MP4-18 / 2003 GA
-
- Inlägg: 38
- Blev medlem: sön feb 16, 2003 01:00
- Ort: Norrköping
MP4-18 / 2003 GA
Läste nyss att McLaren inte kommer att köra med nya bilen förrän tidigast Kanada (8/16) och senast Silverstone (11/16) Samt att Ferrari också väntar till iaf Spanien. Då kan man ju fråga sej, iaf i McLarens fall vad det är för poäng att ta fram en helt ny bil till säsongen när man då i värsta fall inte kan använda den halva säsongen ens.
Nån av er som vet om McLaren kör med NY motor eller om den också sparas till NYA bilen?
Nån av er som vet om McLaren kör med NY motor eller om den också sparas till NYA bilen?
a.k.a SPEEDKING @DF1 since 99-06
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
McLaren kommer köra med en helt ny motor i nya bilen. Fast även den Mercedes-motor som sitter i nuvarande bil är rejält uppgraderad (50+ hästkrafter talas det om).
Anledningen till att man väntar så länge är för att tillförlitligheten är så viktig i dagens läge, och särskilt nu med det nya poängsystemet. Gissar att fler team kommer följa Ferrari och McLarens exempel kommande säsonger och börja säsongen med fjolårsbilen. Kan ju iofs bli lite problem om FIA ändrar reglementet rejält.
Anledningen till att man väntar så länge är för att tillförlitligheten är så viktig i dagens läge, och särskilt nu med det nya poängsystemet. Gissar att fler team kommer följa Ferrari och McLarens exempel kommande säsonger och börja säsongen med fjolårsbilen. Kan ju iofs bli lite problem om FIA ändrar reglementet rejält.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
När man börjar använda en ny bil spelar ju inte så stor roll om den totalt sett ändå används i ett år.
Iofs är det nog fördelaktigt att göra det så som ferrari gjort de senaste två åren.
De 3 första loppen har ju de senaste åren körts på banor med relativt jobbiga banor, rent väder och belastningsmässigt.
Australien har fortfarande varmt, sepang är ap-varmt. Brazilien är skumpigt värre...
Att starta med en ny bil på banor som man redan testat bilen på under utvecklings tiden mm.
Kommer nog att bli så hos alla de större stallen i fortsättningen. I synnerhet om nuvarande poängsystem finns kvar.
Iofs är det nog fördelaktigt att göra det så som ferrari gjort de senaste två åren.
De 3 första loppen har ju de senaste åren körts på banor med relativt jobbiga banor, rent väder och belastningsmässigt.
Australien har fortfarande varmt, sepang är ap-varmt. Brazilien är skumpigt värre...
Att starta med en ny bil på banor som man redan testat bilen på under utvecklings tiden mm.
Kommer nog att bli så hos alla de större stallen i fortsättningen. I synnerhet om nuvarande poängsystem finns kvar.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tycker att F2003-GA ser ovanligt blek ut jämfört med sin föregångare. Visst är den väl snabbast i fältet sett över flera banor, men det var även årets version av F2002, så någon jätteförbättring tycker jag mig inte se. Det pratades ju innan den kom och under de första testerna att det var ett jättesteg mot fjolårsbilen, etc., men det tycker jag som sagt är svårt att se. Är den inte bättre än så här eller kommer den att bli mycket snabbare när den fått finslipas lite till? Själv är jag lite tveksam till det för den presenterades ändå relativt tidigt i februari och har alltså testats och utvecklats en hel del.
Ska bli spännande att se hur snabb MP4-18 kan tänkas bli, som dock säkert behöver en hel del utvecklingstid då Ferrari ligger 3 månader före. Men har man gjort ett hyfsat kliv mot MP4-17D så kan det bli en kul säsong ända till Suzuka, förutsatt att den håller ihop. Newey har dock sagt att det tar väldigt mycket resurser att samtidigt vidareutveckla MP4-17D och få till den nya bilen, så det är nog bra om de kan köra med den nya så fort som möjligt så de kan släppa utvecklingen på den gamla bilen och fokusera på den nya.
Williams verkar också sakta ha krypit uppåt, men ser kanske ändå inte helt lovande ut sett över flera banor. Renault med en ny motor kan också bli farlig på en del banor. Annars verkar toppstallen ha väldigt tillförlitliga bilar, samt chaffisar som gör få misstag. Förarkvalitet är förresten över lag väldigt bra i år.
