gulflagg
-
-
-
-
-
-
-
-
Undrar varför Schumachers omkörning under gulflagg inte ens utreds samtidigt som man utreder och bestraffar racingincidenter under loppet?
Märkligt.
FIA(t)
Märkligt.
FIA(t)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Det gick så dåligt för Montoya för att han glömde bort att det inte är folkrace han kör...Att sedan Eje sitter och antyder att förarna borde känna till Montoyas "körstil" vid det här laget och att de i stort sett gör bäst i att flytta sig då de "vet" att han kommer att chansa är faktiskt lite pinsamt!! Ska alla då snällt flytta på sig för att inte bli påkörda för att "det är Montoyas körstil"?? Suck....
-
-
-
Tyckte det var svårt at riktigt se hela förloppet på repriserna men nog tyckte jag att det var Montys fel alltid. Oavsett vilket tycker jag det är lite korkat att chansa så i ett sådant läge, det är iallafall min åsikt!Cuscino skrev:Inte för att det spelar så stor roll nu men jag tyckte nog att det var ett dåligt beslut av domarna. JPM var uppe jämnsides med Rubens i T1 och då måste han väl ges plats i T2 också?manson skrev:Det gick så dåligt för Montoya för att han glömde bort att det inte är folkrace han kör.
-
-
-
-
Börjar gulflaggszonen exakt mitt för flaggan och räcker det då att nosen är det minsta före för att det skall räknas som att man är förbi innan? Om nåt händer i en kurva och flaggvakten står alldeles före kurvan, vilket ju är brukligt, kan man då pressa sig om ändå fram till jämns med flaggvakten, eller måste man vara förbi innan och återtaget det "naturliga" spåret? En anledning till att man inte får köra om under gulflagg är ju att man vill ha alla i idealspåret, eftersom hindren oftast står bredvid idealspåren. Plus förstås att man vill minska risken att ytterligare någon kör av på samma ställe. Då känns det lite dumt att tillåta att man kommer in i en sån zon flera på bredd, p.g.a. att någon pressade sig om strax innan.
-
Jo det är möjligt att det är dumt men vad säger reglerna? Jag menar bara att de som påstår att MS gjorde ett regelbrott måste de känna till hela situationen och vad reglerna säger, annars blir lite larvigt.AndersF1 skrev:Börjar gulflaggszonen exakt mitt för flaggan och räcker det då att nosen är det minsta före för att det skall räknas som att man är förbi innan? Om nåt händer i en kurva och flaggvakten står alldeles före kurvan, vilket ju är brukligt, kan man då pressa sig om ändå fram till jämns med flaggvakten, eller måste man vara förbi innan och återtaget det "naturliga" spåret? En anledning till att man inte får köra om under gulflagg är ju att man vill ha alla i idealspåret, eftersom hindren oftast står bredvid idealspåren. Plus förstås att man vill minska risken att ytterligare någon kör av på samma ställe. Då känns det lite dumt att tillåta att man kommer in i en sån zon flera på bredd, p.g.a. att någon pressade sig om strax innan.
-
Så du känner till hela situationen med Rubens och Montoya och kan hela regelverket då eller är du bara larvig?Gonzo skrev: Jag menar bara att de som påstår att MS gjorde ett regelbrott måste de känna till hela situationen och vad reglerna säger, annars blir lite larvigt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
-
Har aldrig påstått att domarna gjort varken rätt eller fel sörrö, dessutom skrev lite tidigare att jag inte kände till regeln om du besvärat dig att läsa mina inlägg i topic "Indianapolis GP".LuckyStrike1 skrev:Så du känner till hela situationen med Rubens och Montoya och kan hela regelverket då eller är du bara larvig?Gonzo skrev: Jag menar bara att de som påstår att MS gjorde ett regelbrott måste de känna till hela situationen och vad reglerna säger, annars blir lite larvigt.
-
En gulflagg gäller från flaggposteringen som visar den och ända till nästa postering som visar grönflagg. Schumacher var med marginal förbi innan han passerade posteringen så det finns inget att utreda där.
Och detta säger jag som inte är något Schummi-fan utan önskade honom diverse haverier för att titelstriden skulle vara till Suzuka!
