Mer Ferrarifusk

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

LuckyStrike1 skrev:Nu till ngt kul, hittade den här bilden på f1racing.net. McLaren ställer demonstrativt upp sina bilar utanför Ferrari-depån och visar framdäcken. Underbart
Ha, ha, en höjdare!

De senaste turerna, när man börjar fundera på att få konkurrenterna diskade i efterhand, är bara för mycket. Finns det verkligen ingen värdighet kvar hos Ferrari? Varför måste de vinna till VARJE pris?
Varför kan de inte acceptera att det finns en möjlighet att Michelin och deras team gjort ett bättre jobb än de själva?

I princip säger de ju nu att Michelins övertag den senaste tiden berott på fusk. Vad ska de säga om de nu i de kommande loppen blir utklassade av bevisligen fullt legala Michelin-däck?
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Cuscino skrev:Vad ska de säga om de nu i de kommande loppen blir utklassade av bevisligen fullt legala Michelin-däck?
Ross puttsar väl glasögonen och sätter in senaste CD'n från "den japanske fotografen". :crazy:
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Michelin provade med att ligga så när gränsen till det tillåtna att de nu tvingats göra om däcken, rätt eller fel....vet ej, FIA bestämmer!

Ferrari provade med att klaga, (alla team vill vinna, men idag verkar det inte som det är på banan man vinner) rätt eller fel....vet ej FIA bestämmer!

Skall man klaga hos FIA om man anser att något är fel, rätt eller fel....Forzas medlemmar bestämmer!

Gemensam nämnare är FIA!

Allt beror på FIA, om FIA struntade i vad Ferrari tycker i denna fråga så fanns inte denna diskution.

FIA FIA o åter FIA
Användarens profilbild
Integralmannen
Inlägg: 196
Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
Ort: Skånepåg

Inlägg av Integralmannen »

Efter att ha läst XX antal inlägg där i stil med, "Om det nu är en fördel att ha bredare däck, varför har då bridgestone smalare.." har jag tröttnat är det så svårt att inse att olika sätt att optimera kan leda till olika konstruktioner.
Att ferrari inte vill ha de bredaste däcken betyder inte omedelbart att en annan bil kan ha nytta av det. I synnerhet om man optimerar bilen och setupen med däckskonstruktionen i åtanke.
Slutsats att köra med bredare däck är fusk oavsett om du själv inte skulle ha ngn nytta av det.

Jag, personligen vill absolut inte ha en vinnande bil som kört på regelvidriga däck, sen får bilen heta vad tusan den vill även om mina egna ögon är rätt färgade i frågan.

Dock kan jag hålla med att allt hade varit så mycket bättre om reglerna varit skrivna av en något så närt klyftig person som tänkt genom vad han skriver till att börja med.

Klart som korvspad man skall klaga om man anser att konkurenten åtnjuter en orättvis fördel. Det räcker att du själv tycker det är så, fia kan alltid säga nej.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Mike Gascoyne har uttalat sig och säger att de nya Michelin-däcken är än bättre än de förra var. Kanske läge att tacka Brawn på presskonferansen nästa söndag ifall det blir en Michelin'are längst upp. :D
Användarens profilbild
Integralmannen
Inlägg: 196
Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
Ort: Skånepåg

Inlägg av Integralmannen »

Hehe... ja det skulle väll va det ;)
Oavsett finns bara en sak värre än att förlora och det är att förlora när man tycker att motståndaren fuskar.
Eller är det bättre? Ha en färdig syndabock i bakfickan?
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Är nog rätt tugnt att förlora pga att motståndarna är bättre på att läsa regelboken också. :wink:
Användarens profilbild
Integralmannen
Inlägg: 196
Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
Ort: Skånepåg

Inlägg av Integralmannen »

Jag delar som du kanske förstår inte riktigt den åsikten... tycker regeln blir meningslös om man använder michelins glasögon...
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

PeppeF1 skrev:Är nog rätt tugnt att förlora pga att motståndarna är bättre på att läsa regelboken också. :wink:
Nåja, Michelin får förhppningsvis fram ett däck som är det bästa möjliga och som håller sig inom reglernas nya tolkning.

Det bör ju inte skilja så mycket. ( fast BS uppgift om Michelins 286 mm är ju mycket stor skillnad)

På Monza kanske det t om är bättre för Michelin bilarna med ett lite smalare däck?

Men det hade varit mycket intressant att se hur stor skillnaden hade varit i Ungern. Det hade varit en rättvis värdemätare!

Hoppas på jämt race i Monza!
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Renault säger sig vara mycket nöjda ned de nya Michelin däcken och säger t om att de är bättre än de gamla!

De vad jag kalla utveckling isf, det är bara att gratulera Michelin till ett enastående jobb!

Man kan dock fråga sig varför just detta rabalder ska få Michelin att utveckla bättre däck, har de kännt sig ohotade förut?
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

någon mer än jag som tycker michelin bilarna går med ovanligt lite (neutral) camber denna säsongen

Förlåt en lekman men vad innbär "lite camber", eller med andra ord vad är camber för något :-? Nu blir man väl utskrattad :shake:
Piju
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00

Inlägg av Piju »

Camber är när däckens överdel lutar inåt, alltså som ferrari har det med sina bridgestones medan michelin har nästan hela kontaktytan mot banan.
"Det är många som har kommoit hit till silverstone för att få se Union Jack"
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Integralmannen skrev:Efter att ha läst XX antal inlägg där i stil med, "Om det nu är en fördel att ha bredare däck, varför har då bridgestone smalare.." har jag tröttnat är det så svårt att inse att olika sätt att optimera kan leda till olika konstruktioner.
Det är just såna här lätt överlägsna uttalanden som klassificerar en som "Messerschmitt" (eller besser-wisser om man föredrar det).

De flesta på detta forum är tekniskt kunniga och behöver inte bli klappade på huvudet som mindre vetande. De har nog insett att denna diskussion snarare mynnat ut i en fråga om etik och moral. Något som vare sig FIA eller Ferrari visat sig begåvade med.

Det känns dock skönt att Michelin reagerat på situationen och att de nya däcken funkar.

Då kan man rejsa om saken.

(Fast Ferrari har väl en fördel av hemmabana...?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

manson skrev:någon mer än jag som tycker michelin bilarna går med ovanligt lite (neutral) camber denna säsongen

Förlåt en lekman men vad innbär "lite camber", eller med andra ord vad är camber för något :-? Nu blir man väl utskrattad :shake:
Enkelt uttryckt - man vinklar hjulen. Man kan ha positiv och negativ camber vilket är om hjulen lutar inåt eller utåt. Jag har inte hittat några bra bilder som visar på skillnaden i camber mellan Ferrari och Williams/McLaren. Autosport hade en bra i något nummer tidigare i år. Men man kunde se tydligt hur Williams däck inte vinklade alls hur hur hela däckens kontaktyta var i kontakt med marken medan Ferrarins framhjul var rätt mkt vinklade.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Integralmannen
Inlägg: 196
Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
Ort: Skånepåg

Inlägg av Integralmannen »

PC: skrev:
Integralmannen skrev:Efter att ha läst XX antal inlägg där i stil med, "Om det nu är en fördel att ha bredare däck, varför har då bridgestone smalare.." har jag tröttnat är det så svårt att inse att olika sätt att optimera kan leda till olika konstruktioner.
Det är just såna här lätt överlägsna uttalanden som klassificerar en som "Messerschmitt" (eller besser-wisser om man föredrar det).

De flesta på detta forum är tekniskt kunniga och behöver inte bli klappade på huvudet som mindre vetande. De har nog insett att denna diskussion snarare mynnat ut i en fråga om etik och moral. Något som vare sig FIA eller Ferrari visat sig begåvade med.

Det känns dock skönt att Michelin reagerat på situationen och att de nya däcken funkar.

Då kan man rejsa om saken.

(Fast Ferrari har väl en fördel av hemmabana...?)
Okej men som sagt... det har stått flera ggr och ser lika dumt ut varje gång.

