Världsmästare
-
Världsmästare
Ja vem tror ni tar hem det i år? Såg att det fanns en omröstning om det på första sidan, men tänkte gå in på det lite närmre.
Personligen hoppas jag så klart på Kimi men ska jag var ärlig så tror jag att det blir Montoya som vinner. Williams verkar ha fått en bra balans i bilen, medans Mclaren och Ferrari inte verkar få till det där lilla extra. I varje fall så har ju årets säsong varit roligare än förra året då Schumacher och Ferrari var så dominerande. Nu är där åtminstonde 3 stall som fightas i toppen med Renault som är en liten bit efter men ändå visar god konkurrens.
Jaja nu är det två omgångar med 3 veckors mellanrum så det blir några tråkiga helger men jag ser framemot nästa race, där vi kanske får se en ny VM-ledare?!
Personligen hoppas jag så klart på Kimi men ska jag var ärlig så tror jag att det blir Montoya som vinner. Williams verkar ha fått en bra balans i bilen, medans Mclaren och Ferrari inte verkar få till det där lilla extra. I varje fall så har ju årets säsong varit roligare än förra året då Schumacher och Ferrari var så dominerande. Nu är där åtminstonde 3 stall som fightas i toppen med Renault som är en liten bit efter men ändå visar god konkurrens.
Jaja nu är det två omgångar med 3 veckors mellanrum så det blir några tråkiga helger men jag ser framemot nästa race, där vi kanske får se en ny VM-ledare?!
-
Som finländare hoppas jag ju förståss på Räikkönen, om det inte går vägen för honom så Montoya. Alltid trevligt om världsmästaren byts emellanåt.
Sen vad jag anser mest troligt är en annan sak
Schumi är nog den som är mest trolig till vinst, men jag tycker att han blivit lite pressad på sistone. Todt har också, enligt mtv3.fi/f1 sagt att Ungerns GP kommer att bli tungt för Ferrari. Vi kan väl bara hålla tummarna för en intressant höst, och att titlen blir klar först i Japan.
Sen vad jag anser mest troligt är en annan sak
Schumi är nog den som är mest trolig till vinst, men jag tycker att han blivit lite pressad på sistone. Todt har också, enligt mtv3.fi/f1 sagt att Ungerns GP kommer att bli tungt för Ferrari. Vi kan väl bara hålla tummarna för en intressant höst, och att titlen blir klar först i Japan.
-
Som jag ser det så har bara Montoya och Schumi en realistisk chans att vinna VM. Kimi är visserligen med poängmässigt, men utvecklingen har sprungit ifrån den gamla McLaren-bilen. Senaste segern var i Malaysia. Sen dess har det varit Ferrari och Williams för hela slanten.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
-
Jo, säkert är det mer intressant för Schumi att tävla om han blir utmanad. Det skulle i alla fall jag tycka
BMW lär annars trycka på för att göra Montoya till "första-förare" under resten av säsongen. Williams har ju dock tidigare sagt att de inte vill ha stallorders. En eventuell stallorder kan väl betyda mycket för Montoyas del, eftersom Ralf oxå är snabb.
Angående Räikkönen: Visst känns det som om McLaren halkat efter, men jag tror nog att också de jobbar hårt med bilen just nu. Frågan är väl snarare om Kimi klarar av att köra stabilt alla tävlingar inklusive tidskörning..
BMW lär annars trycka på för att göra Montoya till "första-förare" under resten av säsongen. Williams har ju dock tidigare sagt att de inte vill ha stallorders. En eventuell stallorder kan väl betyda mycket för Montoyas del, eftersom Ralf oxå är snabb.
Angående Räikkönen: Visst känns det som om McLaren halkat efter, men jag tror nog att också de jobbar hårt med bilen just nu. Frågan är väl snarare om Kimi klarar av att köra stabilt alla tävlingar inklusive tidskörning..
-
Allvarligt talat så menar jag att dom andra förarna inte har en chans, Det är fyra race kvar och Montoya kan vara glad om han får bilen imål i ett av dom,Alfa skrev:Jo, säkert är det mer intressant för Schumi att tävla om han blir utmanad. Det skulle i alla fall jag tycka
Räikkönen borde lära sig att torka sig själv innan han försöker bli världmästare i F1 och R.Schumacher han skulle inte ens fått gå nära en F1 bil om han inte haft en bror som heter M.Schumacher.
-
Varför skulle Montoya inte få bilen i mål? Jag är ganska säker på att Kimi kan torka sig själv, om inte annat så kan han ju köra formel1 iaf. Du ska nog inte var så säker på att Schumacher vinner i år.Pepparkvarnen skrev: Allvarligt talat så menar jag att dom andra förarna inte har en chans, Det är fyra race kvar och Montoya kan vara glad om han får bilen imål i ett av dom,
Räikkönen borde lära sig att torka sig själv innan han försöker bli världmästare i F1 och R.Schumacher han skulle inte ens fått gå nära en F1 bil om han inte haft en bror som heter M.Schumacher.
-
-
Ett Montoya-fan har roat sig större delen av säsongen åt att jämföra poängsystemen och i nuläget skiljer det sex poäng mellan Schumacher och Montoya oavsett poängsystem. Det är dom från tredje plats och neråt som gynnas.Crazy F1 skrev:...och det nya poängsystemet gynnar inte honom heller...
Hela tråden finns att läsa här:
http://www.jpmontoya.com/jpmontoya2002/ ... picID=8833
NEW POINTS SYSTEM
1MICHAEL SCHUMACHER 71
2JUAN MONTOYA 65
3KIMI RAIKKONEN 62
4RALF SCHUMACHER 53
5RUBENS BARICHELO 49
6FERNANDO ALONSO 44
7DAVID COULTHARD 41
TEAMS
1FERRARI 120
2WILLIAMS 118
3MCLAREN 103
4RENAULT 66
5BAR 15
OLD POINTS SYSTEM
1MICHAEL SCHUMACHER 57
2JUAN MONTOYA 51
3KIMI RAIKKONEN 46
4RALF SCHUMACHER 38
5RUBENS BARICHELO 34
6DAVID COULTHARD 27
7FERNANDO ALONSO 26
TEAMS
1FERRARI 91
2WILLIAMS 89
3MCLAREN 73
4RENAULT 36
5JORDAN 10
The older I get the faster I was
-
-
-
-
- Utvisad
Jag hoppas ju jag med, men du var väl 100% säker på att det fanns massförstörelsevapen i Irak också...Pepparkvarnen skrev:Jag är 100% säker på att Schumacher vinner Förar VM, det finns inte en chans att dom andra clownerna kan få ner honom från F1-tronen.MclarenII skrev: Du ska nog inte var så säker på att Schumacher vinner i år.
/E
-
-
-
-
Tyvärr är det nog så att MS kommer att vinna. Han har ju en insider i Williams som mycket hellre ser sin storebror vinna än den värste konkurrenten d.v.s Montoya.
Om inte MS själv prejar av Montoya så kommer nog Ralf att göra det a´la Indianapolis GP. För Ralfs del är det ju katastrof om JPM vinner, vilket är lika med att han ytterligare kommer att få på pränt att han är nummer två i Williams. Så räkna med flitiga samtal bröderna emellan om racetaktik m.m.
Om inte MS själv prejar av Montoya så kommer nog Ralf att göra det a´la Indianapolis GP. För Ralfs del är det ju katastrof om JPM vinner, vilket är lika med att han ytterligare kommer att få på pränt att han är nummer två i Williams. Så räkna med flitiga samtal bröderna emellan om racetaktik m.m.
"Television needs racing, a lot of racing, a lot of overtaking, not 'after you mate"
Sir Frank uppskattar riktig racing...
Sir Frank uppskattar riktig racing...
-
- Utvisad
Varför det?
Må bäste man vinna... om det sedan är samma snubbe i 20 år... än sen. Det finns amerikansk brottning för dem som enbart är ute efter underhållning...
Tyvärr blir F1 mer och mer som slalomen för 20 år sedan... Stenmark var överlägsen så då försöker man ändra reglerna för att göra det mer spännande... men Maestro leder mästerskapet i alla fall...
Det finns väl ingen som på allvar tror att plantageägarsonen kommer att ha en chans på titeln, lika lite som dasshusägarsonen har det...
Må bäste man vinna... om det sedan är samma snubbe i 20 år... än sen. Det finns amerikansk brottning för dem som enbart är ute efter underhållning...
Tyvärr blir F1 mer och mer som slalomen för 20 år sedan... Stenmark var överlägsen så då försöker man ändra reglerna för att göra det mer spännande... men Maestro leder mästerskapet i alla fall...
Det finns väl ingen som på allvar tror att plantageägarsonen kommer att ha en chans på titeln, lika lite som dasshusägarsonen har det...
Alfa skrev:Varför håller ni så stenhårt på Schumi? Jag tycker det är tråkigt att se på F1 om det är samma förare som vinner hela tiden. Man måste ju hoppas på lite förändring i leden..
-
Ja ska inte ta ifrån någon att Schumacher är en världens bästa förare genom tiderna men så j**la överlägsen är han inte. Hade Kimi, Montoya eller varför inte Alonso suttit i hans bil i fjol hade dom säkert dominerat lika mycket som han. Man såg ju så överlägsen Montoya var i Tyskland tack vare en bra bil. Jag tycker inte MS har imponerat särskilt mycket i år, ok han leder(än så länge) och man har väl vant sig vid hur överlägsen han var i två år så det är därför man tycker att han är "sämre". Det finns vissa förare som har vad det krävs för att bli världsmästare och vissa som inte har det. Behöver inte nämna några namn, dom flesta vet nog vilka jag pratar om.
Schumacher har fortfarande en stor chans att ta hem det. Han leder trots allt VM så att våga säga att han kommer att vinna ser jag inte som något större risktagande. Jag tänker dock, fast jag hoppas på Mclaren, säga att jag tror på Montoya i år. Schumacher 2:a om han nu inte gör som han gjorde -97 mot Villeneuve så att han blir av med sina poäng. Kimi blir nog bara trea i år. Får hoppas att Kimi får en ny bil nästa år.
Schumacher har fortfarande en stor chans att ta hem det. Han leder trots allt VM så att våga säga att han kommer att vinna ser jag inte som något större risktagande. Jag tänker dock, fast jag hoppas på Mclaren, säga att jag tror på Montoya i år. Schumacher 2:a om han nu inte gör som han gjorde -97 mot Villeneuve så att han blir av med sina poäng. Kimi blir nog bara trea i år. Får hoppas att Kimi får en ny bil nästa år.
-
Enzo..
Visst ska bästa man vinna. Jag kan kanske ta tillbaka mitt tidigare inlägg delvis, med tanke på att det i år är en mycket spännande säsong trots att Skomakaren kanske vinner mästerskapet. Det är spänningen jag var ute efter, att det inte är samma kille som år efter år söndagskör sig till vinst.
Visst ska bästa man vinna. Jag kan kanske ta tillbaka mitt tidigare inlägg delvis, med tanke på att det i år är en mycket spännande säsong trots att Skomakaren kanske vinner mästerskapet. Det är spänningen jag var ute efter, att det inte är samma kille som år efter år söndagskör sig till vinst.
-
McLaren11:
Det är han visst det. McLaren var lika överlägsna 98-99, men Schumacher var med ändå hela vägen tills sista loppet i båda säsongerna. Varför kan inte Kimi & Co göra samma sak? Svar: De är för dåliga. Båda loppen skulle han dessutom vunnit om inte Ferrari var tvungna att förstöra för honom rejält ända in i det sista . Dessutom borde han ha vunnit 97 också, men Villeneuve är som vi alla vet ingen sjysst förare.
Michael Schumacher världsmästare - 94, 95, 97, 98, 99, 00, 01, 02.
Synd att han inte vann 96 också då skulle han ha 9 raka VM-titlar, ojojoj vad knäckande. Aja 8 st är ok också.
Det är han visst det. McLaren var lika överlägsna 98-99, men Schumacher var med ändå hela vägen tills sista loppet i båda säsongerna. Varför kan inte Kimi & Co göra samma sak? Svar: De är för dåliga. Båda loppen skulle han dessutom vunnit om inte Ferrari var tvungna att förstöra för honom rejält ända in i det sista . Dessutom borde han ha vunnit 97 också, men Villeneuve är som vi alla vet ingen sjysst förare.
Synd att han inte vann 96 också då skulle han ha 9 raka VM-titlar, ojojoj vad knäckande. Aja 8 st är ok också.
-
Du spekulerar i sånt som inte är sant. Han vann inte 97 för då vann Villeneuve trots att Schumacher försökte ta till med oschyssta medel för att förhindra det. Förstår inte vad du menar med att Villeneuve inte är en schysst förare. Han vann inte 98-99 för då vann Hakkinen och nä, Mclaren var knappast överlägsna på nått sätt. Så vad du menar med "Synd att han inte vann 96 oxå, då hade han haft 9 raka..." förstår jag inte. Han vann inte 96, han vann inte 97, han vann inte 98 och han vann inte 99. Så spekulera inte i sånt trams. HAN VANN INTE!!!! Inga om tack.FerrariSchumi skrev:McLaren11:
-
-
-
-
-
Om R.Schumacher skulle stöda sin bror och inte Montoya på banan så skulle han få sparken från Williams innan han ens har hunnit gå ur bilen efter loppet och inget annat stall skulle någonsin anställa honom igen så det kan du bara glömma.Alfa skrev:Vad vi har kommit fram till i denna tråd:
Orsaken till att Schumi är favorit är att:
1. Montoya inte har stöd av sin teamkompis
2. Räikkönen inte har ny bil och har varit opålitlig vid kval
3. Schumi skulle ha stöd av sin bror
Alltså inget om att Michael är en bra förare
Räikkönen är helt enkelt inte mogen att vinna VM, han kommer att sitta i depån och käka snorgubbar när han ser M.Schumacher korsa målinjen och bli världmästare.
-
Ralf har just uttalat sig i stil med ditt inlägg. Han sa att han kanske hellre skulle se Michael vinna, men att F1 inte är någon barnlek och att han gör allt för att hjälpa stallet att håva in mästerskapet och de stora pengarna. Dock är han och stallet ännu av den åsikten att loppet inte är kört för hans del, och att han därför inte ännu kommer att hjälpa Montoya.
Personligen tycker jag nog att loppet är totalkört för lill-schumi..
Sen måste jag nog tyvärr hålla med dig om att Räikkönen inte har erfarenheten till att bli världsmästare ännu, men han och Alonso är intressanta namn för kommande mästerskap - bara de får lite erfarenhet först.
Personligen tycker jag nog att loppet är totalkört för lill-schumi..
Sen måste jag nog tyvärr hålla med dig om att Räikkönen inte har erfarenheten till att bli världsmästare ännu, men han och Alonso är intressanta namn för kommande mästerskap - bara de får lite erfarenhet först.
-
Scummisen får väl försöka putta Montoya av banan.. Som han gjorde med Villeneuve..
och Damon Hill 94...
Montoya har inget stöd av sin teamkompis..konkurrentens bror (!) är hans team"kompis". M. Schumacher har totalt stöd av sin teamkompis.
Jag tror det är 50/50 mellan att M. Schumacher eller någon annan vinner VM.
Ifall Montoyas bil håller..så kommer han ta titeln. Han är en vinnare och är hungrigare..och ifall det blir så kommer jag fira
Vart tog de där vägen som för någon månad sen sa att Montoya inte hade åstadkommit ett dugg och kallade honom fiasko???
-
-
-
-
Har ni läst det här?
http://www.autosport.com/newsitem.asp?id=24186&s=5
Ungern och Monza blir nog avgörande för vem som tar hem VM-bucklan. Gäller att JPM inte tar full pott där. En DNF eller en avåkning skulle sitta fin-fint
http://www.autosport.com/newsitem.asp?id=24186&s=5
Ungern och Monza blir nog avgörande för vem som tar hem VM-bucklan. Gäller att JPM inte tar full pott där. En DNF eller en avåkning skulle sitta fin-fint
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
Med tanke på hur Montoya de två senaste åren har haft problem på Ungern så tror jag det är lite av ett nyckelrace för honom i år. Kan han vara lika stark i Ungern som han har varit sedan efter Imola - då tror jag han ligger extremt bra till för titeln.
Men har han problem med Ungern liksom tidigare år - då blir det besvärligare. Schumacher leder trots allt med 6 poäng just nu.
De efterföljande racen är alla bra för kombinationen BMW/Williams/Montoya. Monza och Indy är två banor Montoya är stark på och där BMW-motorn inte direkt är en nackdel. Suzuka är en bana där Montoya är stark och kan kompensera för en hel del.
Men har han problem med Ungern liksom tidigare år - då blir det besvärligare. Schumacher leder trots allt med 6 poäng just nu.
De efterföljande racen är alla bra för kombinationen BMW/Williams/Montoya. Monza och Indy är två banor Montoya är stark på och där BMW-motorn inte direkt är en nackdel. Suzuka är en bana där Montoya är stark och kan kompensera för en hel del.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
Hur mycket tror ni det skiljer mellan Ferrari och Williams i hästkrafter. Tror dom ligger i princip lika. Enligt F1-Racing, tidnigen, så har Ferrari 890hp och Williams 900hp. Faktum är att Ferrari har varit snabbare en Williams flera ggr det här året när det gäller toppfart. ex Monaco Montreal etc. Plus att Ferrari kommer använda sitt nya aeropaket på Monza. Striden om den åtråvärda bucklan blir tuff i år, extremt tuff och tight
-
-
Pepparkvarnen
Allvarligt talat tycker jag han har varit blek i år och hållt dålig klass. Det är dags han lägger av när han är nästan på topp.
Håller med om Ungern..det är antagligen en bana som inte passar Montoya så bra medan Monza, Indy passar honom. Det är en nyckeltävling.
Eh??? M. Schumacher har varit rätt bra på att besöka sandfållan av egen kraft i år..men det är klart han har ju hjälp av funktionärerna när han blir stående;-)Eller om Montoya puttar av sig själv som han brukar göra!
Allvarligt talat tycker jag han har varit blek i år och hållt dålig klass. Det är dags han lägger av när han är nästan på topp.
Håller med om Ungern..det är antagligen en bana som inte passar Montoya så bra medan Monza, Indy passar honom. Det är en nyckeltävling.
-
-
-
-
Jag tror personligen att Kimi är borta ur leken. Känns som om han är inne i en negativ trend samt att bilen inte räcker till.. Han måste prestera absolut max i varje lopp som är kvar och det tror jag inte han pallar med! Nä det är monty eller schumi och ska jag vara ärlig så är jag inte så sugen på att någon av dem vinner men får väl hålla en halv tumme för monty dårå!
-
-
Nej då..men det känns som han gör det på gamla meriter från början av säsongen. Williams har dominerat fullständigt. M. Schumacher har i år gjort flera missar man inte är van att se..t.ex. blev han stående i sandfållan på ringen..drällde utanför banan i kvalet på Silverstone..m.m. Sen har han ju inte kunnat hålla samma tempo som Barrichello på de senaste kvalen..och så fick han sin punktering - otur visst..men ändå. Utan startkraschen på Hockenheim hade han inte ens tagit poäng där.Du kanske har missat att han leder mästerskapet
Han kanske klarar VM ändå, men det hoppas jag definitivt inte. Sporten behöver förändring.
-
-
-
På suzuka kommer MS att Dominera, men fram tills det kommer det att vara stenhårt.
Kan hålla med om att denna säsong inte varit MS bästa, men iår har han haft ganska så mycket otur...., detta i amband med att han gjort lite misstag som är ovnaligt att se har ju bidragit till att tabellen ser ut som den gör.
MEN GLÖM INTE BORT......han leder trots detta VM, och då kan vi vända på det lite och säga....-Hur kan en förare som kör så instabilt ett år och gör så mycket misstag plus att bilen går sönder ibland, leda mästerskapet???
Svaret är enkelt......Killen har förmågan att kämpa sig igenom även svåra lägen och det gör honom till den bästa genom tiderna.
Trots att schumi kört "dåligt"iår så har han ju kört bättre än alla andra i fältet så det är kanske inte så mycket att snacka om ändå....
OM fyra lopp vet vi....var han bäst för 4e året i rad eller blir han nerputtad från tronen....?
Kan hålla med om att denna säsong inte varit MS bästa, men iår har han haft ganska så mycket otur...., detta i amband med att han gjort lite misstag som är ovnaligt att se har ju bidragit till att tabellen ser ut som den gör.
MEN GLÖM INTE BORT......han leder trots detta VM, och då kan vi vända på det lite och säga....-Hur kan en förare som kör så instabilt ett år och gör så mycket misstag plus att bilen går sönder ibland, leda mästerskapet???
Svaret är enkelt......Killen har förmågan att kämpa sig igenom även svåra lägen och det gör honom till den bästa genom tiderna.
Trots att schumi kört "dåligt"iår så har han ju kört bättre än alla andra i fältet så det är kanske inte så mycket att snacka om ändå....
OM fyra lopp vet vi....var han bäst för 4e året i rad eller blir han nerputtad från tronen....?
-
OK..men du kanske fattade vad jag menade med början av säsongen..eller ska jag skriva efter lopp för lopp så att även du förstår?Nu gick det ju inte så bra för M.Schumacher i början av säsongen som du kanske minns.
Ursäkta min ironi..men om det är på den nivån vi ska ligga så har jag inga problem med att platta till folk..ifall du vill bli förbannad så kan jag garantera att ingen kan göra folk mer förbannad än jag. Jag har försökt att diskutera, men som alltid så är det omöjligt så fort man råkar säga något kritiskt om den helige - ofelbare Schumi. Schumi gör ju aldrig fel..för ifall han gjorde det så vore han ju kanske inte världens bäste genom tiderna..och det finns ju miljoner muppar i racingvärlden vars hela värld går i kras ifall inte Schumu är världens bäste genom tiderna..Vad skulle de väl göra i så fall? De kanske skulle kunna kolla på inspelade lopp med honom..för nån annan glädje med racing än att kolla på hans processionslopp i en överlägsen bil verkar de inte hitta med racing.