Artikelserien: Björn Wirdheim – färden mot F1

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
M100R

Artikelserien: Björn Wirdheim – färden mot F1

Inlägg av M100R »

En eloge till herrarna som gjort denna artikelserie :up:

Mycket intressant läsning och med bra ställda frågor. En sådan artikel önskade jag nästan var publicerad i en tidning så man kunde klippa ut den och plocka fram den om så där tio år när Björn förhoppningsvis nått alla sina mål. Men jag får väl skriva ut serien istället och gömma den i en plastficka någonstans.
The older I get the faster I was
FerrariSchumi

Inlägg av FerrariSchumi »

:up:

Ja, ingen kan skriva som Lennström Ola. :up:
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Det är ju du som ÄR Ola Lennström har vi ju konstaterat sen tidigare, FS :wink:

Grymt bra interjuv med Wirdheim måste jag säga :up: :up:
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
FerrariSchumi

Lemon skrev:Det är ju du som ÄR Ola Lennström
Vem är Ola Lennström? Du måste mena Lennström Ola. Ja guuben hjälpte oss att konstatera det faktumet att jag är Lennström Ola.
Joakim Quensel

Inlägg av Joakim Quensel »

Instämmer i berömmet! :up:
Ett hög-kvalitativt reportage av en kunnig motorsports-skribent. Hur ofta är det man kan säga det om något som man läser på svenska och handlar om motorsport?
FerrariSchumi

Typ aldrig. Inte som jag läst iallafall.
Joakim Quensel

Inlägg av Joakim Quensel »

När Björn är F1-världsmästare kommer den här intervjun vara en fin merit för Ola! :)

Är otroligt imponerad hur påläst Ola är (för så motorsports-allmänbildad att allt kom direkt från minnet tror jag inte ens att Ola är). LG Björklund sa i ett reportage i P1 som handlade om hans karriär som sport-reporter att Hyland (som anställde LG) gav homom rådet att om man skall sända i 30 minuter så behöver man ha material för 45. Det stämmer inte sa LG, skall man sända 30 minuter behöver material för en timma.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tack och kul att höra att den var läsvärd - vi har pratat rätt länge om att göra en sån här grej på Wirdheim men det tog ett tag att väl få ihop det.

Finns det någon rättvisa i världen så borde Björn finnas i F1 nästa år på startlinjen.

/Ola
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Instämmer också i lovsången!

Björns åsikt att Enge och Bourdais var ungefär lika snabba är intressant. Enge var ju en rejäl flopp i F1 medan fransmannen varit sensationellt snabb i CART. Ska man av detta dra slutsatsen att toppskiktet i CART är på samma nivå som "botten" i F1?
Användarens profilbild
Slasher

Inlägg av Slasher »

Cuscino skrev:Ska man av detta dra slutsatsen att toppskiktet i CART är på samma nivå som "botten" i F1?
Ja! :)

Och jag instämmer också i lovsången! Mycket bra jobbat!!! :up:
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Och vad säger då det om F3000? Både Enge och Bourdais var ju rätt outstanding förra året...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cuscino skrev:Instämmer också i lovsången!

Björns åsikt att Enge och Bourdais var ungefär lika snabba är intressant. Enge var ju en rejäl flopp i F1 medan fransmannen varit sensationellt snabb i CART. Ska man av detta dra slutsatsen att toppskiktet i CART är på samma nivå som "botten" i F1?
Enge gjorde ju inte direkt bort sig i F1 - under inte helt lätta förhållanden gjorde han ett inhopp för Prost, ett av de sämsta stallen, i slutet av säsongen utan direkt träning. Men han körde helt klart bra utan att varken göra bort sig eller överraska med poängplaceringar. Så att säga att Enge var en rejäl flopp är att överdriva.

Björn menade själv att Enge är den bästa förare han kört mot och är grymt bra - lika snabb som Bourdais om inte snabbare dessutom men betydligt bättre under press.

Skillnaden är ju däremot att Enge hade fler säsonger bakom sig i F3000 än Björn när han vann titeln ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

LuckyStrike1 skrev:Enge gjorde ju inte direkt bort sig i F1 - under inte helt lätta förhållanden gjorde han ett inhopp för Prost, ett av de sämsta stallen, i slutet av säsongen utan direkt träning. Men han körde helt klart bra utan att varken göra bort sig eller överraska med poängplaceringar. Så att säga att Enge var en rejäl flopp är att överdriva.
Det är möjligt, men vad jag minns var han i alla fall betydligt långsammare än Frentzen. Visst, HHF var rutinerad och kände bilen - men ändå...
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Fantastiskt reportage..all heder åt de som gjorde det. Håller med, man vill klippa ur och kunna ta fram.

Björn verkar ha en väldigt bra attityd..han kommer kunna gå hela vägen.