Håller med, känns bättre att de rejsar med nya däck nästa söndag. Tänk om de kört med gamla och verkligen utmanat fia...
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

Piju skrev:Camber är när däckens överdel lutar inåt, alltså som ferrari har det med sina bridgestones medan michelin har nästan hela kontaktytan mot banan.
OK! Tack för infon! Man lär sig något nytt varje dag :spec:
Användarens profilbild
Integralmannen
Inlägg: 196
Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
Ort: Skånepåg

Inlägg av Integralmannen »

En något OT fråga... camber thrust har nämnts i några diskussioner.
Min uppfattning är att ct är den effekten man får av att köra med mer camber.
(Att däcket beter sig som ett radergummi man försöker skjuta framåt ovinklat och det glider hyffsat lätt men om man lutar det, desto svårare.)
Är detta fel uppfattat?
Läste något inlägg eller något nyhet i stil med att "Michelin kör med camberthrust till skillnad från Bridgestone..." jag vet inte vad, men hur är det egentligen?
Med min definition skulle det ju med ovan nämnda info verka som om det var tvärtom :roll:
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Integralmannen skrev:En något OT fråga... camber thrust har nämnts i några diskussioner.
Min uppfattning är att ct är den effekten man får av att köra med mer camber.
Alltså, jag ska inte säga att jag är expert på detta, men vad jag har lärt mig är camber thrust den kraft som uppkommer av att däckets krökta yta "rätas ut" då det belastas. Man får då en kraft i camberns riktning, vilket för ett ytterdäck i en kurva ger ett lateralt kraftbidrag inåt i kurvan.

Rent visuellt tycker jag faktiskt att det verkar som om Ferrari är det av toppstallen som kör med mest camber.
Användarens profilbild
Integralmannen
Inlägg: 196
Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
Ort: Skånepåg

Inlägg av Integralmannen »

Precis, så jag har förstått det också...
Användarens profilbild
Znillblix
Inlägg: 122
Blev medlem: fre apr 18, 2003 15:46
Ort: Örebro

Inlägg av Znillblix »

Det är bridgestone som anammar "camber thrust", och inte michelin!

Annars funkar det som Cuscino säger
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Nja!

"Camber" och "Camber thrust" verkar inte vara samma sak helt och hållet!

Bridgestones däck är "Cambered".

"Camber thrust" är den kraft som kan nyttjas pga av detta däck. Kraften kan påverka olika mycket genom olika inställningar på framvagnen för att få bilen att bete sig efter eget tycke!

Se länk: http://www.auto-ware.com/setup/4.htm

Jag skulle säga att Ferrari använder kanske mer "Camber thrust" än andra Bridgestonebiler, men det har jag inget beläggg för mer än just att det ser ut så!
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

Hej!!!

"Lite" ny, för att inte säga helt ny, här i detta förträffliga forum och kommer förhoppningsvis i framtiden kunna bidraga med intelligenta svar/frågor.

Mitt första inlägg måste jag efter alla inlägg om däcksfusk vilja säga att i ferrari finns det dock en man som har en helt suverän inställning till detta. Till min förvåning? är det M.S. himself, till urklippet:

The German's Ferrari team admitted to dobbing the French supplier in this week after photos of 'too-wide' tyres were taken by technical partner Bridgestone.

'I don't think it will make that much difference,' Schumacher told Autosport of the new measuring techniques for determining tread width.

'The end result will not be that upside down from how it is now.'

The 34-year-old even dismissed talk by team technical director Ross Brawn that past results may be questioned because Michelin were running an illegal product.

'I don't think the FIA are going to do anything about what's happened in the past,' he said, 'but they will do something about the future.

'I think [Michelin] will now comply with the regulations.'


Skönt att se att denna man har en såpass sund inställning till detta komplexa problem.

/ :D
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Intressant att en högt uppsatt medarbetare i
BMW -STÖDJER- FERRARIS "PROTEST" ang Michelin-däcken.

Se: http://www.f1racing.net/news.php?ID=62392

- BMW motorsport director Gerhard Berger has added weight to Ferrari's claims that tyre rival Michelin is supplying an illegal product.

The Austrian, who'll hang up his hat with the Munich manufacturer later this month, branded Ferrari's protest as 'fully legitimate.'

He continued to Der Spiegel newspaper: 'If we knew that our competitors had something maybe outside the limits we would also want to have that controlled.'

Bridgestone reportedly offered photos of the allegedly 'too wide' Michelin tyres, donning a BMW-Williams, to Ferrari in Hungary.

Visserligen ska han sluta och har dessutom varit förare åt Ferrari tidigare, men ändå ett stöd ifrån BMW!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Gonzo skrev:.

