Lång tid innan bestraffningen på JPM
-
- Inlägg: 220
- Blev medlem: tis sep 30, 2003 15:42
Lång tid innan bestraffningen på JPM
Jag har en ganska relevant fråga:
Varför tog det 19 VARV (JPM stack till depån på varv 23 för att ta straffent, och "saken" hände på varv 3. FIA annonserade bestraffningen på varv 22) för att dela ut straffet?
Mer direkt: Varför tog det så lång tid att bestraffa Montoya, exakt i det momentet när regnet ökade och alla hade redan gått i depå (tex så gick MS i depå på varv 22)?
Även om man gillar det eller inte, är fan av någon eller inte, FIA bestämde racet med att komma med beslutet, en ganska "konstig" timeing, för att, som tidigare nämt, JPM tappade minst 35 (straffet) + 10 = 45 sec inklusive straffet.
Och håll helst bestraffningen i sig själv utanför diskutionen, den diskuteras i andra trådar ( ja, det finns flera liknande situationer under säsongen som ........ men det diskuterar vi inte här).
Varför? 19 var med den timeingen? Jag tycker personligen att det luktar ganska illa om det.
Varför tog det 19 VARV (JPM stack till depån på varv 23 för att ta straffent, och "saken" hände på varv 3. FIA annonserade bestraffningen på varv 22) för att dela ut straffet?
Mer direkt: Varför tog det så lång tid att bestraffa Montoya, exakt i det momentet när regnet ökade och alla hade redan gått i depå (tex så gick MS i depå på varv 22)?
Även om man gillar det eller inte, är fan av någon eller inte, FIA bestämde racet med att komma med beslutet, en ganska "konstig" timeing, för att, som tidigare nämt, JPM tappade minst 35 (straffet) + 10 = 45 sec inklusive straffet.
Och håll helst bestraffningen i sig själv utanför diskutionen, den diskuteras i andra trådar ( ja, det finns flera liknande situationer under säsongen som ........ men det diskuterar vi inte här).
Varför? 19 var med den timeingen? Jag tycker personligen att det luktar ganska illa om det.
Sit Rubens sit!
- Good boy
- Good boy
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Frågan är berättigad om nu det stämmer att Williams blev informerade varv 22!
(Det är oxå berättigat att ifrågasätta om han skulle haft straff eller ej.)
Trots detta så har teamet 3 varv på sig att ta straffet, vad jag vet så är det inget hinder att först åka in i depå och byta däck och sen ta straffet ett varv senare, här kanske nån kunnig person kan fylla i!
Som jag ser det då kunde Williams tagit straffet varv 25.....
Det var här teamet gjorde en tavla om ovanstående stämmer.
Hans drive trough uppmättes till 18 sekunder och inga +10 eftersom det inte var ett stop and go.
Däremot tappade han ruskigt mycket tid på varvet efter straffet och innan han kom in och satte på regnmackerna! Då var det grymt blött och hans dag var över i princip.
En annan sak, M.Schumacher gick in varv 21 för att byta till regnmacker.
(Det är oxå berättigat att ifrågasätta om han skulle haft straff eller ej.)
Trots detta så har teamet 3 varv på sig att ta straffet, vad jag vet så är det inget hinder att först åka in i depå och byta däck och sen ta straffet ett varv senare, här kanske nån kunnig person kan fylla i!
Som jag ser det då kunde Williams tagit straffet varv 25.....
Det var här teamet gjorde en tavla om ovanstående stämmer.
Hans drive trough uppmättes till 18 sekunder och inga +10 eftersom det inte var ett stop and go.
Däremot tappade han ruskigt mycket tid på varvet efter straffet och innan han kom in och satte på regnmackerna! Då var det grymt blött och hans dag var över i princip.
En annan sak, M.Schumacher gick in varv 21 för att byta till regnmacker.
-
- Inlägg: 220
- Blev medlem: tis sep 30, 2003 15:42
javisst
Javisst var det en tavla av williams och det är bra svar du kommer med, men du missar själva poängen som jag ville diskutera i denna tråden. Nämligen varför det tog FIA 19 varv att dela ut straffet samt att det var en jävligt bra timeing att dela ut straffet på.Gonzo skrev:
Hans drive trough uppmättes till 18 sekunder och inga +10 eftersom det inte var ett stop and go.
Däremot tappade han ruskigt mycket tid på varvet efter straffet och innan han kom in och satte på regnmackerna! Då var det grymt blött och hans dag var över i princip.
Sen har du rätt i de 18, de +10 är för torrdäck i ösregn 1 varv, det är ca tider av vad man uppmätt det till, men som sagt, det är inte det som är själva diskutionen. 19 varv, och just då liksom....
Sit Rubens sit!
- Good boy
- Good boy
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
OK, jag blir dock lite konfunderad, först säger du att FIA annonserade straffet varv 22 och nu varv 19? och jag kan inte hittat nån information om varken det ena eller det andra.
Men oavsett detta så har stallet 3 varv på sig att ta in bilen.
Om det var varv 19 kunde de tagit in bilen varv 20 och Montoya kunde haft regnmackerna på varv 21.
Om det var varv 22 så tog de in honom så snabbt det gick för straffet och gjorde en missbedömning/chansning om vädret eftersom han körde ett varv till innan han bytte till regnmacker. Detta med tanke på att Ferrarin bytte redan varv 21 till regnmacker. Givetvis skulle de först bytt till regnmackor och sen tagit straffet.
Så oavsett när straffet delades ut så verkar Williams gjort en chansning med vädret som slog fel.
Kimi låg före i racet vid denna tidpunkt och kan precis missat att gå in varv 21 för regnmackor, men JPM låg efter Schumi så de borde kunnat ta in honom för byte av däcken.
Alltså FIA:s "misstänkta" tajming av straffet verkar inte hålla hursomhelst.
Däremot tycker jag man ifrågasätta själva bestraffningen.
Men oavsett detta så har stallet 3 varv på sig att ta in bilen.
Om det var varv 19 kunde de tagit in bilen varv 20 och Montoya kunde haft regnmackerna på varv 21.
Om det var varv 22 så tog de in honom så snabbt det gick för straffet och gjorde en missbedömning/chansning om vädret eftersom han körde ett varv till innan han bytte till regnmacker. Detta med tanke på att Ferrarin bytte redan varv 21 till regnmacker. Givetvis skulle de först bytt till regnmackor och sen tagit straffet.
Så oavsett när straffet delades ut så verkar Williams gjort en chansning med vädret som slog fel.
Kimi låg före i racet vid denna tidpunkt och kan precis missat att gå in varv 21 för regnmackor, men JPM låg efter Schumi så de borde kunnat ta in honom för byte av däcken.
Alltså FIA:s "misstänkta" tajming av straffet verkar inte hålla hursomhelst.
Däremot tycker jag man ifrågasätta själva bestraffningen.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Re: Nej
Enligt tv bilden kommer MS in på varv 20 för sitt 1:a ordinarie stop, samtidigt rapporterar TV4:s kommenatorer att JPM har fått ett "drive throug" straff, antar att de får informationen samtidigt som Williams, det kan dock varar fel, men resten av inlägget bygger på detta!Jippe skrev:Läst lite mer nogrant
19 varv tog det att komma på/besluta sig för straffet.
varv 3 "hände det", varv 22 meddeldes det. 22 - 3 = 19
På varv 21 kommer MS in och byter till regnmacker.
På varv 22 kommer KR in och byter till regnmacker och JPM tar sitt "drive throug" straff, det tar ca 18 sek.
På detta invarv tappar JPM ca 15 sek till MS pga av torrdäck, han tappar ytterligare 15 sek på en avkörning.
På nästa invarv, varv 23 tappar JPM ytterligare 15 sek pga av torrdäck, nu går han in och byter till regnmacker.
Innan har JPM tappat ca 5 sek på ordinarie 1:a stop, ca 10 sek på ihopslaget med Barri.
Sedan åker JPM av en gång till och tappar ca ytterligare 15 sek.
Detta blir tillsammans ca 95 sek ock stämmer väl rätt så bra med verkligheten.
Om straffet utdelades på varv 20 så kan man undra varför Williams inte valde att lägga på regnmacker när Mclaren gjorde det på Kimis bil, varv 22 och tagit straffet på varv 23.
Kanske chansade man här och gjorde en blunder.....
Att bara skylla bestraffningen för hans dåliga placering är inte riktigt objektivt, tycker inte jag iaf.
JPM:s egna förarmisstag inräknat ihopslaget med Barri tog ca 40 sek, utan dessa så hade han haft en stor chans att slåss om bättre placering.
OBS, tappad tid har jag bara uppskattat, dock ej med vetenskaplig noggranhet.
Troligtvis råkade han ut för de mest olyckliga omständigheter som ibland händer, som MS hade det i Hockenheim var det va, kunde blivit 2:a men blev 7:A.
-
- Inlägg: 220
- Blev medlem: tis sep 30, 2003 15:42
MEN!
Tolkar du inläggen bara dit du vill eller har du fortfarande inte läst första inlägget ordentligt?
"Att bara skylla bestraffningen för hans dåliga placering är inte riktigt objektivt"
Det är inte det jag gör heller, du missförstår.
Jag tycker det är vääääldigt märkligt att det tar så lång tid för FIA(T) att dela ut en bestraffning under ett lopp.
Det har du eller någon annan inte kommit med någon vettig synpunkt på, ärligt talat så skiter jag i om det drabbar JPM eller någon annan, det är själva FIA's aggerande jag är ute efter.
Nu hoppas jag att du förstod!
"Att bara skylla bestraffningen för hans dåliga placering är inte riktigt objektivt"
Det är inte det jag gör heller, du missförstår.
Jag tycker det är vääääldigt märkligt att det tar så lång tid för FIA(T) att dela ut en bestraffning under ett lopp.
Det har du eller någon annan inte kommit med någon vettig synpunkt på, ärligt talat så skiter jag i om det drabbar JPM eller någon annan, det är själva FIA's aggerande jag är ute efter.
Nu hoppas jag att du förstod!
Sit Rubens sit!
- Good boy
- Good boy
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
Då det troligen rådde oenighet bland domarna (annars skulle det ju inte tagit sådan tid) så anser jag att de skulle låtit loppet köras färdigt. Och sedan i efterhand tittat på bildmaterial och även hört förarnas syn på incidenten. Om de då stod fast vid att Montoya hade brutit mot reglerna så kunde dom delat ut lämpligt straff i efterhand. Då hade spänningen i loppet förhoppningsvis ökat och de (vi) som håller på Montoya hade skjutit på besvikelsen till ett senare tillfälle.
Detta är ju ett förfarande som tillämpats vid ett antal tillfällen tidigare.
Detta är ju ett förfarande som tillämpats vid ett antal tillfällen tidigare.
The older I get the faster I was
-
- Inlägg: 220
- Blev medlem: tis sep 30, 2003 15:42
Välkommen
Underbart att det kom en med ett inlägg om själva poängen, välkommen skal du vara.
Hade nästan givit upp hoppet om detta forumet då jag är ny här, hade väl annars bara kört vidare på de engelska där själva sporten, sakerna diskuteras.
Det är väl troligt att de inte höll med varandra, intervjuer med förarna hade nog varit något för att dela ut en eventuell bestraffning efteråt.
Hade nästan givit upp hoppet om detta forumet då jag är ny här, hade väl annars bara kört vidare på de engelska där själva sporten, sakerna diskuteras.
Det är väl troligt att de inte höll med varandra, intervjuer med förarna hade nog varit något för att dela ut en eventuell bestraffning efteråt.
Sit Rubens sit!
- Good boy
- Good boy
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Re: MEN!
Ok, sorry!Jippe skrev:Tolkar du inläggen bara dit du vill eller har du fortfarande inte läst första inlägget ordentligt?
"Att bara skylla bestraffningen för hans dåliga placering är inte riktigt objektivt"
Det är inte det jag gör heller, du missförstår.
Jag tycker det är vääääldigt märkligt att det tar så lång tid för FIA(T) att dela ut en bestraffning under ett lopp.
Det har du eller någon annan inte kommit med någon vettig synpunkt på, ärligt talat så skiter jag i om det drabbar JPM eller någon annan, det är själva FIA's aggerande jag är ute efter.
Nu hoppas jag att du förstod!
Berörde inte kärnfrågan särskilt tydligt utan mer indirekt, alltså resultat av straffet men oxå hur Williams hanterade "tajmingen" av straffet!
Att det tog så lång tid är anmärkningsvärt i högsta grad, det kan ju berott på att man inte var enig.
Om man inte tror på en konspiratorisk anledning så ter sig obeslutsamhet som en trolig orsak.
Men jag tror fortfarande att det inte var med avsikt "dåligt" tajmat och tycker dessutom att Williams kunde löst det bättre med den handlingsfrihet man hade med 3 varv, detta givetvis med facit i hand.
Jag antar att diskutionen som sådan är intressenat pga av den antydda kopplingen mellan FIA och Ferrari, och att FIA med flit skulle tajmat straffet till regnet och därmed förstört racet för Montoya.
Man måste då ställa sig frågorna:
- Om straffet delades ut varv 19, hur skulle FIA vetat bättre än alla team att regnet skulle tillta? Inget team iaf inget av toppteamen bytte till regnmacker ens varv 20, skulle FIA vetat så mycket bättre?? Och varför tog Williams inte in JPM för att byta till regnmacker varv 21 när Ferrari gjorde det? Var det samma miss som med RS?
- Om straffet delades ut varv 20, då hade det börjat regna mer, varför valde då Williams inte att ta in Montoya på varv 21 eller 22 för regnmacker?
:Om straffet delades ut varv 19 kan man inte på särskilt starka grunder påstå att man försökte skada Williams.
:Om straffet delades ut varv 20 så kan man värsta fall tycka att det var avsiktligt, men det var ändå inte avgörande för JPM:s placering.
Vad jag ville visa i mitt förra inlägg var att det inte var straffet i sig som avförde Montoya som titelaspirant utan att det var misstag från teamet och hans egna förarmisstag som fällde avgörandet.
Du får ursäkta men jag tycker att Williams hantering av straffet är relevant i frågan, troligtvis hade de inte varit lika ledsna om JPM tagit fler poäng, för nu bidrog de själva till tidsförluster och har då större anledning att skylla på saker de inte kunde påverka.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Re: okej
Ja så kanske du ser det, jag försöker bara komma fram till en punkt där båda förstår varandra!Jippe skrev:Okej du får sista ordet då!
Orkar inte diskuttera med dig, du är ju som en vägg!
Sen var det ju fortfarande så att det inte var på varv 19 utan på varv 22, se uträkning ovan för mer information.
Din uträkning förstår jag mig inte på i överhuvudtaget, på vilket varv incidenten inträffade ingår aldrig i nån uträkning när straffet ska delas ut/informeras ut.
När straffet delas ut så har föraren 3 varv på sig att ta straffet, annars blir han diskad.
Du påstår att straffet delades ut varv 22 och det är totalt fel!
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
Men FIA väntar väl inte med att dela ut någon bestraffning. Att det tar olika lång tid att ta olika beslut är väl helt normalt, detta beror på omständigheterna vid förseelsen.
I detta fall så tog det 16 varv d.v.s. straffet tillkännagavs Williams på varv 19, sen spelar det väl ingen roll för FIA att det regnar eller inte, det lär väl vara upp till teamen att bestämma när inom 3 varv de vill ta in sin kille.
Nu gjorde Williams en felbedömning/felchansning med Monty, inget att klandra FIA för.....
End of story?
/
I detta fall så tog det 16 varv d.v.s. straffet tillkännagavs Williams på varv 19, sen spelar det väl ingen roll för FIA att det regnar eller inte, det lär väl vara upp till teamen att bestämma när inom 3 varv de vill ta in sin kille.
Nu gjorde Williams en felbedömning/felchansning med Monty, inget att klandra FIA för.....
End of story?
/
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Precis min åsikt, jag bara försökte övertyga med utgångspunkt ifrån de "fakta" som finns, och slå hål på argumenten!LOL skrev:Men FIA väntar väl inte med att dela ut någon bestraffning. Att det tar olika lång tid att ta olika beslut är väl helt normalt, detta beror på omständigheterna vid förseelsen.
I detta fall så tog det 16 varv d.v.s. straffet tillkännagavs Williams på varv 19, sen spelar det väl ingen roll för FIA att det regnar eller inte, det lär väl vara upp till teamen att bestämma när inom 3 varv de vill ta in sin kille.
Nu gjorde Williams en felbedömning/felchansning med Monty, inget att klandra FIA för.....
End of story?
/
End of Story
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 1598
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
En väldigt relevant fråga är om man får gå in idepån och göra något på bilen innan man har tagit sitt straff, är det någon som har koll på vad det står i reglementet. Om man INTE får det så hade inte Montoya så mycket att välja på, han var tvugna att ta straffet och köra runt ett varv till med slicks på en mycket blöt bana för att sedan kunna byta till regndäck.
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
Visst är det en bra fråga men topic var väl ändå "Lång tid innan bestraffningen på JPM" vilket jag tycker är en topic om FIA´s roll i JPM´s misslyckande i Indy, inte reglementestydning av gulflagg det finns det en annan topic om.Engis skrev:En väldigt relevant fråga är om man får gå in idepån och göra något på bilen innan man har tagit sitt straff, är det någon som har koll på vad det står i reglementet. Om man INTE får det så hade inte Montoya så mycket att välja på, han var tvugna att ta straffet och köra runt ett varv till med slicks på en mycket blöt bana för att sedan kunna byta till regndäck.
/
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
Oj, så knasigt kanske lite mycket , man har blivit färgad av all diskussion om JMP´s putt och MS´s omkörning så man vet varken ut eller in, upp eller ner.Razor skrev:Hur kom gulflaggan in i den här diskussionen?
Rock on!
/
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Re: okej
Jaså, när delades det ut då?Gonzo skrev: Du påstår att straffet delades ut varv 22 och det är totalt fel!
Förbluffande topic, en så pass enkel och rättfram fråga och ändå verkar det så svårt att fatta och reagera på själva frågan. Det finns väl egentligen bara två möjligheter, antingen är det som M100R skrev, de hade svårt att bestämma sig och var oeniga, eller också ville de jävlas med JPM.
Jag har förresten även för mig att de bara har en viss tid på sig att bestämma straffet, efter att händelsen ägt rum.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Re: okej
Det står flera ggr när det delades ut i tidigare inlägg, antingen varv 19 eller 20 men absolut inte 22.AndersF1 skrev:Jaså, när delades det ut då?Gonzo skrev: Du påstår att straffet delades ut varv 22 och det är totalt fel!
Förbluffande topic, en så pass enkel och rättfram fråga och ändå verkar det så svårt att fatta och reagera på själva frågan. Det finns väl egentligen bara två möjligheter, antingen är det som M100R skrev, de hade svårt att bestämma sig och var oeniga, eller också ville de jävlas med JPM.
Jag har förresten även för mig att de bara har en viss tid på sig att bestämma straffet, efter att händelsen ägt rum.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Re: okej
Spelar det verkligen någon roll för frågeställningen i topicen, nämligen varför det tog så lång tid för dem att bestämma sig? Oavsett om det tog 16 eller 19 varv, så var det lång tid
Så här var det i alla fall, så kan vi lägga den här delen bakom oss(ifrån FIA):
* Lap 19: Raikkonen comes into the pits and goes out on dry tyres even though the rain in increasing. Further back Frentzen pits and makes the crucial decision to switch to rain tyres. Montoya is given a drive-through penalty for his role in the earlier incident with Barrichello.
* Lap 20: The rain has intensified and, after leading for one lap, Schumacher comes into the pits and decides to stay with dry tyres. Second-placed Trulli also stops and makes the same choice. This puts Mark Webber into the lead. Jenson Button is second with Justin Wilson third, Ralf Schumacher fourth.
* Lap 21: Webber continues to lead but the weather is getting worse. Button spins and Wilson pits. Button also pits at the end of the lap. Michael Schumacher hurries back to the pits to switch to rain tyres. Further back Fisichella and Heidfeld are also in the pits for wet tyres.
* Lap 22: Chaos reigns. Webber crashes out of the lead and Ralf Schumacher also spins into retirement. Raikkonen and Alonso both pit for wet rubber. This puts Coulthard into the lead with Frentzen second and Button third. Wilson is fourth. Montoya pits for his penalty. He is still on dry tyres and so needs to stop again. Also in pit lane in Trulli, switching to wet tyres.
* Lap 23: Coulthard goes off and Button passes Frentzen and so the BAR driver comes through in the lead. Frentzen is second with Wilson third, Raikkonen fourth, Coulthard now fifth but staying out in the hope that the rain will ease. Next up is Alonso with Michael Schumacher seventh and Heidfeld eighth. Montoya pits again to switch to wet tyres.
Montoya var alltså tvungen att gå in och ta sitt straff på varv 22. Jag vet dock inte varför han inte tog det omedelbart efter att det delades ut, men jag tycker att de oftast väntar de tre varven. Kanske man tjänar på det på nåt sätt. Eller om man snabböverklagar och hoppas de skall ändra sig under de tre varven. Det kan ju vara att man har fritt spår och vill lyckas med så snabba varv som möjligt för att inte hamna bakom någon när man tar sitt straff.
