Hej alla!
-
Hej alla!
Jag är ny här och relativt ny F1 tittare. Efter att ha läst igenom en del trådar så kan man inte undgå att slås av vad alla Tifosis är fanatiska. Visst ska man heja och pusha för sitt favoritteam och favoritförare men jag kan inte annat än småle när man läser en del inlägg.
Nåja jag ska inte kasta mer skit på Tifosis utan ska återgå till att försöka hänga med i snacket här och kanske komma med egna åsikter såmåningom. Spännande utveckling på säsongen förresten. Skulle vara kul att höra lite mer av vad ni mer erfarna fans säger om de sista tre racen. Vilka team kommer vara starka på vilken bana tror ni? Jag själv hoppas att det står sig till en bra och jämn avslutning på Suzuka.
Nåja jag ska inte kasta mer skit på Tifosis utan ska återgå till att försöka hänga med i snacket här och kanske komma med egna åsikter såmåningom. Spännande utveckling på säsongen förresten. Skulle vara kul att höra lite mer av vad ni mer erfarna fans säger om de sista tre racen. Vilka team kommer vara starka på vilken bana tror ni? Jag själv hoppas att det står sig till en bra och jämn avslutning på Suzuka.
-- The Dude
-
Välkommen till forumet, jag är också relativt ny här och tror nog att jag kommer att fortsätta följa med diskussionerna fastän dom ibland är ganska så osakliga..
Såhär skrev LuckyStrike1 om de tre nästa racen i en annan diskussion:
Generellt:
För det första har Michelin ett klart övertag på Bridgestone. Williams verkar dessutom ha ett oerhört flyt och bra chassi just nu samtidigt som Schumi är sämre än på mycket länge.
Monza:
Montoya har alltid var snabb här, verkar passa bra på banans snabba kruvor. Dessutom har man ju BMW-motorn. Ferraris motoreffekt kan visserligen matcha den men med Montoya i högform på en bana han trivs på med Michelindäck ... det känns som en klar fördel.
Indy:
Långa raksträcka ger BMW ett fint övertag. På de krokiga partierna bör Michelindäcken vara avgörande över Bridgestonedäcken. Montoya har alltid varit snabb på Indy och nära seger både 2001 och 2002. McLaren kan hänga med riktigt bra här tack vare ett fint chassi och Michelindäck som kompenserar en något svagare motor.
Ferrari ... de övertygar inte alls just nu ...
Denna sammanfattning verkar kunna stämma också enligt intervjuer med Montoya och Räikkönen idag..
Såhär skrev LuckyStrike1 om de tre nästa racen i en annan diskussion:
Generellt:
För det första har Michelin ett klart övertag på Bridgestone. Williams verkar dessutom ha ett oerhört flyt och bra chassi just nu samtidigt som Schumi är sämre än på mycket länge.
Monza:
Montoya har alltid var snabb här, verkar passa bra på banans snabba kruvor. Dessutom har man ju BMW-motorn. Ferraris motoreffekt kan visserligen matcha den men med Montoya i högform på en bana han trivs på med Michelindäck ... det känns som en klar fördel.
Indy:
Långa raksträcka ger BMW ett fint övertag. På de krokiga partierna bör Michelindäcken vara avgörande över Bridgestonedäcken. Montoya har alltid varit snabb på Indy och nära seger både 2001 och 2002. McLaren kan hänga med riktigt bra här tack vare ett fint chassi och Michelindäck som kompenserar en något svagare motor.
Ferrari ... de övertygar inte alls just nu ...
Denna sammanfattning verkar kunna stämma också enligt intervjuer med Montoya och Räikkönen idag..
-
-
Välkomna båda två. Visst är det en klar blandning på debattörerna här. De mest oseriösa (lös Ferrarischumi) är det bara att ignorera. Sidan hette tidigare Forza Ferrari och var mer Tifosi än objektiv, nu är det lite mer från båda sidor men den alltid återkommande frågan är om Schumacher är Gud eller en fuskande tysk lyckosam medelmåtta. Båda sidor kommer med goda argument. men sanningen ligger nog någonstans mitt imellan. Under några år var det dessutom en hel hög med tappra Alesi-fans, dem saknar iallafall jag.
Ang denna säsongen så ser jag verkligen fram emot avslutningen, det har varit en mycket underhållande säsong, när var det senast 8 förare som hade vunnit lopp under samma säsong?? Montoya ligger ju bra till.. Monza är en Williamsbana. Dock tror jag att den charmige colombiananen sätter bilen i allafall ett räcke under ett lopp och förlorar på så sätt titeln.. Ferrarin och dess förare är inte i form men Schumachers rutin kan ändå ge utslag.. Dock tror jag på räikkonen, som tar tre pallplatser de sista tre racen och därmed vinner. Vem som vinner spelar mindre roll menar jag, bara att det blir fight in i sista loppet.. Tre som kämpar på suzuka vore härligt.
Ang denna säsongen så ser jag verkligen fram emot avslutningen, det har varit en mycket underhållande säsong, när var det senast 8 förare som hade vunnit lopp under samma säsong?? Montoya ligger ju bra till.. Monza är en Williamsbana. Dock tror jag att den charmige colombiananen sätter bilen i allafall ett räcke under ett lopp och förlorar på så sätt titeln.. Ferrarin och dess förare är inte i form men Schumachers rutin kan ändå ge utslag.. Dock tror jag på räikkonen, som tar tre pallplatser de sista tre racen och därmed vinner. Vem som vinner spelar mindre roll menar jag, bara att det blir fight in i sista loppet.. Tre som kämpar på suzuka vore härligt.
Välkomna!!! Håller med frongor! Oavsett vem som vinner i år så är det den bästa F1-säsongen på bra länge och en avgörande fight på Suzuka med 3 potentiella vinnare vore ju helt sanslöst kul. Att jag sedan inte direkt håller på någon av de 3 är en annan sak. Jag ser fram emot 2004, kanske med Wirdheim bakom ratten och framför för att se Alonso bli världsmästare i en Renaultbil.
-
-
-
-
-
-
Jo nog har det blivit mer spännande i mästerskapet. Men själva racen är väl inga nagelbitare direkt. Ser fram mot lite tät racing bland de tre främsta, inte bara om 5-10.e plats. Hoppas de ökar skillnaden mellan ettan och tvåans poäng så att ettan får 12 o tvåan 8 poäng, annars är det bra.
Tror nog det blir Montoya som tar hem det hela och Williams tar Konstruktörsmästerskapet.
First loser blir Schumacher, på erfarenhet. Vinner inga fler lopp men plockar poäng.
Kimi med en gammal McLaren blir trea, han får ta i för mycket med och orkar inte ända fram
Stor Ferrari faan men ej Schumacher faan.
Tror nog det blir Montoya som tar hem det hela och Williams tar Konstruktörsmästerskapet.
First loser blir Schumacher, på erfarenhet. Vinner inga fler lopp men plockar poäng.
Kimi med en gammal McLaren blir trea, han får ta i för mycket med och orkar inte ända fram
Stor Ferrari faan men ej Schumacher faan.
-
Nog tyckte jag att racet var ganska intressant, Raffe fick jobba hårt upp i fältet. Och Alonsos framfart var kul att se, han får verkligen ut max av sin CV-5:A till skillnad från tidigare Mr max performance Michael S. Michael har börjat köra som en loser, oavsett däckperformance, han underpresterar i jämförelse med Rubens. Åtminstånde 5 placering hade varit rimligt att begära av MS, om kört som förr. Williamsförarna + Alonso + Räkan var det inget att göra åt denna gång.
Taktikisk skicklighet som Ferrari var så skickliga på förr verkar oxå som bortblåst, kanske hade varit smartare att gör som DC, gjort en 2 stoppare istället.
Ralf har väl nu tystat alla kritiker som häcklat honom för att inte kunna/vilja köra om sin bror, och alla som trott att han skulle hjälpa brorsan till titeln..........Vart tog ni vägen.........??????
Ralf har väl nu tystat alla kritiker som häcklat honom för att inte kunna/vilja köra om sin bror, och alla som trott att han skulle hjälpa brorsan till titeln..........Vart tog ni vägen.........??????
-
-
-
Re: Hej alla!
The Dude skrev:Jag är ny här och relativt ny F1 tittare. Efter att ha läst igenom en del trådar så kan man inte undgå att slås av vad alla Tifosis är fanatiska. Visst ska man heja och pusha för sitt favoritteam och favoritförare men jag kan inte annat än småle när man läser en del inlägg.
Först vill jag välkomna dig till Forza och des vilda debatterna
ibland är det lite oseriöst och trisst att "vuxna" människor kan flippa på de visset som dom gör ibland man kan aldrig erkänna en annan förares skicklighet en den förare man håller på och detta gäller många gånger dom som håller på MS, men det beror väl på att han inte är lika överlägsen i år som föregående år.
-
Jo nog spårar det ut ibland och jag själv kanske inte är en av de bättre precis.Boxerman skrev: Först vill jag välkomna dig till Forza och des vilda debatterna
ibland är det lite oseriöst och trisst att "vuxna" människor kan flippa på de visset som dom gör ibland man kan aldrig erkänna en annan förares skicklighet en den förare man håller på och detta gäller många gånger dom som håller på MS, men det beror väl på att han inte är lika överlägsen i år som föregående år.
Där kan jag ta åt mig!
Men att det skulle vara någon skillnad mellan käftslängarna baserat på vilken förare som dessa håller på kan jag inte hålla med dig om.
Tydligen kunde du själv inte hålla dig ifrån att peka ut en grupp Mclaren fan som du är......kanske det är flest Mclaren fans som inte kan vara objektiva?
Men kanske kan du underbygga dina argument med statestik för annars är det ju bara subjektivt trams.
MVH
Gonzo
-
Jo nog spårar det ut ibland och jag själv kanske inte är en av de bättre precis.
Där kan jag ta åt mig!
Men att det skulle vara någon skillnad mellan käftslängarna baserat på vilken förare som dessa håller på kan jag inte hålla med dig om.
Tydligen kunde du själv inte hålla dig ifrån att peka ut en grupp Mclaren fan som du är......kanske det är flest Mclaren fans som inte kan vara objektiva?
Men kanske kan du underbygga dina argument med statestik för annars är det ju bara subjektivt trams.
MVH
Gonzo[/quote]
Det var inte meninge att peka ut just Ferrarifan även om det värkade så
men det blir ofta väldigt starka reaktioner om man säger något om MS.
men han är ju en duktig förare som det inte går lika bra för iår
Där kan jag ta åt mig!
MVH
Gonzo[/quote]
Det var inte meninge att peka ut just Ferrarifan även om det värkade så
men det blir ofta väldigt starka reaktioner om man säger något om MS.
men han är ju en duktig förare som det inte går lika bra för iår
-
Jovisst!
Tror att den situationen uppstår iaf i desa fall när det sker rena påhopp, på vilken förare som helst.
Väl formulerad kritik med verklighetsförankring bemöts inte alltid men oftast med ett juste svar!
Problemet ligger nog i att många har svårt för Michaels personlighet och bedömmer honom efter det och inte efter hans framgångar. Utan försöker hitta varje tillfälle att häckla honom.
Sant är dock att han för närvarande inte presterar som vi blivit vana vid, att därmed som del anser att han är slut tror jag personligen är för tidigt.
Frågan är hur han själv kan hantera motgångarna.
Tror att den situationen uppstår iaf i desa fall när det sker rena påhopp, på vilken förare som helst.
Väl formulerad kritik med verklighetsförankring bemöts inte alltid men oftast med ett juste svar!
Problemet ligger nog i att många har svårt för Michaels personlighet och bedömmer honom efter det och inte efter hans framgångar. Utan försöker hitta varje tillfälle att häckla honom.
Sant är dock att han för närvarande inte presterar som vi blivit vana vid, att därmed som del anser att han är slut tror jag personligen är för tidigt.
-
Jag tror inte heller att Ms är slut som förare utan tvärt om.Gonzo skrev:Jovisst!
Sant är att han inte för närvarande presterar som vi blivit vana vid, att därmed som del anser att han är slut tror jag personligen är för tidigt.
Hans mindre lyckade framgångar beror nog också på att Rs och montoya
och BMW, Renult, Alonso,Mclaren,kimi mm inte sitter och rullar tummarna dagarna i ända
-
Hur som helst har den här säsongen hittils varit oändligt mycket mer spännande än förra årets.
Det är ju bara kul att det blivit jämnare i toppen, för förra säsongen var inte särskilt kul även om man har Michael Schumacher som sin förare.
Det är ju racing i första hand man vill se men det SAKNAS fortfarande en del, fram med reglementen och banor som möjliggör omkörningar i mycket större utsträckning.
Att se en att långsammare bil som kan hejda alla bakomvarande är inte kul, och inte bra för sporten på längre sikt.
Det är ju bara kul att det blivit jämnare i toppen, för förra säsongen var inte särskilt kul även om man har Michael Schumacher som sin förare.
Det är ju racing i första hand man vill se men det SAKNAS fortfarande en del, fram med reglementen och banor som möjliggör omkörningar i mycket större utsträckning.
Att se en att långsammare bil som kan hejda alla bakomvarande är inte kul, och inte bra för sporten på längre sikt.
-
Håller fullständigt medGonzo skrev:Hur som helst har den här säsongen hittils varit oändligt mycket mer spännande än förra årets.
-