IRL...arrrrrgghhhh..det gör ont i motorsportsjälen bara jag tänker på openwheelracing i Nordamerika. Jag kommer nämligen ihåg vilken fantastisk serie CART var fram till slutet av 90-talet. Vilket drag det var.
T.ex. 93 med Mansell, Andretti, Tracy och fantastisk racing..Zanardi..the pass..Montoya
Hur som helst..IRL pratar nu om att ev. ha med 1 eller 2 vägbanor år 2005. Vad storstilat av dem...så många lopp;-) Att det är år 2005 beror naturligtvis på att de måste trimma upp traktorn så att den klarar att accelerera och bromsa på sträckor under 2 miles.
Samtidigt uttalar sig en del team och förare som t.ex. de Ferran och en del andra om hur gärna de vill köra på vägbanor och hur de ser fram emot det.
Ifall de gillade det så mycket borde de aldrig gått över till IRL. Teamen och förarna får fan skylla sig själva och nu sitter de där med sin skitserie som ses över axeln från t.ex. Nascar.
IRL har fått storhetsvansinne
-
-
IRL måste införa vanliga vägbanor för att förarna kräver det - i alla fall de som betyder något. Dvs de som tidigare körde i CART. Dario Franchitti ryktas leta en sits i CART. Scott Dixon hotar Toyota med att gå till CART om inte de kan fixa en styrning/testkörning åt honom i F1. Men visst undrar man vad meningen med IRL är egentligen.
/Jan
/Jan
-
Jo, det gör bara lite ont i själen som sagt. Ifall IRL nu blir den helt dominerande serien så kommer deras mentalitet vara att ha bara 1 eller 2 race per säsong och sedan kanske 15-16 ovaler. Trist med tanke på den tradition som finns i Champcar och alla banor som Road America..Long Beach..Laguna Seca..Mid Ohio m.m.
Det är synd och skam att teamen med Penske i spetsen hoppade över till IRL. IRL bilarna beter sig som NASCAR bilar förklädda till open wheel. Inte alls som Champcar.
Det är synd och skam att teamen med Penske i spetsen hoppade över till IRL. IRL bilarna beter sig som NASCAR bilar förklädda till open wheel. Inte alls som Champcar.
-
Det finns ett ljus långt bort i den mörka tunneln dock. Som du skriver så ämnar de bara ha ett par lopp på vägbanor. Det blir troligen Elkhart Lake och ett Mexikanskt lopp för de vill locka över mexarna, främst Fernandez till serien. Men det är först 2005 och kan vara försent. Då har CART rejält fäste i Kanada och Mexico samt utökat i Europa. Det är såvida CART överlever förstås, men nya sponsorer, främst då motor och oljeleverantörer hörs det lite var stans om. De garanterar en fortlevnad och tar med sig förare som är populära för de marknader som de agerar på. T.o.m Roger Penske börjar ju tveka nu och ser en möjlighet för CART att överleva, och han är väl den gubbstrutten som gnällt mest.
/Jan
/Jan
-
Såg både Champ Car och Indy Car racen i helgen och måste få säga att Indy Car var vida överlägsen i underhållning och spänningssynpunkt. Champ Car bara fyra!!! bilar med på samma varv som Tracy i målgången och en jätteblunder av startern att släppa starten när Tracy inte låg först vid startlinjen.
Nä det enda som kan rädda AOWR är att slå samman de bägge serierna och det snabbt. Som tittare tycker jag nästan att det blir för mycket av det "goda" det kan räcka med Formula 1 och en serie i USA som kör på 1/3 var av Oval-Stads och permanenta banor.
Nä det enda som kan rädda AOWR är att slå samman de bägge serierna och det snabbt. Som tittare tycker jag nästan att det blir för mycket av det "goda" det kan räcka med Formula 1 och en serie i USA som kör på 1/3 var av Oval-Stads och permanenta banor.
-
Det var nog enda helgen som IRL-rejset var mer underhållande isåfall. Skit samma vilken som var roligast att se på TV, IRL drar inget folk på läktarna och tala om. Man undrar dessutom vad meningen med IRL var om de nu även ska börja köra på vanliga racerbanor? Jag tror aldrig att serierna kommer att slås ihop igen. De står på tok för långt ifrån varandra. Det är synd, Jävligt synd.
/Jan
/Jan
-
Indy 500 verkar ha börjat tappa lite i popularitet också, så nån gång måste väl en av dem ta över, tycker jag. Ett problem de inte kommer ifr[n är att de flesta stora amerikanska talanger väljer NASCAR-spåret och därför kommer troligen den bästa av de två serierna alltid att domineras av nästan uteslutande utländska förare, vilket är svårt för en serie som främst är en inhemsk serie. Visst är det kul med utlänningar i t.ex. STCC, men det vore nog inte lika intressant för media och publiken om det endast var ett par svenskar med och de dessutom harvade längst bak...
-
Jag tror också det blir svårt att slå ihop serierna. Det finns för mycket prestige i det. Det vore jättefint ifall de kunde göra det.
Nascar blev den dominerande racingklassen i USA i slutet på 90-talet...personligen tycker jag att IRL sneglar för mycket på den klassen och inte har visionerna att erbjuda en annan och bättre form av racing..så som Indycar var en gång.
Största chansen att få ordning på serierna vore ifall de gamla CART-teamen - förarna som nu är med i IRL gör en kupp och gör sig ett namn där och sedan tvärvänder och går tillbaka till sin egen serie.
Nascar blev den dominerande racingklassen i USA i slutet på 90-talet...personligen tycker jag att IRL sneglar för mycket på den klassen och inte har visionerna att erbjuda en annan och bättre form av racing..så som Indycar var en gång.
Största chansen att få ordning på serierna vore ifall de gamla CART-teamen - förarna som nu är med i IRL gör en kupp och gör sig ett namn där och sedan tvärvänder och går tillbaka till sin egen serie.
-
Re: IRL har fått storhetsvansinne
Instämmer i detta. Söndagarna kunde vara riktiga höjdare förr om åren, med F1 på eftermiddan och Indycar på kvällen. I år har jag bara tittat sporadiskt på amerikanska lopp och flera gånger t.o.m. stängt av mitt i loppet. Så jäkla tråkigt har det blivit...El Scorcho skrev:IRL...arrrrrgghhhh..det gör ont i motorsportsjälen bara jag tänker på openwheelracing i Nordamerika. Jag kommer nämligen ihåg vilken fantastisk serie CART var fram till slutet av 90-talet. Vilket drag det var. T.ex. 93 med Mansell, Andretti, Tracy och fantastisk racing..Zanardi..the pass..Montoya