Kanada - loppet?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
El Scorcho

Kanada - loppet?

Inlägg av El Scorcho »

Det är väl hög tid att gissa lite?
1. Montoya
2. Ralf
3. Michael

är mitt speciella Williamstips..
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

www.canada .com ..........: Intressant tabell

Who would you like to see win the Grand Prix du Canada?
18.8%
Michael Schumacher
27.9%
Kimi Raikkonen
2.3%
Fernando Alonso
2.8%
Rubens Barichello
11.5%
Juan Pablo Montoya
3.0%
David Coulthard
0.6%
Ralf Schumacher
0.7%
Jarno Trulli
1.0%
Giancarlo Fisichella
31.5%
Jacques Villeneuve
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vad är det egentligen för intressant med den? (förutom att Montoya kanske är lite långt ner med tanke på att han är hyfsat populär i Nordamerika...)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

LuckyStrike1 skrev:Vad är det egentligen för intressant med den? (förutom att Montoya kanske är lite långt ner med tanke på att han är hyfsat populär i Nordamerika...)
Eftersom du frågade...............Kolla en gång till så kanske du kan utläsa lite intressanta "populäritetsfakta". Lite hjälp på vägen:
Exempelvis individuellt procenttal, jämförelse inom stallet, hemmasonen kontra Kimi etc, etc.
För mig finns där många andra INTRESSANTA noteringar men kanske dom alla var självklarheter och redan på förhand kända för dig :o.

Hoppas att den mest populära icke kanadensaren vinner idag i kval 2 (inget mer regn tack - Bridgestone vinner i så fall...ser det ut som).
Heja KIMI - kanske världsmästare redan 2003!

EDIT och tillägg:
Jag undrar hur många procent "vår egen" KIMI (från Norden och vårt östra grannland) skulle få i jämförelse mot sammanlagda procentalet av M. Skomakaren och Rubens B. i en i Sverige gjord gallup? (Jag tänker på jantelagen och avundsjukan som tycks lysa igenom här så ofta)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nja många verkar vilja se Jacques vinna - inte så konstigt eftersom han är kanadensare.

Många verkar också vilja se Kimi vinna - inte så konstigt eftersom han är ett ungt stjärnskott som leder VM och justn u på allas läppar. Roligare att se han ta sin första titel än se Schumi ta sin fjärde raka kanske ....

Schumacher har en hyfsat stor skara fans överallt - även i Kanada

Och Montoya körde i CART och är ett välkänt namn "over there" ....

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Eh. Det är väl inte bara kanadensiska medborgare som får klicka på www.canada.com?
Användarens profilbild
manson

Inlägg av manson »

Den där Capriciosan är ju hopplös!!! Trulli har flyt som vanligt..... NOT!! Grrrrrr!!!! :smash: :smash:
Användarens profilbild
manson

Inlägg av manson »

Bara att gratulera Ferrari till ytterligare en taktisk seger. De lyckades ta sig förbi Ralf i första stoppet och vann trots att de egentligen inte var snabbast...men så är det!! Alonso är ju grym!!!! Såg bara loppet via livetiming då jag jobbade men videon rulllar där hemma :) Riktigt kul med tre stall inom 3 sekunder i mål!!! F1 är grymt roligt just nu :rock: :rock:
Tifosi

Inlägg av Tifosi »

Bridgestone får f-n börja tillverka ett däck!!
Jävla värdelösa gummi!

Kul att forumet automatiskt ändrar S-k-i-t-g-u-m-m-i till Schumacher :o
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jahaja - smått irriterande att se Montoya snurra bort sig så klantigt i första chikanen när han för övrigt var så snabb. Skulle ha varit intressant att se den där trebilsfighten hela vägen igenom i loppet faktiskt. Men kul lopp - mkt som hände och en hel del omkörningar också här och där.

Noterade för övrigt ännu en kanonstart av Justin Wilson - upp till tiondeplats på de första varven!!! Den killen förtjänar en bättre plats och bil till nästa år.

