Vad skall Ralf göra?
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: fre apr 18, 2003 15:46
- Ort: Örebro
Vad skall Ralf göra?
Har funderat över Ralfs situation inför näste race pga. av straffet han fick. Skall han kvala med lite eller mycket bensin för att nå så många poäng som möjligt?
För att kunna nå 10:e startposition måste Ralf kvala med lätt bil för att ha större chans till detta, ta några bilar i starten och under det inledande varvet, men då kanske till följden av ett depåstopp mer än vid bruklig strategi.
Eller…
Skall Ralf kvala med mycket bensin, riskera att starta bland de sista, men då endast göra ett stopp.
Jag skulle satsa på en lätt bil. Största problemet är väl att det är svårt att köra om på Hungaroring.
Vad tycker ni andra!?
För att kunna nå 10:e startposition måste Ralf kvala med lätt bil för att ha större chans till detta, ta några bilar i starten och under det inledande varvet, men då kanske till följden av ett depåstopp mer än vid bruklig strategi.
Eller…
Skall Ralf kvala med mycket bensin, riskera att starta bland de sista, men då endast göra ett stopp.
Jag skulle satsa på en lätt bil. Största problemet är väl att det är svårt att köra om på Hungaroring.
Vad tycker ni andra!?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: fre apr 18, 2003 15:46
- Ort: Örebro
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Omkörningar är omöjliga på Ungern... det kan man väl konstatera?
Alltså återstår väl egentligen två alternativ om Ralfs straff består: Köra med en enstoppare med en lång första stint eller på en trestoppare och försöka ta en massa placeringar i starten och sen en och annan omkörning under loppet och många omkörningar med depåstopp.
En enstoppare tror jag inte däcken fixar i Ungern i värmen plus att det närmast garanterar en placering i de sista två sista startleden efter kvalet med straffet ....
Kvala med lite bensin för en trestoppare - ta pole och därmed starta 11:a. Ligga 5-8 efter starten och satsa på poäng i loppet och rädda vad som räddas kan. Jag tror på en trestoppare - vad annars kan de göra?
Alltså återstår väl egentligen två alternativ om Ralfs straff består: Köra med en enstoppare med en lång första stint eller på en trestoppare och försöka ta en massa placeringar i starten och sen en och annan omkörning under loppet och många omkörningar med depåstopp.
En enstoppare tror jag inte däcken fixar i Ungern i värmen plus att det närmast garanterar en placering i de sista två sista startleden efter kvalet med straffet ....
Kvala med lite bensin för en trestoppare - ta pole och därmed starta 11:a. Ligga 5-8 efter starten och satsa på poäng i loppet och rädda vad som räddas kan. Jag tror på en trestoppare - vad annars kan de göra?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 486
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Han bör starta med så mycket bränsle det går och göra ett stopp. Eftersom det är allmänt svårt att köra om på Hungaroring, samt att Ralf inte kan köra om på någon bana så bör han ligga ute drygt halva loppet på första stinten, för att sedan göra en snabbare lite kortare andra stint.
Eftersom han då skulle ligga ute länge i början kommer förmodligen en del av de bilar som satsar på fler stopp att ligga bakom vid loppets mitt. Då kör han ju om positioner så då gäller det bara för Ralf att ligga i vägen så länge det går och bygga upp ett pärlband med snabbare (lättare) bilar som inte kommer om. Att däcken kommer att ta slut är ju en stor risk, men blankslitna Michelin har man ju sett fungera förr.
Eftersom han då skulle ligga ute länge i början kommer förmodligen en del av de bilar som satsar på fler stopp att ligga bakom vid loppets mitt. Då kör han ju om positioner så då gäller det bara för Ralf att ligga i vägen så länge det går och bygga upp ett pärlband med snabbare (lättare) bilar som inte kommer om. Att däcken kommer att ta slut är ju en stor risk, men blankslitna Michelin har man ju sett fungera förr.
"Television needs racing, a lot of racing, a lot of overtaking, not 'after you mate"
Sir Frank uppskattar riktig racing...
Sir Frank uppskattar riktig racing...
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
Risken med en enstoppare är, tror jag, att det tar för lång tid att ta sig upp och de som "startar på poängplats" hinner bygga upp tillräckligt försprång för ett extra stopp.
Eftersom du, Marsupilami, tror på enstoppare och Lucky tror på en trestoppare så satsar jag på en tvåstoppare under förutsättning att han är med i topp på fria träningen. Har han en bil som kan sätta poletid med normal bränslelast, startar han 11a-12a, någon framför gör ett misstag, någon kör han om och någon tar han vid depåstopp. Några poäng skulle han kunna bärja.
Eftersom du, Marsupilami, tror på enstoppare och Lucky tror på en trestoppare så satsar jag på en tvåstoppare under förutsättning att han är med i topp på fria träningen. Har han en bil som kan sätta poletid med normal bränslelast, startar han 11a-12a, någon framför gör ett misstag, någon kör han om och någon tar han vid depåstopp. Några poäng skulle han kunna bärja.
