Varför diskades inte Schumi?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
PC:

Varför diskades inte Schumi?

Inlägg av PC: »

En fråga...

Skiljer sig det internationella tävlingsreglementet från det svenska, med avseende att ta hjälp av funktionär när man fastnat utanför banan?

Det svenska reglementet säger att man får ta hjälp att flytta bilen FRÅN banan, inte IN på densamma.

I vilket fall, så tycker jag att det gullas alldeles för mycket med herr Schumacher och Ferrari.

/PC: :smash:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Kolla i topicen om Europas GP bland annat.

Men enligt FIA:s reglemente (finns på www.fia.com) så var det helt ok och Schumacher tilläts knuffas ut på banan och slutföra loppet. Den springande punkten är att motorn hela tiden var igång, hans stod på ett farligt ställe och det säkraste och snabbaste sättet var att knuffa ut honom istället för att lyfta bort bilen med traktorn vid det tillfället.

Paragraf 150 är bland annat den avgörande här. Så det var helt ok.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
McCan70

Inlägg av McCan70 »

Precis som i Österrike och hur McLaren behandlades eller??
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

Han hade ju två hjul på banan , det hade ju varit lite konstigt att ta ut traktorn på banan eller?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Re: Varför diskades inte Schumi?

Inlägg av LuckyStrike1 »

PC: skrev:En fråga...

Skiljer sig det internationella tävlingsreglementet från det svenska, med avseende att ta hjälp av funktionär när man fastnat utanför banan?
F1 kör enligt FIA:s reglemente för F1, så enkelt är väl det.

Svenska tävlingsreglementen är inte identiskt lika med internationella - dek an ju skilja t.o.m mellan serier i samma land.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Transalp

diskning

Inlägg av Transalp »

haha.. F1 börjar likna CART... Putta iväg dom bara..
Ankan

Re: diskning

Inlägg av Ankan »

Transalp skrev:haha.. F1 börjar likna CART... Putta iväg dom bara..
Läs regeln boken då. Fast F1 ska kanske inte köras efter regel boken, är det vad du säger?
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Vad han säger är väl att han tycker F1 börjar likna CART och INTE att det var fel att Schumi fick sina poäng? :roll:
Användarens profilbild
PC:

Nu har jag läst reglementet...

Jodå. Det var OK att Schumi fick sina poäng.

Dock tycker jag att formuleringen i artikel 150 känns som en slamkrypare. Om hjulen inte spunnit i kattsanden, så hade det varit en annan sak.

För övrigt tycker jag att man ska kunna återvända till racet om bara bilen är OK. Om motorn har stannat spelar ingen roll, bilarna är ju bra mycket roligare att titta på när de rör på sig. Så varför inte ha startmotor som alla andra bilar?

/PC:
:wor:
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Vikt vikt vikt. En startmotor med batteri blir för mycket vikt i F1 konstruktörernas tycke. Desutom är nästan inga formel bilar som har startmotor. Men med tanke på att Ferrari har 100 kg tungsten i botten av bilen som man flyttar runt beroende på vilken bana man kör på borde en startmotor och batteri inte göra så mycket vikt. Men allt handlar ju om kompromisser så om man skulle intsallera startmotorer i F1 bilarna skulle det väl sumpa balansen i bilen etc. högre tyngdpunkt och så vidare.. jag listan på vad en startmotor gör för skada e lång =)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Styggve skrev: -snip-
Men med tanke på att Ferrari har 100 kg tungsten i botten av bilen
-snip-
Det heter volfram på svenska ;)

Tungsten är även detsamma som scheelit , vilket är ett mineral som bl a innehåller volfram
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
PC:

"En startmotor med batteri blir för mycket vikt i F1 konstruktörernas tycke"

Vadå, konstruktörernas tycke?

Står det i reglementet att det ska finnas startmotor så tror jag nog att t.o.m. Minardi med sin "lilla" pengapåse kan prestera en bra lösning.

Det är vi som åskådare som ska underhållas. Teamen (och konstuktörerna) skall vara väldigt glada att det finns publik som betalar för att titta på F1.

Finns det sätt att göra F1 bättre ur publiksynvinkel, så varför inte?

/PC: :smash:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tror inte avsaknad av startmotorn är problemet. De flesta förare idag är väldigt duktiga på att undvika motorstopp när det snurrar. En startmotor är dessutom inte till särskilt stor hjälp om man snurrar ut i en sandfålla, för då sitter man helt enkelt fast oavsett om motorn är igång eller inte.

Vill man få ut alla avsnurrade bilar ur sandfållorna ska man nog hellre satsa på fyrhjulsdrift och snökedjor ;)

Användarens profilbild
Integralmannen

Inlägg av Integralmannen »

volfram...
Jag fick för mig att man använde betydligt tyngre material...
Åtminstone bly, om inte utarmat uran :)
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Asfaltera sandfållorna då, bilarna stannar snabbare och man har större chans att få se dom tillbaka i loppet igen. Höga kurbs som bara är fasade på ena sidan och en liten glugg att köra igenom när man ska upp på banan igen.
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
PC:

TACK, JBS!

Äntligen någon som förstod vad jag menade och som visar lite konstruktivt tänkande.

I stället för att briljera med diverse (i denna fråga) ovidkommande detaljer, så gick du på pudelns kärna. :up:

Tack. /PC:
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

Ang startmotor så kan man ju tänka sig en standardiserad sådan, om alla kör med samma lär inte utvecklingskostnaderna bli höga...