Ferraris bränsleförbrukning
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Ferraris bränsleförbrukning
Något som slagit mig flera gånger de senaste loppen är att Ferrari verkar tanka litet längre än konkurrenterna. Skulle i så fall tyda på en högre bränsleförbrukning. Tidigare var ju depåstoppen en av deras styrkor och fördelar, men så är det inte längre.
Jag vet dock att man klockar tankningen/stoppen litet oprecist på TV, så det är möjligt att man lurar sig. Nån annan som reagerat på detta?
Jag vet dock att man klockar tankningen/stoppen litet oprecist på TV, så det är möjligt att man lurar sig. Nån annan som reagerat på detta?
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 2677
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
-
- Inlägg: 2677
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
Öhhh "Göra något rätt i det stallet?????" Jag är inget ferrifan men jag måste ju säga att jag aldrig har sett ett stall som har sådan koll och gör allt rätt både mekaniskt och taktiskt som ferrari... Schumi hade inte haft hälften så många segrar utan grymt kompetent personal i allmänhet och Brawn i synnerhet.FerrariSchumi skrev:Ja Cuscino det skulle inte förvåna mig. Man önskar ju att de skulle kunna göra något rätt i det där stallet. Tur för dem att de har en sån bra förare.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
OK, så Ferrari tankar 1 sekund längre än konkurrenterna för samma antal varv. Med ett flöde på 12 l/s ger det alltså ca 10 kg soppa. Vilket i runda slängar ger en tidsförlust på 0.3-0.4 s/varv. Det är alltså Ferraris "straff" för dålig bränsleekonomi. Förklarar inte helt deras problem, men är säkert en bidragande orsak.
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Nu var det här om högre bränsleförbrukning bara en misstanke/gissning från början och är ju inte alls befäst med fakta.
Så egentligen vet vi ju inte om den drar mer än exempelvis BMW. Men en bil som kanske tvingas kompensera ett sämre däckgrepp (Bridgestone) med mer downforce bör oxå dra mer bensin, här kanske en del av den eventuella orsaken till högre bränsleförbrukning ligger.
Att Ferraris motorer i sig själva skulle börja sörpla så mycket mer bensin i år jämfört med BMW tror inte på, effektmässigt så har de legat varandra nära i ett par säsonger nu, med BMW något vassare hela tiden, tror jag.
Så egentligen vet vi ju inte om den drar mer än exempelvis BMW. Men en bil som kanske tvingas kompensera ett sämre däckgrepp (Bridgestone) med mer downforce bör oxå dra mer bensin, här kanske en del av den eventuella orsaken till högre bränsleförbrukning ligger.
Att Ferraris motorer i sig själva skulle börja sörpla så mycket mer bensin i år jämfört med BMW tror inte på, effektmässigt så har de legat varandra nära i ett par säsonger nu, med BMW något vassare hela tiden, tror jag.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Ja då verkar det än mindre troligt att Ferrarin skulle dra mer bensin.
Mindre downforce borde ju minska bränsleåtgången.
Svårt att säga om hela spekulationen kring Ferraris "ökade" bränsleåtgång har någon bäring i överhuvud taget.
Vad gäller Ferraris tidigare styrka i depåstoppen så skulle jag säga att den största styrkan låg i själva timingen av stoppen, tidsmässigt så har det inte varit någon större differens mellan teamen varken förr eller nu. Ända sen det nya kvalssystemet kom till så har timingen minskat i betydelse jämfört med tidigare år. Inte för att den på långa vägar är obetydlig men kvalsystemet har defenitivt minskat dess betydelse.
Så visst har Ferrari förlorat en fördel som tidigare kunde vara avgörande för om man vann ett lopp eller ej. Vem minns inte alla dessa depå-bataljer med Williams och Mclaren framför allt den senare delen av 1990 talet
Mindre downforce borde ju minska bränsleåtgången.
Svårt att säga om hela spekulationen kring Ferraris "ökade" bränsleåtgång har någon bäring i överhuvud taget.
Vad gäller Ferraris tidigare styrka i depåstoppen så skulle jag säga att den största styrkan låg i själva timingen av stoppen, tidsmässigt så har det inte varit någon större differens mellan teamen varken förr eller nu. Ända sen det nya kvalssystemet kom till så har timingen minskat i betydelse jämfört med tidigare år. Inte för att den på långa vägar är obetydlig men kvalsystemet har defenitivt minskat dess betydelse.
Så visst har Ferrari förlorat en fördel som tidigare kunde vara avgörande för om man vann ett lopp eller ej. Vem minns inte alla dessa depå-bataljer med Williams och Mclaren framför allt den senare delen av 1990 talet
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Varför det?Gonzo skrev:
Mindre downforce borde ju minska bränsleåtgången.
Jag säger inte att det inte är så, men vad grundar du det på?
Att en vanlig bil drar mer när den får högre motstånd är ju självklart, eftersom den oftast framförs i ett jämnt tempo, men en F1:a framförs nästan alltid på full gas och då har det inte samma betydelse. Dock får man olika kurvhastigheter, kan gå på gasen vid olika tillfällen, transporteras olika snabbt vid samma effektuttag, etc. Men en analys vore kul.
De verkar ju i alla fall tanka längre, så varför skulle de göra det om bilen inte drog mer soppa?
Men, det kan ju förstås vara en slump eller en miss vid tidtagningen. Dock verkar det hänt lite för många ggr och observerats av för många för att det inte skall stämma, men man vet aldrig.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Alla som läst fysik vet ju att ju större motstånd ju större måste kraften vara för att flytta ett föremål.
(Gäller även luftmotstånd).
Detta faktum gäller både i stort o smått!
För att upprätthålla samma fart med ett större luftmotstånd kräver mer påskjutande kraft från motorn. (Detta kan man matematiskt beskriva, även om jag glömt hur!) Ett högre energiuttag kräver mer bränsle, ett känt faktum.
Sen vet jag inte om skillnaderna i downforce skiljer sig så dramatiskt mellan bilarna så att bränsleekonomin i betydande grad påverkas.
Men teoretiskt så är det så!
(Gäller även luftmotstånd).
Detta faktum gäller både i stort o smått!
För att upprätthålla samma fart med ett större luftmotstånd kräver mer påskjutande kraft från motorn. (Detta kan man matematiskt beskriva, även om jag glömt hur!) Ett högre energiuttag kräver mer bränsle, ett känt faktum.
Sen vet jag inte om skillnaderna i downforce skiljer sig så dramatiskt mellan bilarna så att bränsleekonomin i betydande grad påverkas.
Men teoretiskt så är det så!
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Då har du inte läst tillräckligt mycket fysik.Gonzo skrev:Alla som läst fysik vet ju att ju större motstånd ju större måste kraften vara för att flytta ett föremål.
(Gäller även luftmotstånd).
Detta faktum gäller både i stort o smått!
Man kan applicera precis samma kraft på ett föremål med litet motstånd som ett med stort motstånd. Däremot kräver de olika mycket kraft för att framföras i samma konstanta hastighet.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Precis! Och en F1-bil framförs aldrig med konstant hastighet på en raksträcka. Det är alltid maximal acceleration fram till nästa bromspunkt som gäller.AndersF1 skrev: Däremot kräver de olika mycket kraft för att framföras i samma konstanta hastighet.
Senast redigerad av Cuscino den sön aug 17, 2003 11:59, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Öhhh, ??? Vad menas AndersF1?AndersF1 skrev:Då har du inte läst tillräckligt mycket fysik.Gonzo skrev:Alla som läst fysik vet ju att ju större motstånd ju större måste kraften vara för att flytta ett föremål.
(Gäller även luftmotstånd).
Detta faktum gäller både i stort o smått!
Man kan applicera precis samma kraft på ett föremål med litet motstånd som ett med stort motstånd. Däremot kräver de olika mycket kraft för att framföras i samma konstanta hastighet.
OK jag kanske inte har läst tillräckligt med fysik, men ditt resonemang bekräftar ju det jag redan hade skrivit.
Jovisst kan man applicera precis samma kraft på ett ett föremål oavsett motstånd, helt riktigt, det kan man......tror inte jag har sagt att detta inte skulle gå......!!!!!
Och precis som jag beskriver så krävs det olika mycket kraft för att framföra föremålet i samma konstanta hastighet med olika luftmotstånd. EXAKT.
Cuscino, hur är det med fullfartssträckor då?????? Då bilarna varvar ur på högsta växeln. Menar du att det inte finns?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tveksamt. Indy har väl den längsta fullgasraksträckan, men det är ändå tveksamt om de når en konstant hastighet. När CD fanns så har jag inget minne av att varvräknaren stabiliserade sig på högsta växeln. Någon annan med bättre minne?Gonzo skrev: Cuscino, hur är det med fullfartssträckor då?????? Då bilarna varvar ur på högsta växeln. Menar du att det inte finns?
Det jag menade med mitt resonemang Gonzo var att man alltid tar ut max kraft i en F1:a och den kraft som blir över när motståndet har tagit sitt blir acceleration, så motståndet är inte relevant när man avgör hur mycket kraft som kommer ur motorn.
Förlusterna ifrån luften är proportionell mot kvadraten på hastigheten, alltså D = k*V^2. Har man ett större luftmotstånd så har man ett större k. Energin är kraft*sträcka och eftersom sträckan är densamma skulle det alltså inte spela någon roll vad k var om bilarna gav samma kraft, det skulle bara resultera i en högre hastighet. Men nu är det inte kraften som är samma utan effekten och den nödvändiga effekten är proportinell mot kubiken på hastigheten, alltså P=k*V^3. Eftersom energin är effekt ggr tid, E=P*t och tiden man avlägger en viss sträcka på blir mindre vid högre hastghet så gör man av med mindre energi vid fullt effektuttag. Men skillnaden är inte så stor, endast tredje roten ur skillnaden i aerodynamisk "effektivitet"(motståndskoefficient), k alltså. Så halva k ger endast 80% mindre soppabesparing om man kör i jämn hastighet på full gas. Vilket man alltså nästan aldrig gör i en F1:a.
En annan förlust är bromsförluster och där är energiförlusterna större för den bil som har mindre luftmotstånd, speciellt om han har det p.g.a. mindre downforce. Den energi som måste bromsas bort är skillnaden i rörelseenergi mellan bilen i slutet på rakan och bilen i kurvan. Rörelseenergin är (m*V^2)/2, där m är massan. Eftersom bilen med mindre motstånd troligen går fortare i slutet på rakan och långsammare i kurvan blir det alltså betydligt större bromsförluster.
Jag säger inte att du har fel Gonzo, men för att säkert veta behöver man göra en längre utredning. Därför var jag intresserad av att veta hur du kommit fram till det högre energibehovet hos bilen med högre luftmotstånd p.g.a. ökad downforce.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
I princip ja. Man väljer växlar så att man i slutet av längsta rakan skall nå max varvtal.Gonzo skrev: Cuscino, hur är det med fullfartssträckor då?????? Då bilarna varvar ur på högsta växeln. Menar du att det inte finns?
Det är en bra sammanfattning. Mindre luftmotstånd ger bara högre toppfart, inte lägre bensinförbrukning.AndersF1 skrev: ...att man alltid tar ut max kraft i en F1:a och den kraft som blir över när motståndet har tagit sitt blir acceleration, så motståndet är inte relevant när man avgör hur mycket kraft som kommer ur motorn.
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: sön aug 17, 2003 13:01
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
OK AndersF1!
Kanske är det så att endast toppfarten blir lidande men att bränsleförbrukningen förblir oförändrad, det är mycket möjligt.
Samtidigt bör ju kurvhastigheten öka med mer downforce så hur utfallet blir på ett varv jämfört med att köra med mindre downforce vore ju intressant att få reda på.
Dvs hur skiljer sig bränsleförbrukning kontra varvtid kontra mer eller mindre downforce.
Men det är väl b la det som teamens datasystem räknar ut det optimala för. I alla fall rent teoretiskt.
Kanske är det så att endast toppfarten blir lidande men att bränsleförbrukningen förblir oförändrad, det är mycket möjligt.
Samtidigt bör ju kurvhastigheten öka med mer downforce så hur utfallet blir på ett varv jämfört med att köra med mindre downforce vore ju intressant att få reda på.
Dvs hur skiljer sig bränsleförbrukning kontra varvtid kontra mer eller mindre downforce.
Men det är väl b la det som teamens datasystem räknar ut det optimala för. I alla fall rent teoretiskt.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: sön aug 17, 2003 13:01
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
- Ort: Västgöte.