Gamla banor?
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Gamla banor?
Läste i senaste numret av F1 Racing.. jäkligt bra tiding förresten, men iaf så var den artikel med Mark Webber och om hans racingkarriär. I artikeln mena han på att det borde vara mera stadsbanor eller lika med mera utmaning. Han refera till Stirling Moss som nån gång sagt "Vad är det för mening med att gå på lina om man bara riskerar att en halvmeter"
Så varför tar man inte tillbaka de gamla stadsbanorna i USA i stället för den rätt så bulik tomma Indianapolis. Eller t ex Adelaide? Albert Park funkar ju men varför tog man bort Adelaide?
Eller det här e väl lite utanför ämnet men Jerez? Det är i prinicip ingen som gillar Catalunya men Jerez va väl rätt omtyckt om jag inte har fel? varför kör man inte på den i stället?
Så varför tar man inte tillbaka de gamla stadsbanorna i USA i stället för den rätt så bulik tomma Indianapolis. Eller t ex Adelaide? Albert Park funkar ju men varför tog man bort Adelaide?
Eller det här e väl lite utanför ämnet men Jerez? Det är i prinicip ingen som gillar Catalunya men Jerez va väl rätt omtyckt om jag inte har fel? varför kör man inte på den i stället?
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
De amerikanska stadsbanorna var rätt trista och värdelösa - ojämn beläggning, enbart 90-graders kurvor och en massa betongblock. Det var också relativt lite publik där.
Adelaide försvann för att Melbourne la upp mer pengar för att få arrangera. Bernie ville gärna ha F1 i en större stad än Adelaide också. Vore kul att se Adelaide tillbaka men Australien kommer aldrig att få arrangera två lopp och jag tvivlar på att de kommer att stryka Albert Park till förmån för Melbourne. Dessutom behöver Adelaide rustas upp en hel del för att kunna arrangera ett F1-lopp - banan är rätt farlig för F1 idag.
Jerez blev av med sitt F1-lopp efter säsongsavslutning -97 när en massa borgmästare och annat enligt Bernie löst folk fjantade runt på pallen. De ville vara med uppe på pallen efter själva prisutdelningen och följde inte Bernies rigida protokoll för pallfirande så han bestämde att Jerez efter det aldrig någonsin mer ska få arrangera ett F1-lopp så länge han bestämmer.
Adelaide försvann för att Melbourne la upp mer pengar för att få arrangera. Bernie ville gärna ha F1 i en större stad än Adelaide också. Vore kul att se Adelaide tillbaka men Australien kommer aldrig att få arrangera två lopp och jag tvivlar på att de kommer att stryka Albert Park till förmån för Melbourne. Dessutom behöver Adelaide rustas upp en hel del för att kunna arrangera ett F1-lopp - banan är rätt farlig för F1 idag.
Jerez blev av med sitt F1-lopp efter säsongsavslutning -97 när en massa borgmästare och annat enligt Bernie löst folk fjantade runt på pallen. De ville vara med uppe på pallen efter själva prisutdelningen och följde inte Bernies rigida protokoll för pallfirande så han bestämde att Jerez efter det aldrig någonsin mer ska få arrangera ett F1-lopp så länge han bestämmer.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
F1 har väl alltid haft svårt att hävda sig i USA. Litet för sofistikerat för att passa amerikaner. NASCAR-traktorer går hem bättre.LuckyStrike1 skrev:De amerikanska stadsbanorna var rätt trista och värdelösa - ojämn beläggning, enbart 90-graders kurvor och en massa betongblock. Det var också relativt lite publik där.
Long Beach i sin ursprungliga form var dock en rätt fin bana. Dessutom kunde man göra omkörningar på den!
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Personligen gillar jag inte stadsbanor alls. Dock tycker jag att avsaknaden av höghastighetsbanor börjar tillta. Att hockenheim i dess förra skepnad försvann tycker ja va rätt tragiskt. Fördelen med sånna banor är att själva bilen får en mindre betydelse. Ta t ex jaguar förra året eller om det va förr förra året då va det riktigt snabba för en ggn skull. Håller ni inte me =) bort me chikanerna på Monza o låt slipstreamen avgöra =)
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Kan inte annat än hålla med om att det är för få snabba banor...
Hockenheim, Silverstone, Monza, Österreichring, Spa... alla utom Spa har blivit mer eller mindre misshandlade av chikaner och andra ombyggnationer (i o f s så är ju Spa en kanonbana nu också men den var både snabbare och längre förr)
Reims, som också var snabb, finns inte alls längre.
Monza håller ju dessutom rekordet för det snabbaste F1-lopp genom tiderna, det fantastiska Italiens GP 1971...
Jag gillar stadsbanor för de ställer helt andra krav på förare och bil än vad en höghastighetsbana gör. Sedan ger stadsbanor en annan atmosfär än landsvägsbanorna, så jag anser att både landsvägs- (både tekniska och snabba) och stadsbanor behövs... med andra ord; mer variation på banorna
Hockenheim, Silverstone, Monza, Österreichring, Spa... alla utom Spa har blivit mer eller mindre misshandlade av chikaner och andra ombyggnationer (i o f s så är ju Spa en kanonbana nu också men den var både snabbare och längre förr)
Reims, som också var snabb, finns inte alls längre.
Monza håller ju dessutom rekordet för det snabbaste F1-lopp genom tiderna, det fantastiska Italiens GP 1971...
Jag gillar stadsbanor för de ställer helt andra krav på förare och bil än vad en höghastighetsbana gör. Sedan ger stadsbanor en annan atmosfär än landsvägsbanorna, så jag anser att både landsvägs- (både tekniska och snabba) och stadsbanor behövs... med andra ord; mer variation på banorna
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Ja visst känns det som om alla banor ser i princip likadana ut. Skulle det inte va rätt ballt om man tog tillbaka den gamla ringen. Då skulle det bli tok intressanta lopp vill jag lova =)
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det kommer aldrig att ske och jag är inte helt säker på att jag vill se F1 på "det gröna helvetet" igen... Jag skulle i så fall hellre se att man körde på den gamla Spa i stället... den som man körde på fram t o m 1970 eller varför inte på Le Mans? Le Mans klarar ju bevisligen av att husera stora tävlingar och med en rimlig säkerhet vilket Nord-Schliefe aldrig kan klara utan man gör gigantiska ekonomiska insatser.Styggve skrev:Skulle det inte va rätt ballt om man tog tillbaka den gamla ringen. Då skulle det bli tok intressanta lopp vill jag lova =)
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Stadsbanorna i Detroit och Dallas var ju skitdåliga, men Phoenix var rätt OK. Mycket folk och väldigt bra.
Annars gillar jag ju de gamla klassiska banorna - men inte dinosauriebanorna som avskaffades redan på 70-talet för att de var för farliga..som gamla ringen. Iofs..med något lite större risk så skulle Schumacher kanske sluta direkt..Det skulle de ju vara värt;-)
Annars gillar jag ju de gamla klassiska banorna - men inte dinosauriebanorna som avskaffades redan på 70-talet för att de var för farliga..som gamla ringen. Iofs..med något lite större risk så skulle Schumacher kanske sluta direkt..Det skulle de ju vara värt;-)
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Fast efter att ha sett ETCC och FIA-GT köra på Anderstorp så inser man att tiden har rusat iväg från Anderstorp när det handlar om modern, internaationell racing.
Arrangemanget var väl säkert bra men banan .... huvaligen, vad man skämdes. Omgivningarna såg ut som en illa skött öst-europeiska bana ...
Arrangemanget var väl säkert bra men banan .... huvaligen, vad man skämdes. Omgivningarna såg ut som en illa skött öst-europeiska bana ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Glöm inte träskofolket med Beppemössor och blå-gula kron-T-shirts som kantade banan...
F1 var lite mer bonnigt på den tiden och mest bonnigt var det i Sverige
Men sån't brydde man sig inte om som grabb, så länge som man fick se Ronnie köra med sladd
F1 var lite mer bonnigt på den tiden och mest bonnigt var det i Sverige
Men sån't brydde man sig inte om som grabb, så länge som man fick se Ronnie köra med sladd
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Appropå Paul Ricard så e den banan ju bra mycket roligare än Magny-Cours. Eller nu kanske jag pratar i nattmössan men den ser kul ut=) av dom race klipp jag laddat ner. Den banan har även grymt bra rykte inom F1 världen. Bernie Eccelstone använder iaf ricard som ett praktexempel på hur en formel 1 bana ska se ut. Däremot så är Silverstone motsasten
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Som praktexempel på hur en testbana ska vara. Paul Ricard är efter ombyggningen endast designad för ett enda syfte - att vara världens bästa testbana/testanläggning. Dessutom saknas alla läktare och jag tvivlar dessutom på om de nya färgglada ränderna gör sig särskilt gott i TV-rutan - tror att det förvirrar intrycken en hel del.Styggve skrev:Appropå Paul Ricard så e den banan ju bra mycket roligare än Magny-Cours. Eller nu kanske jag pratar i nattmössan men den ser kul ut=) av dom race klipp jag laddat ner. Den banan har även grymt bra rykte inom F1 världen. Bernie Eccelstone använder iaf ricard som ett praktexempel på hur en formel 1 bana ska se ut. Däremot så är Silverstone motsasten
Men nog har Paul Ricard en hel del häftiga kurvor - synd att politikerna tilläts bestämma att flytta F1-loppet från Paul Ricard och till Magny-Cours i ett försök att få liv i en sömnig region.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1127
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Upplands Väsby
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Visst. alla läktare e borta men sånna e inte svåra o dra upp. ta bara monaco som ett exempel på att dra upp läktare på kort tid. Men sultaten av Barhain sm ska hålla GP nästa år var och kolla på Paul Ricard efter rekomendationer av Bernie om hur en bra Formel 1 bana ska se ut när det gäller infrastruktur och säkerhet.