Hej på er!
har någon av er lust att spela in detta program åt mig ikväll ?
Programmet heter Några sekunder från döden och börjar kl. 2300.
Har inte National Geographic här hemma men vill gärna se programmet.
Vore förevigt tacksam...
Mvh Martin Sohlberg[/b]
Ayrton Senna på National Geographic ikväll!
-
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Liljornas dahl
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Spelade inte in det tyvärr men tycker egentligen inte det var nåt att se.
Slutsatsen man drog ang orsaken var att bakvagnen släppte pga att bilen bottnade. Senna parerade släppet och då framhjulen greppade i samma ögonblick bar det av mot muren. Anledningen till att bilen bottnade kraftigt var låg markfrigång pga lågt tryck i däcken, i sin tur beroende på låg däckstemperatur efter flera varv bakom säkerhetsbilen.
Teorin om brusten rattstång avfärdades med att telemetridata från servon visade normalt vridmoment från stången ända fram till kraschen.
Slutsatsen man drog ang orsaken var att bakvagnen släppte pga att bilen bottnade. Senna parerade släppet och då framhjulen greppade i samma ögonblick bar det av mot muren. Anledningen till att bilen bottnade kraftigt var låg markfrigång pga lågt tryck i däcken, i sin tur beroende på låg däckstemperatur efter flera varv bakom säkerhetsbilen.
Teorin om brusten rattstång avfärdades med att telemetridata från servon visade normalt vridmoment från stången ända fram till kraschen.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, men det tyckte jag var ganska intressanta och hyfsat välunderbyggda slutsatser. Däremot var det väl lite svårt att urskilja något ifrån servotelemetrin, då siffrorna for hit och dit, men man får väl lita på vad de sa och just att de for hit och dit kan kanske tyda på att det kom krafter ifrån rattstången. Men frågan är väl hur det sett ut om rattstången bara nästan varit av? Kan ju vara svårt att avgöra skillnaden kanske.
.
Ganska snabba reflexer för övrigt, en tiondels sekund efter att bakvagnen började släppa p.g.a. bilens plötsliga bottnande så hade han parerat sladden med ratten. Men det är klart, får man ett plötsligt släpp i t.ex. 80 m/s så hinner man 8 m på en tiondels sekund, så då gäller det nog att reagera snabbt om man skall lyckas göra nåt innan man är av banan.
.
Ganska snabba reflexer för övrigt, en tiondels sekund efter att bakvagnen började släppa p.g.a. bilens plötsliga bottnande så hade han parerat sladden med ratten. Men det är klart, får man ett plötsligt släpp i t.ex. 80 m/s så hinner man 8 m på en tiondels sekund, så då gäller det nog att reagera snabbt om man skall lyckas göra nåt innan man är av banan.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Ja, reaktion inom 0.1 s räknas som tjuvstart i friidrott så man kan säga att Senna var snabb...
Men, i vilket fall köper jag inte deras teori. Om man tittar på onboardkameran så ser man inte nån korrigering åt höger - han styr hela tiden åt vänster. Och inte verkar bilen gå som den skulle göra om han korrigerade med ett kort rattutslag. Tvärtom verkar den gå konstant rakt fram i tangentens riktning. Jag skulle gissa på att nån del i hjulupphängningen brast.
Men, i vilket fall köper jag inte deras teori. Om man tittar på onboardkameran så ser man inte nån korrigering åt höger - han styr hela tiden åt vänster. Och inte verkar bilen gå som den skulle göra om han korrigerade med ett kort rattutslag. Tvärtom verkar den gå konstant rakt fram i tangentens riktning. Jag skulle gissa på att nån del i hjulupphängningen brast.
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm