyvärr inte att BAR testar idag, det var nog sista dagen för dem igår. Nästa eventuella test för Wirdheim blir nog först efter att testförbudet häfts i slutet av året.SunnyRikard skrev:Verkar bli test på fredag.
F3000 champion Bjorn Wirdheim was snapped by photographers in civvies but wearing BAR-Honda headphones and is tipped to test for the team on Friday
http://www.homeoff1.com/news.asp?id=3331
Men jag hoppas jag har fel!
/Martin
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: fre apr 11, 2003 14:21
- Ort: Göteborg, Sverige
Även BAR testet verkar vara rena skandalen. Då tänker jag på spekulationerna som Sportbladet publicerar. Honda försökte, mindre förvånande, stoppa Björn.
Björns kommentar är: -Bullshit!
Det är ju iofs som sagt nästan väntat att Honda försöker trycka fram Sato. Men det Sportbladet skriver, om att Björn fick 13(!) varv med en tid endast 0,8 sek bakom Sato, som fick typ 287 varv mer.
Men jag undrar lite var de uppgifterna kom ifrån. De stämmer ju inte överens med de rapporter som väl teamen rapporterar efter dessa testdagar.
Björns kommentar är: -Bullshit!
Det är ju iofs som sagt nästan väntat att Honda försöker trycka fram Sato. Men det Sportbladet skriver, om att Björn fick 13(!) varv med en tid endast 0,8 sek bakom Sato, som fick typ 287 varv mer.
Men jag undrar lite var de uppgifterna kom ifrån. De stämmer ju inte överens med de rapporter som väl teamen rapporterar efter dessa testdagar.
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
Har under en längre tid önskat och hoppats på att BW får en styrning i F1 2004 hos i princip vem som helst men har nu ändrat mig. Efter "testerna" hos sunkteamen ifråga, som förövrigt behandlar "vår" förare som skit, så hoppas jag innerligt att BW gör något annat nästa år och kommer till F1 2005 i ett BRA team som värderar hans tillgång för vad det är. Sedan kan han sitta och köra åttor runt skräpgänget Kiesa, Bummis och va fan de nu heter.
Måste säga att jag fattar inte att de inte ser hans potential i de bättre teamen.
Place Driver Team Time laps
1 M. Schumacher Ferrari 1.22.001 129
2 L. Badoer Ferrari 1.22.468 81
3 A. Davidson BAR 1.24.031 86
4 T. Sato BAR 1.24.074 88
5 B. Wirdheim BAR 1.26.720 7
Bara 2½ sek sämre än TS i en "ny" bil för BW på bara 7 varv är ju fan totalt fläskigt IMPONERANDE!
BW du kommer ÄGA F1 om något år!
/
Måste säga att jag fattar inte att de inte ser hans potential i de bättre teamen.
Place Driver Team Time laps
1 M. Schumacher Ferrari 1.22.001 129
2 L. Badoer Ferrari 1.22.468 81
3 A. Davidson BAR 1.24.031 86
4 T. Sato BAR 1.24.074 88
5 B. Wirdheim BAR 1.26.720 7
Bara 2½ sek sämre än TS i en "ny" bil för BW på bara 7 varv är ju fan totalt fläskigt IMPONERANDE!
BW du kommer ÄGA F1 om något år!
/
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: tor mar 13, 2003 10:20
Om man ska tro på någon varför inte göra det fullt ut !! Björn har visat alla att han är en talang som inte kan förbises, jag tror det är mycket som vi "vanliga F1 tokar" inte känner till, dvs en hel följetong av saker som händer bakom kulliserna med intriger och hela kittet ...Cuscino skrev:Mest imponerande är nog ändå dina höga tankar om Björns kapacitetLOL skrev:Bara 2½ sek sämre än TS i en "ny" bil för BW på bara 7 varv är ju fan totalt fläskigt IMPONERANDE!
BW du kommer ÄGA F1 om något år!