Och detta säger jag som inte är något Schummi-fan utan önskade honom diverse haverier för att titelstriden skulle vara till Suzuka!
The older I get the faster I was
-
Stämmer bra det.. Inget fel i den omkörningen..M100R skrev:En gulflagg gäller från flaggposteringen som visar den och ända till nästa postering som visar grönflagg. Schumacher var med marginal förbi innan han passerade posteringen så det finns inget att utreda där.
Däremot tycker jag bestraffningen av JPM inte var rätt.
Situationen och hur RB åkte av såg betydligt värre ut än det var just pga av att JPM såg ut att knuffa RB framför sig.
-
- Utvisad
Titelstriden går i Suzuka mellan Kimi och Skummen.M100R skrev:En gulflagg gäller från flaggposteringen som visar den och ända till nästa postering som visar grönflagg. Schumacher var med marginal förbi innan han passerade posteringen så det finns inget att utreda där.
Så till den delen är allt OK
-
Tycker nog att i denna situation man KLART ser att MS är förbi utan att man behöver stå parallellt med gulflaggan.
Nån som är av annan åsikt eller kan vi lämna detta nu?
/
Nån som är av annan åsikt eller kan vi lämna detta nu?
/
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
-
-
Läste att man inte behövde vara förbi med hela bilen, det räcker med nosen, under förutsättning att det stämmer så har hela den här diskutionen om MS ev regelbrott varit helt överflödig.......och satt sig på Montoya avgudarnas hjärnor som fett i stekpannan.
Överallt försöker man hitta saker att klanka ned på Michael samtidigt som man skyler över Montes misstag.
Men ta det lungt, er tid kommer, det handlar om tajming och hans tid har inte kommit än, ingen var bättre på att visa det än hansjälv.
Kanske nästa år?? Om han har lärt sig att i kritiska lopp så får man planera omkörningar mycket nogrannt och inte försöka impa på sina Colombianska polare med förivrade manövrar.
Överallt försöker man hitta saker att klanka ned på Michael samtidigt som man skyler över Montes misstag.
Men ta det lungt, er tid kommer, det handlar om tajming och hans tid har inte kommit än, ingen var bättre på att visa det än hansjälv.
Kanske nästa år?? Om han har lärt sig att i kritiska lopp så får man planera omkörningar mycket nogrannt och inte försöka impa på sina Colombianska polare med förivrade manövrar.
-
-
-
Här kommer lite fakta till alla ovetande.....
Michael SCHUMACHER ( Ferrari )
Källa: F1-live
nationalitet : Tyska
Height/weight : 1,74m - 76,5 kg
Född : O3/O1/69 Huerth-Hermuelheim (Ger)
Marital status : Married to Corinna, 2 children
Statistik Lag
Wins : 64
Points scored : 945
Number of GP : 179
Podiums : 114
Best result : 1
Hjälm : Vit, röd, blå på toppen
Jordan : (1991)
Benetton : (1991,92,93,94,95)
Ferrari : (1996,97,98,99,2000,2001,2002,2003)
His career...
His first tries...
Discovers karting at the age of 4
1st racing experience : Karting 1983
1st circuit experience : 1988
First GP : Belgium 1991 (Jordan)
First Pole : Belgium 1992
First win : Belgium 1992
2002 : Formula 1 (Ferrari), World champion with 144 points
2001 : World Champion with 123 points
2000 : World Champion with 108 points
1999 : 5th with 44 points
1998 : 2nd with 6 wins (86 points)
1997 : Diskvalificerad
1996 : 3rd with 59 pts and 3 wins
1995 : World Champion (Benetton
1994 : World Champion (Benetton
1993 : Formula 1 (Benetton
1992 : Formula 1 (Benetton
1991 : FIA GT (Sauber
1991 : Formula 1 (Benetton)
1990 : FIA GT (Sauber
1990 : F3 Germany (WTS)
1989 : Formula 3 Germany (WTS)
1988 : Formula König Winner (Ger), 2nd Eur. FF1600 Champ., 4th FF1600 German Champ.
1987 : German & European Champion of Karting
1986 : 3rd German Champ. of Karting, 3rd European Champ.
1985 : Junior German Champion of Karting, runner
1984 : Junior German Champion of Karting
Michael SCHUMACHER ( Ferrari )
Källa: F1-live
nationalitet : Tyska
Height/weight : 1,74m - 76,5 kg
Född : O3/O1/69 Huerth-Hermuelheim (Ger)
Marital status : Married to Corinna, 2 children
Statistik Lag
Wins : 64
Points scored : 945
Number of GP : 179
Podiums : 114
Best result : 1
Hjälm : Vit, röd, blå på toppen
Jordan : (1991)
Benetton : (1991,92,93,94,95)
Ferrari : (1996,97,98,99,2000,2001,2002,2003)
His career...
His first tries...
Discovers karting at the age of 4
1st racing experience : Karting 1983
1st circuit experience : 1988
First GP : Belgium 1991 (Jordan)
First Pole : Belgium 1992
First win : Belgium 1992
2002 : Formula 1 (Ferrari), World champion with 144 points
2001 : World Champion with 123 points
2000 : World Champion with 108 points
1999 : 5th with 44 points
1998 : 2nd with 6 wins (86 points)
1997 : Diskvalificerad
1996 : 3rd with 59 pts and 3 wins
1995 : World Champion (Benetton
1994 : World Champion (Benetton
1993 : Formula 1 (Benetton
1992 : Formula 1 (Benetton
1991 : FIA GT (Sauber
1991 : Formula 1 (Benetton)
1990 : FIA GT (Sauber
1990 : F3 Germany (WTS)
1989 : Formula 3 Germany (WTS)
1988 : Formula König Winner (Ger), 2nd Eur. FF1600 Champ., 4th FF1600 German Champ.
1987 : German & European Champion of Karting
1986 : 3rd German Champ. of Karting, 3rd European Champ.
1985 : Junior German Champion of Karting, runner
1984 : Junior German Champion of Karting
Jaschå.....tycker du det??!!
-
-
Han vill nog visa alla år MS har fuskat med hjälp av gulflagg.Zeke skrev:Vad har ovanstående inlägg med att ämnet att göra???
Det är väl det enda tillfället då han är kapabel till en omkörning
"Television needs racing, a lot of racing, a lot of overtaking, not 'after you mate"
Sir Frank uppskattar riktig racing...
-
-
Du Muppen, tagga ner lite nu...Gonzo skrev:vadå han, jag tror att det är en hon, för hon kan ju uppenbart mindre om F1 än du.
Mina F1 kunskaper behöver jag knappast redovisa för dig, men jag tror nog att de lyser igenom även i mina mest ironiska inlägg.
För övrigt tycker jag det verkar som om du " har kastat lite sten i glashuset" gällande din tes om supporterfreak...
"Television needs racing, a lot of racing, a lot of overtaking, not 'after you mate"
-
Detta inlägg av dig Marsupilami är beviset för din inkompetens!!!!! Det talar för sig själv.....
"Han vill nog visa alla år MS har fuskat med hjälp av gulflagg.
Det är väl det enda tillfället då han är kapabel till en omkörning"
Muppen, nej jag var inte med i mupparna, men det vet du säkert inte vad det var för program, för du var nog inte ens född då!
Tycker nog att jag kan kosta på mig att hylla både Michael och Kimi som jag gjort (om du bemödat dig att läsa min inlägg hade sett det) utan att för den delen vara ett supporterfreak......
Varför inte vara glad när Michael vinner....??? Det mest intressanta och spännande loppet hittils på säsongen med massor av omkörningar var ändå det bästa!
MEN DET TYCKER INTE MONTOYAFREAKEN FÖRSTÅS.............[/quote]
"Han vill nog visa alla år MS har fuskat med hjälp av gulflagg.
Det är väl det enda tillfället då han är kapabel till en omkörning"
Muppen, nej jag var inte med i mupparna, men det vet du säkert inte vad det var för program, för du var nog inte ens född då!
Tycker nog att jag kan kosta på mig att hylla både Michael och Kimi som jag gjort (om du bemödat dig att läsa min inlägg hade sett det) utan att för den delen vara ett supporterfreak......
