Montoya

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Imponerades av Montoya. Han visade återigen att han är en opportunist som är beredd att slå till så fort minsta tillfälle visade sig. Snygg fight med Schumi också. Inatt var Williams bara tredje bästa bil så en andraplats var en mycket bra placering. HAn gjorde visserligen ett misstag i den första omstarten när han tappade spåret i en böj men i övrigt var deten väl avvägd körning. Han slog av och på lite efter behag för att hålla Räikkönen bakom sig.

Tärnström
FerrariSchumi

Inlägg av FerrariSchumi »

Jaaviiist, Schumacher hade sämst bil och vinner ändå.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Har du tagit bort skygglapparna i år?
Bättre sent än aldrig...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Håll käften.

Tärnström
mrrabbit

Inlägg av mrrabbit »

Schumis omkörning av Monty var klart snyggast, ungefär som kattens lek med råttan :lol:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Du måste ha haft dubbla skygglappar på när Montoya grundlurade Schumacher med en omkörning på utsidan i omstarten...
Pluppaz

Inlägg av Pluppaz »

On 2002-03-03 16:13, LuckyStrike1 wrote:
Du måste ha haft dubbla skygglappar på när Montoya grundlurade Schumacher med en omkörning på utsidan i omstarten...
Med tanke på utgången så vilken omkörning var viktigast!?
Montoya får grundlura MS hur många ggr som helst, bara MS går först över mållinjen....
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Trulli visade att det går att hålla Schumi bakom sig trots klart långsammare bil, men Montoya är skicklig som lyckas bli omkörd två gånger på grund av missar. Och Räkan var tämligen dålig. Jaha, nya skygglappar? :cplain:

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Bah, det kan man inte kallaför ett misstag när en förare gör allt vad han kan för att hålla ett snabbare ekipage bakom sig. Första missen, har jag läst någonstans, berodde på olja på banan, något som Michale Schumacher ska ha bekräftat. Det var ju flera som hade problem just i den svängen , inte mist Salo som gjorde en piruett. Nej, ni får nog komma med lite bättre argument än så. Dessutom, jag har bara startat den här topicen för att jag vill bli polare med Baron von Trekant, Nicolas.

Tärnström
nicolas

Inlägg av nicolas »

kan ni inte bara ta och ge er, båda förarna körde bra.
Det finns alldeles för många schumacher mainstreamers här-småbarn är ni allihop.
Jag gissar att alla sch...älskare här började älska honom efter att han hade tagit en sisådär 40 segrar-fega nollor.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Men Nicolas... Jag trodde vi var vänner!?

Tärnström
nicolas

Inlägg av nicolas »

On 2002-03-03 17:18, JTarnstrom wrote:
. Dessutom, jag har bara startat den här topicen för att jag vill bli polare med Baron von Trekant, Nicolas.

Tärnström
ja det var på tiden att den som vet mest om f-1 går till rätt sida...=)
nicolas

Inlägg av nicolas »

On 2002-03-03 17:22, JTarnstrom wrote:
Men Nicolas... Jag trodde vi var vänner!?

Tärnström
det tog mig ca 380 dagar för att du skulle inse sanningen.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Förklara den där meningen är du snäll.

Tärnström
nicolas

Inlägg av nicolas »

On 2002-03-03 17:32, JTarnstrom wrote:
Förklara den där meningen är du snäll.

Tärnström
du har ju, precis som alla andra här, ogillat honom även om du kanske var lite mer objektiv i din syn på honom.

Idag är jag en vinnare.=)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag har aldrig ogillat Montoya men jag hade mina tvivel om hans storhet. Speciellt i förhållande till de förväntningar som låg på honom. Alldeles för stora. Dessutom hadec han problem i början p säsongen. Kraschen i Monaco var pinsam och blev lyckligtvis den väckarklocka JPM behövde. Mina förväntningar på Montoya tycker jag infriades om man ser till resultatet. 31 pinnar, en seger - det är inte dåligt av en rookie. Men somliga trodde att han skulle komma till F1 och plocka ned månen. PRecis samma förväntnignar har alla på Räikkönen. JAg vill inte nedvärdera Räkan, om han lyckas ta en seger i år och ytterligare ett par pallplatser - och framförallt uppvisar en positiv utveckling undert säsongen, då har han gjort det bra.

Tärnström
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Montoya körde underhållande, hans kamp med Schu var väl det roligaste i loppet. Kimi körde okej, nu fick man inte se hans uppkörning i fältet, men han kunde ju visat sig lite mer i JPMs backspeglar.

Montoya tog 6 värdefulla poäng på vägen mot sin första WDC! :smile:

Bridgstone dominerade även i år på Melbourne med sian däck, det blir andra bullar nu när vi kommer till riktiga racerbanor.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-03-03 17:18, JTarnstrom wrote:
Bah, det kan man inte kallaför ett misstag när en förare gör allt vad han kan för att hålla ett snabbare ekipage bakom sig. Första missen, har jag läst någonstans, berodde på olja på banan, något som Michale Schumacher ska ha bekräftat. Det var ju flera som hade problem just i den svängen , inte mist Salo som gjorde en piruett. Nej, ni får nog komma med lite bättre argument än så. Dessutom, jag har bara startat den här topicen för att jag vill bli polare med Baron von Trekant, Nicolas.