Ska bli spännande att se hur snabb MP4-18 kan tänkas bli, som dock säkert behöver en hel del utvecklingstid då Ferrari ligger 3 månader före. Men har man gjort ett hyfsat kliv mot MP4-17D så kan det bli en kul säsong ända till Suzuka, förutsatt att den håller ihop. Newey har dock sagt att det tar väldigt mycket resurser att samtidigt vidareutveckla MP4-17D och få till den nya bilen, så det är nog bra om de kan köra med den nya så fort som möjligt så de kan släppa utvecklingen på den gamla bilen och fokusera på den nya.
Williams verkar också sakta ha krypit uppåt, men ser kanske ändå inte helt lovande ut sett över flera banor. Renault med en ny motor kan också bli farlig på en del banor. Annars verkar toppstallen ha väldigt tillförlitliga bilar, samt chaffisar som gör få misstag. Förarkvalitet är förresten över lag väldigt bra i år.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
3 raka segrar i debuten och 100% tillförlitlighet .... jag har svårt att se hur man ska kunna vara bättre än så med en ny bil faktiskt ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tja, man skulle ju kunnat vara lite snabbare för de där vinsterna skulle de lika gärna kunnat prestera med den bil de startade säsongen med för Imola-vinsten klarades väl av med den gamla bilen. Tycker inte riktigt farten motsvarar det utlovade steget mot den gamla bilen.LuckyStrike1 skrev:3 raka segrar i debuten och 100% tillförlitlighet .... jag har svårt att se hur man ska kunna vara bättre än så med en ny bil faktiskt ....
Faran för Ferrari är ju att McLaren motsvarar sitt utlovade steg och då är de plötsligt bakom. Återstår dock att se.
Men, men, med stabilt reglemente och hyfsat lika pengar kommar man förstås till en punkt där utvecklingen planar ut. Egentligen är det ju först nu de senaste åren som F1:or byggs hyfsat vetenskapligt, med bra vindtunnlar, CFD-program som ger hyfsat rätt resultat för både motor och aerodynamik-beräkningar, bra testriggar för chassi och motor, pålitliga fordonsdynamikprogram, etc.. Inget av det där har ju funnits förut, utan man har haft vindtunnlar som gett för stora fel, eller inte haft möjlighet att testa annat än i enstaka fall i bra tunnlar, etc..
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
[quote="AndersF1]Tja, man skulle ju kunnat vara lite snabbare för de där vinsterna skulle de lika gärna kunnat prestera med den bil de startade säsongen med för Imola-vinsten klarades väl av med den gamla bilen. Tycker inte riktigt farten motsvarar det utlovade steget mot den gamla bilen.[/quote]
Den nya bilen debuterade på Imola och där vann man också liksom i Barcelona och på A1.
För övrigt har Ferrari inte utlovat annat än att man ska vinna och det har ju gått rätt hyfsat med det så här långt. Precis som ifjol vann man tre raka segrar med nya bilen innan man förlorade i Monaco.
Den nya bilen debuterade på Imola och där vann man också liksom i Barcelona och på A1.
För övrigt har Ferrari inte utlovat annat än att man ska vinna och det har ju gått rätt hyfsat med det så här långt. Precis som ifjol vann man tre raka segrar med nya bilen innan man förlorade i Monaco.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Man ska kanske inte dra alltför långtgående slutsatser på Monacos GP som är väldigt speciellt. Men nog var det länge sen Ferrari var chanslösa!
Visst är Ferrarin säkert fältets bästa bil men tveklöst har konkurrenterna kommit närmare. Eller är det helt enkelt en uppryckning från Michelin som vi ser resultatet av?
Visst är Ferrarin säkert fältets bästa bil men tveklöst har konkurrenterna kommit närmare. Eller är det helt enkelt en uppryckning från Michelin som vi ser resultatet av?
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00
Den nya bilen debuterade på Imola och där vann man också liksom i Barcelona och på A1.LuckyStrike1 skrev:[quote="AndersF1]Tja, man skulle ju kunnat vara lite snabbare för de där vinsterna skulle de lika gärna kunnat prestera med den bil de startade säsongen med för Imola-vinsten klarades väl av med den gamla bilen. Tycker inte riktigt farten motsvarar det utlovade steget mot den gamla bilen.