Visserligen ska han sluta och har dessutom varit förare åt Ferrari tidigare, men ändå ett stö
ifrån BMW!
Det är för att Berger är på gång att starta ett eget F1-stall och han vill ha Ferrari motorer.
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

LOL skrev:Hej!!!

"Lite" ny, för att inte säga helt ny, här i detta förträffliga forum och kommer förhoppningsvis i framtiden kunna bidraga med intelligenta svar/frågor.

Mitt första inlägg måste jag efter alla inlägg om däcksfusk vilja säga att i ferrari finns det dock en man som har en helt suverän inställning till detta. Till min förvåning? är det M.S. himself, till urklippet:

The German's Ferrari team admitted to dobbing the French supplier in this week after photos of 'too-wide' tyres were taken by technical partner Bridgestone.

'I don't think it will make that much difference,' Schumacher told Autosport of the new measuring techniques for determining tread width.

'The end result will not be that upside down from how it is now.'

The 34-year-old even dismissed talk by team technical director Ross Brawn that past results may be questioned because Michelin were running an illegal product.

'I don't think the FIA are going to do anything about what's happened in the past,' he said, 'but they will do something about the future.

'I think [Michelin] will now comply with the regulations.'


Skönt att se att denna man har en såpass sund inställning till detta komplexa problem.

/ :D
Han tror att Michelin NU kommer att följa reglerna!!! Det har de ju gjort hela tiden, det är det som retar mig till vansinne att de pratar som om Michelin fuskat då de bara har följt de regler som var där och då :shake:
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

manson skrev:
LOL skrev:Hej!!!

"Lite" ny, för att inte säga helt ny, här ..................

/ :D
Han tror att Michelin NU kommer att följa reglerna!!! Det har de ju gjort hela tiden, det är det som retar mig till vansinne att de pratar som om Michelin fuskat då de bara har följt de regler som var där och då :shake:
Ferrari/Schumacher/Bridgestone följer ett gammalt lumpet knep..upprepa lögnen så ofta att den til sist uppfattas som sanning.
Michael Schumacher kommer aldrig att bli ansedd som en "hedersman".....med allt vad det innebär.
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

Ja titta ja, nu hade jag kraftigt fel om MS. Som ni sade han försöker gå ut och verka som en trevlig kille och säga att det inte gör något att de fuskat bara de inte fuskar i framtiden. Fast debatten är ju en helt annan, HAR de ens fuskat?

Tack för att ni ledde mig ut i ljuset igen. :puss:

M.S. Bild

/ :D
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Egentligen är det rätt märkligt!

Att när ett team hos det officiella organet FIA starkt ifrågasätter om en specifik regel följs av en motståndarpart, så blir det ett ramaskri!

Det har hänt massor av ggr förr och kommer hända igen!

Sen den här anti-Michael Schumacher propagandan....

Bara det är anti MS så spelar det tydligen inte någon roll hur osakligt det är, det kommer ändå sitta en bunt o applodera!

MS är inte = Ferrari, han är en förare och har inte haft med den däcksaffären att göra över huvud taget. Så varför hacka på honom?

Trist bara med så mycket negativ publicitet, för att heja på sina egna favoriter behöver man inte automatiskt slänga skit på andra förarna.


En sak till:
- Varför förstärkte FIA regeltexten om man inte ansåg att Michelin överutnyttjat regeln?

- Varför har Michelin tillverkat nya däck om de gamla inte var mot reglementet? Jag bara undrar?

(Bridgestones bildbevis är dessutom intressant + 15 mm över tillåtet)

Här finns folk som säger sig veta att Michelin inte brutit mot reglerna, FIA tycks vara av en annan uppfattning och de är FIA som bestämmer därför gäller FIA:s ord vad som är i enlighetet med reglementet eller ej!

