Mer Ferrarifusk

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Gonzo skrev:
LuckyStrike1 skrev:Vad i h-e yrar du nu om Gonzo?
Observerar också att krönikor är ngt helt annorlunda eftersom krönikor ALLTID ska spegla krönikörens personliga åsikter och tyckanden. Så är det inom samtliga medier.
Det klart att du skriver så, fakta är lite svårare att vinkla...eller hur!

Min åsikt är att siten som sådan och framförallt en hel del krönikor är så färgade av blå-vitt och anti-rött så att det påverkar helhetsintrycket. Men nyheter o fakta är väl som sagt svårare att vinkla!

Jag vet inte om ni någonsin tar in gästkrönikörer (med en åsikt som strider mot framförallt dina), som belyser verkligheten på ett annat sätt, detta som en motvikt till ett annars enhanda tyckande.

Allt beror på vilket budskap man vill förmedla och hur man vill framstå i läsarens ögon.

Det är vad jag yrar om!
Gonzo, vi har fått utstå mycket spott och spe på Forza genom åren för att vara Ferrarivänliga, du får ursäkta men det tar lite tid att vänja sig vid att bli betraktad som anti-Ferrari helt plötsligt ;)

Vi tar gärna in gästkrönikörer! Maila till "redaktionen@forza-motorsport.se"
I was misled and that is the way it went
RacerBice
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18

Inlägg av RacerBice »

El Scorcho skrev:Vadå opartisk?

Känns alltid som att Schumacherfantaster mestadels består av människor som blir vansinniga ifall någon kritiserar honom.
*letar febrilt efter poängen*

....medan Schumacherhatarna (dig inräknad, uppenbarligen) blir vansinniga så fort hans namn nämns.....?
El Scorcho skrev: En majoritet verkar också....tro att hans avsaknad av stil är vad F1 handlar om.
En rejäl massuppfittning, är jag rädd; vi inbilska och fullständigt insnöade nollor tycker konstigt nog att han HAR stil. En betydligt ballare stil än de flesta konkurrenter.
El Scorcho skrev: Det kanske låter patetiskt..men jag vet ingen förare som har gått till sådana ytterligheter som Schumacher för att vinna - totalt utan att skämmas.
Du har rätt, det låter verkligen patetiskt.
El Scorcho skrev: Före hans tid försökte man t.ex. inte köra av konkurrenter av banan med flit även om det gällde VM-titeln. Det har han lyckats med 2 gånger.
En gång har han lyckats med det, inte två. Hill fick blankt skylla sig själv och hade att räkna med en vild satsning från Storskummi. Och vilda satsningar är det väl många som hänger eller hängett sig åt (om inte Senna var det så är väl Montoya den främsta företrädaren F1 sett i den kategorien förare). Ingen av dem har dock fått en sådan hatklubb som Storskummi dras med. Den där enda gången han verkligen gjorde bort sig ska han ha skit för, det instämmer jag i. Men han har uträttat en hel del bra saker också. Mer än vad alla de andra av dagens förare lyckats med tillsammans. :bang: Ska vi bortse från allt det och bara idiotförklara karln?

För övrigt har jag j-t svårt att tänka mig att Storskummi skulle varit den förste som avsiktligt kört på en medtävlare. Och förresten; med din logik (eller i vart fall meningsbyggnad) skulle det alltså idag vara betydligt fler som gör det? Och Schumi lastas inte för att han numera avsiktligt kör medtävlare av banan utan för att han lärt andra att göra det? :P För övrigt är det väl än märkligare, klantigare och mer korkat att med berått mod köra sina egna stallkamrater av banan. Det har DC lyckats med ett par gånger, till Mikas säkert gränslösa glädje, och inte heller DC har någon hatklubb att tala om. Nä, som sagt, jag BEGRIPER inte var allt detta Schumi-hat kommer ifrån.
El Scorcho skrev:Vilken tönt
Suck :shake:
RacerBice
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18

Inlägg av RacerBice »

LuckyStrike1 skrev:Men en krönika är ju alltid vinklad av krönikörens personliga åsikter - ta och läs lite krönikor från t.ex de 4 stora svenska dagstidningarna och jämför.
My point exactly. Tror du SvD-redaktionen skulle låta Sune Sylvén publicera en krönika med samma innehåll som Anfrans? I så fall är du helt lost, Lucy.
Senast redigerad av RacerBice den mån sep 22, 2003 14:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Cheever...det var intressant att ni tar in gästkrönikörer, jag är relativt sett en ny besökare här och kan inte hela Forzas historia, även om jag läste det någonstans att ni ansetts för pro-Ferrari tidigare!

Nu kanske pendeln slagit över åt andra hållet.

Ska allvarligt fundera på att skriva en krönika eftersom ni tar in gästkröniker.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gonzo skrev: Det klart att du skriver så, fakta är lite svårare att vinkla...eller hur!
Krönikor har en helt annan form och helt andra krav på sig än en artikel eller en nyhet - det kan ju du försöka fatta nån gång om du bara vill. Men då försvinner ju dina löjliga argument så jag kan förstå om du inte gärna vill det.
Min åsikt är att sitens F1-del som sådan och framförallt en hel del av dess krönikor är så färgade av blå-vitt och anti-rött så att det påverkar helhetsintrycket på hela F1 delen. Men nyheter o fakta är väl som sagt svårare att vinkla!
Var? Ge ett exempel på var den skulle vara vinklad åt något håll? Vilka nyheter eller artiklar anser du vara vinklade? Jag har ännu inte sett något exempel från dig som fått dig att dra den felaktiga slutsatsen.

Du kan ju också få plocka fram ett par krönikor som du anser vara så anti-röda och färgade blå-vita vad fan du nu menar med det. Antingen tar du fram exempel på den vinklingen du anser dig finnas eller så håller du bara käften - för att tala klarspråk.
Jag vet inte om ni någonsin tar in gästkrönikörer (med en åsikt som strider mot framförallt dina), som belyser verkligheten på ett annat sätt, detta som en motvikt till ett annars enhanda tyckande.
Om någon vill skriva en krönika som gästkrönikör tar vi givetvis emot det - är det bra skrivet, roligt och läsvärt så publiceras det givetvis i mån av utrymme. Dessutom har vi ju ett forum där det också står en helt fritt att, inom rimliga gränser, uttrycka sina åsikter. Vad är ditt problem?
Allt beror på vilket budskap man vill förmedla och hur man vill framstå i läsarens ögon.

Det är vad jag yrar om!
Tycker mest att du yrar och inte kan presentera några exempel som stödjer ditt svamlande.

Jag tar jävligt illa vid mig av att bli anklagad för att skriva vinklat och färgat i vår rapportering när jag vet att så inte alls är fallet överhuvudtaget.

Jag tror nämligen att du fullkomligt blandar ihop vad jag skriver i inlägg på forumet och vad jag skriver i vår nyhetsrapportering vilket är ett tecken på hur fel ute du är och cyklar.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Gonzo, jag kan naturligtvis inte garantera att vi publicerar allt vi får, men är det en bra skriven krönika publicerar vi gärna vilka personliga åsikter som än finns.

Jo det är inte så lätt att känna till hela historien bakom Forza för relativt nya besökare, självklart. Det känns lite konstigt bara när man i så många år blivit anklagad för att vara pro-Ferrari (SLP- vårt gamla smeknamn) så det tar lite tid att ställa om som sagt.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

RacerBice skrev:menar du/ni på fullt allvar att med den utgångspunkten Anfrans krönika kan försvaras såsom lämpligt vinklad och hans uttryckssätt som passande för ett seriöst forum vars ansvariga månar om att det i övrigt ska präglas av objektivitet och vederhäftighet?!
Ska jag ge min bild av texten såhär ett år efteråt. Vinkeln (att Schumacher kringgår sanningen inför kamerorna) tycker jag är fullt godkänd. Det är ju min åsikt och tro att han gör det. Däremot kunde jag ha presenterat åsikterna på ett annat sätt i stället för att bara trycka upp dem i ansiktet på läsaren och säga att såhär är det. Hur som helst så tror jag inte att våra förarpreferenser återspeglas i utbudet eller innehållet av nyhetsnotiserna. Det vore förstås inte bra.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Nu är det rock ´n roll här.......

Du Lucy, ska man verkligen uttrycka sig med orden "eller så håller du bara käften - för att tala klarspråk." om man ska anse sig som seriös???????

Som du vet, man behöver inte skriva allt i klartext för att få fram sitt budskap, men att du är pro-Montoya är väl ingen nyhet!
RacerBice
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18

Inlägg av RacerBice »

Cheever skrev: Tror inte Lucy menade specifikt Anfrans krönika utan svarade på Gonzons inlägg och blev lite upprörd över att Gonzo insunuerar att vi skulle ha personliga åsikter i nyhetsmaterial och rapportering.
Du har rätt. :oops: Sorry, Lucy, blev lite stirrig där.
Cheever skrev: Vad beträffar den specifika krönikan behöver vi kanske inte dra det igen....
.

Håller med IGEN, men det var inte min mening heller. Ville bara kapa det plötsliga och oväntade nypåhejandet av Anfran-krönikan. Hoppas jag lyckades.
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

Även om krönikan är gammal skåpmat så är inte jag det på detta forum, tycker personligen att den var riktigt bra och överensstämmer med MITT synsätt.

Utdrag:
Yttrandefrihetsgrundlag (1991:1469)
[Fakta & Historik]


1 kap. Grundläggande bestämmelser

1 § Varje svensk medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio, television och vissa liknande överföringar samt filmer, videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst.

Ja men titta, man FÅR kritisera Schumacher!!! :bang:

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
RacerBice
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18

Inlägg av RacerBice »

ANFRAN skrev: Vinkeln (att Schumacher kringgår sanningen inför kamerorna) tycker jag är fullt godkänd.
Absolut.
ANFRAN skrev: Hur som helst så tror jag inte att våra förarpreferenser återspeglas i utbudet eller innehållet av nyhetsnotiserna.
Det tycker i vart fall inte jag återspeglas. Tvärtom uppfattar jag verkligen i stort er alla som neutrala i er nyhetsrapportering. Annars skulle jag inte befinna mig här.
RacerBice
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18

Inlägg av RacerBice »

LOL skrev:Även om krönikan är gammal skåpmat så är inte jag det på detta forum, tycker personligen att den var riktigt bra och överensstämmer med MITT synsätt.

Utdrag:
Yttrandefrihetsgrundlag (1991:1469)
[Fakta & Historik]


1 kap. Grundläggande bestämmelser

1 § Varje svensk medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio, television och vissa liknande överföringar samt filmer, videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst.

Ja men titta, man FÅR kritisera Schumacher!!! :bang:

/ :D
Det finns även straffsanktioner för ett brott som heter förtal. Varför citerar du inte den rättspraxis som finns rörande nämnda sanktioners konkurrens med den grundlagsfästa yttrandefriheten? Hur som helst så pratar vi här inte om mänskliga rättigheter utan om anständighet och god journalistik.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gonzo skrev:Nu är det rock ´n roll här.......

Du Lucy, ska man verkligen uttrycka sig med orden "eller så håller du bara käften - för att tala klarspråk." om man ska anse sig som seriös???????

Som du vet, man behöver inte skriva allt i klartext för att få fram sitt budskap, men att du är pro-Montoya är väl ingen nyhet!
Jag tar väldigt illa vid mig av att bli beskylld för att skriva nyheter och artikler vinklat. Än mer irriterad blir jag när du kommer med de beskyllningarna men inte kan presentera några exempel på det vilket för mig framstår som att du inte har en aning om vad du snackar om.

När jag blir irriterad tar jag i vilket jag gjort nu.

Så nu ber jag dig - ta fram exempel på sådant jag har skrivit i vår nyhetsrapportering som du anser vara vinklat. Hur ska jag annars kunna ta till mig av din kritik om du inte presenterar den och ger exempel på vad du anser vara vinklat?

För övrigt är jag Montoya-fan ja. Men bara här på forumet speglas det i vad jag skriver - aldrig någonsin syns det i varken de artiklar eller nyheter jag har skrivit och jag vill också påstå att det inte ens syns i några av mina personliga krönikor jag har skrivit. Vill dra mig till minnes att jag flera gånger varit både positiv och negativ till både Schumacher och Montoya i dessa.

Så nu ber jag dig presentera några exempel på den här sidans, och min, oerhörda bristande objektivitet och oerhörda vinkling eller ber om ursäkt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

OK Lucky, jag retirerar......kan inte med den korta tid jag försökt hitta artiklar specifikt skrivna av dig som är tydligt anti-Ferrari eller tydligt pro-Montoya.

Klantigt, fel och osakligt av mig, jag gick alldelses för långt när jag ansåg att sitens anseende stog på spel.

Jag tar tillbaka hela den anklagelsen.....vad gäller siten, och ber dig ärligt om ursäkt!

Forumet är en helt annan sak eftersom alla där agerar som privatpersoner.

Sorry!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Finns en utmärk sökfunktion på sidan där man även kan söka nyheter skrivna av vissa personer - rekommenderar den sökfunktionen.

Där kanske du kan hitta de skriva artiklar, nyheter elelr körnikor du anser vara vinklade ...

Det här med forumet är en viktig sak att ta upp kanske, om det är så att flera blandar ihop det. Jag ser det som en styrka att vi som skriver för Forza även är med i debatterna på Forumet. Jag tycker det är något positivt. Bara för att vi äar redaktionsmedlemmar tycker jag inte att vi på forumet ska hålal inne med personliga åsikter eftersom det skulle bli tråkigare. Det kräver förstås att alla på forumet och våra övriga läsare kan hålla isär forumskribenten och artikelförfattaren/nyhetsskribenten/krönikören.

Hitills har det inte varit något problem vad jag kan förstå att döma av den relativt uteblivna diskussionen krig detta. Men kanske är det ett problem?

En tråkig lösning på det är givetvis att samtliga redaktionsmedlemmar slutar skriva på forumet. Detta för att undvika att våra läsare, utan bevis, tror sig veta att allt vi skriver i nyhetsväg är vinklat.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

LuckyStrike1 skrev:Finns en utmärk sökfunktion på sidan där man även kan söka nyheter skrivna av vissa personer - rekommenderar den sökfunktionen.

Där kanske du kan hitta de skriva artiklar, nyheter elelr körnikor du anser vara vinklade ...

Det här med forumet är en viktig sak att ta upp kanske, om det är så att flera blandar ihop det. Jag ser det som en styrka att vi som skriver för Forza även är med i debatterna på Forumet. Jag tycker det är något positivt. Bara för att vi äar redaktionsmedlemmar tycker jag inte att vi på forumet ska hålal inne med personliga åsikter eftersom det skulle bli tråkigare. Det kräver förstås att alla på forumet och våra övriga läsare kan hålla isär forumskribenten och artikelförfattaren/nyhetsskribenten/krönikören.

Hitills har det inte varit något problem vad jag kan förstå att döma av den relativt uteblivna diskussionen krig detta. Men kanske är det ett problem?

En tråkig lösning på det är givetvis att samtliga redaktionsmedlemmar slutar skriva på forumet. Detta för att undvika att våra läsare, utan bevis, tror sig veta att allt vi skriver i nyhetsväg är vinklat.
Jo det är precis så jag menar, att forumet är helt och fullt avskilt och inte ska beblandas med övrig information. Tycker att ni ska fortsätta att uttrycka era personliga åsikter precis som förr.
Vad man möjligen kan göra är att någonstans informera newbies som jag att inte sammanblanda dem, ta det som ett förslag och inte som kritik.
Iof sig så visste jag redan från början att det är avskilt men ändå!
Men i den hetsiga debatten så blev det fel ifrån min sida och det är jag pinsamt medveten om!
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

RacerBice skrev:Hur som helst så pratar vi här inte om mänskliga rättigheter utan om anständighet och god journalistik.
Jag tycker nog att man i krönikor kan vinkla och bedöma saker som man vill till skillnad från rapporter och i nyheter. Typ att i en rapport från ett träningspass från Jerez skriva att DC hade 0.5 sek sämre varvtid än KR för att han suger är förkastligt. Men att i en krönika, som jag anser är en privat uppfattning om något, skriva att DC numera är påväg utför och hoppas att han försvinner, är helt OK.
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gonzo skrev: Jo det är precis så jag menar, att forumet är helt och fullt avskilt och inte ska beblandas med övrig information. Tycker att ni ska fortsätta att uttrycka era personliga åsikter precis som förr.
Vad man möjligen kan göra är att någonstans informera newbies som jag att inte sammanblanda dem, ta det som ett förslag och inte som kritik.
Iof sig så visste jag redan från början att det är avskilt men ändå!
Men i den hetsiga debatten så blev det fel ifrån min sida och det är jag pinsamt medveten om!
Det är lugnt (nu ;))

Anledningen till min "häftiga" reaktion är egentligen två saker:
Dels så vet jag att alla i redaktionen lägger ner väldigt mkt energi på att skriva korrekt och objektivt och faktaunderstött. Jag skulle vilja påstå att vi kollar källor och fakta betydligt hårdare än s.k proffessionella journalister.
Dels så arbetar vi alla ideelt med den här siten - vi har alla heltidsjobb vid sidan av det här. Vi tjänar inga pengar på det och lägger ner mycket privattid (och en del arbetstid) på att hålla den igång och varje år utveckla siten och innehållet. Så kritik tar vi gärna emot för det gör oss bättre, men kritik som känns obefogad och inte kan stödjas av faktiska exempel slår faktiskt ganska hårt. Särskilt om de också rör ett område där vi lägger ner mycket energi och där vi själva har starka åsikter om de som inte kan ta objektivitet på allvar alla gånger i andra medier.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Slusk
Inlägg: 177
Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
Ort: Västgöte.

Inlägg av Slusk »

En tråkig lösning på det är givetvis att samtliga redaktionsmedlemmar slutar skriva på forumet. Detta för att undvika att våra läsare, utan bevis, tror sig veta att allt vi skriver i nyhetsväg är vinklat.
Trist lösning tycker jag.

Det torde vara enklast om GONZO lärde sig att dämpa sin ”Arne Anka” mentalitet.
(att tänka innan man talar är som att torka sig i R*ven innan man sk…”)

/S
"All bleeding eventually stops."
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

Egentligen så är det läge att låsa detta topic, det vore nog det bästa så kan vi koncentrera våra motorskallar på något trevligare som t.ex. att BW vill helst in i F1 på skill och inte med stålars.

Så mods gör detta:

Topic Bild

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Slusk skrev:
En tråkig lösning på det är givetvis att samtliga redaktionsmedlemmar slutar skriva på forumet. Detta för att undvika att våra läsare, utan bevis, tror sig veta att allt vi skriver i nyhetsväg är vinklat.
Trist lösning tycker jag.

Det torde vara enklast om GONZO lärde sig att dämpa sin ”Arne Anka” mentalitet.
(att tänka innan man talar är som att torka sig i R*ven innan man sk…”)

/S
Jag har visat att jag inte är sämre än att jag ber om ursäkt när jag inser att jag har fel, slusk.