Varför inte vara glad när Michael vinner....??? Det mest intressanta och spännande loppet hittils på säsongen med massor av omkörningar var ändå det bästa!
MEN DET TYCKER INTE MONTOYAFREAKEN FÖRSTÅS.............[/quote]
-
Jag är 32 år, så nog har man sett på Mupparna alltid.
Lugna ner dig lite. Det kan aldrig vara bra att stressa upp sig på det viset.
Förresten, vet du vad "ironi" och "sarkasm" är för något?
Om inte, så kan kanske pappa hjälpa dig med det.
Simma lugnt...
Lugna ner dig lite. Det kan aldrig vara bra att stressa upp sig på det viset.
Förresten, vet du vad "ironi" och "sarkasm" är för något?
Om inte, så kan kanske pappa hjälpa dig med det.
Simma lugnt...
-
-
Nu blev jag imponerad - inte illa! Har sett mupparna ändå från början och du var inte ens nyfödd då. Du måste ju verkligen veta mest av alla.Gonzo skrev:Aha då vet vad mupparna är, du måste sett dem från vaggan för det, om du såg dem från början för det gjorde jag å inte var det från vaggan.......
Finns du på riktigt, Gonzo?
-
-
Nej jag är bara virtuell, pain in the ass för er Montoya älskare...som bara har ett mål i ert torftiga liv, att häckla Michael Schumacher!AndersF1 skrev:Nu blev jag imponerad - inte illa! Har sett mupparna ändå från början och du var inte ens nyfödd då. Du måste ju verkligen veta mest av alla.Gonzo skrev:Aha då vet vad mupparna är, du måste sett dem från vaggan för det, om du såg dem från början för det gjorde jag å inte var det från vaggan.......
Finns du på riktigt, Gonzo?
Men det finns säkert Montoya älskare som kan ha en mer realistisk syn på verkligeheten än så.
Vet inte riktigt vilket läger du tillhör AndersF1, knäppisarna eller ....
Senast redigerad av Gonzo den tis sep 30, 2003 13:06, redigerad totalt 1 gång.
-
-
-
JAAAA. För han är snabbast, coolast, störst, bäst, vackrast och ballast. Nämnde jag coolast? Hur kan man INTE heja på Schumi?! Förresten, vackrast var kanske att ta i. Vackrare än de flesta, är väl bättre. Eller åtminstone hyfsat vacker. Fast vafan, Montoya är ju ingen skönhet han heller. OK, om vi säger att MS är åtminstone lite avlägset snygg? För att skyla över det faktum att han egentligen är skitful....? Men snabbast är han i alla fall. Fast kanske inte lika snabb som förr. Och på enstaka varv finns det nog några som klår honom. Men han är ju HYFSAT snabb i alla fall...eller....? I ett par lopp nu har han ju faktiskt sett rätt så jävla långsam ut. Tur det där med coolast, då. Ice-man mer än Kimi. Förutom någon enstaka incident, när han tappat huvudet lite. Men mer är det inte. Per år, alltså. Eller kanske ett par gånger per år. Eller lite till. Men det har väl hänt alla? Jaså inte...? (B)iceman, alltså...? Störst, då...? Hm, 174 cm och 76 kg (enligt uppgift ovan), inte ens en pygmé som jag blir skraj. Fast störst rent bildligt talat är han ändå. Flest segrar och snart flest titlar. Även om man bortser från allt som han och Ferrari fuskat till sig. Fast då blir det ju inte så mycket över, menar somliga..... Tänkte inte på det.... Ähhh, man kanske skulle börja heja på Verstappen.Sami skrev:Är man en knäppis om man inte håller på Michael Schumacher?
-
-
Först vill jag säga att tävlingsledningen avgör om något regelbrott begåtts.
Själv anser jag att det inte är så självklart att MS genomförde sin manöver felfritt.
De flesta här är överens om att MS påbörjat omkörningen innan posteringen. OK.
Dock säger reglementet att man först skall SÄNKA farten och inte köra om.
Detta brukar alla renhåriga racers respektera och därför vänta med omkörning tills man passerat situationen.
Den bil som kommer först till gulflagg sänker farten för att inte ställa till något yterligare, det blir lättare för eftervarande bil att bromsa sig förbi.