I TV3 DK reklampausar zappade jag över till TV4 + .... ehhh den där Björn Bergling - var det aldrig nån som talade om för honom att Coulthard startade nia och inte 15:e ????? Han yrade och skrek om hur bra Coulthard hade kört upp sig från femtonde startruta ... men i den startrutan stod Verstappen och han är ju inte särskilt lik Coulthard? Ibland undrar jag vad den där sopan tittar på för TV-bilder när han försöker kommentera sändningarna. J**la klantarsel. Låt karl kommentera handboll eller pingis eller något annat fjantigt istället.

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Coulthard startade elva, ditt jävla klantarsel! ;)

Men visst, det var lite jobbigt att höra om 15:e startposition för fjärde gången. Till slut började man nästan tro att det var sant...
Användarens profilbild
manson

Inlägg av manson »

Ja stackars schumi som får köra med så dåliga däck...annars hade han ju givetvis vunnit med minst 2 varv.... är det lika synd om honom att han kör f1:s bästa bil oxå???
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

Och M Schumacher har helt otroliga 999 poäng totalt! :bang:
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Men Gud, nu höll jag skärmen upp och ner och såg sanningen! :wor:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

jojo .... the number of the beast :P

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Från presskonferensen
Q. First question, Michael, is that we know it is a custom in your country to buy everyone a round of drinks. I just wanted to let you know that a bunch of my colleagues are going out after and I was just wondering if you would...

MS: You look like you drink a lot.

Q. Touche!

MS: It is going to be expensive for me. Too much beer.

Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Ett intressant lopp annars men nog var det lite slött att tåget med de tre (fyra med Alonso) främsta i inte gjorde något försök, inte ens "just for the show) att köra om.
Ralf bekräftade oxå i intervju efteråt att han var nöjd med en andra plats - ähhhhh. Jag uppfattade ändå som om Ralph.s bil gick mycket bättre än Skomakarens.
Från presskonf:
Question A great race guys. Exciting, tense, close, but the bottom line is at the end, you have four cars and no-one could overtake. Is that a state of this particular race or is it the cars in Formula One in general, or what is the deal?
Michael Schumacher: The deal is that those cars are so competitive and so close together that it is simply too close competition to get the chance of overtaking.
.............Egentligen inga omkörningar längre i Formel 1 - börjar bli snart smått enerverande. Visst var bilarna förr oxå likvärdiga men ändå gjordes det omkörningar.
SPORTEN i Formel 1 håller på att försvinna.
Tyvärr såg man inte så mycket på TV av Barichellos-KIMIS grej men jag misstänker att inte där heller gjordes det nåt allvarligt försök av KIMI till omkörning.
Dethär är ändå en bana som skall ge omkörningsmöjligheter.
Senast redigerad av guuben den mån jun 16, 2003 08:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Så där har det låtit under hela tiden jag följt F1 och det är 22 år nu ....

Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

guuben skrev:Ett intressant lopp annars men nog var det lite slött att tåget med de tre (fyra med Alonso) främsta i inte gjorde något försök, inte ens "just for the show) att köra om.
Ralf bekräftade oxå i intervju efteråt att han var nöjd med en andra plats - ähhhhh. Jag uppfattade ändå som om Ralph.s bil gick mycket bättre än Skomakarens..
Eftersom det var just Ralf som låg bakom kunde man lätt inse att det inte skulle bli några omkörningsförsök. Det är ju otänkbart för den fjollan att ens försöka attackera sin storebror, det har vi sett förut.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

LuckyStrike1 skrev:Så där har det låtit under hela tiden jag följt F1 och det är 22 år nu ....
Kanske jag börjar bli så gammal att Alzheimer mild har börjat slå in men nog kommer jag ihåg (felaktigt?) ändå :roll: att omkörningar gjordes titt och tätt och inte var det så mycket snack om "likvärdiga bilar och omöjligt att köra om etc". Det här är en vara som vi börjar få mer och mer av. Jag TROR att det egentligen beror nuförtiden på stallorder.
Som sagt...kanske drabbad av Alzheimer strong t.o.m. :lol:
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Cuscino skrev:
guuben skrev:Ett intressant lopp annars men nog var det lite slött att tåget med de tre (fyra med Alonso) främsta i inte gjorde något försök, inte ens "just for the show) att köra om.
Ralf bekräftade oxå i intervju efteråt att han var nöjd med en andra plats - ähhhhh. Jag uppfattade ändå som om Ralph.s bil gick mycket bättre än Skomakarens..
Eftersom det var just Ralf som låg bakom kunde man lätt inse att det inte skulle bli några omkörningsförsök. Det är ju otänkbart för den fjollan att ens försöka attackera sin storebror, det har vi sett förut.
Du har helt rätt - skulle varit mycket bättre (och mer önskvärt annars oxå) att Montoya eller Alonso skulle legat bakom MS.
JAG anser att man är en loosertyp om man är nöjd med att bli tvåa med en bil som var egentligen snabbare.
Vad menar den där Ralph egentligen - bort med såna där från Formel 1.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

ANFRAN skrev:Eh. Det är väl inte bara kanadensiska medborgare som får klicka på www.canada.com?
Jag klickade....så du har förstås rätt, men å andra sidan röstade jag inte.
Inget hindrar från kanadensare att klicka på Forza heller men hur många tror du at gör det :) Vi glömmer det där med svenskan/engelskan :wink:
Nej, jag tror inte du skulle ens kunna avläsa någon skillnad i resultatet även i fall vi undantar "icke kanadensare" från "popularitetstävlingen.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

guuben skrev:
LuckyStrike1 skrev:Så där har det låtit under hela tiden jag följt F1 och det är 22 år nu ....
Kanske jag börjar bli så gammal att Alzheimer mild har börjat slå in men nog kommer jag ihåg (felaktigt?) ändå :roll: att omkörningar gjordes titt och tätt och inte var det så mycket snack om "likvärdiga bilar och omöjligt att köra om etc". Det här är en vara som vi börjar få mer och mer av. Jag TROR att det egentligen beror nuförtiden på stallorder.
Som sagt...kanske drabbad av Alzheimer strong t.o.m. :lol:
Nigel Mansell liksom Alain Prost och Ayrton Senna klagade ofta på hur svårt det var att köra om i F1 och hur mkt downforce man tappade bakom andra bilar o.s.v.

Just det där är inget nytt - så där har snacket alltid gått. Tycker loppet var spännande igår och underhållningen var inget att klaga över. De fyra första i tät strid med varandra ....

Dessutom bjöd Montoya på två omkörningar och Coulthard bjöd på en på yttern om da Matta in i första kurvan.

Ferrarin var så mkt snabbare på raksträckorna igår så det var omöjligt att köra om den

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

ANFRAN skrev:Eh. Det är väl inte bara kanadensiska medborgare som får klicka på www.canada.com?
Men det är nog en övevägande majoritet kanadensare som är inne på sidan och aktivt deltar i omröstningar och liknande.

Tror inte det vimlar av danska besökare på www.alltomstockholm.se t.ex

Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

[quote="guuben Jag TROR att det egentligen beror nuförtiden på stallorder.[/quote]

F1 idag går ut på att lägga upp en strategi så att man tajmar depåstoppen rätt. I princip alla "omkörningar" görs ju i samband med dessa och här står Ferrari (Brawn) i särklass. Gårdagens lopp var över efter första stoppet, i och med att Ralf var tvungen att gå in före Michael.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Cuscino skrev:[quote="guuben Jag TROR att det egentligen beror nuförtiden på stallorder.
F1 idag går ut på att lägga upp en strategi så att man tajmar depåstoppen rätt. I princip alla "omkörningar" görs ju i samband med dessa och här står Ferrari (Brawn) i särklass. Gårdagens lopp var över efter första stoppet, i och med att Ralf var tvungen att gå in före Michael.[/quote]