Och det finns ett annat ordspråk som lyder, sparka inte på den som redan ligger.
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

Slusk skrev:(att tänka innan man talar är som att torka sig i R*ven innan man sk…”)

/S
Är det inte tvärtom, att tala innan man tänker är som att torka sig i R*ven innan man sk…” ???

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Marsupilami
Inlägg: 486
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Marsupilami »

Blev visst lite hetsigt där ett tag. Hehe...

Tur att man själv kan såga [Schumacher] utan riskera förlorad trovärdighet. Jag ligger redan på rätt nivå så att säga. :crazy: Dock så skall det tilläggas att jag alltid har väl underbyggd fakta i mina "dissningar" av de tråkiga bröderna från Kerpen.

Det är nog inte utan anledning att man saknar vissa ironiska (fast totalt förvirrade och hjärntvättade :wink: ) skribenter som brukade förgylla ett besök på forumet...
"Television needs racing, a lot of racing, a lot of overtaking, not 'after you mate"

Sir Frank uppskattar riktig racing...
RacerBice
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18

Inlägg av RacerBice »

Marsupilami skrev:Dock så skall det tilläggas att jag alltid har väl underbyggd fakta i mina "dissningar" av de tråkiga bröderna från Kerpen.
Om du får säga det själv, dårå... :wink: Vad handlar det om ungefär? De har för stora hakor? Och tråkig, förresten, kolla upp finskt grammatiskt lexikon och där kommer stå "Tråkig - tråkigare - Kimi Räikkönen".

När du ändå tar upp det, vad har hänt med J. För det är väl honom du syftar på? Jag tyckte iaf att din beskrivning var klockren.

:wave:
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Till framför allt Racer Bice (racerbajs?) och andra.

Meningen med det jag skrev var helt enkelt att få ett svar av ungefär den typ som ni skrev..och härmed är min tes bevisad.

Att ni inte vill erkänna att den ni kallar maestro har gjort väldigt kontroversiella saker på banan är ju ganska fantastiskt egentligen. Skrattretande dåligt.

Man skulle ha mer respekt för Schumacher om han någon gång kunde erkänna saker..men han är en tönt..t.ex. när han blir omsläppt av sin stallkompis och jublar..men när han märker vad alla tycker så ändrar han sig..
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Jag tycker Forza är mycket opartiska, självständiga, kunniga och den roligaste F1-sajten att titta på. Och när en del helt orättvist tycker den är anti mot någon förare..så blir jag faktiskt förbannad.

De som inte orkar ta kritik kan gå in och läsa på teamens hemsidor i stället. :zz:
Användarens profilbild
Hannu#111
Inlägg: 111
Blev medlem: mån feb 17, 2003 01:00
Ort: Salem

Inlägg av Hannu#111 »

Någon som hört något nytt om kontrollen av Bridgestone däcken är klara eller inte??

För att återgå till ämnet :wink:
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det här var ju en skoj "fråga" ( www.autosport.com/featuresasknigelitem. ... 04&s=5&l=5 ):
Dear Nigel,
A number of commentators have attributed Ferrari's success in recent years to the fact that all the elements of their operation are housed under one roof. In the light of the Italian Grand Prix, and the tyre controversy which preceded it, would you agree that this is not quite true? After all, whilst Ferrari's chassis and engine facilities are located at Fiorano, Italy, the FIA headquarters are in Paris...
Gordon McCabe, Bournemouth, UK


Dear Gordon,

You might think that, but I couldn't possibly comment.
:D :D
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Ja fast svaret var ju ännu bättre!

Om det nu vore så illa att Ferrari skulle ha ett sånt stort inflytande på FIA som många antyder så hoppas jag övriga stall gör något åt det.

De är ju inte precis maktlösa...så vad är det - en mediaanka eller nåt som även övriga stall anser?
Sprint RS
Inlägg: 37
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:54

FIA's favoriter eller ej...

Inlägg av Sprint RS »

Saxat från "www.forcef1.com"

After the Hungarian GP and the tire debacle what is going on in the 3 weeks in between the penultimate and the final European Grand Prix to be driven by F1 in 2003, we come again to an discussion point what has been discusses before, ... Does the FIA favor Ferrari over any other team in F1, wherefrom they have been accused before... check this out:

For some time in Formula One there has been a vaguely cynical attitude towards the nature of the relationship between the FIA and Michael Schumacher. Yet this cynicism has failed to materialise in terms of outright claims of unfair treatment in favour of Schumacher.

On the surface of it, this is understandable. But looking more deeply into the pattern of controversy that has clouded Schumacher’s time at Ferrari, particularly over the last couple years when he has been in a championship-winning position, reveals a surprisingly strong trend of support for Schumacher from the sports’ governing body. This support is usually quite subtle and easily overseen during the heat of a race, but it exists.

