Nu ser man vad schumieffekten gör..

Kungaklassen av motorsport...
Crazy F1

Nu ser man vad schumieffekten gör..

Inlägg av Crazy F1 »

Idag tycker jag man ser väldigt tydligt vad det är schumi gör med bilen som Barrichello inte gör.

Förra året var Ferrarin klart bäst och då var också RB väldigt nära Schumi, men en del av förklaringen till det var ju att Bilen var så otroligt lättkörd och välbalanserad att det inte fanns så mycket mer att ta ut...ok det ska väl tillägas att Rubens körde bra också, men ändå...

I år så är inte Ferrarin lika bra som innan och framförallt verkar inte däcken fungera 100% och då syns det ganska så tydligt vem som kan få ut mest av materialet, det är inte många gånger iår, vare sig i kval eller i racet som Barrichello kunnat matcha Schumacher om det beror på att bilen skulle passa schumis körstil bättre är RB låter jag vara osagt, men jag tycker ändå det är intressant jämförelse.

/Markus
Joakim Quensel

Inlägg av Joakim Quensel »

Jag tror att Schumi int körde riktigt fullt förra året helt enkelt för att han inte behövde det. Omedvetet eller inte så är det nog omöjligt att ge pasolut max utan att vara lite pressad. Barrichello har ju dock hela tiden haft pressen att prestera, och visa att han inte är alltför mycket långsammare än Schumi.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Kan ju stämma i och för sig.

Det är ganska intressant att när man ser tillbaka på den tiden de (MS och RB)har kört tillsammans så har Rb kommit alltnärmre MS för varje år som gått, Ferrain har ju också blivit bättre.

Nu när trenden vänder och Bilen blir"sämre" eller sämre blir den ju inte, men ni fattar vad jag menar, så ska det bli kul att se om avståndet mellan dem båda ökar igen.
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

Herbert - Schumacher , där var det skillnad
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ska väl fortsätta att gnälla lite på rubens....Inte bra att snurra av i den kurvan, men det var bra att köra upp sig till en 7e plats....nu bröt ju ioch för sig renaulterna...
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Crazy F1 skrev:
Nu när trenden vänder och Bilen blir"sämre" eller sämre blir den ju inte, men ni fattar vad jag menar, så ska det bli kul att se om avståndet mellan dem båda ökar igen.
Nej, faktiskt inte. Har bilen verkligen blivit sämre relativt den gamla?
Om så är fallet verkar det väldigt konstigt och lite dumt att ta den i bruk. Om inte så kan det ju inte finnas någon "schumieffekt" som beror på att han är bättre att köra den nyare bilen, eller hur?

Jag tror helt enkelt att Rubens blivit sämre, eller rättare sagt tappat lite av gnistan. Han har väl insett att han aldrig kommer att bli världsmästare i den sits han sitter i nu och någon bättre sits är väl tveksamt om han får. Dessutom kanske han fått en hint om varför han inte fick förlängt kontrakt tillsammans med de andra...

Racing på toppnivå är ju väldigt mycket mentalt, vilket har kunnat observerats åtskilliga ggr under åren. Man tappar knappast sin talang så fort, eller körförmåga i form av bilkontroll, spårval, etc., däremot kan motivationen falla lite vilket ju gör att man kanske inte satsar lika hårt hela tiden i varje kurva. Där tycker jag Schumis främsta styrka legat genom åren och förbluffande att han aldrig ledsnar. Men, men, nån gång sker väl det också.