Dessutom är namnet på denna topic så löjlig, den borde heta-
MICHELIN, WILLIAMS OCH MCLAREN FUSK
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Gonzo skrev: - Varför förstärkte FIA regeltexten om man inte ansåg att Michelin överutnyttjat regeln?
Kanske för att Ferrari krävde det? Om däcken varit godkända tidigare, varför ändra NU? FIA har sett hundratals begagnade Michelindäck utan att ha nåt att invända.
Gonzo skrev: - Varför har Michelin tillverkat nya däck om de gamla inte var mot reglementet? Jag bara undrar?
De gamla däcken var inte mot reglementet men (kanske) mot den nya tolkningen av det.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Skillnaden är väl att de ska mäta efter tävlingen. Och allas däck (även Bridgestones däck) är väl byggda för att slitas ner en del i början. Michelindäcken har ju varit bättre efter några varv när de har "slitits" in. Kanske slits de in och blir i så fall regelvidriga, jag vet inte.

Men frågan är ju..varför har inte FIA gjort vad de ska tidigare under säsongen..?

Jag tror det är ett desperat psykologiskt spel från Ferraris sida som måste ha något att skylla sina misslyckanden på.

Och återigen..det är därför jag aldrig kommer kunna ha någon respekt för det stallet så länge de personer som är där nu är kvar. Det är Benettons gamla fuskgäng från 94.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Jag är inte helt främmande för tanken att Ferrari kan utöva ett alldeles särskilt tryck på FIA, men finns det några hållbara bevis, är inte allt indicier??
Jag är helt emot det iaf, endast misstanken räcker, därav min signatur!
Inget team ska kunna påverka mer än något annt, det är självklart.

Men nu mitt i sensäsongen måste man ändå utgå ifrån att FIA är opartiskt och respektera deras beslut och att de tar beslut utifrån egna slutsatser!

Om det vore så att alla andra team anser att FIA är pro-Ferrari så bör de väl reagera på detta i första hand och göra nåt åt den saken.

I det sammanhanget är däcksfrågan en liten parentes jämfört med ett opartiskt FIA!
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Nu håller jag mig kort:

Det finns en regel som kan tolkas olika.

Michelin har tolkat regeln och tillverkat däck därefter. Ingen klagar.

Mästerskapet tätnar. Det ser ut som om Ferrari kan bli detroniserade.

Ferrari tappar poäng. Vad göra? Man kommer över bilder på M-däck som verkar alldeles för breda och lusläser reglementet där man hittar hittar en luddigt skriven regel och tolkar den på sitt sätt. Man skvallrar för FIA.

FIA skriver brev. Man bestämmer att nu minsann skall man mäta däcken efter tävling också. Man frångår det mätförfarande som gällt i snart två år.

Helvetet bryter loss. Varför ändrar FIA metoder mitt i säsongen och varför i detta läge? Någon har stött på FIA. Nää-e, säger FIA. Ingen har sagt något.

Diskussionerna vågor går höga. Vad är rätt? Vad är fel?

FIA erkänner att det är Ferrari som påtalat de, enligt deras mening, regelvidriga däcken.

FIA väljer alltså att enbart gå på Ferraris tolkning av regeln.

FIA ljuger och favoriserar.

Är det underligt att man blir förbannad?
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Detta blir oxå kort!

Tror och hoppas att FIA tolkar sina egna regler utifrån avsikten med dem inte för att något team talar om för FIA hur FIA skall tolka sina egna regler!
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Vad jag menar är detta:

Har man en regel som KAN tolkas på två olika sätt, så måste BÅDA synsätten få gälla tills man skrivit en NY otvetydig regel.

Regler kan man inte skriva nya mellan två tävlingar, menar jag.
Det måste finnas rimlig tid att kunna reagera på grundläggande förändringar.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

PC: skrev:Vad jag menar är detta:

Har man en regel som KAN tolkas på två olika sätt, så måste BÅDA synsätten få gälla tills man skrivit en NY otvetydig regel.

Regler kan man inte skriva nya mellan två tävlingar, menar jag.
Det måste finnas rimlig tid att kunna reagera på grundläggande förändringar.
Håller med dig i att regeln inte är eller iaf inte var 100% tydlig, men man hade nog heller inte tänkt på att den gick att misstolkas.

Detta kan man läsa på http://f1.racing-live.com/en/ idag!

" A number of press reports have suggested that the FIA has changed or re-interpreted the tye regulations. This is not correct," the FIA said in a statement. " The maximum tread width has been 270mm since 1999. The FIA has never suggested that tread width was unlimited once the tyre was in use."


