On 2002-03-03 15:51, JTarnstrom wrote:
Kan det möjligen ha varit en fråga om grepp också?
Tärnström
Tack!
FIA(t) har ju sett till att de däck Michelin testat hela våren blev förbjudna så man får köra med regummerat från förra året. Det blir säkert bättre in på säsongen men den chans att rycka lite innan F2002 blir klar och pålitlig är nog borta.
On 2002-03-03 16:55, Tommi wrote:
vilken djävla tur att jag var bortrest över helgen istället för att beskåda eländet live hos Jari.
hur i h-e kan dom låta loppet fortsätta utan omstart? visst helt enl. regelboken men vilket komersiellt fiasko.
Räkan som just och just fick bilen att stanna kvar på banan med diverse missar och Salo som snurrar när han ska ta en solklar 5:e plats, vilken misär.
börjar dessutom begripa varför vissa kallar DC för [Coulthard], vad ska det bli av McLaren utan Häkki?
/ Landssorg.
Det var väl ingen tur? Du anar inte vilken F1-fest det blev för några av oss.
Omstart det blir det nästan bara om MS är en av de inblandade bilarna och Salos spinn hände pga en oljefläck.
McLaren får försöka klara sig med snabbaste man på banan i morse, Kimi Räikkönen.
On 2002-03-03 21:02, EnzoF1 wrote:
Självklart ska Michelins fuskdäck förbjudas (konstigt förresten att det talas om fusk så snart som McLaren blandar sig i leken...).
Såg förresten på kossans däck när han väl la av av de var ganska så slitna... det verkar som att Michelin kör med slicks i år igen...
/E
Öööörp, ja jävlar! Fuskare och förbjud, McLaren fuskar jämt om dom är med, kossans däck var slitna för han körde på slicks...
Förbjud McLaren helt för helvete, eller?
JPM hade med tanke på farten på rakorna uppskattningsvis 40 hästar mer än Ferrarin. JPM har ju vidare en enastående car control och massor av guts vilket gjorde det till en enkel match att hålla MS i fjolårets bil bakom sig. Eftersom JPM dessutom är en många klasser bättre förare och MS är en gutslös fjolla som inte kan köra om så blev det en enkel seger för JPM!
eller???
/E
Nej, det är nog ingen som är inne på dom banorna här. Men säger du det så...
On 2002-03-03 21:06, Jari wrote:
jaja, det börjar låta bekant nu.
Lika bekant som åsikterna om att omstart bara sker när MS är inblandad (du kanske missade att han tappade flera positioner pga detta imorse...), eller insinuationerna om att Ferrari ligger bakom misstankarna om Michelin-fusket...
Som sagt Jari... vi har hört den låten förut.
Det vore bättre om du började fila på ursäkterna om varför pappas pojke kommer att rasta både Räkan och [Coulthard] i år...
he he... Nästan lika underhållande som racet var, är det att läsa den vilda kubbningen här. En och annan "riktig" omkörning faktiskt
Ang Schumi. jag är ingen supporter av MS eller hans "presskonferens uttalanden" Men karln är inte korkad, Att han trots vinsten bemödar sig att kritisera Trulli, har ju ett långsiktigt syfte.
Att sätta en psykologisk press på Trulli och andra, att minsann inte ligga ivägen när MS kommer farande.... En viss herr Senna körde med samma stil på sin tid... I krig och F1 är alla medel tillåtna... Det är ingen tillfällighet att dessa båda herrar vunnit 95 GP-lopp... Snälla pojkar stannar i karriären och hamnar hos Arrows....
Apropå arrows: Hörde ni teamet till Frentzen över radion på Canal Digital: "You have been blackflagged I'm afraid, GAME OVER!"
SOM Mac-supporter får man glädjas åt Kimis fina start. Mycket bra kört! Härligt att säsongen är igång!!!
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"
On 2002-03-03 15:54, ANFRAN wrote:
Det var ingen riktig OMKÖRNING. En riktig omkörning gör man under inbromsning. Det här var något annat.
Rutinerat av MS att vänta ut Montoya tills han skulle få en taskig utgång. Men sen var det ju bara att gasa och det skulle till och med Alex Yoong ha klarat av.
Haha... det där var riktigt roligt skrivet! Ingen RIKTIG omkörning?
Det får mig att tänka på den där klassiska monologen med Tage Danielsson: Olyckan i Harrisburg var så osannolik så egentligen har det nog inte hänt. Att Schumacher skulle kunna köra om Montoya är nog (för en del Montoya-fantaster) minst lika osannolikt. Så egentligen har det nog inte hänt.