No form of intervention could salvage Michael Schumacher’s 1996 title attempt, frustrated by mechanical failures in many races and further hampered by a slow, ill-handling car not tailored specifically to his requirements as in his previous few years at Benetton. It is to be expected that no support would be detected when the driver in question has virtually no chance of winning anyway.

For 1997 this also appeared to be the case, as the Ferrari team were off the pace for much of the season. With two rounds remaining, Schumacher trailed Jacques Villeneuve (Williams-Renault) by nine points, needing to beat his rival in Japan to stay in realistic contention. During a practice session prior to the race several drivers including Villeneuve were judged to have passed a yellow flag on a straight without having slowed down sufficiently. Though the other drivers received warnings, Villeneuve was placed on a suspended ban due to a similar infringement some time earlier. After the race he was disqualified and warned not to appeal against the decision, as he would risk being thrown out of the championship entirely. This openly undemocratic action on behalf of the FIA gave Schumacher a one-point lead going into the final round. Two years later, when the Ferraris of Schumacher and Irvine were disqualified from the Malaysian Grand Prix for a technical infringement, their appeal was both heard and accepted. Clear evidence of dual standards.

At the following event Schumacher attempted to run Villeneuve off the road as the Williams driver tried to pass him. Schumacher failed in his attempt and caused his own retirement. While the FIA publicly condemned his actions his punishment consisted of no more than his disqualification from the championship – no real punishment as he had lost anyway – and enforced participation in a driver safety campaign. No suspended ban and, unlike Ayrton Senna after a similar incident in Japan 1990, no declaration that he was an unsafe driver even though Schumacher had tried the exact same foul play with success in 1994.

Throughout 1997 team tactics had been key to the Ferrari agenda. Nowhere was this more obvious than in Japan when Eddie Irvine gave up the lead of the race – which would have been his first Grand Prix victory – to give Schumacher the victory he needed. Irvine’s role within the team was totally subservient to Schumacher’s title aspirations. Very low.....

Two Grands Prix later, at the 1998 Australian Grand Prix, Mika Hakkinen was given the lead by his McLaren-Mercedes team mate David Coulthard. Coulthard did so because Hakkinen had originally lost the lead through an accidental extra pit stop and Coulthard returned the lead to him to honour their gentlemen’s agreement. After the race the FIA announced new legislation to prevent teamwork between drivers. Clearly, as long as team tactics were benefiting Schumacher, they were acceptable. But as soon as other teams began employing them the FIA banned them instantly. At the Austrian Grand Prix of that year Irvine was again called on to let Schumacher passed, and the FIA quietly forgot their new rules.

Ferrari had begun 1998 with the bold promise that they would win both titles and, in addition to the above, FIA interference and suspicious leniency reached a new peak during this year. In Canada, Hakkinen (Schumacher’s new chief rival) retired at the second start but the race continued despite a huge crash at the first corner. Later on, Schumacher shot from the pit lane and moved across on Heinz-Harald Frentzen, sending his countryman spinning into retirement. His punishment for the dangerous and avoidable incident was a mere 10-second stop-go penalty, no trouble in a race where attrition had claimed his major rivals. At the following race acrimony was in the air again after the two McLarens shot into the lead at the start but the race was stopped and restarted due to a stalled car. Schumacher lead away the second time. At Britain, the next round, Schumacher was given a ten second stop-go penalty for an illegal overtaking manoeuvre in an unsafe situation. Yet due to a supposed loophole in the rules he served his sentence after the end of the race, giving him victory.

Yet in spite of all this Schumacher still failed to become champion in 1998, while more team orders made him make a run for the title "Virtually" only because this was only done by the help of Eddie Irvine who had to give places to the No.1-driver, or in 1999 when he broke his leg, and Eddie had just to little points to become worldchampion for Ferrari because of the team orders earlier in the season of 99 in favour for the broken-leg-dude.

Throughout 2000 the interference continued. McLaren were blighted by dubious and poorly justified disqualifications in Brazil and Austria. In the former it was acknowledged the five of the top six cars potentially have been thrown out due to illegal ride heights and non-standard measurements, but the only one that was disqualified was Coulthard’s McLaren. Schumacher crashed out of the German Grand Prix at the first bend, yet more dubious FIA practices robbed Hakkinen of victory. An anti-McLaren spectator ventured onto the circuit but rather than stop the race the FIA merely suspended it behind the safety car, destroying Hakkinen’s 30-second lead over eventual winner Rubens Barrichello in the second Ferrari. A similar situation occurred in Italy. Schumacher lead from Hakkinen at the start but a horrific crash further back killed a marshal and destroyed half the field. Again, the race was not stopped but racing order was preserved through using the safety car for a twelve-lap period (unprecedented in Formula One).

Schumacher took pole for the US GP and requested that the entire grid be moved back two rows so that he would not be disadvantaged by the lower grip brick surface that followed the start line. His request was upheld and the grid duly moved back. Ayrton Senna made a very similar request prior to the 1990 Japanese Grand Prix, asking that his pole position be moved away from the less grippy right-hand side of the track. His request was refused. Once more, fulfillment of Schumacher's wishes sets a new precedent for the FIA and contradicts their previous assertion of the rules.

At the final round of the season – by which time the title race was resolved (but wouldn’t have been if the above situations had been handled fairly) – both Hakkinen and Schumacher were observed to have jumped the start. Hakkinen was given a 10-second stop-go penalty. Schumacher went unpunished and won the race.

Recently the FIA appointed the Italian lawyer Roberto Causo as a race steward. Causo is better known as the lawyer who successfully defended Ferrari against the charge of use of illegal bodywork at the 1999 Malaysian Grand Prix. His appointment is yet another factor suggesting strong pro-Ferrari and pro-Schumacher sympathies within the FIA.

Both FOCA President (and undisputed ruler of Formula One) Bernie Ecclestone and FIA President Max Mosley have repeatedly declared their public support for Michael Schumacher. They have also claimed that for a Ferrari to win the title would be ‘good for Formula One’. Whether they subscribe to the nostalgic notions of Ferrari glories past, or as businessmen simply like to see the people who pay the most win the most, is irrelevant. The support is there, they admit it exists and it is frequently identifiable in Grand Prix. It is they who control the legislative process and essentially run Formula One. With as much power as they have, maintaining a discrete and powerful system of pressure in favour of Michael Schumacher would not be difficult. The term ‘conspiracy theory’ is often discredited and often with good cause. That does not mean that conspiracies do not exist, and there is considerable evidence to suggest that on exists here.

Make of it what thou will.
'Mansell is slowing it down, taking it easy. Oh no he isn't! It's a lap record.' - Murray Walker
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

Kan det vara såhär?
Är detta all sanning?
Jag menar att detta har ju hänt, men om man är kritisk till MS så tar man ju inte upp sådana saker som han blivit utsatt för, eller finns det inga sådana exempel??

Jag är inget direkt fan av MS och har nog alltid tyckt att han var favoriseras men inte på detta viset när att står svart på vitt...

Nu får ni pro-ferrari komma med något här annars känns detta ju lite pinsamt....

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tja, den där artikeln belyser ju ganska bra händelser många F1-fans smat många verksamma inom F1 har känt varit väldigt märkliga och inte särskilt objektiva utan till för att ge vissa en hjälpande hand.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Om det nu är såhär, så förstår jag inte varför de andra stallen inte agerar, de kan väl inte bara stå och titta på......

Ron o Frank brukar ju inte vara de som håller tyst precis..
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

Gonzo skrev:Om det nu är såhär, så förstår jag inte varför de andra stallen inte agerar, de kan väl inte bara stå och titta på......

Ron o Frank brukar ju inte vara de som håller tyst precis..
De ÄR ju såhär, det som står har ju faktiskt hänt.
Min fundering är har det inte hänt MS nånting "åt andra hållet" så att säga?

Tycker också att Ron/Frank borde reagerat....

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ron och Frank har reagerat i många år och efter alla de här händelserna som beskrivs i artikeln har de kommenterat över hur det hela har skötts och framfört sina åsikter om favoritsering. Nu senast på presskonferensen inför Monza klagade t.ex Patrick Head på det i samband med FIA:s besök hos Ferrari mitt i däckskontroversen.

FIA och Ferrari har dock alltid sagt att det är paranoia....
Så nog har Frank och Ron och många andra inom F1 klagat på de här förhållandena i många år, så det står inte och tittar på. Men eftersom det är FIA som de klagar på och klagar till så är ju situationen ganska märklig: Den anklagade är också högsta instans.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Slusk
Inlägg: 177
Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
Ort: Västgöte.

Inlägg av Slusk »

Kul med en objektiv betraktelse :)

Är inte allt detta det som givit grogrund för pratet om en helt ny F1 cirkus?


/S
"All bleeding eventually stops."
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

LuckyStrike1 skrev:Ron och Frank har reagerat i många år och efter alla de här händelserna som beskrivs i artikeln har de kommenterat över hur det hela har skötts och framfört sina åsikter om favoritsering. Nu senast på presskonferensen inför Monza klagade t.ex Patrick Head på det i samband med FIA:s besök hos Ferrari mitt i däckskontroversen.

FIA och Ferrari har dock alltid sagt att det är paranoia....
Så nog har Frank och Ron och många andra inom F1 klagat på de här förhållandena i många år, så det står inte och tittar på. Men eftersom det är FIA som de klagar på och klagar till så är ju situationen ganska märklig: Den anklagade är också högsta instans.
Ja det är klart ser man hur det gick i kravallerna i GBG under EU mötet är det lätt att begripa svårigheterna att komma åt de som är "högst upp"

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Ja menar, att klaga i all evighet på ett förhållande som involverar högsta instans (FIA) tycker inte jag iaf är att agera...!

