MP4-18 / 2003 GA

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

guuben skrev:Tyskt-engelskt samarbete..............säkert inte det enklaste i världen
Kanske inte, men det finns ju ett hyfsat lyckat exempel att bevittna på GP-banorna just nu... ;)

För övrigt så är redan 4-17 en mycket bra bil som hänger med skapligt, utklassade t.o.m. konkurrenterna i Tyskland, så nån katastrof är det inte att man behöver vänta på 4-18. Titta förresten på Ferrari: nåt jättelyft blev det väl inte med den nya bilen? Kanske är det så att bilarna tack vare ett stabilt reglemente blivit så långt utvecklade att det inte går att åstadkomma några större förbättringar och att andra faktorer än chassit, inte minst däcken, får mycket större betydelse.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Det var ju inte det minsta förvånande att de inte skulle köra med den nya bilen nu, skulle faktiskt inte förvåna mig om de börjar använda den nästa år i stället....Hur jävla försenad får en bil vara menar jag, tycker det är opprffisionellt av dem att sätta upp tider hela tiden som de inte kan hålla.
Ankan

Inlägg av Ankan »

Dom håller ju på och designar Mp 19 oxå.
Dom skulle ju ha en ny bil nästa år sa Ron Dennis, har för mej att jag hörde det :D
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Alla stall har säkert påbörjat utvecklingsarbetet med nästa års bil. Jag tror dock att McLaren antytt att även denna, alltså MP19, kommer att debutera en bit in på säsongen. Alltså samma koncept som Ferrari kört med de senaste åren, man låter den gamla beprövade kärran "plocka poäng" de första loppen och tar fram den nya när cirkusen kommer till Europa.

Men visst har McLaren hamnat i ett besvärligt läge: att hålla på och utveckla tre bilar samtidigt är knappast idealiskt...
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Crazy F1 skrev:Det var ju inte det minsta förvånande att de inte skulle köra med den nya bilen nu, skulle faktiskt inte förvåna mig om de börjar använda den nästa år i stället....Hur jävla försenad får en bil vara menar jag, tycker det är opprffisionellt av dem att sätta upp tider hela tiden som de inte kan hålla.
Att den inte kom i början av året runt Imola var väl pga att man plockade så mycket poäng och 17D visade sig hänga på hyfsat. Då valde man att anpassa 18 ännu mer efter nya reglerna (TC förbjöds och kom tillbaka). Nu på senare tid sen man börjat testa har det visat sig att bilen lider av många olika tillförlitlighetsproblem. Och vad jag vet har man aldrig sagt att "då ska vi börja köra med vår nya bil". Utan det har mer varit att då och då kan vi börja köra med den om den visar sig gå bra på det och det testet.

Inte så "proffsigt" att börja köra med en bil som håller 10-15 varv!? :roll:
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Cuscino skrev:Alla stall har säkert påbörjat utvecklingsarbetet med nästa års bil. Jag tror dock att McLaren antytt att även denna, alltså MP19, kommer att debutera en bit in på säsongen. Alltså samma koncept som Ferrari kört med de senaste åren, man låter den gamla beprövade kärran "plocka poäng" de första loppen och tar fram den nya när cirkusen kommer till Europa.

Men visst har McLaren hamnat i ett besvärligt läge: att hålla på och utveckla tre bilar samtidigt är knappast idealiskt...
Ja men undra vilken säsong mp4-19 kommer.. jag tror 2005 :rock: Efter som det ligger mer till hands att mp4-18 debuterar runt imola sådär nästa säsong nu när man inte ens ser den på nåra träningar längre, för att dom för typ 3 veckor sen bara hade ett helt chassie kvar av 3 eller 4 ursprungliga. Sen att det sista Chassiet inte är krocksäkert än och i sin tur förbjudet att tävla med gör inte saken bättre.
Hansson

Inlägg av Hansson »

"There will be two MP4/18's on the circuit this Wednesday at Barcelona for a final test that will tell us if it is ready for the British Grand Prix," said Ron Dennis. "During the previous private testing sessions, we had some problems but nothing too serious. As far as the MP4/19 is concerned, it will be ready to go on a circuit before the end of this season."

Källa: F1-Live.com
Ankan

Inlägg av Ankan »

Hansson skrev:"There will be two MP4/18's on the circuit this Wednesday at Barcelona for a final test that will tell us if it is ready for the British Grand Prix," said Ron Dennis. "During the previous private testing sessions, we had some problems but nothing too serious. As far as the MP4/19 is concerned, it will be ready to go on a circuit before the end of this season."

Källa: F1-Live.com
Mysko. för dom har ju inte klara krash testet?
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

De räknar väl med att göra det inom 14 dar?
Och testa får de väl i alla fall göra utan att ha klarat testet.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Styggve skrev:
Cuscino skrev:Alla stall har säkert påbörjat utvecklingsarbetet med nästa års bil. Jag tror dock att McLaren antytt att även denna, alltså MP19, kommer att debutera en bit in på säsongen. Alltså samma koncept som Ferrari kört med de senaste åren, man låter den gamla beprövade kärran "plocka poäng" de första loppen och tar fram den nya när cirkusen kommer till Europa.

Ja men undra vilken säsong mp4-19 kommer.. jag tror 2005 :rock: Efter som det ligger mer till hands att mp4-18 debuterar runt imola sådär nästa säsong nu när man inte ens ser den på nåra träningar längre, för att dom för typ 3 veckor sen bara hade ett helt chassie kvar av 3 eller 4 ursprungliga. Sen att det sista Chassiet inte är krocksäkert än och i sin tur förbjudet att tävla med gör inte saken bättre.
Vad jag vet så har MP4/18 varit på varje test som varit efter "lanseringen".
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Jo du har nog rätt men det "känns" som om dom inte har varit så aktiva i testande.. kanske för att dom nästan hela tiden har kört egna test dagar på på bla jerez. Att men sen bara kört med en bil i slutet av den anledning som jag tidigare nämnde att de andra chassina va sönder krashade. Men du har nog rätt.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Results of 09/07/2003
Weather : dry track (morning), dry track (afternoon)
POS. PILOTE ECURIE VOITURE TEMPS ECART TOURS
01 R. Schumacher Williams FW25 1'17''908 -- 98
02 M. Gene Williams FW25 1'18''383 +0''475 92
03 K. Raikkonen McLaren MP4-17 1'18''836 +0''928 83
04 R. Barrichello Ferrari F2003-GA 1'18''838 +0''930 81
05 N. Heidfeld Sauber C22 1'18''861 +0''953 86
06 J. Button BAR 005 1'18''993 +1''085 91
07 T. Sato BAR 005 1'19''201 +1''293 75
08 C. Da Matta Toyota TF103 1'19''311 +1''403 80
09 A. Mcnish Renault R23 1'19''540 +1''632 146
10 M. Webber Jaguar R4 1'19''736 +1''828 86
11 R. Firman Jordan EJ13 1'19''740 +1''832 63
12 P. De La Rosa McLaren MP4/18 1'19''954 +2''046 38
13 A. Wurz McLaren MP4/18 1'20''217 +2''309 32
14 A. Davidson BAR 005 1'20''568 +2''660 115

MP 4-18 hittar vi bland de sista i listan :(

(En off topik - Jag skriver själv ofta felaktigt i brådskan MacLaren istället för McLaren - av nån besynnerlig? anledning. Vet nån varför man skriver olika på "Mac/Mc" ...min allmänbildning räcker inte till att ha kunskapen om VARFÖR.l
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

guuben skrev:(En off topik - Jag skriver själv ofta felaktigt i brådskan MacLaren istället för McLaren - av nån besynnerlig? anledning. Vet nån varför man skriver olika på "Mac/Mc" ...min allmänbildning räcker inte till att ha kunskapen om VARFÖR.l
Mc är en förkortning av Mac, i bland ser man även M' som förkortning men det är nog mest i iriska namn...

Mac betyder "son" på gaeliska och sätts framför namn för att beteckna att t ex MacDonald var son till Donald (ungefär som våra son-namn).
I en del fall så har Mac och resten av namnet slagits ihop och bildat ett !nytt" namn, t ex Macintosh som kommer från MacKintosh
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Så "Big Mac" betyder äldste/störste son? :)
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jupp, det är han som ärver fritösen
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Razor skrev:
guuben skrev:(En off topik - Jag skriver själv ofta felaktigt i brådskan MacLaren istället för McLaren - av nån besynnerlig? anledning. Vet nån varför man skriver olika på "Mac/Mc" ...min allmänbildning räcker inte till att ha kunskapen om VARFÖR.l
Mc är en förkortning av Mac, i bland ser man även M' som förkortning men det är nog mest i iriska namn...