Det var ingen RIKTIG seger Schumacher tog idag va? Det var nog Montoya som vann egentligen.
Det finns fler sätt att ta sig förbi framförvarande fordon än att i en kurva bromsa senare och på så vis ta sig om. Att "bromsa sig förbi" är ett av många sätt, eftersom MS behärskar fler än det för dig (och bevisligen för JPM)enda kända sättet så utnyttjade han ett annat sätt som överraskade dig och JPM. Jag blev inte det minsta förvånad över metoden, men jag har å andra sidan tittat på F1 sen den onsdagskvällen då du bara var en klåda i pappas pung.
Måste säga att loppet var fantastiskt! Länge sedan man såg så många fighter och omkörningar fram och tillbaka. Monty och Schumis duell var ju en njutning åt båda håll! Ang. startkraschen blev jag jätteledsen som sett fram emot att se vad Rubens hade kunnat ställa till med. Omstart hade varit bättre men nu fick vi ju se lite kul grejer på poängplatserna istället.
En okej inledning.
On 2002-03-03 23:03, zz wrote:
AnFRAN, vad yrar du om?
Riktig omkörning!
Det finns fler sätt att ta sig förbi framförvarande fordon än att i en kurva bromsa senare och på så vis ta sig om. Att "bromsa sig förbi" är ett av många sätt, eftersom MS behärskar fler än det för dig (och bevisligen för JPM)enda kända sättet så utnyttjade han ett annat sätt som överraskade dig och JPM. Jag blev inte det minsta förvånad över metoden, men jag har å andra sidan tittat på F1 sen den onsdagskvällen då du bara var en klåda i pappas pung.
Skärp dig och tänk efter vad du säger.
För mig är emn omkörning genomförd av Schumacher aldrig en riktig omkörning ... det är bara nåt .. ehh nåt .. hmmm något hemskt som inte inträffar särskilt ofta som tur är.
Hur var det med den uteblivna omstarten, då? Skulle det ha varit omstart? Ifjol hände ju ungefär samma sak när Schumi fick påhälsning bakifrån, och då blev det omstart. Var är olikheterna (förutom att Schumi var kvar i loppet den här gången...)? Omstart skall väl ske när banan är blockerad, så då får man anta att den var mindre blockerad nu än ifjol, men var den det?
Ur ren sportslig synpunkt så gjorde de det enda rätta i att ta ut Safety Caren. Rödflaggen ska komma om man behöver ha ut räddningsfordon/personal på banan eller om banan är blockerad av bråte/bilar.
Nu vart det juh inte lika kul för vi i publiken som hoppas få se ett jämnt och stort startfält i säsongspremiären. Men men, tycker det var ett intressant lopp iallafall jag!
On 2002-03-03 21:10, EnzoF1 wrote:
Lika bekant som åsikterna om att omstart bara sker när MS är inblandad (du kanske missade att han tappade flera positioner pga detta imorse...), eller insinuationerna om att Ferrari ligger bakom misstankarna om Michelin-fusket...
Som sagt Jari... vi har hört den låten förut.
Det vore bättre om du började fila på ursäkterna om varför pappas pojke kommer att rasta både Räkan och [Coulthard] i år...
/E
Nå, blev det omstart trots att bilar flög över varandra? Det räcker om MS parkerar för nära banan så blir det omstart annars. Jag fortsätter med insinuationer tills någon kommer upp med en sannorlikare förklaring, eller åtminstone något fall som bevisar motsatsen.
Dessutom har jag sagt vad jag anser om nidnamn förr. Vad jag förstått så var både Coulthard och Rubens snabbare än Schumacher också så länge dom fick vara med.
On 2002-03-04 04:43, Jari wrote:
Dessutom har jag sagt vad jag anser om nidnamn förr. Vad jag förstått så var både Coulthard och Rubens snabbare än Schumacher också så länge dom fick vara med.
Ska jag behöva räkna upp inlägg där du använder diverse målande beskrivningar och namn på andra förare?
Mig veterligen var det bara Rubens som var snabbare än MS, sopan i den silvergråa traktorn stod visst ett antal positioner ned på gridden... eller såg du nåt annat lopp?
Era spekulationer om varför loppet inte startades om bör nog snarare ses i skenet av att det ju var DC som tjänade på det.
Jag menar, han kom upp i ledning och MS förlorade sin andraplats och landade på fjärdeplats...
Man kan ju undra hur mycket pröjs eller gratis SL 500 domarna fick av Mercedes...
Mig veterligen var det [Coulthard] och Kimi som tjänade mest på att loppet fortsatte... så vart vill ni komma?
Jari: det jag menade var att jag är ruskigt morgontrött och har ett uselt morgonhumör så jag hade blivit ännu mer grinig av att se det usla loppet på morgonkvisten istället för på eftermiddagen när jag vaknat till lite.
Men jag skulle inte ha något emot att se ett lopp där alla bilar är med och slåss live mitt i natten...
(ska forska om projektorn..)
On 2002-03-04 07:38, EnzoF1 wrote: Mig veterligen var det [Coulthard] och Kimi som tjänade mest på att loppet fortsatte... så vart vill ni komma?
För att inte tala om Montoya, Irvine, Webber m.fl. Strängt taget var det väl bara M Schumacher som förlorade på att det inte blev någon omstart. Ja, och så alla de förare som förgäves rusade tillbaka till depån för att hämta sina reservbilar...
Jag tänkte på det, kan det inte vara så att man undviker att starta om tävlingar efter liknande masskrascher just för att inte uppmuntra förarna att ta några onödiga risker i starten? Man ska inte få någon ny chans om man kraschar bort sig på det här viset. Det borde få Rubens och Ralf att ta det lite försiktigare nästa gång.
Jag tycker personligen att detta var ett katastrof lopp.
Självklart borde det varit omstart men så blev det ju inte...
Jag tycker att det är enormt kul att se Montoyas snygga omkörning utav [Schumacher] Man kan ju inget annat säga att han gör F1 mycket spännande och sevärt.
Kimi, ja han gjorde ett bra lopp och en tredje plats är ju ingen dålig placering att börja året med
Min kära favorit DC hade ju tyvärr problem med bilen så det var ju inte så mycket han kunde göra åt det.
Det som var riktigt kul var att Minardistallet fick poäng, det händer ju inte varje dag precis
Var det någon som såg en snygg omkörning av Monty på Schumi???
Vid omstarten när Kuben körde av så missade Schumi också kurvan vilket gjorde att Monty kunde köra om på rakan. Inget speciellt med det.
Schumi på Monty däremot. SNYGGT!
Stressa honom på yttern, bromsa tidigare & vips ta honom på yttern i nästa kurva.
O folk som gnäller att han inte kan köra om, jo jo säger jag bara.
Aha, så när Schumi stressar Monty att göra ett misstag, för att sedan enkelt kunna gasa om med bättre grepp och fart, så är det snyggt, men när Monty stressar Schumi att missa kurvan så att han kommer tillräckligt nära för att bromsa förbi då är det inget speciellt? Hmm, bra och objektiv bedömning...
Jag kollade på en utskrift ifrån presskonferensen och där var Schumis gnäll på Trulli bortediterat. Konstigt. Är det Schumis PR-agent som varit framme?
När omstarten gick var det inte Monty som stressade Schumi att missa kurvan. Snarare ett misstag av Schumi att följa Kubens spår. Montys omkörning var ett resultat av att Schumi fick en dålig utgång på start mål rakan.
Montys miss var att han blev lurad av Michael att täcka upp. Schumi lekte ju med Monty. Han stressade honom i 3 varv. Så ja, den omkörningen var betydligt bättre än den som Monty gjorde.
On 2002-03-04 04:43, Jari wrote:
Ska jag behöva räkna upp inlägg där du använder diverse målande beskrivningar och namn på andra förare?
/E
Varje gång frågar jag efter det...
Rubens var snabbare i kvlaet och Trulli och Coulthard snabbare i racet så länge dom själva rådde över sakers utveckling
Njae, Schumi lurade Montoya att göra sitt misstag, eller drev honom att göra det.
Schumi gjorde sin miss själv.
Sedan körde Montoya om på målrakan. Där var det ju bara att stå på gasen och sedan bromsa. Schumi gjorde omkörningen genom 2 kurvor, vilket var snyggare, tycker jag iallafall.
Ser en tendens ang B-Stone - MICHELIN; BS behöver tid att få värmen medans MICHELIN får snabbare upp arbetstemp - men förlorar sina bästa egenskaper fortare.
Det var grunden till MS relativt enkla seger igårmorse.
On 2002-03-04 15:56, Jari wrote:
Rubens var snabbare i kvlaet och Trulli och Coulthard snabbare i racet så länge dom själva rådde över sakers utveckling
Ta det du skrev den 12/2 t ex ... ett exempel på nidnamn... jag kan räkna upp fler. Men jag föredrar att du håller dig till dina egna spelregler eller accepterar att andra gör som du!
Yep, Rubens var snabbare i kvalet... men förarna rådde själva över sakernas utveckling i ca 5 sekunder under loppet.
[Coulthard] är den evige tvåan och kommer aldrig att kunna mäta sig med Maestro. Trulli agerade bromskloss men inte såg jag Ron Dennis springa och gnälla för det...
Från http://www.f1-live.com/en/headlines/new ... 0228.shtml:
Barrichello said: “If I wasn't there he wouldn't have made the corner. It's as simply as that. You know even if he thinks I moved too many times I only moved back to the left probably a centimetre or so. If he wanted to take me on the outside he should have moved over a lot further. I didn't get in his way, I was just measuring myself and he didn't brake and that was that. It is silly. We were going to be first and second out of the corner – for me I would have kept my place and he would have moved up a position. It's just silly.”
Vad har de för måttsystem i Brasilien? Stora centimeter verkar de iallafall ha...
On 2002-03-04 15:56, Jari wrote:
Ta det du skrev den 12/2 t ex ... ett exempel på nidnamn...
/E
Jaha, förlåt mig nu, men jag kan inte komma ihåg exakt vad jag skrev den dagen men hade det med ditt eviga tjat om [Coulthard] att göra? Skärp dig nu, du låter som en omvänd Bengha
Jag anser att Ferrari borde få tunga böter för orsakandet av startkraschen. Stallet har blivit varnat gång på gång av de övriga förarna, men får fortsätta tills någon kör ihjäl sig.
Den gången Schumi själv är byxis ber han alla andra ta det lugnt istället.
On 2002-03-05 07:09, Jari wrote:
Jaha, förlåt mig nu, men jag kan inte komma ihåg exakt vad jag skrev den dagen men hade det med ditt eviga tjat om [Coulthard] att göra? Skärp dig nu, du låter som en omvänd Bengha
Ja du kallade en förare vid nidnamn.
Vad jag menar är att du kanske ska låta bli att kritisera andra för samma beteende du själv uppvisar. Speciellt med tanke på att du ändå representerar siten, eller hur?
Antingen är det en policy att undvika att använda nidnamn, vilket är OK med mig, men då ska det inte vara dig förbehållet att göra det och sedan kritisera andra för det. Det är väldigt låg stil...
För att skriva det på vanlig enke svenska så att till och med du förstår:
Om du använder nidnamn får du acceptera att andra gör det också!
Jag börjar bli trött på att läsa din skit i det här ämnet. Skärp dig!
Ross Brawn är en av förespråkarna för att F1-bilarna ska använda sig av bromsljus, därför kunde vi se Ferrari använda sig av detta under Australiens GP.
Såg även att man inte bytte Framdäck på Irvines bil. Såg inte hur de såg ut när han kom i mål.
Stämmer väldigt bra... För den som tittade ordentligt så kunde man se att vid omstarten nör Coulthard körde ut, så bromsade Schummi för att undvika att göra samma misstag vilket senare även ledde till att Montoya kunde komma om.
On 2002-03-05 07:12, Jari wrote:
Jag anser att Ferrari borde få tunga böter för orsakandet av startkraschen. Stallet har blivit varnat gång på gång av de övriga förarna, men får fortsätta tills någon kör ihjäl sig.
Den gången Schumi själv är byxis ber han alla andra ta det lugnt istället.
Det är väl ändå rimligare att föraren, i det här fallet RB, ska bestraffas? Det är ju trots allt inte stallet som vinglar, utan det är en manöver som föraren gör på egen hand.
Ang startkrashen så tycker jag att det är 1-1 mellan ralf och barrichello nu. Ta en titt på Brasilien förra året så är det istort sätt samma krash fast med ombytta roller. Delat ansvar båda gångerna eller varsin gångs största ansvar. Både Rubens och Ralf gör misstag och klagar på varandra.
Alla eloger till minardi. Schumacher är ju duktig, tyvärr.
Jo, Tärnström, jag såg vad Rubens var med och ställde till. Tycker dock fortfarande att det är tråkigt. Hade varit mycket roligare att se ett ordentligt lopp. Jag är rädd att Rubens nu kommer förföljas av samma typ av startproblem som Schumi hade 2000 med bl.a. Zonta...