Sen skulle jag inte kalla det som påstås för fakta förräns någon har erkänt att det faktiskt går till på det sättet som beskrivs, (vilket FIA näppeligen vill antar jag). Gärna starka indicier....möjligtvis!

Att Ferrari behövs för F1 är troligen sant, beror bara på vad man tolkar ur det uttalandet.

Nej de andra teamen får väl strejka eller göra som de Franska bönderna med sina traktorer, ställ upp alla deras lastbilar till infarten till GP loppen och hindra alla åskådares bilar, det kallar jag agera....lite drastiskt kanske men att bara klaga verkar inte hjälpa...!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Problemet är att en strejk inte fungerar eftersom de strejkande stallen då förbjuds att delta i F1 resten av det året åtminstone, enligt concorde-avtalet.

Så det vore en ganska korkad åtgärd. Det enda de kan göra är att poängtera problemet så de diskuteras och hålls i schack. Vi har levt med det här länge - stall som vill utmana Ferrari får bara göra det extra bra jämfört med vad Ferrari skulle behöva göra. Det gör ju att alla segrar Williams och McLaren tagit också känns så mycket mer värda
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Jag menar att det vore ganska effektivt omm alla stall förutom Ferrari skulle strejka, ingen stor mening med Concord avtal el dyl då, bara Enbart Ferrari på banan är det ju ingen mening med.

Alla andra stall har stor makt om de nu vill använda den, men förmodligen är det för mycket pengar inblandade, skulle tro att det är orsaken att man inte agerar mer än man gör....men inget lär hända bara för att Ron o Frank tjurar..
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Mer än halva startfältet strejkade inför Imolas GP 1982 och loppet kördes ändå med Ferrari som överlägsna dubbelsegrare eftersom de var det enda konkurrenskraftiga stallet kvar som ställde upp i loppet.

Då stod striden mellan stall anslutna till FOCA och stall anslutna till FIA.

En strejk är bara dumt - snacka om att ge bort poäng och trist att stallens enda chans är att skänka poäng till Ferrari för att protestera mot något de upplever som en orättvisa kan man tycka.

Williams och McLaren gör det enda realistiska - tar upp problemet till diskussion nu och då och håller FIA alerta.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Jag säger inte att strejk skulle vara det bästa sättet, bara en metod. Och givetvis förlorar strejken sin kraft om bara hälften av teamen är med, då får den kanske inte önskvärd effekt.

Men om problemet verkligen skulle vara stort nog så skulle man ta till mer drastiska metoder, tydligen anser man inte att det inte är större än ett överkommligt irritationsmoment som inte kräver mer åtgärder.

Det är ju en naturlig att ta till tuffare metoder om det verkligen känns nödvändigt. Ingen finner sig i en för stor orättvisa i längden.

Jag avser inte att hålla FIA bakom ryggen utan tror snarare att teamen upplever detta som ett marginellt problem, men givetvis ska inte FIA favorisera någon.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Man har inga mer drastiska metoder att ta till.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

I disagree!

Är man tillräckligt många finns alltid metoder att ta till, det är bara en fråga om vilja.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

SOm vad - strejk eller stämmning?

Hur ska man strejka och vem ska man stämma och till vilken domstol hade du tänkt dig att man ska vända sig?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Jag varken kan eller kommer säga hur de ska gå till väga eller hur mycket de ska agera, det är ju upp till dem själva!

Strejk skulle kunna vara en metod, men det finns säket andra sätt oxå.

Jag är övertygad om att man anser en orättvisa är för stor och man inte får gehör genom de vanliga kanalerna efter upprepade försök så finner man andra vägar.

Annars är det i en mening mer eller mindre detsamma som att man godtar situationen som den är.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Jag kan väl bara säga att jag inte skulle bli förvånad om Rubens "råkar" köra på Montoya nu på söndag..men jag tror faktiskt att Rubens har för mycket integritet för att göra en sådan grej.
Användarens profilbild
Reodor
Inlägg: 34
Blev medlem: tor apr 03, 2003 09:21
Ort: Götlaborg

Inlägg av Reodor »

Ja, det är väl dags för en ny serie. Jag tycker att FIA agerat väldigt oprofessionellt i allmänhet och under den sista tiden i synnerhet. Så här får det inte gå till i en sport som kostar/genererar så mycket pengar. En ledning måste ha ett starkt förtroende och i stort sett aldrig hamna i en diskussion kring sin objektivitet. Just nu känns det mer som om det är en väldigt penningstinn lekstuga för Max och Bernie.
Forza Il Tempo Gigante
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Eh, ingen tror väl på allvar att företag i miljardklassen kommer att strejka och riskera att kanske få avskeda 500 pers. p.g.a. de inte får ett ruttet öre ifr[n sponsorerna om inga tävlingar körs.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jo, Gonzo tror det ;)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish