Finns väl något samband mellan Arden och BAR om jag inte minns fel.Superfan skrev:Går det att spela på det, så lägger jag slantarna på Björn återfinns hos BAR nästa säsong. Farsan hans syns tydligen ofta ihop med Richards och co....
Wirdheim F1.
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Sambandet är David Richards och Sonax.
Tvivlar nog på att Wirdheim ska kunna konkurrera ut både Villeneuve och Sato från den platsen - tyvärr.
Tvivlar nog på att Wirdheim ska kunna konkurrera ut både Villeneuve och Sato från den platsen - tyvärr.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Varför utelämnar du Sauber helt som kommer att anställa två nya förare till nästa år troligen?Superfan skrev:angående wirdheim så tror jag framtiden ser ut så här:
Testkörning hos Williams. Imponerar han där, skriver Frank kanske en option på Björn och lånar ut honom några säsonger till hugade spekulanter, som var fallet med Montoya.
Jordan eller BAR, test 2003 och sits 2004. Ville lär knappast fortsätta hos BAR även om han vill. Det luktar sparken, om det inte blir nåt speciellt i kommande 2-3 racen. Button därmed är gjuten i teamet. Hos Jordan kan det ju bli spännande om Mercedes kommer in. Frågan är vad Fisi gör, han har ju aviserat att han vill ha bättre styrning. Firman började ju svagt, men har imponerat på sistone. Har ett 3-årskontrakt?
Går det att spela på det, så lägger jag slantarna på Björn återfinns hos BAR nästa säsong. Farsan hans syns tydligen ofta ihop med Richards och co....
Frentzen slutar och Heidfeld ersätter Panis hos Toyota. Fisichella har ju besökt Sauber-fabriken redan och ihärdiga rykten placerar Fisi hos Sauber. Varför inte Wirdheim i den andra sitsen?
Till skillnad från Jordan så anställer Sauber inte rena betal-förare så det ökar ju Wirdheims chanser betydligt. Och BAR tvingas nog äv Honda att välja Sato om de väljer att inte förnya Villeneuves kontrakt. Så där är nog chanserna mycket små.
Tyvärr, ur svensk synvinkel, gick ju Wilson till Jaguar så han är nog kvar där nästa säsong. Det hade annars varit en logisk plats för Wirdheim också. Nu återstår väl egentligen bara Sauber som racealternativ, och med lite tur Williams eller något av de andra stallen som testalternativ i bästa fall.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Villeneuve håller på att konkurrera ut sig själv från den platsen så då återstår bara Sato...LuckyStrike1 skrev:Tvivlar nog på att Wirdheim ska kunna konkurrera ut både Villeneuve och Sato från den platsen - tyvärr.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tyvärr verkar Villeneuve göra det ja - även om jag inte kan se att Sato vore ett bättre alternativ. Men nu drivs ju de där bilarna av Hondamotorer - Honda som betalade in Sato i Jordan, sen in hos BAR. Om Honda säger åt Richards att han ska ta Sato om inte Villeneuve är kvar - då gör Richards det. Utan Hondamotorer är det stallet dött.
I det sammanhanget har jag, tyvärr, väldigt svårt att se Wirdheim kliva in och sno åt sig en plats. Sonax är nog inte värt så mycket - det finns ju Mercedesförare i F1 som aldrig kommit i närheten av en racesits hos McLaren och ett kontrakt med Mercedes är nog tyngre än ett sponsorsavtal med Sonax.
Synd att Jordan har så stora ekonomiska problem - annars skulle det ju finnas två möjliga platser där. Nu återstår nog bara Sauber om inte Wirdheim lyckas skrapa ihop en jättehög med svenska sponsorspengar. Inte så lätt när svenska företag idag istället drömmer våta drömmar om segling, golf och ridsport av någon märklig anledning.
I det sammanhanget har jag, tyvärr, väldigt svårt att se Wirdheim kliva in och sno åt sig en plats. Sonax är nog inte värt så mycket - det finns ju Mercedesförare i F1 som aldrig kommit i närheten av en racesits hos McLaren och ett kontrakt med Mercedes är nog tyngre än ett sponsorsavtal med Sonax.
Synd att Jordan har så stora ekonomiska problem - annars skulle det ju finnas två möjliga platser där. Nu återstår nog bara Sauber om inte Wirdheim lyckas skrapa ihop en jättehög med svenska sponsorspengar. Inte så lätt när svenska företag idag istället drömmer våta drömmar om segling, golf och ridsport av någon märklig anledning.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det där är P-G Gyllenhammars fel... han sa vid nåt tillfälle att Volvo aldrig skulle sponsra någon snus-spott-och-svett-sport, d v s fotboll, jockey eller motorsport, så det blev segling, golf och hästar i stället... jag har i o f s inget emot vare sig segling eller hästar (golf däremot ) men jag hade mycket hellre sett att det stod Volvo på ett par F1-bilar än på något hopphinder i ScandinaviumLuckyStrike1 skrev:Inte så lätt när svenska företag idag istället drömmer våta drömmar om segling, golf och ridsport av någon märklig anledning.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 768
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Sveriges framsida!
[quote="LuckyStrike1"]Tyvärr verkar Villeneuve göra det ja - även om jag inte kan se att Sato vore ett bättre alternativ. Men nu drivs ju de där bilarna av Hondamotorer - Honda som betalade in Sato i Jordan, sen in hos BAR. Om Honda säger åt Richards att han ska ta Sato om inte Villeneuve är kvar - då gör Richards det. Utan Hondamotorer är det stallet dött.
...det ligger väl lite i vad du säger, men jag tror att "kraven" från Honda på att det skall vara en japan efter Ville är lite överdrivna. Honda-cheferna är mer intresserade av resultat och god PR mm "worldwide", än att tillfredställa hemmafronten med en japan bakom ratten. Sato rosade ju inte direkt marknaden sist. Ända fördelen med honom är väl att han hinner krasha innan motorerna går sönder.... Kanske planerar man en "superkvalmotor" till Sato med 5 varv soppa till... nä, Sato kommer inte tillbaka.... Vad BAR behöver är en rutinerad, snabb och fortfarande coming man (Button) plus nytt blod (Wirdheim) som med sin jämnhet kan köra HELA racedistanser. Jag både tror och hoppas att det blir så. Men Sauber kanske är ett alternativ oxå...
...det ligger väl lite i vad du säger, men jag tror att "kraven" från Honda på att det skall vara en japan efter Ville är lite överdrivna. Honda-cheferna är mer intresserade av resultat och god PR mm "worldwide", än att tillfredställa hemmafronten med en japan bakom ratten. Sato rosade ju inte direkt marknaden sist. Ända fördelen med honom är väl att han hinner krasha innan motorerna går sönder.... Kanske planerar man en "superkvalmotor" till Sato med 5 varv soppa till... nä, Sato kommer inte tillbaka.... Vad BAR behöver är en rutinerad, snabb och fortfarande coming man (Button) plus nytt blod (Wirdheim) som med sin jämnhet kan köra HELA racedistanser. Jag både tror och hoppas att det blir så. Men Sauber kanske är ett alternativ oxå...
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"
Murray Walker
Murray Walker
-
- Inlägg: 2677
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: mån apr 07, 2003 00:13
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Man kanske skulle starta en ny topic..men det finns ju en liten chans i McLaren. Finns det någonting alls som talar för att Coulthard sitter där nästa år? Inte en chans att han gör det.
Iofs tror jag Wirdheim ska ha extrem tur/skicklighet för att få McLaren att bli intresserade.
Skulle däremot kunna tänka mig att McLaren försöker få loss någon annan britt till stallet.
Iofs tror jag Wirdheim ska ha extrem tur/skicklighet för att få McLaren att bli intresserade.
Skulle däremot kunna tänka mig att McLaren försöker få loss någon annan britt till stallet.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Wirdheim får gärna köra F1 så snart som möjligt, men han ska fan låta Satos utlovade styrning i BAR vara i fred.. Ville är dessvärre mer eller mindre helt under isen och Button är en hygglig förare som förtjänar en styrning men inte i ett toppstall.. Sato är minst lika duktig och har troget kört testbil en säsong.
Hade förövrigt förmånen att få accelerera ikapp med Wirdheim efter ett trafikljus i Växjö för ett tag sedan.. Han har en.... Skoda Octavia.
Hade förövrigt förmånen att få accelerera ikapp med Wirdheim efter ett trafikljus i Växjö för ett tag sedan.. Han har en.... Skoda Octavia.