Mac betyder "son" på gaeliska och sätts framför namn för att beteckna att t ex MacDonald var son till Donald (ungefär som våra son-namn).
I en del fall så har Mac och resten av namnet slagits ihop och bildat ett !nytt" namn, t ex Macintosh som kommer från MacKintosh
Se bara - tack. Jag troddde att det hade att göra med varifrån (lokal) man härstammade men tydligen så är alltså skillnaden lika "stor" som om vi skrev Andersson eller Anderson (på svenska alltså). Macintosh var min favoritgodis som ..............yngre :D
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Och på skit gick dagens träningar för 4-18.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

guuben skrev:Se bara - tack. Jag troddde att det hade att göra med varifrån (lokal) man härstammade men tydligen så är alltså skillnaden lika "stor" som om vi skrev Andersson eller Anderson (på svenska alltså).
Ja, på ett ungefär så är det nog så
Macintosh var min favoritgodis som ..............yngre :D
Det är gott med äpplen :)

Äntligen!
Användarens profilbild
gringo

Inlägg av gringo »

Nu börjar det ju bli löjligt! Den där bilen kommer säkert inte till start denna säsong utan först till 2004 års säsong. Eller möjligen de tre fyra sista loppen i år...
Ankan

Inlägg av Ankan »

gringo skrev:Nu börjar det ju bli löjligt! Den där bilen kommer säkert inte till start denna säsong utan först till 2004 års säsong. Eller möjligen de tre fyra sista loppen i år...
Då slår Ls teori in ;)
Även fast det nog bara var ett skämt :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det börjar bli mer och mer allvar bakom den teorin nu ;)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Ankan

Inlägg av Ankan »

LuckyStrike1 skrev:Det börjar bli mer och mer allvar bakom den teorin nu ;)
Känns som man får sej ett gott skratt då :D :D :D
Användarens profilbild
Hannu#111

Inlägg av Hannu#111 »

Det går lite fortare idag för MP4/18 :)
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Hannu#111 skrev:Det går lite fortare idag för MP4/18 :)
Nu jävlar anamma :D : Hoppet tändes igen.

Fredag:
Sista testdagens stora sensation var österrikaren Alexander Wurz tid med den helt nya McLarem-Mercedes MP4-18A som visade sin potential genom att sätta de fyra testdagarnas bästa tid, 1.17.611. Ralf Schumacher noterades för den tredje tiden.
Tider:
1. Alex Wurz, McLaren-Mercedes, 1.17.611
2. Luca Badoer, Ferrari, 1.18.324
3. Ralf Schumacher, BMWWilliams, 1.18.414
4. David Coulthard, McLaren-Mercedes, 1.18.694
5. Allan McNish, Renault, 1.18.749
6 Olivier Panis, Toyota, 1.18.891
7. Kimi Räikkönen, McLaren-Mercedes, 1.18.973
8. Jacques Villeneuve, BAR-Honda, 1.19.013
9. Marc Gene, BMWWilliams, 1.19.422
10. Takuma Sato, BAR-Honda, 1.19.747
11. Anthony Davidson, BAR-Honda, 1.20.463
12. Neel Jani, Sauber-Petronas, 1.21.757

Källa : BMW...någonting
Ankan

Inlägg av Ankan »

och dom har inte klarat krash testet än, där försvann hoppet :D
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Ankan skrev:och dom har inte klarat krash testet än, där försvann hoppet :D
Var har du hört det?
RacerBice

Inlägg av RacerBice »

:oops: Förlåt om jag är helt off nu, men pga teststoppet lär vi väl inte kunna förvänta oss att se MP18 på tävling förrän tidigast de tre sista loppen i år.....? D.v.s. Italien eller ännu senare...? Och frågan är i så fall om det spelar någon roll hur snabb och pålitlig den nya kärran blir. För tyvärr så tror jag att Räkan kommer vara avhängd när det är dags för Monza (förlåt, var det någon som sa Coulthard....? :lol: ), åtminstone i praktiken.

Som det sett ut sista 2-3 tävlingarna (med viss reservation för Räkans oväntat raketlika framfart på Nürburgring) känns det rätt solklart att både Raffe och Monchichi snart kommer passera StorSkummi och ensamma slåss om titeln. Om inte Bridgestone-polarna innan dess hinner se till att raka av sig sina skägg, som verkar ha fastnat i Michelins brevlåda. :down:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Det braiga i år är att det pendlat lite fram och tillbaka och att det inte är säkert att det som hände i senaste loppet kommer att stå sig resten av säsongen.
RacerBice

Inlägg av RacerBice »

AndersF1 skrev:Det braiga i år är att det pendlat lite fram och tillbaka och att det inte är säkert att det som hände i senaste loppet kommer att stå sig resten av säsongen.
Jovisst, men utvecklingen i däckstrenden har varit rätt entydig sett över hela året....
Ankan

Inlägg av Ankan »

Styggve skrev:
Ankan skrev:och dom har inte klarat krash testet än, där försvann hoppet :D
Var har du hört det?
The MP4-18 has not yet passed all the impact tests <-- källa http://f1.racing-live.com/en/index.html
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

In an interview with ITV, McLaren boss Ron Dennis admitted that they are seriously considering not racing the MP4/18 at all this season. He said that it is becoming more likely that it will be used as a test bed in preparation for the MP4/19 next season. Kimi Raikkonen, meanwhile, has said he is happy to continue racing with the 17D, which he believes is still capable of winning races under the right circumstances.
Ankan

Inlägg av Ankan »

Din teori höll LS ;) Dom kommer aldrig köra mp/18 :D
jag trodde fan aldrig din teori skulle slå in :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ta det som en bekräftelse på att jag alltid har rätt ialla frågor hädanefter ;)

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Halva rullar runt på Monza i dagarna, återstår att se om det bara är som jämförelse inför nästa år eller ej... :wink:
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

LuckyStrike1 skrev:Ta det som en bekräftelse på att jag alltid har rätt ialla frågor hädanefter ;)
Så bra med ett orakel här, då kan vi fråga dig då!
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Jag vill inte öppna en ny topic så den får vara här - lite långsökt men ändå:

Bernie Ecclestone is putting his money on Finnish youngster Kimi Raikkonen for the 2003 world championship.

Although Michael Schumacher and Juan Pablo Montoya have more points, the F1's supremo reckons Kimi 'is so consistent.'

Ecclestone, 72, said in Kent last week: 'I'm one of Montoya's biggest supporters and we all know about Michael.

'But Montoya can be either fantastic or not so fantastic. Raikkonen is more consistent so you would probably have to put your money on him.'

Bernie is the third-richest man in Britain with a personal fortune of £2.5 billion. (inte visste jag att han var såååå rik!)
Användarens profilbild
manson

Inlägg av manson »

guuben skrev:Jag vill inte öppna en ny topic så den får vara här - lite långsökt men ändå:

Bernie Ecclestone is putting his money on Finnish youngster Kimi Raikkonen for the 2003 world championship.

Although Michael Schumacher and Juan Pablo Montoya have more points, the F1's supremo reckons Kimi 'is so consistent.'

Ecclestone, 72, said in Kent last week: 'I'm one of Montoya's biggest supporters and we all know about Michael.

'But Montoya can be either fantastic or not so fantastic. Raikkonen is more consistent so you would probably have to put your money on him.'

Bernie is the third-richest man in Britain with a personal fortune of £2.5 billion. (inte visste jag att han var såååå rik!)
Kimi "consistent"???? Har han inte kollat in Montoyas resultat de senaste 6 loppen??????
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Är det någon som vet om bilen kommer till någon start i år?
Användarens profilbild
LOL

Inlägg av LOL »

Bernie skrev:In an interview with ITV, McLaren boss Ron Dennis admitted that they are seriously considering not racing the MP4/18 at all this season. He said that it is becoming more likely that it will be used as a test bed in preparation for the MP4/19 next season. Kimi Raikkonen, meanwhile, has said he is happy to continue racing with the 17D, which he believes is still capable of winning races under the right circumstances.
Det verkar inte så, tyvärr kan man få tillägga eftersom den verkade snabbare än MP17D.

Så är det och vi får väl hoppas på att McLaren inte flummar runt med MP17D i 4-5 race nästa år, utan ser till att få fart på MP19 i tid till starten av 2004 säsongen.
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ron Dennis har ju nu sagt att man inte kommer att tävla med MP4-18 utan att den kommer att få utgöra en bas för nästa års bil: MP4-19 istället.