FIA avgör förar-VM

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

RacerBice skrev: Är definitionen på farlig körning att man puttat någon annan av banan :quest:
Här får man nog ta med faktoren · i vilken hastighet · för att kunna validera definitionen.

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
RacerBice
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18

Re: FIA avgör förar-VM

Inlägg av RacerBice »

Peevo skrev: Hur var det då när Skummis blockerade Alonsos framfart så att han fick köra på gräset i full fart??!? Är inte det farligt så vet jag inte. Svara på det om du kan... Bara för att det inte går som du har tänkt det så behöver du inte måla fan på väggen för det. Mej personligen så spelar det ingen större roll vem som vinner. Det jag vill se är ett bra race.
Just den incidenten har jag missat (måste ha varit på lilla huset på prärien....). Hur gick det till? För övrigt så har du missförstått mig, jag har nämligen inga klagomål alls. Allt igår gick PRECIS som jag ville så jag behöver inte måla någon fan på väggen. :wink: Men visst är det roligast om loppet är bra och spännande, oavsett vad som händer i övrigt. Jag hejar på skomakar'n, men är ingen fanatiker. Skulle trots allt tycka det vore lite kul om Kimi bryter hans trend och snuvar honom på titeln på Suzuka. Monty, däremot, är ett rött skynke. Precis som med (andra) tjurar kan sådana skynken ha en viss inverkan på både omdöme och humör. I mitt fall gäller det särskilt om matadoren inte har något på fötterna...
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Hur var det med den här topicen, har verkligen FIA redan avgjort VM?

NEJ NEJ och åter nej, det luktar för mycket undanflyckt om man ser till Montes hela lopp.

Syftningen på Montes straff har viss bäring, men inte att det i sig skulle avgjort utgången för VM mästaren i Suzuka.

Monte gjorde så många onödiga tabbar igår, tabbar som varken Michael eller Kimi gjorde.

Enkelt som korvspad. :D
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

Någon som har koll på reglerna, kunde montoya gått in direkt för att byta till regndäck och sen åkt in för att ta straffet varvet efter?
Alfa
Inlägg: 52
Blev medlem: tor aug 07, 2003 15:43
Ort: Vasa

Inlägg av Alfa »

har för mig att man har några varv på sig att ta straffet, alltså kunde Montoya och Williams ha agerat på ett annat sätt.
JohanÅ
Inlägg: 11
Blev medlem: sön aug 24, 2003 12:36
Ort: Göteborg

Inlägg av JohanÅ »

Man har tre varv på sig att ta sitt straff, men jag är osäker om man får köra in i depån utan att ta straffet...
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Regeln kan läsas här:

http://www.formula1.com/insight/rulesan ... 3/502.html

Jag har sammanställt lite fakta kring kombatanteran kring titeln samt gjort en egen analys av Montoyas "misslyckande".

Första ordinarie Stop varv:

Montoya : 17

Raikkönen : 19

M.Schumacher : 20


Byte till regndäck varv:

Montoya : 23, (drive trough pen V.22 tog 18 sec)

Raikkönen : 22

M.Schumacher : 21


Vilka slutsatser kan man dra av detta!

Troligtvis startade Montoya med mindre bensin än MS o KR.

Ferrari var det första av toppteamen att byta till regndäck och fick därför en fördel direkt, McLaren kom in varvet efter samtidigt som Williams valt att ta in Montoya för "drive trough penalty", detta beslut av Williams BMW sköt upp Montoyas regndäcksbyte ett varv till. Detta varv 22 - 23 är det varv där Montoya förlorar möjligheten att hänga på täten.

Här gör Williams BMW förmodligen en chansning som slår helt fel samtidigt som Ferrari får ut mesta möjliga, i efterhand kan man säga att Williams BMW tog ett dåligt beslut som orsakade Montoya större skada än vad bestraffningen gjorde.

Såvitt jag förstår finns ett fönster av 3 varv där man kan välja att ta bestraffningen, Williams BMW tajmade omedvetet in detta straff som skulle visa sig vara på sämsta tänkbara sätt.

Obs, man kan säkert dra andra slutsatser än vad jag gjort men detta tror jag.
Användarens profilbild
Rosa Pantern
Inlägg: 8
Blev medlem: mån sep 29, 2003 15:00

Inlägg av Rosa Pantern »

Han får väl skylla sig om han startar med för lite bensin......vill han ha soppatorsk så låt han få det.'
En annan sak som gör mig arg,kör du motorvägen i 160 km/tim så var sååååå säker på att du får böter för fortkörning.
Men på "vissa" banor är det tydligen tillåtet att köra hur fort man f-n vill. Heeeeeeelt oooooootroligt.
Näää...fram för poliskontroller på banorna. När är nästa tävling?? Ska minsann skvallra för polisen om hur fort dom kör dom där fartdårarna.
En tidsfråga bara innan dom kör ihjäl sig.
Grr......*arg* :x
Jaschå.....tycker du det??!!
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Rosa Pantern, är du släkt med FerrariSchumi?
Användarens profilbild
Rosa Pantern
Inlägg: 8
Blev medlem: mån sep 29, 2003 15:00

Inlägg av Rosa Pantern »

Släkt med Ferrari schummie eller f-n han heter......nä nä.....
Jag är släkt med Toyåta-blue.....så det så!!! :-?
Jaschå.....tycker du det??!!
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Finns det någon praxis???

Finns det någon som vet om FIA har någonsin..allstå NÅGONSIN dömt ut ett stop and go för en sån ynklig liten touch i en kurva där bilarna kör i 50km/h eller nåt.

Och att Ferrarivännerna bara tycker att det är kul och att jag är en enögd galning är ju inte överraskande..Jag menar att man förstörde hans lopp och visst..han kanske inte hade vunnit..men han kunde kommit mycket högre upp i loppet och haft kvar VM-chansen.

Montoyas livsfarliga manövrar??? Vilka då? När han körde om Schumacher på innern i kurvan på start och mål..? När Schumi inte vågade gasa?


Det finns 4st "livsfarliga manövrar" i år vad jag kommer ihåg nu..1. Schumacher på Silverstone..Alonso mot Coulthard på Nurburgring..Trulli på Hockenheim mot Schumi och Coulthard..eh Kiesa kanske..han kör ju så långsamt så han är en livsfara i sig.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

El Scorcho skrev:Finns det någon praxis???

Finns det någon som vet om FIA har någonsin..allstå NÅGONSIN dömt ut ett stop and go för en sån ynklig liten touch i en kurva där bilarna kör i 50km/h eller nåt.

Och att Ferrarivännerna bara tycker att det är kul och att jag är en enögd galning är ju inte överraskande..Jag menar att man förstörde hans lopp och visst..han kanske inte hade vunnit..men han kunde kommit mycket högre upp i loppet och haft kvar VM-chansen.

Montoyas livsfarliga manövrar??? Vilka då? När han körde om Schumacher på innern i kurvan på start och mål..? När Schumi inte vågade gasa?


Det finns 4st "livsfarliga manövrar" i år vad jag kommer ihåg nu..1. Schumacher på Silverstone..Alonso mot Coulthard på Nurburgring..Trulli på Hockenheim mot Schumi och Coulthard..eh Kiesa kanske..han kör ju så långsamt så han är en livsfara i sig.
Tycker inte att Monte är mer livsfarlig än någon annan. Tvärtom det är kul med en sån kille som gör omkörningar som ingen annan, där ligger Schumi långt efter.

MEN vem är det sommer har vunnit flest race i år?? Schumi såklart.
Så visst Montoya har ett underhållningsvärde och är dessutom en mycket skicklig förare men han kanske inte alltid tar de mest "smarta" beslut, ibland går ibland inte.

På Indy gick det inte, här borde han naturligtvis varit kyligare. Och detta med tanka på att han själv kunde åkt av och inte för det straff han nu fick, för det hade han nog aldrig räknat med.

Det är detta som är skillnaden mellan lång erfarnhet och en mycket kortare karriär, och det är därför Schumi kommer att vinna titeln enligt många förståsigpåare. Det är som man säger om målgörare, det är de viktiga målen som är värdefullast.

Men Montoya kommer att lära och säkert mer nogrannt välja när han ska chansa och kommer då kunna ta titeln om han sitter i rätt bil, men samtidigt tråkigare att se.