The older I get the faster I was
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Instämmer om två stopps strategin, men det ställer stora stora krav på Ralf. Nu måste han prestera sitt yttersta, vara snabb med en förmodligen tyngre bil än de andra för att inte hamna allt för nära sist i startledet.
Vet inte om Ralf är tuff nog att chansa så mycket, för nu måste han vara ännu snabbare än normalt och han kan inte köra på säkerhet längre som annars är hans adelsmärke!
Vet inte om Ralf är tuff nog att chansa så mycket, för nu måste han vara ännu snabbare än normalt och han kan inte köra på säkerhet längre som annars är hans adelsmärke!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Å andra sidan är Ralf oftast rätt stark på just Hungaroring som verkar passa honom så han borde ha en lite extra chans att kunna höja sig ett snäpp.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Jag kan inte se vad som skulle vara negativt med det. Att säkerheten höjs för alla måste väl gagna samtliga...?
De här grabbarna är inga duvungar precis och kan anpassa sig efter de regler som ges, det har de alltid gjort, men samtidigt vill de ju tänja lite på reglerna oxå, ibland går det ibland inte...
De här grabbarna är inga duvungar precis och kan anpassa sig efter de regler som ges, det har de alltid gjort, men samtidigt vill de ju tänja lite på reglerna oxå, ibland går det ibland inte...
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
De flesta vill ju ha omkörningar på banan i stället för i depån. Omkörningar kräver viss risktagning och om konsekvensen av ett ev missöde innebär kraftig bestraffning kommer ingen att våga ta några risker. Då kommer vi att få lopp som i ännu större utsträckning än idag kommer att gå ut på strategier - ack så trist.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Men det här handlar inte om att strypa alla chanser till omkörning, vilka tolkningar du gör..lite väl utsvävande långtgående slutsatser.
Detta specifika ärende, om vi nu går tillbaka ett par steg handlar ju om Ralf ska ta hänsyn till bilar omkring sig i högre grad än vad han gjorde.....
Just as simple as that!
En annan sak är sen om han enskilt kan anses vara orsaken till incidenten, vi får väl se!
Detta specifika ärende, om vi nu går tillbaka ett par steg handlar ju om Ralf ska ta hänsyn till bilar omkring sig i högre grad än vad han gjorde.....
Just as simple as that!
En annan sak är sen om han enskilt kan anses vara orsaken till incidenten, vi får väl se!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Diskuteras inte betraffningen av Ralf och incidenten redan i någon topic? Trodde det här mer skulle handla om hans möjligheter och strategival inför nästa lopp om straffet består...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Detta blev ett sidospår och höll sig inte helt hållet till avsett ämne....kan väl bli så ibland. Precis som med kärringen.
LuckyStrike1 skrev:Diskuteras inte betraffningen av Ralf och incidenten redan i någon topic? Trodde det här mer skulle handla om hans möjligheter och strategival inför nästa lopp om straffet består...
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
www.f1live.com
Having heard the explanations of the parties and examined the various documents and other evidence the Court confirmed the Stewards' findings against Ralf Schumacher but considered that the sanction imposed was inappropriate and substituted a fine of 50,000 dollars
nu blir det ju hela lite mer intressant iför ungerns GP....
Having heard the explanations of the parties and examined the various documents and other evidence the Court confirmed the Stewards' findings against Ralf Schumacher but considered that the sanction imposed was inappropriate and substituted a fine of 50,000 dollars
nu blir det ju hela lite mer intressant iför ungerns GP....
-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 15:43
- Ort: Vasa
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
Ja, problemet är löst för Ralf. Han kan fortsätta som om ingenting har hänt. En halv mille är ingenting för en som tjänar XXX miljoner om året. De flesta av oss däremot skulle vara jävligt glada om en halv mille låg och skräpade.manson skrev:Problemet är löst. Det blev bara böter. Tycker iofs inte han skulle ha något straff alls men det är ju postivt att det "bara " blev böter på en halv mille!! Skulle man ta upp varenda sådan här startincident i rätten hade de inte haft tid att tävla
Inte heller jag tycker han skulle ha något straff. Men vad jag blir uppriktigt förbannad på är FIAs vacklande. Att först utdela det straff vi diskuterat som verkligen är kännbart så blir det plötsligt böter som inte har någon som helst effekt. Anser FIA att någon brutit mot en regel tycker jag att nedflyttning på gridden eller några poängs avdrag vore det enda rätta.
Förresten, är det någon som vet vart pengarna tar vägen?
The older I get the faster I was
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Att utdömma böter som straff tycker jag är fel. I princip betyder ju det att om man har råd så är det OK att köra vårdslöst. Nu tycker jag iofs inte att Rald körde vårdslöst, men själva principen tycker jag är helt sjuk.
Förseelser typ hastighetsöverträdelser i depån är en annan sak, där tycker jag att det är OK med böter som straff.
Förseelser typ hastighetsöverträdelser i depån är en annan sak, där tycker jag att det är OK med böter som straff.