____________
In med Sato!!
In med Sato!!
-
- Inlägg: 768
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Sveriges framsida!
...det är kanske det som är nyckeln. Kör en riktig svenssonbil mellan racen och "coola ner" dig . Någon för Sato kanske som ju hetsade å det grövsta under sin debutsäsong. Bla manövern i Monaco när han plockade ut stallkompisen, är saker som säkert poppar upp när sitsarna för 2004:s säsong skall fördelas. Men det är klart, 1 års testkörande kanske har fått honom att lugna ner sig.
Vad Wirdheim gjorde i Monaco kan i själva verket i efterskott visa sig va ett genidrag. Hade han kört i mål normalt hade tävlingen tämligen omgående lagts till handlingarna och glömts bort. Nu snackar hela racingvärlden istället om "missen på mållinjen" och hur Wirdheim krossade allt motstånd i själva loppet.
In med Wirdheim!
Vad Wirdheim gjorde i Monaco kan i själva verket i efterskott visa sig va ett genidrag. Hade han kört i mål normalt hade tävlingen tämligen omgående lagts till handlingarna och glömts bort. Nu snackar hela racingvärlden istället om "missen på mållinjen" och hur Wirdheim krossade allt motstånd i själva loppet.
In med Wirdheim!
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"
Murray Walker
Murray Walker
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 2677
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Hmm, det får man trösta sig med såhär i efterhand även om jag stör mig på att han stannade upp så mycket. Ok, man kan ju köra in på sidan mot stallpersonalen och vinka åt dem, men man behöver inte stanna och köra i endast 10 km/h som en idiot ifall det nu inte var planerat eftersom det gav han mer uppmärksamhet och vem bryr sig om F3000 i historien iallafall. Och den uppmärksamheten var säkert mer värd än de två extrapoäng han skulle fått om han vunnit och Wirdheim verkar inte vara som andra idrottsmän. Han verkar vara klok.
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
Jag måste bara fråga en sak...har ni sett en annan sida av Sato än den jag såg?? Det jag minns från hans korta sejour i Jordanbilen var allt annat än imponerande. Han blev ju kraschkungen nummer ett det året, eller har jag fel? Förstår inte alls om de ger honom en fast sits i BAR... då kan de ju lika gärna ta Pizzan! Fast det är klart Honda vill ju ha in en asiat och så har väl hans pappa en fet plånbok kanske, vad vet jag
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Vad herrarna inte verkar ha klart för sig är att man inte enbart håller på en förare för att denne är duktig, snabb, säker och tar många poäng.. Isåfall skulle ju alla här hålla på Schumacher och debatten skulle bara vara orgier i att hylla honom.. F1 är inte bara statistik. Satos siffror är inget vidare, men hans entusiasm, artighet, trevlighet, och energiska om än lite destruktiva körstil gör iallafall att jag började gilla honom direkt..
Varför var Alesi så populär? Inte var han den bäste föraren, men han var ettrig, karismatisk och hade en underhållande körstil vilket helt naturligt medförde hängivna fans.. Montoya lite samma sak. Det funkar inte bara att likt Ralf, Frentzen, Trulli, Heidfeld, Button sitta och köra halvfort men vara helt anonyma och tråkiga.. Jag säger inte att Sato är bäst, bara att han är tillräckligt skicklig att köra f1 och även om han inte var det borde han ändå få vara med bara för sportens bästa..
Varför var Alesi så populär? Inte var han den bäste föraren, men han var ettrig, karismatisk och hade en underhållande körstil vilket helt naturligt medförde hängivna fans.. Montoya lite samma sak. Det funkar inte bara att likt Ralf, Frentzen, Trulli, Heidfeld, Button sitta och köra halvfort men vara helt anonyma och tråkiga.. Jag säger inte att Sato är bäst, bara att han är tillräckligt skicklig att köra f1 och även om han inte var det borde han ändå få vara med bara för sportens bästa..
____________
In med Sato!!
In med Sato!!