Tärnström
Vadå allt vad han kan, Trulli lyckades ju hålla honom bakom sig trots sämre bil, olja på banan och andra ursäkter. Men det är klart, han[Montoya] kunde kanske inte mer. Nu skötte sig ju Montoya bra, men jag är nog mer imponerad av Trulli. Oavsett Schumis gnäll.
Dessutom verkade montoya klara av att hålla linjen bättre med Räkan bakom sig, så jag undrar om det inte var lite nerver med i missarna också. Men det är klart, Räkan pressade inte med andra spårval på samma sätt som Schumi. Möjligen beroende på att Macen inte kunde välja så många andra spårval, då den ju minst sagt såg vinglig ut i jämförelse med Schumis på-räls-kärra.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag tror faktiskt att Schumacher var lite mer osäker på var han har Trulli nånstans. Montoya har han kubbats med förut och som alla såg visste de precis var de hade varandra (utom MOntoya när han blev omkörd). Visst ligger det en del i det du säger AF1 men inte tillräckligt för att jag ska omvärdera Montoyas insats.

Tärnström
Flatspot

Inlägg av Flatspot »

Jag tror Montoya är lite mer "intelligent" som förare än vad Trulli är. Trulli har inget att förlora på att blockera andra om han ligger bra till men det har Montoya.

Jag tycker att både Schumacher och Montoya körde jättebra. Gjorde det inte för svårt för den andre att köra om och det gillar vi. Mer omkörningar i formel 1!!

=)
PS

Inlägg av PS »

On 2002-03-03 19:34, AndersF1 wrote:
Vadå allt vad han kan, Trulli lyckades ju hålla honom bakom sig trots sämre bil, olja på banan och andra ursäkter. Men det är klart, han[Montoya] kunde kanske inte mer. Nu skötte sig ju Montoya bra, men jag är nog mer imponerad av Trulli. Oavsett Schumis gnäll.
Hmmm... imponerad av Trulli? Han körde ju av och satte sin Renault i räcket. Det är väl inget att låta sig imponeras av? :smile:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Granskning av videoklipp från Trullis avåkning antyder att det faktiskt var olja på banan. Man kan se en mörk linje från insidan av banan ut mot det spår Truuli valde. Schumacher somkom strax efter låg innanför detta spår.

Tärnström
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

OSannolikt ställe att köra av på annars. Kna inte påminna mig någon smoo ahr gjort en liknande avåkning där tidigare.

Tärnström
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

SKa inte göra anspråk på att vara ansvarig för den upptäckten. EN kollega på kobbet som gjorde mig observant på det.

Tärnström
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag menar förstås att Schumacher ligger på utsidan om det spår Trulli valde.

TÄrnström
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Tänkte jag också! :smile:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-03-06 00:03, PS wrote:
Nu vet jag inte vad Trulli hade för ursäkt (han hade säkert någon) men i mina ögon såg det ut som att han blev stressad av Schumacher och gjorde ett misstag.
Om du tar av de kraftigt rödfärgade glasögonen så ser du bättre... :smile: Med en fungerande TC verkar det inte så troligt att den kraschen orsakas av ett misstag, utan antingen plötsligt dåligt grepp(olja) eller krånglande TC som gav en massa extra hk i kurvans utgång. Svårt att se att Schumi hade så mycket med det att göra, men Ferrari hade kanske hackat sig in i Renaults motorstyrning - team Fuskmacher förstås, vad annars...

PS

Inlägg av PS »

Okej. Då återstår frågan hur länge oljan legat där? Kanske Schumacher och Montoya observerat oljan något eller några varv tidigare och medvetet valde ett annat spår? I såna fall ett misstag av Trulli att inte observera oljan. Nu är det inte så att jag letar fel hos Trulli, han körde bra så länge det varade, men jag tycker inte det är speciellt imponerande att sätta bilen i muren som han gjorde. Påminner lite om Montoyas körning i Kanada förra året. :wink:

Och jag tror nog att Schumacher hade del i Trullis avåkning såtillvida att han stressade honom. Trulli var tvungen att gå på gasen så tidigt och hårt som möjligt för att inte tappa fart och bli förbibromsad i nästa kurva. Renaulten var ju klart långsammare in i kurvorna än Ferrarin. Hade inte Schumacher stressat Trulli hade Trulli kanske kunnat köra med lite större marginaler och aldrig snurrat.

Sen har jag inte läst något från Renault om att TC'n inte skulle ha fungerat. Trulli sade själv att han snurrade "possibly because of oil on the circuit".
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Jag tycker Trulli körde mycket bra fram till dess han snurrade. Trots att han hade Schumacher i bakhasorna körde han fortare än Montoya som låg bakom MS och JT.

Visst var det olja. Kolla på loppet igen. Precis efter omstarten ser man att Montoyas Williams kränger till våldsamt på samma ställe som Trulli snurrade. Ett par kurvor senare missar JPM apex och det är då Schumi smiter förbi första gången.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Precis. JPM kör ju liksom inte av för lite olja... :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej, när han kör av vill han själv vara orsaken som på Monaco.
Marsupilami

Inlägg av Marsupilami »

Eller som Mika på Monza för några år sedan... :wink: