Vilket lopp ska få stryka på foten nästa år.

Kungaklassen av motorsport...

Vilket lopp ska få stryka på foten?

Melbourne, Albert Park
0
Inga röster
Malaysia, Sepang
2
6%
Brasilien, Interlagos
1
3%
San Marino, Imola
2
6%
Spanien, Catalunya
2
6%
Österrike, A1-Ring
1
3%
Monaco, Monte Carlo
2
6%
Canada, Gilles Villeneuve Circuit
1
3%
Europa, Nürburgring
0
Inga röster
Frankrike, Magny-Cours
0
Inga röster
England, Silverstone
0
Inga röster
Tyskland, Hockenheim
1
3%
Ungern, Hungaroring
16
46%
Belgien, Spa-Francorchamps
0
Inga röster
Italien, Monza
1
3%
USA, Indianapolis
6
17%
Japan, Suzuka
0
Inga röster

Antal röster: 35

Användarens profilbild
Styggve

Vilket lopp ska få stryka på foten nästa år.

Inlägg av Styggve »

Vilket lopp vill ni ska få ge plats åt Bahrain nästa år?

Österrike är redan struket men kan ju komma tillbaka om Sars in slutar.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Jag röstade på att Indy ska bort. Den banan är ett skämt tycker. Sen finns det givetvis ett par banor till som borde ersättas eller modefieras.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Jo jag säjer det samma även fast jag röstade på Ungern. Vilka banor tycker ni borde göras om eller tas bort?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gör åtminstone om Imola och Indy - bort med chikanerna på Imola och bort med det kurviga, tighta innerpartiet på Indy. Gör ett snabbare innerfält så det inte blir en så jättekontrast mellan ovaldelen och musse pigg-delen av innerfältet.

Kasta ut Ungern från kalendern - banan är en riktig skitbana, med sämre underhållning än Monaco och knappt lämplig som go-cart bana i ett Ungerskt distriktsmästerskap.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jobe

Inlägg av Jobe »

Om Ungern går med i Eu så blir det förbjudet med tobaksreklam där med o då kommer banan ryka fort som fasen. Men skulle ju gärna se att den rök på en gång

/Jörgen
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

I WHO:s kampanj för globalt tobaksreklamförbud är det väl inte så himla många länder som inte skrivit på, så det blir trångt med lopp i dessa få länder om F1 nödvändigtvis skall ha kvar sin tobaksreklam...
Användarens profilbild
Boxerman

Inlägg av Boxerman »

Monacos :down: tycker jag för att den är nu urtrisst att titta på, nästan inga möjligheter att göra en omkörning på förutom kanske i depån, ...... möjligen.
har man polposition har du segern "nästan i hand" :crazy:
NÄ bort med Monacos GP
Ankan

Inlägg av Ankan »

Boxerman skrev:Monacos :down: tycker jag för att den är nu urtrisst att titta på, nästan inga möjligheter att göra en omkörning på förutom kanske i depån, ...... möjligen.
har man polposition har du segern "nästan i hand" :crazy:
NÄ bort med Monacos GP
Ligger nåt i det. Men utan alla förar hjälpmedel var det en kul bana då folk ofta körde av.
Användarens profilbild
Boxerman

Inlägg av Boxerman »

Ligger nåt i det. Men utan alla förar hjälpmedel var det en kul bana då folk ofta körde av.[/quote]

När dom kör av banan så händer det ju nå, bar dom inte skadas alvarligt iallafall
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Monaco ÄR dock Formel 1 med all glamour och atmosfär kring tävlingen - dessutom fascinationen i att köra de mest avancerade Formel-bilarna i en liten "fransk" kuststad gör att Monaco trots allt hör hemma på kalendern. Ett stadslopp bör F1 ha och vilken annan stad än Monaco är lämplig till det?

Jämför med Ungern där omkörningar heller inte sker men banan är heltrist och det inte alls finns samma glamour kring tävlingen och utmaningen.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Boxerman

Inlägg av Boxerman »

LuckyStrike1 skrev:
Monaco ÄR dock Formel 1 med all glamour och atmosfär kring tävlingen - dessutom fascinationen i att köra de mest avancerade Formel-bilarna i en liten "fransk" kuststad gör att Monaco trots allt hör hemma på kalendern. Ett stadslopp bör F1 ha och vilken annan stad än Monaco är lämplig till det?

Jämför med Ungern där omkörningar heller inte sker men banan är heltrist och det inte alls finns samma glamour kring tävlingen och utmaningen.
"Andra stadslopp" Stockholm kanske, i gamlastan :D där kör dom ju som galningar :crazy:

nä skämt å sido vist har Monaco status så det räcker
men att det inte finns en F1-bana av klass i Sverige det skulle jag gärna se att det blev en
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Pengar
Pengar
Pengar

Det finns inte pengar till att bygga en internationellt gångbar motorsportanlägning i Sverige i närheten av F1-standards

Det finns inte ett intresse för det.

Reklamförbudet mot tobak i Sverige utesluter alla planer på att ens börja projektera för ett sådant projekt.

Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Så vitt jag vet så börjar man bygga Viking motorsport park i slutet av året. Som kommer att inkuldera en fullfjädrad internationell bana som är godkännd för formel 1 på båda säkerhet och banklass. Även en kort oval kommer att byggas, gokännd för både Champ Car(CART) och Nascar. Jag tror dock att vi skulle kunna få ett Nordens Grand Prix istället för Sveriges GP pga av att vi skulle kunna få¨in många finska sponsorer på det viset =)
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Var har du hört det, Styggve? Att det är klart för byggstart alltså. Jag trodde att det fortfarande fattades pengar.
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Jag kanske förhasta mej nu men på E-tracks så stod det så. Att dom skulle börja bygga banan i slutet av året.
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Kan de inte ta till övervägande bara och byta ut det där fjantiga namnet?

"Viking Motor Park"

Det är ju bara för mycket!
Sedan borde de förlägga den till Stockholm om de ska räkna med ordentligt med besökare och uppmärksamhet.
/Jan
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jaha, och var tror du man skulle få bygga en sån där anläggning i närheten av Stockholm då?
De har ju försökt hur länge som helst att bygga en betydligt mindre vid Arlanda, men det har ju inte gått.
Barkaby får man väl bara köra lite i ena hörnet på och Tullinge skall(har redan?) stoppas för all motorsport och privatflyg. Där skall det byggas hus på perfekt asfalt och betongbanor.
Stockholms-sossarna vill även stänga Bromma. Eller crossåkarna på Järvafältet som måste flytta, för att ta ett annat exempel.
Dessutom har det väl inte invigts en väg i Stockholm sedan Essingeleden för drygt 30 år sedan, trots närmast fördubblad befolkning.
Va fan, om man nu är så rädd för buller och vill ha varenda grön plätt kvar kanske man skall bosätta sig någon annanstans än i en storstad... Det finns annars ganska gått om grönområden i Sverige...

Nej, om man inte vill tjafsa med politiker i 40 år utan resultat är nog inte Stockholm något bra alternativ för en motorsportanläggning.

Angående miljö och bilar såg jag förresten att folk som åker bil i Stockholm smutsar ner mindre än en som åker buss. Räknat per person-km alltså. Se där, strunta i bussen och åk bil. :)
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Förresten är det ju inte så himla långt till Enköping, tar klart mindre än en timme och med nya mälarbanan tar det väl ca en halvtimme med snabbtåg.
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

för en motorsportintresserad stockholmare är inte avståndet till Enköping något problem. Men det är inte den publiken man ska attrahera - den kommer ändå. Barkarby som du nämner är idealisk, ligger mellan E18/20 och E4 samt nära till tunnelbanor och pendeltåg. Stora parkeringsplatser vid den shoppingcentran som ligger nära. De har säkert inget emot lite folk som springer förbi och spontanshoppar lite. Men vad ska få vanligt folk som bara vill göra något annorlunda en helg/söndag att åka till Enköping?
/Jan
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Om det bara tar en halvtimme med tåg och lite till med bil så kanske några fler kan anstränga sig. Inte lika många som om anläggningen låg på Barkarby, men fler än de som vill åka till Karlskoga, etc.. Men eftersom Berkarby inte är något alternativ så är det ju ointressant att spekulera över det, annat än i drömmarna...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag kan åka till Skåne från Stockholm om det är bra race - jag åker från Stockholm till Monza i år för att se F1 t.ex.

Men sannolikheten för att få ett CART- eller F1-lopp är väl ungefär lika stort som att jag ska åka till ett sådant lopp i egenskap av en av tävlingens förare ....

CART i Enköping eller Viking Park i Roslagen ... jomen tjena du.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Appropå Karlskoga så fanns det planer på 80-talet att rusta upp banan till gällande F1-status för att försöka få ett GP till Gelleråsen.
Tyvärr så backade inte näringsliv och kommun upp planerna tillräckligt och allt gick om intet och motorklubben gick i konkurs
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Nä även om barkarby är ett idealiskt ställe för en anläggning så skulle det aldrig gå om man skulle ta hänsyn till bullret. Min farsa flyger där, förvisso bara modelflyg för att han inte har råd med en hangar på barkarby men iaf så är dom ju grymt besvikna där för att numera när dom ska lägga ner barkarby så finns det inget flyfält kvar i hela stockholm för privatflygare. Lite trisst me tanke på att alla sånna här ansträgningar håller på o förinta sportflyget i sverige.

Men Tullinge skulle ju vara kalas om dom kunde fixa det dit. Det ligger ändå rätt öde ut i skogen och som ni tidigare här nämt bra asfalt etc.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Styggve skrev:men iaf så är dom ju grymt besvikna där för att numera när dom ska lägga ner barkarby så finns det inget flyfält kvar i hela stockholm för privatflygare.
Skå-Edeby då?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Vet inte om jag kallar västerås stockholm.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Vad har Skå-Edeby med Västerås att göra?

Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Men Skå-Edeby har väl bara en gräsbana för hobby- och segel-flygare?
Det hade de i alla fall när jag var där.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jo, men var det inte hobbyflyg som det handlade om då? :quest:
Eller har jag missuppfattat nå't?

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Får man inte flyga på Bromma längre då?

Äntligen!
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Just fan. Skå edeby ligger ju ute vid ekerö. Skå är iofs bara gräsfält vilket gör att det får vissa begränsningar. Desutom kan inte alla stockholms sportflygare vara på samma fält.. det får inte plats. Modelflyget har ett eget litet fält ungefär vid kross banan
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Får man inte idka sportflyg på Bromma längre?
När jag tog lektioner så var det Bromma eller Barkarby som gällde

I övrigt så håller jag med dig... Barkarby borde få vara kvar för sportflyget, likaså borde Tullinge få användas för samma syfte

Äntligen!
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

När var det som skarpnäcksfältet försvann. slutet av sjuttiontalet eller en bit in på 80 talet. där körde man ju även endel lopp me bilar´=)