Hur som helst skall det inte spela någon roll vad varken Ferrari eller Williams anser att tolkningen är. Reglerna skrivs av FIA och förtydligas av FIA om så krävs. Det är vad FIA säger som måste gälla oavsett om man gillar det eller inte!

Men håller ändå med dig att göra ett förtydligande i just detta läge är olyckligt, men man kan inte klandra Ferrari för att göra ett försök.....det finns inte ett team som skulle strunta i att meddela FIA om misstänkta regelbrott!
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Bridgestone (via Ferrari/Schumacher) säger att de har bildbevis på att däcket är 286mm (?) brett - när får vi se beviset?
Viken idiot som helst vet att man inte kan mäta ett däcks bredd medels ett fotografi - hur kom Bridgestone (FIA?) fram till att det inte var 287mm eller "bara" 285mm eller 284mm eller 283mm ........270mm :-).
Känns lite löjligt att ens skriva om saken men aldrig har FIA så uppenbart gått Ferraris ärenden som i den här "Michelinfrågan".
Shame on you mr president (Mosley) ....shame on you (litet förvrängt lån från Hollywood :-) )
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Det är ju fullständigt självklart att måtten på delarna på en F1-Bil skall följa reglementet både före och efter racet.

Visserligen är gummi ett levande matrial och ändras när det används, men om däcket är medvetet konstruerat för att bli bredare efter några varv så är det inget att snacka om.. diska dom ynkliga kräken!
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Pepparkvarnen skrev:Det är ju fullständigt självklart att måtten på delarna på en F1-Bil skall följa reglementet både före och efter racet.

Visserligen är gummi ett levande matrial och ändras när det används, men om däcket är medvetet konstruerat för att bli bredare efter några varv så är det inget att snacka om.. diska dom ynkliga kräken!
Ett uttalande i FerrariSchumis anda...
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

guuben skrev:Bridgestone (via Ferrari/Schumacher) säger att de har bildbevis på att däcket är 286mm (?) brett - när får vi se beviset?
Viken idiot som helst vet att man inte kan mäta ett däcks bredd medels ett fotografi - hur kom Bridgestone (FIA?) fram till att det inte var 287mm eller "bara" 285mm eller 284mm eller 283mm ........270mm :-).
Känns lite löjligt att ens skriva om saken men aldrig har FIA så uppenbart gått Ferraris ärenden som i den här "Michelinfrågan".
Shame on you mr president (Mosley) ....shame on you (litet förvrängt lån från Hollywood :-) )
Ingenting är uppenbart men det ser ut så kanske......rätt ointressant så länge det inte finns bevis!

M.Schumacher, kanske det var hans som tog fotot oxå...........kanske han fick veta från brorsan från Ralf...att Michelin....ska vi spekulera mera?

Det som spelar roll är väl om 270 mm överskrids eller ej, inte det exakta måttet...eller?

" A number of press reports have suggested that the FIA has changed or re-interpreted the tye regulations. This is not correct," the FIA said in a statement. " The maximum tread width has been 270mm since 1999. The FIA has never suggested that tread width was unlimited once the tyre was in use."
Senast redigerad av Gonzo den tis sep 09, 2003 17:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

PC: skrev:
Ett uttalande i FerrariSchumis anda...
Skitsnack...
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

" A number of press reports have suggested that the FIA has changed or re-interpreted the tye regulations. This is not correct," the FIA said in a statement. " The maximum tread width has been 270mm since 1999. The FIA has never suggested that tread width was unlimited once the tyre was in use."
Användarens profilbild
Styggve
Inlägg: 271
Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
Ort: Sthlm

Inlägg av Styggve »

Ja nu kanske folk vet hur det känns att ha varit Schumi fan. jag menar, han är nog den förare som har fått till mest regeländringar så att han inte ska vinna. Förresten va glada nu istället. Vi får ju ett jämnare mästerskap=)
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

här ser man ju att så fort de lilla yttre lagret slitits ned hamnar michelin däcken på ett bredare lager till skilnad mot bridgestone.

http://www.driveworld.co.uk/ferrari

Bild
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 46,00.html

Nu vill Todt att Michelinstallen ska diskas....ja ja jag säger då det... :shake:
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Den där formuleringen Aftonbladet använder sig ska du nog ta med en nypa salt......
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Bernie skrev:" A number of press reports have suggested that the FIA has changed or re-interpreted the tye regulations. This is not correct," the FIA said in a statement. " The maximum tread width has been 270mm since 1999. The FIA has never suggested that tread width was unlimited once the tyre was in use."
Jaha, lustigt i så fall att de inte sagt något förrän Ferrari tog dem i örat. Enligt Michelin har ju däcken haft samma konstruktion sedan 2001 och FIA kontrollerar alla bilar som gått i mål efter varje lopp.

