France - Kval

Kungaklassen av motorsport...
Ankan

France - Kval

Inlägg av Ankan »

Lite mer än halva kvalet o start ordningen ser riktigt skoj ut imorn :D
Ankan

Inlägg av Ankan »

Minardi 1.a och 2.a :D :o :o :o :bang: :bang:
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Helt otroligt faktiskt...
Skitkul för minardi hur som helst.. hoppas att dom kan vara lite mer konkurrenskraftiga i morgon när det verkligen gäller också.

/mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Regn och upptorkande efter hand?
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Inget regn men en bana som torkade upp för varje minut och till slut var mer eller mindre helt torr.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
ducati

Inlägg av ducati »

Synd bara att det inte var lördagens kval :P
Användarens profilbild
Integralmannen

Inlägg av Integralmannen »

lol... finns det något mer att tillägga?
FerrariSchumi

Inlägg av FerrariSchumi »

Schumacher tar Pole Position hur enkelt som helst. Resten av förarna får bara hoppas på att dom inte blir för förnedrade. Räikkonen får vara glad om han bara kommer 38 sekunder efter Schumacher. Montoya ska vi inte snacka om. Han skulle bli varvad på kvalet av Schumacher om det gick. :smash: :bang:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Är det inte alltid så det är?

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
FerrariSchumi

Damn straight!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&id=3529&dept=F1

Dubbelt Minardi blev bara enkelt Minardi. Wilsons bil vägde 2,5 kg för lite och därmed stryks hans tid, och han kommer att gå ut först i kvalet imorgon.

Minardi kan ialla fall trösta sig med att de ha en bil i varje ända ifall väderförhållandena imorgon är lika oregelbundna ....

Ankan

Inlägg av Ankan »

NOOOOO! låt han starta där han ska ändå. det är Minardi :) Trro till och med publiken skulle gilla det :)
Användarens profilbild
Peppe

Inlägg av Peppe »

FerrariSchumi skrev:Schumacher tar Pole Position hur enkelt som helst. Resten av förarna får bara hoppas på att dom inte blir för förnedrade. Räikkonen får vara glad om han bara kommer 38 sekunder efter Schumacher. Montoya ska vi inte snacka om. Han skulle bli varvad på kvalet av Schumacher om det gick. :smash: :bang:
?
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

FerrariSchumi skrev:Schumacher tar Pole Position hur enkelt som helst. Resten av förarna får bara hoppas på att dom inte blir för förnedrade. Räikkonen får vara glad om han bara kommer 38 sekunder efter Schumacher. Montoya ska vi inte snacka om. Han skulle bli varvad på kvalet av Schumacher om det gick. :smash: :bang:
Kom ur sandlådan nångång. PLS.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Wilson blev diskad för stallet hade inte tänkt på att torrdäcken vägde mindre än våtdäcken (bilen var "vägd" för våtdäck).

Och Skummen fick böta 10000 Euro? för att han kört på Webbers bil på morgonträningarna - framvingen lossnade på Webbers bil. Skummen tror kanske fortfarande att alla skall väja för honom :lol:
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Även fast jag hejar på Schumi så instämmer jag med guuben. FerrariSchumi vi vet att du hejar på Schumacher och Ferrari det kan du va lugn över men det är ingen som tycker inlägg som det du skrev nåra rader över är nå vidare läsvärt.. visst man kan ju alltid reta upp nåt Kimi fan=) eller liknande men det är väl inget att sträva efter.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

guuben skrev:Och Skummen fick böta 10000 Euro? för att han kört på Webbers bil på morgonträningarna - framvingen lossnade på Webbers bil. Skummen tror kanske fortfarande att alla skall väja för honom :lol:
Stallet fick böta $10 000 för att de släppte iväg honom vid fel tillfälle
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
frongor

Inlägg av frongor »

I diskussionen om kvalreglernas plus och minus menade jag att just dagens resultat är en stor förtjänst för sporten.. Minardi i rampljuset en dag, vem unnar dem inte det? Imorgon blir det väl inte riktigt så kul för Jos, men iallafall.. Nya kvalen gynnar fler...
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Razor skrev:
guuben skrev:Och Skummen fick böta 10000 Euro? för att han kört på Webbers bil på morgonträningarna - framvingen lossnade på Webbers bil. Skummen tror kanske fortfarande att alla skall väja för honom :lol:
Jag är lite förundrad över valutan - e de inte EURO nuförtiden vid exempelvis böter?
Böterna fick dom för att oaktsamheten ledde till en kollision.
Senast redigerad av guuben den lör jul 05, 2003 09:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Styggve skrev:Även fast jag hejar på Schumi så instämmer jag med guuben. FerrariSchumi vi vet att du hejar på Schumacher och Ferrari det kan du va lugn över men det är ingen som tycker inlägg som det du skrev nåra rader över är nå vidare läsvärt.. visst man kan ju alltid reta upp nåt Kimi fan=) eller liknande men det är väl inget att sträva efter.

FerrariSchumi retar egentligen inte upp mig men hans grejer e så jäkligt tröttsamma att läsa - har han hållit på så här i 2555 inlägg :o
Till det kan jag tillägga att jag var verkligen imponerad av Skummens körning och kvaltid (som förste man på banan) ..... och jag är minnsann ingen Schumi-fan :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

guuben skrev:
Razor skrev:
Jag är lite förundrad över valutan - e de inte EURO nuförtiden vid exempelvis böter?
Böterna fick dom för att oaktsamheten ledde till en kollision.
I F1 är det fortfarande $ för alla bötesbelopp -de har inte röstat ja till EMU än ;)

Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

Det blir mer och mer uppenbart att Bridgestone är helt kassa....
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är väldigt trevligt att vara Williams-fan just nu efter några magra år. Det här ser bra ut - full fart på bilarna, harmoniska förare t.o.m mot varandra, BMW klara t.o.m 2009, Budweiser ny sponsor för stallet och Michelin i övertag på torr bana.

Jag passar på att njuta medans jag kan för Ferrari är nog snart tillbaka igen. Fast utan Rubens då hoppas jag - karln är en katastrof för tillfället. Bryr mig inte var han går, bara det inte är Williams eller Ferrari. Dags att slänga in Fisichella i den där bilen, så vi får veta om det är någon substans bakom allt prat om talang i den killen.

Användarens profilbild
Peppe

Inlägg av Peppe »

guuben skrev:
Kom ur sandlådan nångång. PLS.
Vad var det du skrev? Räikkonen 38 sekunder efter? Montoya varvad? Resten av förarna förnedrade?

Ja, du hade ju nästan rätt! Det var så det blev; i någon skumt belyst opiumhåla i Macau kanske!

Star_Peppe
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Bernie skrev:Det blir mer och mer uppenbart att Bridgestone är helt kassa....
Baksmälla från Ferrarifokuseringen 2001 och 2002 kanske? :wink:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bernie skrev:Det blir mer och mer uppenbart att Bridgestone är helt kassa....
Priset att betala för att enbart satsa på ett enda stall - man har inga alternativ om man lägger alla ägg i samma korg.

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Kombinationen att Bridgestone inte är det bästa däcket och att de andra kommit ikapp Ferrari gör ju saken betydligt intressantare.

Nu tror jag att Ferrarin är en blinkning bättre än konkurenterna för de kan trots allt vara med och konkurera om vinsterna(eller MS kan det iaf).
Visserligen så är de nästan alltid enda bilarna på Bstonedäck på topp 10 och det säger ganska så mycket om vilket däck som är klart överlägsnast just nu och har varit ett bra tag.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Man kan ju också titta på vilka team som kör med Bridgstone och jämföra dem med de som kör på Michelin...

Av Bridgestonestallen kan väl endast Ferrari räknas till toppstallen men Micheln har tre starka stall i McLaren, Williams och Renault, sån't påverkar ju också... dels resultatfördelningen mellan däckfabrikaten och dels så får nog Bridgestone inte lika mycket input som Michelin... för jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att den input som Jordan eller Sauber kan ge är av samma klass som den som t ex McLaren och Williams ger Michelin?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Samtidigt får Jordan, BAR och Sauber inte del i utvecklingsarbetet och verkar inte få lämna särskilt mkt input - Bridgestone satsar alla sina kort och hela utvecklingsarbetet kring Ferrari. Hitills har det gett resultat men det är en risk med det också, och det kanske vi ser resultatet av nu.

De andra Bridgestone-stallen får helt enkelt en uppsättning däck till helgen och till tester och det är det. Minardi t.ex får t.o.m betala för årets däck!

Bridgestone-däcken är helt enkelt Ferrari-däck. Hitills har det varit en orsakt av flera till Ferraris och Bridgestones framgångar men som sagt - varje medalj har en baksida.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Pratades det inte inför säsongen om någon form av ohelig alians mellan Williams och McLaren, där de skulle samarbeta när det gällde däcken, allt för att slå Ferrari?

Eller har jag drömt mardrömmar igen? :roll:

Äntligen!
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Razor
Det stämmer nog.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

McLaren och Williams pratade om ett samarbete med gemensamma däckstester förra året tror jag det var. Det ledde dock aldrig till ngt - stallen vågade inte lita tillräckligt mkt på varandra för att dela med sig av data till varandra. Så de testar fortfarande var för sig och Michelin samordnar resp. data från däckstester och konstruerar däck som passar stallen.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

stallen vågade inte lita tillräckligt mkt på varandra för att dela med sig av data
Vilken underbar värld vi lever i... tillit och kärlek är det som hela vår tillvaro bygger på :puss:

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tycker alla stallkamrater borde krama varandra mer varje dag under en GP-helg. :hug:

FerrariSchumi

Jag blir så tokig på kvalen. Schumacher tar ju aldrig pole längre. Ferrari får skärpa sig. Schumacher kan inte rensa upp misstagen efter mekanikerna varje lopp. Dom får fixa bilen genast.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Bridgestone satsar alla sina kort och hela utvecklingsarbetet kring Ferrari
Kanske det är det här som är grundproblemet?
Hiroshi Yasukawa (chef för Bridgestone Motorsport) skrev:'But I think we now have a very good relationship between Ferrari and ourselves, and Ferrari are developing our tyres and we are very pleased'

Vore det inte bättre om det var Bridgestone som utvecklade däcken?

Äntligen!
Ankan

Inlägg av Ankan »

Sa dom inte för ett tag sen att alla Bridgestone stallen fick ett egent skräddarsytt däck? Nu kanske jag vimsar.

Ang Mclaren och Williams så skulle dom gå ihop och dela med sig av data från testerna.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

McLaren och Williams sa det men gjorde det aldrig, så det blev inget av med det.

Alla däcksfabrikanter och stall har möjlighet att till "skräddarsydda" däck i år. Michelin har dock sagt att även om möjligheten finns för stallen så är det inget deras stall använder sig av. Dessutom menar de att deras stall är relativt likvärdiga i chassi/teknik/krav o.s.v att det inte riktigt behövs specialdäck till vart och ett av stallen.

Skillnaden mellan Bridgestone och Michelin är väl att Bridgestone tillverkar ett däck som passar Ferrari, som också sköter utvecklingsarbetet för däcket. Nackdelen med det är att de ju aldrig riktigt kan veta om det är bilen eller däcket som är bra resp. dåligt.