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
Du har helt klart en poäng där . Visst är det kul för oss åskådare med denna typ av förare, men frågan är hur ett stall som BAR som desperat törstar efter mer poäng och högre placeringar i konstruktörs-VM kan fundera på att ta in Sato. Han är knappast rätt man för jobbet...frongor skrev:Vad herrarna inte verkar ha klart för sig är att man inte enbart håller på en förare för att denne är duktig, snabb, säker och tar många poäng.. Isåfall skulle ju alla här hålla på Schumacher och debatten skulle bara vara orgier i att hylla honom.. F1 är inte bara statistik. Satos siffror är inget vidare, men hans entusiasm, artighet, trevlighet, och energiska om än lite destruktiva körstil gör iallafall att jag började gilla honom direkt..
Varför var Alesi så populär? Inte var han den bäste föraren, men han var ettrig, karismatisk och hade en underhållande körstil vilket helt naturligt medförde hängivna fans.. Montoya lite samma sak. Det funkar inte bara att likt Ralf, Frentzen, Trulli, Heidfeld, Button sitta och köra halvfort men vara helt anonyma och tråkiga.. Jag säger inte att Sato är bäst, bara att han är tillräckligt skicklig att köra f1 och även om han inte var det borde han ändå få vara med bara för sportens bästa..
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18
Idealföraren är väl ändå allt det ovan sagda OCH....eh....karismatisk. M.a.o. skulle vi även med denna logik kunna ha en hyllningsorgie till Skomakarens ära. Och sluta oss till att det finns visomvilluppare som sopar curbsen med Tack Uma Satan. Såsom Wirdheim, för att nämna en; han är vesselsnabb och väcker uppmärksamhet även för sin slappa brödf-a. En dröm för många F1-stall, månne?frongor skrev:Vad herrarna inte verkar ha klart för sig är att man inte enbart håller på en förare för att denne är duktig, snabb, säker och tar många poäng.. Isåfall skulle ju alla här hålla på Schumacher och debatten skulle bara vara orgier i att hylla honom.. F1 är inte bara statistik. Satos siffror är inget vidare, men hans entusiasm, artighet, trevlighet, och energiska om än lite destruktiva körstil gör iallafall att jag började gilla honom direkt..
-
- Inlägg: 768
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Sveriges framsida!
wirdheim artikeln, del 3 idag. Jag visste att karln var smart!Superfan skrev:...det är kanske det som är nyckeln. Kör en riktig svenssonbil mellan racen och "coola ner" dig . Någon för Sato kanske som ju hetsade å det grövsta under sin debutsäsong. Bla manövern i Monaco när han plockade ut stallkompisen, är saker som säkert poppar upp när sitsarna för 2004:s säsong skall fördelas. Men det är klart, 1 års testkörande kanske har fått honom att lugna ner sig.
Vad Wirdheim gjorde i Monaco kan i själva verket i efterskott visa sig va ett genidrag. Hade han kört i mål normalt hade tävlingen tämligen omgående lagts till handlingarna och glömts bort. Nu snackar hela racingvärlden istället om "missen på mållinjen" och hur Wirdheim krossade allt motstånd i själva loppet.
In med Wirdheim!
##
– Utan tvekan. Jag har träffat fyra F1-stallchefer de senaste två veckorna och alla har nämnt Monaco i positiv bemärkelse. De säger att de sällan har sett en förare dominera det loppet som jag gjorde och det var ett snilledrag att stanna innan mållinjen med tanke på all publicitet jag fick ut av det.
Fadäsen, eller snilledraget, hade faktiskt sin grund i Björns förberedelser inför loppet.
– Det var ett resultat av min mentala träning kan man säga. Det bygger på att man bygger upp bilder av framtiden, som man vill se i framtiden. Tre veckor innan jag åkte till Monaco hade jag en solklar bild i huvudet hur jag korsade start- och mållinjen i början av rakan och stannade till framför stallet och det gjorde jag ju.
Den där segern, eller den moraliska segern, kommer ju folk att minnas.
– Ja, det konstaterade vi också efteråt. Varje gång man åker till Monaco berättas historien om Juan Pablo Montoya när han körde, och hur han körde om allihopa. Sen fick han "stop and go" och körde om alla igen, sen fick han ytterligare ett straff och sen gjorde han det igen och det berättas hur stämningen var. Men det berättas egentligen aldrig vem som vann loppet och så har det ju blivit i mitt fall. För min egen del var jag aldrig besviken. Jag hade lyckats med min målsättning. När jag åkte därifrån var det många som trodde jag skulle vara besviken men det var jag inte...
###
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"
Murray Walker
Murray Walker
-
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Solna