Om man tittar på vad F1 raceing har publiserat in sin tidning så har man knappt hört talas om att McLaren och Willams är med i fighten om wirdheim men läser man tidningen så får man en annan uppfattning om detta, vet ej om jag har missförstått artiklarna och att det är min önskan att björn ska få en styrning i F1 som grumlar mitt sinne ?
Men jag tror detta kommer att grejja sig för Björn!!
--------------------------------------------------------
Wirdheim till F1 2004!
Wirdheim till F1 2004!
-
- Inlägg: 220
- Blev medlem: tis sep 30, 2003 15:42
jo
Det är jag också med tanke på att han krossat alla tidigare rekord i F3000 denna säsongen. Över halva startfältet i F1 har ju kört F3000 tidigare som tex. JPM, HHF mfl.Cuscino skrev:Mest imponerande är nog ändå dina höga tankar om Björns kapacitetLOL skrev:Bara 2½ sek sämre än TS i en "ny" bil för BW på bara 7 varv är ju fan totalt fläskigt IMPONERANDE!
BW du kommer ÄGA F1 om något år!
Men självklart är han inte i närheten i en F1 bil ännu eftersom han inte har fått testa så många varv med en enda bil ännu. 19 varv körde han med BAR. de första 14 för att lära känna bilen, sen ett kort stint med 5 varv. 1:a gången med "high downforce" osv.
Det är alldeles för tidigt att utvärdera något som helst om BW och F1, men i F3000 är det relevant att utvärdera hans prestation.
Förhoppningsvis klarar han åtminstone ett testkontrakt, då kan han i lungnare tempo lära sig F1.
Sit Rubens sit!
- Good boy
- Good boy
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
från aftonbladet
Jag är ett hot mot Sato”
13 varv var allt Björn Wirdheim fick köra i går i F1-bilen BAR/Honda.
– Honda ställde krav på BAR att de skulle avsluta sitt testprogram innan jag skulle köra, delvis för att jag är ett hot mot Takuma Sato, säger Björn Wirdheim, 23.
Med 45 minuter kvar på Mugello avbröt den japanska motorleverantören testen med den japanske föraren Takuma Sato.
Först då fick Wirdheim tillstånd av Honda att köra.
– BAR kan inte säga emot Honda för de hade betalt och tagit fram delar som skulle testas, men det var väl ingen nackdel för Honda att testen drog ut på tiden och jag knappt fick någon tid i bilen, säger Wirdheim som bestämt hävdar att någon duell mellan honom och Sato aldrig varit planerad.
– Bullshit, är Wirdheims kommentar till det hela.
Nu fick Wirdheim köra 13 varv mot Satos 300.
Ändå var han endast åtta tiondelar efter japanen och teamet var imponerade över svenskens prestation.
Jag är ett hot mot Sato”
13 varv var allt Björn Wirdheim fick köra i går i F1-bilen BAR/Honda.
– Honda ställde krav på BAR att de skulle avsluta sitt testprogram innan jag skulle köra, delvis för att jag är ett hot mot Takuma Sato, säger Björn Wirdheim, 23.
Med 45 minuter kvar på Mugello avbröt den japanska motorleverantören testen med den japanske föraren Takuma Sato.
Först då fick Wirdheim tillstånd av Honda att köra.
– BAR kan inte säga emot Honda för de hade betalt och tagit fram delar som skulle testas, men det var väl ingen nackdel för Honda att testen drog ut på tiden och jag knappt fick någon tid i bilen, säger Wirdheim som bestämt hävdar att någon duell mellan honom och Sato aldrig varit planerad.
– Bullshit, är Wirdheims kommentar till det hela.
Nu fick Wirdheim köra 13 varv mot Satos 300.
Ändå var han endast åtta tiondelar efter japanen och teamet var imponerade över svenskens prestation.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 220
- Blev medlem: tis sep 30, 2003 15:42
Saxar in lite info från Wirdheim.com, Örnulf kom med lite korrekt information i gästboken.