P.g.a. detta kör man inte om precis innan gulflagg om man har någon som helst heder i kroppen, men det har ju MS med all önskvärd tydlighet visat att han inte besitter.
MS hade kunnat köra om precis närsomhelst och han kommer förmodligen bli världsmästare igen.
Men någon moralisk mästare kommer han aldrig att bli...
Själv anser jag att det inte är så självklart att MS genomförde sin manöver felfritt.
De flesta här är överens om att MS påbörjat omkörningen innan posteringen. OK.
Dock säger reglementet att man först skall SÄNKA farten och inte köra om.
Detta brukar alla renhåriga racers respektera och därför vänta med omkörning tills man passerat situationen.
Den bil som kommer först till gulflagg sänker farten för att inte ställa till något yterligare, det blir lättare för eftervarande bil att bromsa sig förbi.
P.g.a. detta kör man inte om precis innan gulflagg om man har någon som helst heder i kroppen, men det har ju MS med all önskvärd tydlighet visat att han inte besitter.
MS hade kunnat köra om precis närsomhelst och han kommer förmodligen bli världsmästare igen.
Men någon moralisk mästare kommer han aldrig att bli...
-
-
Tja nu är det ju så här
Att denna killen är bra på att utnyttja reglerna och ligga på gränsen, allting är inte så svart eller vitt som det diskuterats här så långt.
Om det var ett regelbrott eller inte i helgen kan verkligen diskuteras, att han låg helt på gränsen är ju helt klart.
Men FIA(t) har gjort sin bedömning, den är ok, men att bestraffa JPM tycker jag är fel. Då är jag inte FAN till någon av förarna.
Andra exempel på MS tidigare utnyttjade eller försök till utnyttjande är ju bland annat:
Crashar rätt i sidan på Damon Hill:
Schumi tar VM titteln med 1 pinne och bestraffas inte.
Otillåten bottenplatta med Benetton - bestraffas inte och bestraffas senare
Jerez 97, rätt i sidan på JV - bestraffas
Silverstone 1999 (undertecknad på plats), Schumi tar sin stop & go på sista varvet, passerar start & mål på väg in i depån och vinner i depån.
Hockenheim 2001 (undertecknad på plats), Schumis bil pajar och förorsakar en start crash, loppet rödflaggas och startas om, schumi i reservbil. Det samma händer i 2003 med KR, RS o RB, schumi är kvar i race'et och FIA(t) väljer att inte starta om, nöjer sig med safety car.
Så visst kan man diskutera "etik" osv, men så länge MS är med kan vi nog glömma "sportmanship" och gentleman osv.
Om det var ett regelbrott eller inte i helgen kan verkligen diskuteras, att han låg helt på gränsen är ju helt klart.
Men FIA(t) har gjort sin bedömning, den är ok, men att bestraffa JPM tycker jag är fel. Då är jag inte FAN till någon av förarna.
Andra exempel på MS tidigare utnyttjade eller försök till utnyttjande är ju bland annat:
Crashar rätt i sidan på Damon Hill:
Schumi tar VM titteln med 1 pinne och bestraffas inte.
Otillåten bottenplatta med Benetton - bestraffas inte och bestraffas senare
Jerez 97, rätt i sidan på JV - bestraffas
Silverstone 1999 (undertecknad på plats), Schumi tar sin stop & go på sista varvet, passerar start & mål på väg in i depån och vinner i depån.
Hockenheim 2001 (undertecknad på plats), Schumis bil pajar och förorsakar en start crash, loppet rödflaggas och startas om, schumi i reservbil. Det samma händer i 2003 med KR, RS o RB, schumi är kvar i race'et och FIA(t) väljer att inte starta om, nöjer sig med safety car.
Så visst kan man diskutera "etik" osv, men så länge MS är med kan vi nog glömma "sportmanship" och gentleman osv.
-
Re: Tja nu är det ju så här
Om du var på plats då så borde du ha kommit ihåg att Schumi kraschade och bröt benet...Jippe skrev: Silverstone 1999 (undertecknad på plats), Schumi tar sin stop & go på sista varvet, passerar start & mål på väg in i depån och vinner i depån.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!