Monza 1971

Kungaklassen av motorsport...
Transalp

Monza 1971

Inlägg av Transalp »

Nån som vet om det går att få tag i en inspelning av det loppet?

http://www.grandprix.com/gpe/rr206.html
Användarens profilbild
Superfan

Inlägg av Superfan »

:up: ...ja det var tider det! Före idiotsaker som TC, mönstrade däck, HANS, chikaner, säkerhetsbilar mm :wink:
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"

Murray Walker
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Ja just ja, det va inte förns 72 som man la till Ascari chicanen och den efter startmål

Bild

Bild
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Styggve skrev:Ja just ja, det va inte förns 72 som man la till Ascari chicanen och den efter startmål

Bild

Bild
Fast lezmo kurvan såg väl inte ut så där på den tiden?
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Jo det har jag för mej. Det va inte förns 93 som man ändra dom tror jag. Hela den stora läktarn vid andra lesmo revs och det va samma år som man gjorde kurva grande mindre tvärt. Allt detta för att höja säkerheten på banan. Avåkningszonerna va aldeles för små innan.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Styggve skrev:Jo det har jag för mej. Det va inte förns 93 som man ändra dom tror jag. Hela den stora läktarn vid andra lesmo revs och det va samma år som man gjorde kurva grande mindre tvärt. Allt detta för att höja säkerheten på banan. Avåkningszonerna va aldeles för små innan.
Jag har för mig att lezmo var en kurva fram till 94.
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Har för mej att dom alltid har varit två kurvor. Skrev fel i inlägget ovan. Efter 93 ska det va.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Lesmo har alltid varit två kurvor. Däremot har man gjort den andra litet snävare på senare år.

Parabolicakurvan byggdes 1955, innan dess var den en kurva med konstant radie (Curva di Vedano). Chikanerna började dyka upp 1972 (Ascari och den efter mållinjen). 1976 tillkom della Roggia-chikanen och första chikanen modifierades.
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Hm vad menar du med konstant radie. så här såg den ut från 50-54, kanske tidigare också men så står det inte på sidan jag har hämtat bilden ifrån

Bild
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Du har rätt. Från början hade den konstant radie men efter kriget (då banan skadades) byggdes den om ungefär som din bild visar.