För övrigt har Ferrari inte utlovat annat än att man ska vinna och det har ju gått rätt hyfsat med det så här långt. Precis som ifjol vann man tre raka segrar med nya bilen innan man förlorade i Monaco.[/quote]
Den nya bilen debuterade inte på Imola utan i Barcelona.
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hörrudu F1-redaktörn, kolla t.ex. här: F2003-GA debuterar i SpanienLuckyStrike1 skrev:
Den nya bilen debuterade på Imola och där vann man också liksom i Barcelona och på A1.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tydligen tankevurpa från min sida. Men innan Monaco hade den nya bilen en 100% segertrend och har fortfarande 100% tillförlitlighet. Många stall skulle döda för ett sådant fiasko ....
Nya McLaren-bieln är säkert bra. Men hitills har vi knappt sett annat än tidningsrubriker om den, och de få gånger de har vågat köra bilen har den varit särskilt tålig eller gått särskilt snabbt. Det är bara två veckor kvar till Nurburgring och Ferraris nya går som en klocka och är snabbare än den gamla.... Snacka om delfin-hype
Nya McLaren-bieln är säkert bra. Men hitills har vi knappt sett annat än tidningsrubriker om den, och de få gånger de har vågat köra bilen har den varit särskilt tålig eller gått särskilt snabbt. Det är bara två veckor kvar till Nurburgring och Ferraris nya går som en klocka och är snabbare än den gamla.... Snacka om delfin-hype
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Ängelholm
Rätta mig om jag har fel men McLaren har väl sagt Nürburgring som debut och då har de ju nästan fyra veckor på sig. Tillförlitligeten är väl a och o.
Det som de dock skall ha mest kredit för är utvecklingen av fjolårsbilen, fantastiskt. Med tanke på hur överlägsen F2002 var och få till en bil som är lika bra om inte bättre i racetrim. Har de en halvsekund ytterligare i MP18 så blir sommaren intressant...
Det som de dock skall ha mest kredit för är utvecklingen av fjolårsbilen, fantastiskt. Med tanke på hur överlägsen F2002 var och få till en bil som är lika bra om inte bättre i racetrim. Har de en halvsekund ytterligare i MP18 så blir sommaren intressant...
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vem har pratat om att det är ett fiasko? Jag tycker bara att det inte är ett särskilt stort steg framåt mot fjolårets bil och inte alls det stora steg som Brawn et. al. utlovade i början på året. Eller tycker du att den är väldigt mycket snabbare än den F2002 som helt klart var den snabbaste bilen över de fyra första loppen i år, om än kanske inte alla? Snabbare är den förstås annars vore det en katastrof, men som sagt inte särskilt mycket.LuckyStrike1 skrev:Tydligen tankevurpa från min sida. Men innan Monaco hade den nya bilen en 100% segertrend och har fortfarande 100% tillförlitlighet. Många stall skulle döda för ett sådant fiasko ....
Det gör att det kan finnas en chans att MP4-18 slår F2003-GA när den väl är racebar. Kan man förstås inte veta säkert förr'n de kör med den i ett race, men möjligheten finns om inte Newey och de andra har lika fel som Brawn om det stora steget framåt.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Fan vad jag vurpar idag då .... måste vara segerruset efter dagens lopp som påverkar
Nya Ferrarin är ialla fall snabbare än den gamla och har ju ett utmärkt resultat så här långt så helt dålig är den inte. Ju bättre en bil är, desto svårare är det ju att bygga en ännu bättre. F2002 var så fulländad att det skulle alltid bli svårt att överträffa den, och inte minst bygga en klart snabbare bil. Ferrari lyckades åtminstone överträffa fjolårsbilen.
Med vissas resonemang här så måste ju den nya McLarenbilen vara en riktig dräpare som kommer att dominera resten av säsongen så som den bilen är hypad, inte minst av McLaren själva. Än så länge har det inte imponerat på annat sätt än att den (enligt mitt tycke) ser ganska fånig ut ...
