Fy för stallorder

Kungaklassen av motorsport...
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-03-02 21:26, regenmeister wrote:
On 2002-03-02 20:47, Jari wrote:
Detta var ingen av Af Petersens bästa "skrönikor", men håll med om att killen ger saker och ting färg.
Att det blir lite fel då och då får väl skyllas på en dålig whisky på hotellet eller en felvänd cigarr...
Så låter det nu ja, förut var allt han sade fakta. :roll:
Jag vet ingen som lika ofta säger att "Detta är naturligtvis bara spekulationer och rykten, men..."
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Jag vet inte vad han brukar säga. Det är du som har CD, jag bara spekulerar och sprider rykten.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tärskrom är en Anti-Kimi som vägrar inse fakta! :saucy:
Hur många växellådor bröt Kimi för i slutet av säsongen förra året? Hur många gick under samma tid för Nick?
Man körde till och med med ett begagnat chassi vid ett av loppen för Kimi, medan Nick samtidigt satt i det senaste osv.
Det är väl fullt normalt att man kör tester men har man inte råd att testa på testbanor får man sköta testandet under racehelgerna. Det verkade som om det var Kimis jobb.
Han körde upp sig snabbt från sista plats i fältet och med ett depåstopp bakom sig upp till en tredjeplats och hängde med JPM med lätthet. Depåstrategin var så nära att lyckas lyfta honom upp till en andraplats, vilket TV4-tittarna missade i stort sett helt. Det finns bara ett betyg; Fullt godkänt :up: med plus i kanten. JPM hade inte hängt med om Kimi kommit om, det kan man se på de tider Kimi satte när JPM dök ner i depån.
Jag behöver inte elda på som "Hoya-lovers" gjort hela förra säsongen och fram till nu. Resultaten får tala för sig själv och jag har en solklar ny favorit.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-03-03 13:27, JTarnstrom wrote:
PEppeF1, jag tycker att det finns ett antal lopp från förra året där Kimi gjorde betydligt bättre ifrån sig. Att det är första loppet för ett nytt stall anser jag inte vara någon ursäkt, förklaring eller argument vare sig för det ena eller det andra. HAn har ju kört bilen under testerna så han vet hur den fungerar. Som sagt, var skulle han ha placerat sig om inte trea? Fyra bakom Irvine? Hade Ralf och Barrichello varit kvar på banan hade Kimis körning inte räckt till mer än en femteplats.

Tärnström
Nej, han har aldrig kvalat in som femma och han har aldrig förr stått på pallen. Vad man gör längre ner i fältet går inte att jämföra med samma saker längst fram. Konkurrensen hårdnar nog uppskattningsvis med kvadraten för varje position. Både Ralf och Barrichello hade varit tvungna att hålla sig på banan också även om de kommit ur första sväng. Dessutom hade de varit tvungna att köra förbaskat bra för att hålla Kimi Bakom sig vilket får mig att ta till en gammal klyscha; Om inte om varit...
Hur vet du att han fått femteplatsen förresten? Jag vet nämligen att han hade vunnit om Coulthard inte fått problem med sin växellåda i omstarten. Sug på den!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jag vill inte på något sätt förringa Kimis insats... men nog var han lite blek bakom JPM... men han körde kanske på säkerhet... 4 p är ju inte att förringa...

Är det förresten någon som är förvånad över att Jari har en ny favorit? :grin:

Det hade jag kunnat säga för flera månader sedan...

/E
nicolas

Inlägg av nicolas »

On 2002-03-03 20:39, Jari wrote:

Han körde upp sig snabbt från sista plats i fältet och med ett depåstopp bakom sig upp till en tredjeplats och hängde med JPM med lätthet. Depåstrategin var så nära att lyckas lyfta honom upp till en andraplats, vilket TV4-tittarna missade i stort sett helt. Det finns bara ett betyg; Fullt godkänt :up: med plus i kanten. JPM hade inte hängt med om Kimi kommit om, det kan man se på de tider Kimi satte när JPM dök ner i depån.
Jag har fortfarande inte efter 18 körda lopp fått se kimi passera nån anständig förare, knappast idag heller. Kom inte med dumma uttalanden som "körde upp sig från sista plats i fältet..." om han inte gjorde det med egen kraft. Han hängde inte med monty trots en bättre bil-klasskillnad enligt mig.
var det inte bl.a du som hatade JPMs körstil-kolla på kimis. Pisamt, pisamt...

Och hur vet du att jpm inte hade hängt med, kimi gjorde bort sig nåt totalt. Jag orkar inte med ditt bullshit längre, nolla!
nicolas

Inlägg av nicolas »

On 2002-03-03 20:50, EnzoF1 wrote:
Jag vill inte på något sätt förringa Kimis insats... men nog var han lite blek bakom JPM... men han körde kanske på säkerhet... 4 p är ju inte att förringa...

/E
mm...sant.
Ännu ett bevis på att kimi är befriad från att ha "guts".
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det är rätt, Nicolas, på honom bara!

Tärnström
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

On 2002-03-03 20:39, Jari wrote:
Resultaten får tala för sig själv och jag har en solklar ny favorit.
Ny? Han blev väl din favorit redan när han föddes.

Jag vill inte såga Räkan alltför mycket. Det här var trots allt hans första lopp för ett toppstall och jag vill minnas att en viss Montoya inte direkt rosade marknaden under första halvan av fjolårssäongen. Men det finns några saker som Räkan måste förbättra om han ska kunna tampas med dom stora pojkarna.

Kimi satte snabbaste varv i loppet. Över en halv sekund snabbare än Montoyas snabbaste tid, så bilen kan knappast ha varit långsam. Ändå låg Räkan flera sekunder efter JPM när denne gick i depån. Jag tycker att Kimi helt enkelt inte pushade tillräckligt hårt. Inte gjorde han heller en antydan till att försöka stressa Montoya när han var ifatt. Sen var han av banan några gånger för mycket oxå.

Men som sagt, Räkan är en färsking i branschen och borde kunna förbättra sig snabbt. Jag ger han hela den här säsongen innan jag fäller mitt slutgiltiga omdöme om Finlands nye fenomen.
Användarens profilbild
Hampus

Inlägg av Hampus »

Kimis insats var det inget fel på. Jag tycker han gjorde ett väldigt stabilt intryck genom hela loppet. Det var fler än han som sladdade emellanåt. Tycker man fick bevis på hans goda körförmåga de varv man fick följa med hans bilkamera runt banan.

Tycker ni snackar mycket skit i den här lekstugan.
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Det beror nog mest på att vissa försöker reta vissa andra och vice versa.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jag håller med regen...

vissa är bara sååå barnsliga... :razz:

/E
Användarens profilbild
Hampus

Inlägg av Hampus »

Kanske det Regenmeister. Jag har inte varit här på forumet särskilt länge.

Känner ni varandra irl allihop?

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Hampus den 2002-03-03 21:28 ]</font>
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jaja, hur många tester gjorde Sauber efter att det var spikat att han skulle köra för MCLaren? Efter Belgiens gp tesatde man på Magny Cours. Där kraschade Kimi så att han fick föras till sjukhus - men han fick köra. Efter att det blev klart med McLaren (officiellt blev det klart senare) testade Sauber på Mugello. Denna gång med Massa bakom ratten ena dagen ( inte så konstigt. Man ville ju hitta en ersättare för Räkan). Heidfeld testade ut TC och lite andra inställnginar inför USA. Jag antar att om Kimi hade varit så jävla suverän på att testa hade han fått göra det. Stallet var i desperat behov av att ta poäng för att försvara sin fjärdeplats. Att notera är att Räkan hade problem att hitta rätt inställningar till USA:s gp, en bana som ställer lite speciella krav med sina bankade kurvor.

Ingenstans hittar jag belägg för någon medveten särbehandling av Räkan baserad på han skulle lämna stallet. Som AF1 säger så sker det naturlgitvis en omfokusering i stallet när man vet att ne förare ska lämna. Jag tror dock att man gör allt för att motverka den då den till stora delar sker på ett undermedvetet plan.

Jag tror också att Räkan är en potentiell mästare, men håll förväntningarna på en realistisk nivå och medge att killen har brister. Det är inte Messias återuppstånden som vi talar om här. Jag är ingen Räkan-basher, det var ju för fan jag som såg till att han vann förarbörsen. Jag satte ju betygen vid 90% av tillfällena.

Tärnström

Tärnström
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Och det fick du skäll för av Baronen.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Exakt, jag hade Baron von Trekant som flåsade mig i nacken varenda jämra börs om att jag skulle jacka upp betyget på Montoya. Men inte då, jag stog på mig och vad får jag för det? Jo, halva jävla finland är ute efter mig i stället. Om jag får Baronen på min sida kanske jag kan få ner det till en tredjedel, men det räcker.

Tärnström
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Fan, du låter som en BMW på allt för höga varv JT! :wink:
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

On 2002-03-03 21:52, JTarnstrom wrote:
Jag tror också att Räkan är en potentiell mästare, men håll förväntningarna på en realistisk nivå och medge att killen har brister. Det är inte Messias återuppstånden som vi talar om här. Jag är ingen Räkan-basher, det var ju för fan jag som såg till att han vann förarbörsen. Jag satte ju betygen vid 90% av tillfällena.

Tärnström

Tärnström
Helt klart har han brister, han har juh bara kört 40 formelbils-lopp! Det jag var imponerad var att han kunde hänga med så pass bra ändå på tex JPM som har lite mer rutin inom motorsport i allmänhet och formelbilar i synnerhet. De misstag KR gjorde är nog mest sånt som försvinner allt eftersom man blir van med bilen i race.

:up:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: PeppeF1 den 2002-03-03 23:49 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

Misstagen ni nämner kan ha med den tydliga understyrning han slogs med och ambitiös satsning när han fick fritt framåt. Det är inge vits att ligga precis i växellådan om man tänkt ut att man skall ta chansen vid depåstoppen. När JPM vek av körde Kimi sekunden snabbare varv tills han själv gick in.
Tärnström, visst, jag kanske är lite kraftig, men jag utgör inte halva Finland :mad:
Jag kommer inte att haussa honom som vissa haussat JPM. Jag tror dock att Kimi slår JPM i år vid fler tillfällen än vad många tror.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-04 04:54, Jari wrote:
Misstagen ni nämner kan ha med den tydliga understyrning han slogs med och ambitiös satsning när han fick fritt framåt.
Ska inte en kompetent förare kunna ställa in bilen så att en oönskad understyrning försvinner???

Men detta är ju en känd brist hos spolingen... synd bara att han inte körde om sopan JPM... men det kanske är gutsen som saknas... eller är han möjligen omotiverad som sin mentor???

Kan bli en pissnödig säsong för dig Jari... :grin:

/E
Hannu

Inlägg av Hannu »

Men för i helvete ge Er nu.

Killen har ju inte kört så många F1 tävlingar än och det fattar väl vilken idiot som helst att han fortfarande lär sig.

Det krävs dock mer än Kimi klarar av att prestera i år för att bli Världsmästare men att där finns talang kan väl ingen undgå att se.

Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

On 2002-03-03 20:23, JTarnstrom wrote:
Bra inlägg, JBS!

Tärnström
Vilket?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Spelar det nån roll, JBS?

Tärnström
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-04 08:20, Hannu wrote:
Men för i helvete ge Er nu.

Killen har ju inte kört så många F1 tävlingar än och det fattar väl vilken idiot som helst att han fortfarande lär sig.

Det krävs dock mer än Kimi klarar av att prestera i år för att bli Världsmästare men att där finns talang kan väl ingen undgå att se.
Självklart har killen talang, men att som vissa måla upp honom som årets världsmästarämne är väl att ta i...

Han kommer att funka utmärkt som nummer två i stallet och kan kanske vara med och slåss nästa år men troligast till 2004.

/E
Hannu

Inlägg av Hannu »

Tja det är väl ingen omöjlighet att Kimi kan ta DC i år, kanske inte av egen maskin men pga av att DC kanske inte får den topp i år som han själv tror på.

Vi får vänta och se efter några race när allt satt sig på plats.

Frågan är väl inte vem som vinner i år utan hur många race han (MS) vinner och vem som tar de få som blir över :sad:

För det var en makalös uppvisning och jag garanterar att det fanns mer att ge där för MS och då bör samtliga stall som vill vinna vara oroliga med råge.

Men därbak kommer nog Williams och McLaren att tampas med varandra och det kommer nog att bli underhållande :smile:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Deras F2001 kommer att gå till historien som en av de bästa bilarna någonsin. Det är grymt att se hur välbalanserad den är. Intressant också att se skillnaden mellan Rubens och Schumi. Schumi har glasklart en ehlt annan kontroll över bilen. Han använder den medans Rubens åker i den.

Tärnström
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

On 2002-03-04 09:53, JTarnstrom wrote:
Spelar det nån roll, JBS?

Tärnström
Vilket?
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jag har läst att Kimi påstod att bilen var jättebra balanserad och inga problem alls. Anledningen till att det gick lite vingligt ibland med ett par små avåkningar och lite varierande tider var att han pressade lite över gränsen tidvis.

Så här sa JPM(angående striden med Kimi):
Question: And then you pulled away a comfortable second place.
Juan Pablo Montoya Yeah, we pulled away like five seconds and he got it down to four and then stayed around there. It was hard because we were pushing the thing, both of us were pushing really hard.

Om det nu är sant att de båda pressade på så gott det gick och Schumi ändå tämligen lätt drog ifrån med en till synes helstabil bil, så måste det minst sagt vara deprimerande för Mac och Williams att se Ferrarins prestanda. Kul säsong... :sad: När börjar CART?

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-03-04 13:48 ]</font>
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Mika Häkkinen satt hemma i våningen i Monaco och såg loppet.
- När jag ser Schumacher köra på det sättet med en modifierad fjolårsbil är jag glad att jag inte är med längre, säger han.
När han dessutom fick reda på att den nya Ferrarin skall vara ännu bättre blev han helt övertygad om att beslutet att sluta var det riktiga.

Ur en race-rapport av Fredrik af Petersens.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Han var inte hemma, han var i Finland.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Af Petersens kanske glömde vända pipan rätt när han skrev det :lol:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Börjar bli dags att analysera innehållet i den där pipan, skulle jag vilja säga.

Tärnström
Gäst

Inlägg av Gäst »

AndersF1, det är stor skillnad på att ställa in en helt ny bil och en som man kan precis allt om i början av en säsong. Att Michelindäcken återigen var bleka på kallt och blött var en besvikelse, men när Ferrari skall ta ut sin nya bil så har de övriga stallen redan minst ett lopp mer erfarenhet av den nya bilen och börjar kunna den.
Ge inte upp, det blir mer spännande än du tror. Dels för att den nya Ferrarin inte ens kommer att hålla alla lopp.