Så här var det i alla fall, så kan vi lägga den här delen bakom oss(ifrån FIA):
* Lap 19: Raikkonen comes into the pits and goes out on dry tyres even though the rain in increasing. Further back Frentzen pits and makes the crucial decision to switch to rain tyres. Montoya is given a drive-through penalty for his role in the earlier incident with Barrichello.
* Lap 20: The rain has intensified and, after leading for one lap, Schumacher comes into the pits and decides to stay with dry tyres. Second-placed Trulli also stops and makes the same choice. This puts Mark Webber into the lead. Jenson Button is second with Justin Wilson third, Ralf Schumacher fourth.
* Lap 21: Webber continues to lead but the weather is getting worse. Button spins and Wilson pits. Button also pits at the end of the lap. Michael Schumacher hurries back to the pits to switch to rain tyres. Further back Fisichella and Heidfeld are also in the pits for wet tyres.
* Lap 22: Chaos reigns. Webber crashes out of the lead and Ralf Schumacher also spins into retirement. Raikkonen and Alonso both pit for wet rubber. This puts Coulthard into the lead with Frentzen second and Button third. Wilson is fourth. Montoya pits for his penalty. He is still on dry tyres and so needs to stop again. Also in pit lane in Trulli, switching to wet tyres.
* Lap 23: Coulthard goes off and Button passes Frentzen and so the BAR driver comes through in the lead. Frentzen is second with Wilson third, Raikkonen fourth, Coulthard now fifth but staying out in the hope that the rain will ease. Next up is Alonso with Michael Schumacher seventh and Heidfeld eighth. Montoya pits again to switch to wet tyres.
Montoya var alltså tvungen att gå in och ta sitt straff på varv 22. Jag vet dock inte varför han inte tog det omedelbart efter att det delades ut, men jag tycker att de oftast väntar de tre varven. Kanske man tjänar på det på nåt sätt. Eller om man snabböverklagar och hoppas de skall ändra sig under de tre varven. Det kan ju vara att man har fritt spår och vill lyckas med så snabba varv som möjligt för att inte hamna bakom någon när man tar sitt straff.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Nej jag vet inte varför det skulle spela någon roll hur lång tid det tog att bestämma sig!
Din information bekräftar att det var varv 19 som straffet delas ut, jag skrev 19 eller 20.
Hursomhelst så är det nu bara smulor kvar av konspirationshysterin kring FIA:s "tajming" av när straffet delades ut.
Jag insåg det inte från början men jag misstänker att grundaren till denna topic "trodde/tror" att Montoya var tvungen att ta straffet ett specifikt varv och inte känner till att de har 3 varv på sig, därav villervallan.
Din information bekräftar att det var varv 19 som straffet delas ut, jag skrev 19 eller 20.
Hursomhelst så är det nu bara smulor kvar av konspirationshysterin kring FIA:s "tajming" av när straffet delades ut.
Jag insåg det inte från början men jag misstänker att grundaren till denna topic "trodde/tror" att Montoya var tvungen att ta straffet ett specifikt varv och inte känner till att de har 3 varv på sig, därav villervallan.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
KORREKT!Gonzo skrev:Nej jag vet inte varför det skulle spela någon roll hur lång tid det tog att bestämma sig!
Din information bekräftar att det var varv 19 som straffet delas ut, jag skrev 19 eller 20.
Hursomhelst så är det nu bara smulor kvar av konspirationshysterin kring FIA:s "tajming" av när straffet delades ut.
Jag insåg det inte från början men jag misstänker att grundaren till denna topic "trodde/tror" att Montoya var tvungen att ta straffet ett specifikt varv och inte känner till att de har 3 varv på sig, därav villervallan.
Tycker inte att det tog speciellt lång tid att dela ut straffet 16 varv motsvarar ca: 20 minuter i detta fall och vi har efter snart 1 vecka inte kommit överens om hur JPM-knuffen/inte knuffen gick till än mindre om/hur den skulle bestraffas i vårat topic om detta.
Om man även ser historiskt så vid t.ex tjuvstarter så tar det ca:7-10 varv innan de delar ut ett straff och en tjuvstart är ju ganska, för att inte säga löjligt enkel att se för FIA.
/
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
På A svarar jag :NejAndersF1 skrev:Så du menar att det faktum att det tog 16 varv isf 19 varv att komma fram till ett straff medför att det bara är "smulor kvar" av originalfrågan?Gonzo skrev:
Hursomhelst så är det nu bara smulor kvar av konspirationshysterin kring FIA:s "tajming" av när straffet delades ut.