Nya Ferrarin är ialla fall snabbare än den gamla och har ju ett utmärkt resultat så här långt så helt dålig är den inte. Ju bättre en bil är, desto svårare är det ju att bygga en ännu bättre. F2002 var så fulländad att det skulle alltid bli svårt att överträffa den, och inte minst bygga en klart snabbare bil. Ferrari lyckades åtminstone överträffa fjolårsbilen.
Med vissas resonemang här så måste ju den nya McLarenbilen vara en riktig dräpare som kommer att dominera resten av säsongen så som den bilen är hypad, inte minst av McLaren själva. Än så länge har det inte imponerat på annat sätt än att den (enligt mitt tycke) ser ganska fånig ut ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Tycker ni inte det är för tidigt att dra några slutsatser om F2003-GA. Om ingen minns så var det nätt o jämt som F2002 vann sitt första race på Inter Lagos förra året. GA vann änkelt sitt första race som var i SPANIEN..
Och vilken bil tror ni kommer o va snabbast om man ger FW25 o Ga samma utvecklings tid? Williams har ju fått utveckla sin maskin mycket längre vilket gör den snabbare. eller om den e snabbare. dom va inte snabbast idag iaf.
Och vilken bil tror ni kommer o va snabbast om man ger FW25 o Ga samma utvecklings tid? Williams har ju fått utveckla sin maskin mycket längre vilket gör den snabbare. eller om den e snabbare. dom va inte snabbast idag iaf.
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Enkelt och enkelt. De hade en kraftig försvagad (i jämförelse med Ferrari) Renault jagande nån sekund bakom sig.
Jag är inte helt övertygad om att F2003-GA är ett lika stort steg från sin föregångare som F2002 var. Men som sagt, det var mycket upp till däcken ifjol också, och Michelin verkar ha hämtat igen lite.
Jag är inte helt övertygad om att F2003-GA är ett lika stort steg från sin föregångare som F2002 var. Men som sagt, det var mycket upp till däcken ifjol också, och Michelin verkar ha hämtat igen lite.
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Jag har sökt "överallt" den senaste månaden efter nyheter om den nya 4-18 men hittar inget (förutom de två testkörningarna och allmänt snack) .....verkar lite "skrämmande" att det inte kommer några nyheter ut när man tänker att det är bara fyra veckor till planerat första lopp.
Jag är lite skeptisk till dom planerna - tyvärr.
OCH.....hur skall förarna hinna lära sig köra den nya bilen eftersom förarplatsen är inte alls konventionell - man sitter "annorlunda" och lägre i den nya bilen.
Det var en ganska intressant jämförelse Coulthard kom med häromdagen angående 4-17 mot 4-18:" När dom står bredvid varandra så ser 4-17 så otroligt gammalmodig ut".
Hitech BRUKAR också synas utåt.....hoppas det inte bara är "vackra kulisser"
Som sagt, ni kan väl sätta in hit nyheter och bilder på 4-18 - tack.
Jag är lite skeptisk till dom planerna - tyvärr.
OCH.....hur skall förarna hinna lära sig köra den nya bilen eftersom förarplatsen är inte alls konventionell - man sitter "annorlunda" och lägre i den nya bilen.
Det var en ganska intressant jämförelse Coulthard kom med häromdagen angående 4-17 mot 4-18:" När dom står bredvid varandra så ser 4-17 så otroligt gammalmodig ut".
Hitech BRUKAR också synas utåt.....hoppas det inte bara är "vackra kulisser"
Som sagt, ni kan väl sätta in hit nyheter och bilder på 4-18 - tack.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Som man gissade.....man får väl vänta länge ännu på den nya 4-18.
Men vad som förvånar att det inte kommer ut några som helst bilder på den (förutom dom par gamla bilder som vi alla sett).
Finns det ingen på forumet som är bra på att hitta på nätet?
Jag hittar inte men jag är å andra sidan en gyybe.
Men vad som förvånar att det inte kommer ut några som helst bilder på den (förutom dom par gamla bilder som vi alla sett).
Finns det ingen på forumet som är bra på att hitta på nätet?
Jag hittar inte men jag är å andra sidan en gyybe.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Nej, det är den antagligen inte men det säger å andra sidan ingenting eftersom F2002 var ett så pass stort kliv framåt gentemot sin föregångare.PeppeF1 skrev:Jag är inte helt övertygad om att F2003-GA är ett lika stort steg från sin föregångare som F2002 var.
Så länge den nya bilen vinner så är jag nöjd och än så länge så har den ett ganska hyfsat facit
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
McLaren brukar väl inte direkt gödsla med nyheter om sina nya bilar så jag är inte alls förvånad (och jag drar heller inga slutsatser) över att vi inte hör något om den.guuben skrev:Jag har sökt "överallt" den senaste månaden efter nyheter om den nya 4-18 men hittar inget (förutom de två testkörningarna och allmänt snack) .....verkar lite "skrämmande" att det inte kommer några nyheter ut när man tänker att det är bara fyra veckor till planerat första lopp.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Snart kommer väl nyheten om att tillförlitlighetsproblemen består och att debute istället sker i Tyskland eller Ungern ......
Senare på året, framåt höstkanten, meddelar McLaren att man gjorde en felsatsning med den nya bilen och måste modifiera den och därmed sker debuten tidigast i Melbourne 2004 ...
Senare på året, framåt höstkanten, meddelar McLaren att man gjorde en felsatsning med den nya bilen och måste modifiera den och därmed sker debuten tidigast i Melbourne 2004 ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
LOL LSLuckyStrike1 skrev:Snart kommer väl nyheten om att tillförlitlighetsproblemen består och att debute istället sker i Tyskland eller Ungern ......
Senare på året, framåt höstkanten, meddelar McLaren att man gjorde en felsatsning med den nya bilen och måste modifiera den och därmed sker debuten tidigast i Melbourne 2004 ...
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Det här börjar ju se bra ut - jämför 4-17/4-18(från Autosport):
Jerez day 1: Kimi top in MP4-18A
Raikkonen gave McLaren something to smile about
McLaren encountered mixed fortunes on the opening day of testing at Jerez in spain today (Tuesday). Kimi Raikkonen was fastest for the team, substantially outpacing the opposition in the new MP4-18A.
Raikkonen lapped the Jerez track in a best-time of 1m19.718s, 0.879s faster than Williams test driver Marc Gene could achieve. The speed of the Finn will have come as a boost to the team, who are now likely to delay the new car's introduction until the British Grand Prix.
Cristiano da Matta was third fastest for Toyota, who was working on general set-up work and Michelin tyre evaluation. Pedro de la Rosa was fourth fastest driving an MP4-17D, with Alex Wurz at the bottom of the timesheets, having completed just 14 laps before his crash.
Jerez test day 1 (unofficial)
Pos Driver Chassis-engine Tyres Time
1 Kimi Raikkonen McLaren-Mercedes M 1m19.718s 63
2 Marc Gene Williams-BMW M 1m20.597s 69
3 Cristiano da Matta Toyota M 1m20.896s 52
4 Pedro de la Rosa McLaren-Mercedes M 1m20.957s 68*
5 Alex Wurz McLaren-Mercedes M 1m21.928s 14
Jerez day 1: Kimi top in MP4-18A
Raikkonen gave McLaren something to smile about
McLaren encountered mixed fortunes on the opening day of testing at Jerez in spain today (Tuesday). Kimi Raikkonen was fastest for the team, substantially outpacing the opposition in the new MP4-18A.
Raikkonen lapped the Jerez track in a best-time of 1m19.718s, 0.879s faster than Williams test driver Marc Gene could achieve. The speed of the Finn will have come as a boost to the team, who are now likely to delay the new car's introduction until the British Grand Prix.
Cristiano da Matta was third fastest for Toyota, who was working on general set-up work and Michelin tyre evaluation. Pedro de la Rosa was fourth fastest driving an MP4-17D, with Alex Wurz at the bottom of the timesheets, having completed just 14 laps before his crash.
Jerez test day 1 (unofficial)
Pos Driver Chassis-engine Tyres Time
1 Kimi Raikkonen McLaren-Mercedes M 1m19.718s 63
2 Marc Gene Williams-BMW M 1m20.597s 69
3 Cristiano da Matta Toyota M 1m20.896s 52
4 Pedro de la Rosa McLaren-Mercedes M 1m20.957s 68*
5 Alex Wurz McLaren-Mercedes M 1m21.928s 14
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
http://www.autosport.co.uk/newsitem.asp?id=23477&s=5
Wurz kraschade nya bilen i testerna.
Det sker ialla fall en hel del kring testerna av McLarens nya ialla fall. Två stora krascher nu och en hop med tillförlitlighetsproblem.
Wurz kraschade nya bilen i testerna.
Det sker ialla fall en hel del kring testerna av McLarens nya ialla fall. Två stora krascher nu och en hop med tillförlitlighetsproblem.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Du e positiv iafLuckyStrike1 skrev:http://www.autosport.co.uk/newsitem.asp?id=23477&s=5
Wurz kraschade nya bilen i testerna.
Det sker ialla fall en hel del kring testerna av McLarens nya ialla fall. Två stora krascher nu och en hop med tillförlitlighetsproblem.
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Och hur gick det för Wurz då?guuben skrev:Det här börjar ju se bra ut - jämför 4-17/4-18(från Autosport):
Jerez day 1: Kimi top in MP4-18A
Raikkonen gave McLaren something to smile about
McLaren encountered mixed fortunes on the opening day of testing at Jerez in spain today (Tuesday). Kimi Raikkonen was fastest for the team, substantially outpacing the opposition in the new MP4-18A.
Raikkonen lapped the Jerez track in a best-time of 1m19.718s, 0.879s faster than Williams test driver Marc Gene could achieve. The speed of the Finn will have come as a boost to the team, who are now likely to delay the new car's introduction until the British Grand Prix.
Cristiano da Matta was third fastest for Toyota, who was working on general set-up work and Michelin tyre evaluation. Pedro de la Rosa was fourth fastest driving an MP4-17D, with Alex Wurz at the bottom of the timesheets, having completed just 14 laps before his crash.
Jerez test day 1 (unofficial)
Pos Driver Chassis-engine Tyres Time
1 Kimi Raikkonen McLaren-Mercedes M 1m19.718s 63
2 Marc Gene Williams-BMW M 1m20.597s 69
3 Cristiano da Matta Toyota M 1m20.896s 52
4 Pedro de la Rosa McLaren-Mercedes M 1m20.957s 68*
5 Alex Wurz McLaren-Mercedes M 1m21.928s 14
Edit 1: Nu har dom inte klarat Fia.s krashtest. Låter som dom har lite o fundera på. Kanske LS teori stämmer Felsatsning
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
The McLaren MP4/18 will have to face more problems : the chassis has failed the mandatory FIA crash test to evaluate the safety of all Formula One cars. The MP4/18 will not be able to compete in a Grand Prix until it passes the crash test. Another additional problem for Ron Dennis' team !
/mopar
/mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det går ju bra det där .....
Antingen håller de på och lägger upp en rejäl rökridå eller så har Adrian Newey funderat lite för mkt på segelbåtar istället för design av F1-bilar.
Ett av problemen kring kraschtestet är att sittbrunnen är för smal och erbjuder för lite skydd ...
Antingen håller de på och lägger upp en rejäl rökridå eller så har Adrian Newey funderat lite för mkt på segelbåtar istället för design av F1-bilar.
Ett av problemen kring kraschtestet är att sittbrunnen är för smal och erbjuder för lite skydd ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
tyvärr så måste jag nog erkänna att skadeglädje är den bästa glädjen =) som Ferrari fan så är det goda nyheter då det visat sig att mp4/18 är snabb som fan. När tror ni på en introduktion? Känns som om de inte hinner till Silverstone äns o för tillfället så har både Ferrari o Williams fått fart på grejerna..
Var kan man läsa om krashtesterna förresten?
Var kan man läsa om krashtesterna förresten?
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor apr 03, 2003 09:21
- Ort: Götlaborg
Inte mycket detaljer:
http://f1.racing-live.com/en/headlines/ ... 1420.shtml
Ärligt talat, får man vara så här klantig som konstruktör?
Ungefär som att man skulle bygga en vanlig bil och så går den inte genom bilbesiktningen därför att man har noll koll på reglementet. Då får man väl för anlita någon som kan det reglementet och ta höjd för samt testa det under utvecklingen. Mamma mia!
http://f1.racing-live.com/en/headlines/ ... 1420.shtml
Ärligt talat, får man vara så här klantig som konstruktör?
Ungefär som att man skulle bygga en vanlig bil och så går den inte genom bilbesiktningen därför att man har noll koll på reglementet. Då får man väl för anlita någon som kan det reglementet och ta höjd för samt testa det under utvecklingen. Mamma mia!
Forza Il Tempo Gigante
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor apr 03, 2003 09:21
- Ort: Götlaborg
Fast å andra sidan, vad 17 vet lilla jag om F1-bilkonstruktion? Ursäkta mitt påhopp. Det är säkert jättesvårt ! Fast det verkar konstigt att alla andra teamen hade sådan tur att de lyckades konstruera en bil som gick genom kraschtesterna?
Undrar om det som sagt ändå inte är en rökridå och att när de plockar fram den nya bilen ur Ron Dennis vänstra byxben på Europas GP så går den så snabbt att den varvar alla andra bilarna 3 gånger inklusive sig själv! De ni!
Undrar om det som sagt ändå inte är en rökridå och att när de plockar fram den nya bilen ur Ron Dennis vänstra byxben på Europas GP så går den så snabbt att den varvar alla andra bilarna 3 gånger inklusive sig själv! De ni!
Forza Il Tempo Gigante
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Läste du vad som stod i den artikel du refererade till?Reodor skrev:
Ärligt talat, får man vara så här klantig som konstruktör?
F1-konstruktörerna är knappast några klantar, utan jag tror helt enkelt inte att man inte räknar på hur chassit skall klara kraschtesten. Snarare är det nog så att man provar sig fram och sedan förstärker de svaga punkter som framkommer.Norbert Haug, vice-president of Mercedes Motorsport, immediately reacted to the article published in the German newspaper : "No team succeed at the crash test on the first trial"
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor apr 03, 2003 09:21
- Ort: Götlaborg
Det stämmer säkert, men om du läser ytterligare så står det att en "anonym" källa säger att detta kan försena projektet i flera månader. Jag har svårt att tro att de inte borde ha kommit längre vid det här laget än att det skulle vara så. Bilen är väl ändå hyfsat försenad så de borde väl ha klarat av den punkten iallafall. Tråkigt hur som helst och i min värld klantigt.
Forza Il Tempo Gigante
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Men läste du också det här "According to an anonymous FIA source quoted in Die Welt, the problems that plague the new McLaren car are so serious that it may require many months to come up with a solution !"Cuscino skrev:Läste du vad som stod i den artikel du refererade till?Reodor skrev:
Ärligt talat, får man vara så här klantig som konstruktör?
F1-konstruktörerna är knappast några klantar, utan jag tror helt enkelt inte att man inte räknar på hur chassit skall klara kraschtesten. Snarare är det nog så att man provar sig fram och sedan förstärker de svaga punkter som framkommer.Norbert Haug, vice-president of Mercedes Motorsport, immediately reacted to the article published in the German newspaper : "No team succeed at the crash test on the first trial"
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Eländes, elände.......apropå Silverstone. Tydligen får man snart acceptera att 4-18 kommer första nästa säsong till tävlingarna eller sen när man märker att man inte har ens teoretiska möjligheter till mästerskapet. Men en felsatsning är 4-18 säkerligen ändå inte.
Det värsta är att man nu har hamnat "under särskilt lång tid" att dela på resurserna både till 4-17 och 4-18 - det hämmar självklart en hel del.
E de bara jag som tycker att McLaren kommer sällan med goda nyheter i jämförelse med Ferrari som utåt "andas positivt änkande" i varje nyhetsbulletin......jag tänker nu endast på teknik/utveckling/bilen......inte på orättvis poängbedömning och annat ovidkommande gnäll
Det värsta är att man nu har hamnat "under särskilt lång tid" att dela på resurserna både till 4-17 och 4-18 - det hämmar självklart en hel del.
E de bara jag som tycker att McLaren kommer sällan med goda nyheter i jämförelse med Ferrari som utåt "andas positivt änkande" i varje nyhetsbulletin......jag tänker nu endast på teknik/utveckling/bilen......inte på orättvis poängbedömning och annat ovidkommande gnäll
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Här är en bra plats för dom som vill ha massor med bra bilder och MPEG.s på nya 4-18:
http://www.formula-one.net/car/mp4_18.html
http://www.formula-one.net/car/mp4_18.html
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35