Barrichellos näsa....
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: sön aug 03, 2003 20:38
Barrichellos näsa....
Tjenare!
Jag är lite nyfiken på vad det är för plåsterliknande pryl som Barri har på sin näsa under varje lopp. Någon som vet vad den gör för nytta?
Ha det!
Jag är lite nyfiken på vad det är för plåsterliknande pryl som Barri har på sin näsa under varje lopp. Någon som vet vad den gör för nytta?
Ha det!
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: fre apr 18, 2003 15:46
- Ort: Örebro
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
-
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
Vid dom g-krafter som uppstår vid kurvtagning slutar ofta föraren att andas och spänner musklerna i bröstkorgen för att ta upp g-krafter och stötar som uppstår då det småsläpper och greppar i igen. Denna förlust av syresättning ska sedan kompenseras på de rakare partierna och är en bidragande orsak till att racerförare i de snabba vingbilarna har en snittpuls på 170-180 under nära två timmar. Att ha en balaklava och ett vurp-ollon på huvudet gör det inte lättare att andas.
Jag testade ett näsplåster ett pass i Sydafrika. Det var ju bara i en kart (ca 2,4-2,5 g) under ett 30 minuter långt pass, men en frusen svensk i 38 graders värme behövde det syre han kunde få. Jag tyckte det var en klar skillnad. Som att trä igenom ett par grova sugrör genom näsborrarna.
Jag testade ett näsplåster ett pass i Sydafrika. Det var ju bara i en kart (ca 2,4-2,5 g) under ett 30 minuter långt pass, men en frusen svensk i 38 graders värme behövde det syre han kunde få. Jag tyckte det var en klar skillnad. Som att trä igenom ett par grova sugrör genom näsborrarna.
The older I get the faster I was
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag som är minst sagt otränad känner att när det svänger med karten så har jag en tendens att bita ihop samtidigt som jag spänner mig när det svänger och då är det inte så lätt att andas genom munnen. Kanske är likadant för en del andra förare? Var det inte någon MC-åkare som fick ha bettskena för att han pressade ihop käkarna så hårt? Men jag antar att plåstret hjälper olika mycket på olika personer.
M100R: Hur går det i år då, blir det någon världsfinal? Var är det den här gången, Egypten?
M100R: Hur går det i år då, blir det någon världsfinal? Var är det den här gången, Egypten?
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
Tjena Anders,
Det går väl sådär hittills. Två lopp körda av sex och fyra räknas så det är inte kört ännu. Första racet var jag med bra med fem hundradelar från pole. I finalen blev det trångt, ramlade ner till 4:e för att sedan "skjuta" av bälgen till avgasporten och tappa ytterligare ner till 6:e i mål. Ett bra tips är att ni gör rent den ofta för motorn går varken ur böjarna eller på rakan när den hoppar av. Andra racet var jag inte med alls. Runt 8-10 plats hela dagen och smällde i första kurvan i finalen. Men nu på söndag är det nya tag i Gävle.
Precis som du säger så spänner man vissa delar i kroppen, bl a för att skydda revbenen som kan ta mycket stryk i karting. Och då biter man ju ihop. Jag har inte känt något behov av näsplåster här hemma eftersom det inte är så varmt och heaten oftast är kortare.
Hur går det för er då? Ska ni inte vara med och åka sista tävlingen i Södertälje i slutet av september?
Det går väl sådär hittills. Två lopp körda av sex och fyra räknas så det är inte kört ännu. Första racet var jag med bra med fem hundradelar från pole. I finalen blev det trångt, ramlade ner till 4:e för att sedan "skjuta" av bälgen till avgasporten och tappa ytterligare ner till 6:e i mål. Ett bra tips är att ni gör rent den ofta för motorn går varken ur böjarna eller på rakan när den hoppar av. Andra racet var jag inte med alls. Runt 8-10 plats hela dagen och smällde i första kurvan i finalen. Men nu på söndag är det nya tag i Gävle.
Precis som du säger så spänner man vissa delar i kroppen, bl a för att skydda revbenen som kan ta mycket stryk i karting. Och då biter man ju ihop. Jag har inte känt något behov av näsplåster här hemma eftersom det inte är så varmt och heaten oftast är kortare.
Hur går det för er då? Ska ni inte vara med och åka sista tävlingen i Södertälje i slutet av september?
The older I get the faster I was
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag har köpt ut Enzo och är själv nu, men Enzo skall nog köpa en han också, tror jag. Det gick halva säsongen innan jag kom igång p.g.a. långloppsbilsåkande och annat i våras, men nu går det väl hyfsat, om än för sakta. Jag brukar dock lyckas köra inom ett par tiondelar i kanske 90% av varven, så det känns ju hyfsat, även om det går sakta. Jag är dock just nu på jakt efter ett nytt chassi, tänkte mig nåt årsgammalt hyfsat chassi ifrån nån ICA-åkare som uppgraderat, eller liknande. Vet du av nåt? Jag har några Techno-chassin på G, som kan vara bra. Vet inte riktigt om Techno är nåt att ha, men jag tror inte jag märker nån större skillnad mellan olika tillverkare.
När det gäller tävlande så har vi fortfarande planer på att dra igång nåt korpliknande med tävling typ en vardagkväll varannan vecka på banorna runt Stockholm, så får vi se sedan. Skulle vara kul och inte lika mycket besvär som att "offra" en hel helg på att åka land och rike runt. Speciellt när man är på min nivå och inte så snabb.
När det gäller tävlande så har vi fortfarande planer på att dra igång nåt korpliknande med tävling typ en vardagkväll varannan vecka på banorna runt Stockholm, så får vi se sedan. Skulle vara kul och inte lika mycket besvär som att "offra" en hel helg på att åka land och rike runt. Speciellt när man är på min nivå och inte så snabb.
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
Kolla in annonserna på http://www.nilson.se/karting/
eller ring runt till handlarna. Dom börjar nog få ett bra lager av årskartar som körts några race.
eller ring runt till handlarna. Dom börjar nog få ett bra lager av årskartar som körts några race.
The older I get the faster I was
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Lite OT-varning:
Det blev ett Intrepid-chassi(Silverstone) -03, som gått en tävling.
Har bara kört två ggr hittills, men det verkar helt OK. Första gången, i tisdags, var jag klart besviken för det var nåt våldsamt annorlunda mot det gamla chassit, vilket kändes lite osäkert. Men idag förbättrade jag mig med drygt 3 s... Främst p.g.a. nya däck, till skillnad mot de gamla som var nere på korden. Men det nya chassit verkar även vara ganska känsligt på inställningarna. Drygt 10 mm bredare fram (totalt) gav en helt annan instyrning och kändes väldigt mycket bättre - stor skillnad. Jag är väl fortfarande en dryg sekund efter de snabbaste så jag har en bra bit kvar... Fick tyvärr hjärnblödning när jag skulle byta drev och gick ned två kugg till 82 istället för upp två kugg till 86, som verkar vara det vanligaste på Järfälla - men det går fort på rakan.
Det nya chassit är även 6-7 kg tyngre än det gamla så nu har jag 7-8 kg övervikt. Får väl justeras till vintern... Å andra sidan måste man ju ha nåt att skylla på också. Det bästa med motorsport är att när det går bra är det förarens förtjänst och när det går dåligt är det bilens fel.
Så här ser chassit ut (med annan motor och med dekalset):
Det blev ett Intrepid-chassi(Silverstone) -03, som gått en tävling.
Har bara kört två ggr hittills, men det verkar helt OK. Första gången, i tisdags, var jag klart besviken för det var nåt våldsamt annorlunda mot det gamla chassit, vilket kändes lite osäkert. Men idag förbättrade jag mig med drygt 3 s... Främst p.g.a. nya däck, till skillnad mot de gamla som var nere på korden. Men det nya chassit verkar även vara ganska känsligt på inställningarna. Drygt 10 mm bredare fram (totalt) gav en helt annan instyrning och kändes väldigt mycket bättre - stor skillnad. Jag är väl fortfarande en dryg sekund efter de snabbaste så jag har en bra bit kvar... Fick tyvärr hjärnblödning när jag skulle byta drev och gick ned två kugg till 82 istället för upp två kugg till 86, som verkar vara det vanligaste på Järfälla - men det går fort på rakan.
Det nya chassit är även 6-7 kg tyngre än det gamla så nu har jag 7-8 kg övervikt. Får väl justeras till vintern... Å andra sidan måste man ju ha nåt att skylla på också. Det bästa med motorsport är att när det går bra är det förarens förtjänst och när det går dåligt är det bilens fel.
Så här ser chassit ut (med annan motor och med dekalset):
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: tis sep 02, 2003 18:39