Själv är jag, ända sedan de inte straffade MS efter Jerez 97, helt övertygad om att FIA favoriserar Ferrari. Varför kan man undra, om det handlar om belöningar, hot eller helt enkelt sympatier, men så funkar det!
novass2
Inlägg: 45
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Rekord

Inlägg av novass2 »

Det måste vara ett rekord på antal sidor här på Forza, det här ämnet har tagit upp 5 sidor just nu.
Jag vet inte vad jag ska säja om det här men det är undligt att inte FIA har sett det här när dom besiktar bilarna efter målgång.
Det är bara att hoppas att Michelin bilarna går bra på nästa tävling.
ElectroPete
Inlägg: 19
Blev medlem: mån apr 22, 2002 02:00
Ort: Luleå

Inlägg av ElectroPete »

Bernie skrev:här ser man ju att så fort de lilla yttre lagret slitits ned hamnar michelin däcken på ett bredare lager till skilnad mot bridgestone.

http://www.driveworld.co.uk/ferrari

Bild
Med den bilden blir det rätt uppenbart att Michelin bryter mot reglementet ang. maxbredden 270mm. Att FIA har sagt att de bara ska mäta däcken före race förstår jag inte. De borde ha mätts efter racen också, ända sedan regeln trädde i kraft. :roll:

// EP
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Cuscino skrev:
Bernie skrev:" A number of press reports have suggested that the FIA has changed or re-interpreted the tye regulations. This is not correct," the FIA said in a statement. " The maximum tread width has been 270mm since 1999. The FIA has never suggested that tread width was unlimited once the tyre was in use."
Jaha, lustigt i så fall att de inte sagt något förrän Ferrari tog dem i örat. Enligt Michelin har ju däcken haft samma konstruktion sedan 2001 och FIA kontrollerar alla bilar som gått i mål efter varje lopp.

Själv är jag, ända sedan de inte straffade MS efter Jerez 97, helt övertygad om att FIA favoriserar Ferrari. Varför kan man undra, om det handlar om belöningar, hot eller helt enkelt sympatier, men så funkar det!
Man ska komma ihåg att det inte bara är Ferrari som har haft sämre möjligheter än Michelinbilarna, även de andra Bridgestone-teamen kan ju ha orsakt att vilja lägga in protest mot tidigare lopp, detta kommer att bli intressant........!

Efter FIA senaste "statement" så tyder ju mycket på att Michelin har fuskat........!
Användarens profilbild
Zapper
Inlägg: 8
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00

Inlägg av Zapper »

PC: skrev:Vad jag menar är detta:

Har man en regel som KAN tolkas på två olika sätt, så måste BÅDA synsätten få gälla tills man skrivit en NY otvetydig regel.

Regler kan man inte skriva nya mellan två tävlingar, menar jag.
Det måste finnas rimlig tid att kunna reagera på grundläggande förändringar.
Jaha, precis som P Heads automatlåda på 90-talet som aldrig kom till tävling innan den förbjöds eller
Brabhams FAN-CAR som vann sitt enda GP i Sverige och sedan förbjöds inför nästa tävling.
Är det något FIA kan, så är det att ändra regler fort som fasen.
Det måste väl alla här ha insett vid det här laget.

Att sen FIA kan inte skriva ner sina egna regler på ett riktigt sätt,
det är beklämmande. :down:

Michelin har förmodligen tolkat regeln helt korrekt som den är skriven.
(Inkl. kryphål, vilket alla stall gör)
Nu har Bridgestone/Ferrari upptäckt kryphålet och meddelar FIA som kliar sig i huvudet igen och utbrister -Jaså? -Det måste vi ändra på.
Det har hänt förr, så det är inget konstigt med det tycker jag.


Förresten: Oerhört dum smiley :lick: på ett F1-Forum, ta bort den omg. :down: