Snyggt Canal Digital!

Kungaklassen av motorsport...
Martin_Granberg

Inlägg av Martin_Granberg »

Sådär, nu har jag ringt och påpekat problemet med den blå remsan som ligger kvar 3-10 sekunder trots att man besökt kanalen tidigare under sändningen.

Som TAB666 sa, ring alla ni andra också!

Det lär ju inte komma in några synpunkter från de som bara köper film, och finessen med F1 på 7 kanaler är ju just att man kan byta kanal ofta.

/Martin
Användarens profilbild
Viktor

Inlägg av Viktor »

On 2002-03-02 10:28, Martin_Granberg wrote:
Sådär, nu har jag ringt och påpekat problemet med den blå remsan som ligger kvar 3-10 sekunder trots att man besökt kanalen tidigare under sändningen.

Som TAB666 sa, ring alla ni andra också!

Det lär ju inte komma in några synpunkter från de som bara köper film, och finessen med F1 på 7 kanaler är ju just att man kan byta kanal ofta.

/Martin
"du är nu nr 6 i kön."
Sitter i telefonkö till CD, hoppas alla klagar på samma sak :smile:

/Viktor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Att det tar tid för kanalen att hoppa är inget som Canal Digital kan göra något åt. Det är kodningen Conax som är det största problemet om jag förtått det rätt. SAignalen kodas av på fler sätt än ett och det tar tid att avskrambla. Med en snabb mottagare går detta dock lite fortare. Jag byter kanal på ca 1,5 sekunder, men visst är det också för lång tid. CD levererar bara befintlig signal och de betalar ganska bra för att ni skall få se det.
Användarens profilbild
Viktor

Inlägg av Viktor »

Det är inte kanal bytet i sig som är jobbigt, det är den där informations listen som kommer upp i underkant av bilden, den symmer all grafik (tider och email) som visas på skärmen och man kan inte byta kanal medans den laddar. Annars var det top klass på sändningen, 3 kommentatorer inte illa!

/Viktor
Martin_Granberg

On 2002-03-02 15:49, Viktor wrote:
Det är inte kanal bytet i sig som är jobbigt, det är den där informations listen som kommer upp i underkant av bilden, den symmer all grafik (tider och email) som visas på skärmen och man kan inte byta kanal medans den laddar. /Viktor
Precis. Så var det inte förra året. Det har säkert att göra med den uppgrading som gjordes av kioskprogramvaran tidigare i veckan.

Satt förtvivlat och försökte hitta ett sätt att ta bort den när den höll på att söka efter programinformation, men det spelade ingen roll vilken knapp jag tryckte på. :sad:

Det är ju typiskt att den ska skymma just tider och email (som man byter kanal för att kunna se). Inatt var timingen alltid att den blå listen försvann 0.1s efter emailet försvann...

Tyvärr är det antagligen bara vi F1-galningar som uppmärksammar detta problem då det bara är vi som bytar kanal ofta på Kiosken.

/Martin
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Exakt Martin!
Man såg ett email, bytte kanal forstast möjligt och precis då "informationen" försvann såg man emailet sina bort! :cplain:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är inte kioskspecifikt utan en tråkig finess i era mottagare i så fall. Jag har inte det problemet med min Force. Visst, jag får en inforuta men jag kan trycka bort den omedelbart med exitknappen. Prova det en gång.
TAB666

Inlägg av TAB666 »

On 2002-03-02 20:38, Jari wrote:
Det är inte kioskspecifikt utan en tråkig finess i era mottagare i så fall. Jag har inte det problemet med min Force. Visst, jag får en inforuta men jag kan trycka bort den omedelbart med exitknappen. Prova det en gång.
Det ska jag prova, har föresten en nokia decoder
Martin_Granberg

On 2002-03-02 20:38, Jari wrote:
Japp, visst ligger det i mottagarna. I just kioskdelen i Canal Digitals mjukvara. Det är inte så på vanliga kanaler. Den delen av mjukvaran uppdaterades tidigare i veckan till detta elände.

Går inte att trycka bort med exit heller.

/Martin
Gäst

Inlägg av Gäst »

Trist, för mig går det bra att få bort den och jag antar att jag tittar på samma kiosker som ni. Jag är nästan säker på att det är mjukvaran i era mottagare och inte kioskens det är fel på. Annars borde jag ha samma problem.
Martin_Granberg

Jo, jag höll med om att det var mjukvaran i mottagarna det var "fel" på, i just Kioskdelen. Fast det är ju CanalDigital som ansvarar för mjukvaran i deras egna hyrboxar. Hittade detta på danska CD-siten:

"*KIOSK.....fra og med d. 27.2 vil et nyt bestillingsskilt på KIOSK kanalerne være klar. Det nye bestillingsskilt lanceres for kunder med en receiver af typen Media Higway. Hvis dit kort starter med tallene 011 45 har du en Media Higway receiver. Du får automatisk besked via skærmen hvordan du selv henter det nye bestillingsskilt. Proceduren er i øvrigt som nedenstående:

>Vælg en Canal+ kanal.
>Sluk og tænd for modtageren (Std. By/ON)
>Modtageren opdaterer resourcefiler og man derfor skal vente til receiveren selv slukker.
>Der tændes igen og næste gang der vælges en KIOSK kanal, vil det nye bestillingsskilt dukke op

Kunder med andre digitale receivere bibeholder nuværende bestillingsskilt! "

/Martin

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Martin_Granberg den 2002-03-05 09:24 ]</font>
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

I Sky's version av Bernievision får man välja mellan 2 olika kommentatorsteam; Antingen Damon Hill, Perry McCarthy och Matt Lorenzo, eller John Watson och Ben Edwards. Vore kul om man kunde få in dem på CD också, även om det kanske inte är exakta samma kiosker som kommenteras. Nu är det ju inte direkt något fel på CD:s kommenterande, men kul med omväxling.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Inom kort skall jag berätta för dig vad jag upplever vara den största skillnaden. Jag trot mig få hem Sky Digital snart.
Användarens profilbild
Viktor

Inlägg av Viktor »

Fick svar från Canal Digital idag,
Hej och tack för ditt mail,

Det var roligt att du uppskattar våra F1 sändningar. Vi ska se vad våra tekniker säger om informations rutorna som dyker upp.
Får väll hoppas att de kan göra något åt det.

/Viktor
Martin_Granberg

Jag drog också iväg ett mail (ringde också iofs...) och fick detta svar som inte är helt positivt:

"Den blå remsan är en del av den nya kiosk tjänsten och det ser i dagsläget ut som om den inte kommer att försvinna, tyvärr.

Men du är inte den första som har kommenterat detta och frågan är vidarebefodrad till våra tekniker så vi får se om det blir någon ändring."

/Martin