2003-10-03 19:48
Örnulf Wirdheim
press@wirdheim.com
Lite korrekt fakta om Björns sk. test på Mugello. Björn körde två outings med 50 kg soppa i tanken båda passen. Första passet körde han 9 varv inklusive utvarvet för att känna på bilen och banan. Bästa tid på sista varvet i första passet 1.28. 5. I andra outingen fick Björn nya däck och kapade redan på sitt första varv en sekund och satte sin bästa tid för dagen som var 1.26.30 därefter körde Björn ytterligare tre varv varav ett var på 1.26.72 och ett på 1.27.01. Björn körde inte ens med sitt eget formgjutna säte utan fick sitta i Takuma:s vilket antagligen inte gjorde saken bättre med tanke på att Takuma endast är 1.67 cm lång? mot Björns 1.83 cm. Att snacka om tider i det här sammanhanget är egentligen bara löjligt men att redan efter 8 varv köra på tider som bara var 8-9 tiondelar efter Sato:s och Davidssons tider under samma eftermiddag kan bara det anses vara en prestation. De tider som Björn blir jämförd med på tex Autosport är inte från samma eftermiddag som Björn körde utan från dagen innan och dom sattes definitivt inte med 50 kg bränsle. De tider som Takuma och Anthony presterade halvtimman innan Björn fick köra låg som bäst runt 1.25.5 vilket kan ge ett lite bättre perspektiv till Björns bästa tid
Sit Rubens sit!
- Good boy
- Good boy
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
Det är möjligt att det är svårt att utvärdera Björns test pga olika omständigheter men fakta är fakta oavsett vad vissa , ex Cuscino, tycker. Att sätta sig i en bil man aldrig kört, på en bana man aldrig kört på, i ett säte gjutet för en smal och kort japs, och bara få köra 13 varv mot flera hundra och bara vara 9 tiondelar långsammare kan inte beskrivas annat än LYSANDE PRESTERAT
Att jag sedan tycker Sato är en sopa och är en annan sak men det är trots allt honom han ska klå upp. Hade jag varit Sato hade jag varit DUKTIGT nervös just nu. Stackars lilla hondapojke
Att jag sedan tycker Sato är en sopa och är en annan sak men det är trots allt honom han ska klå upp. Hade jag varit Sato hade jag varit DUKTIGT nervös just nu. Stackars lilla hondapojke
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: ons sep 10, 2003 19:48
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Intressant kommentar, pepparkvarnen. Men som alla förstår är så är frisyren helt irrelevant när det gäller möjligheten att få köra F1. Däremot är pengarna viktiga. Om detta finns att läsa en osedvanligt kul krönika i Dagens DN, sportdelen och tyvärr bara pappersversionen. Den heter Snedspark och är författad av Olof Nordbrink.
/Jan
/Jan
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Kul vet e tusan om jag tyckte att den var.jajo skrev:Intressant kommentar, pepparkvarnen. Men som alla förstår är så är frisyren helt irrelevant när det gäller möjligheten att få köra F1. Däremot är pengarna viktiga. Om detta finns att läsa en osedvanligt kul krönika i Dagens DN, sportdelen och tyvärr bara pappersversionen. Den heter Snedspark och är författad av Olof Nordbrink.
/Jan
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
- Ort: Västgöte.
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
Att dom presenterar nästa års line-up redan imorgon och dessutom i Japan ser jag som ett dåligt tecken ur BWs synvinkel."BAR set to announce driver line-up"
Andra stycket:
"The team has announced that they will be revealing their driver line- up tomorrow (Tuesday) in Tokyo. The Brackley-based outfit has called a press conference, which will be help at the Hotel Okura, where they will finally name Jenson Button’s team-mate for next season."
Är jag pessimistisk eller realistisk?
Se hela artikeln:
http://f1.racing-live.com/en/index.html ... 4159.shtml
The older I get the faster I was