Inget nytt under solen - så här har det alltid varit men det gjordes för det OMKÖRNINGAR.
Jag tar mig friheten att starta en ny topik om ämnet eftersom det är klart att jag inte ensam delar min uppfatting att det var "fegt" av Ralph att inte våga ens försöka att köra om MS.
Topik:" Bort med mesarna" (lite provokativt)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ralph parkerade sin Jordan brevid banan... Ralf, däremot, hade inte en chans att köra om sin bror ;)
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Razor skrev:Ralph parkerade sin Jordan brevid banan... Ralf, däremot, hade inte en chans att köra om sin bror ;) Det är war i luften
A lot of men tried, a lot of men died.
Varifrån fick jag Ralf till Ralph.......måndagmorgon kanske :lol:
Användarens profilbild
Integralmannen

Inlägg av Integralmannen »

Jag fick aldrig grepp på hur MS omkörning i depån gick till.
Han gick i depå ett varv senare, hamnade bakom Firman, tankade ett par sekunder längre och kom ut före.

Den enda teorin jag kan komma på är att MS mycket väl var snabbare, såsom han var i första stintet.
Dock hade han problem med bromsarna. Med stöd av detta tror jag att han dels på ngt sett lyckades köra ett par sekunder snabbare än ralf inför sitt första stopp.
För att garanterat kunna ligga och stoppa Ralf, hålla ett lägre tempo så att bromsarna skulle hålla etc, tankade han längre.
När förutsättningarna var fixade, han ledde, körde han bara så fort och så hårt som garanterat skulle få honom i mål etta.
Eventuellt kan man kalla det så långsamt som möjligt :)

Om inte detta stämmer har jag svårt att förstå hur han klarade av det.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag förstår inte heller riktigt hur det gick till - hans depåstopp var 1,6 sekunder längre ändå kom ha ut precis före Ralf. Antingen måste Ralfs utvarv ha varit hemskt dåligt eller så var Schumachers invarv väldigt snabbt, eller nån kombination av det.

Har inte tittat på varvtiderna från loppet än, men det är enda förklaringen jag kan komma på till att han lyckades smita ut före.

Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Tycker inte det var så konstigt. MS låg ju inte speciellt långt bakom - minns inte exakt men det var väl mindre än sekunden? Han körde ett varv längre med "tom" tank, vilket säkerligen betyder mer än en sekund, kanske 2, jämfört med Ralfs utvarv. Sen har vi infarten till depån, som aldrig klockas men man kan säkert ta ett par tiondelar om man vågar bromsa litet senare. Tidtagningen vid själva stopet verkar inte heller vara speciellt exakt så de där 1.6 s kan mycket väl ha varit mindre i verkligheten.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Cuscino skrev:Tidtagningen vid själva stopet verkar inte heller vara speciellt exakt så de där 1.6 s kan mycket väl ha varit mindre i verkligheten.
Totalt så tog Ralfs första stopp drygt 31.2 s och Michaels knappt 32.5 s så det gör i runda slängar 1.2 s.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Razor skrev:Totalt så tog Ralfs första stopp drygt 31.2 s och Michaels knappt 32.5 s så det gör i runda slängar 1.2 s.
Intressant! Var kommer de tiderna ifrån?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Forix har tiderna för alla depåstopp.
Jag vet i o f s inte hur de har kommit fram till de här tiderna... d v s om de verkligen har klockat den totala tiden eller om de tar den tid som visas i TV-rutan och lägger till en schablontid för att köra in i och ut ur depån

Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jag tror att TAG:s officiella tidtagning mäter tiden ifrån depåinfart till depåutfart. Däremot är inte tiden som de står still officiell, utan mäts nog med handtidtagning, med tanke på hur osäker den verkar vara ibland.
Användarens profilbild
moski

Inlägg av moski »

Integralmannen skrev:Jag fick aldrig grepp på hur MS omkörning i depån gick till.
Han gick i depå ett varv senare, hamnade bakom Firman, tankade ett par sekunder längre och kom ut före.
Jag tyckte det såg ut som att Ralf hade en ruskig massa trafik framför
sig när han kom ut ur depån.
Användarens profilbild
Integralmannen

moski skrev:
Integralmannen skrev:Jag fick aldrig grepp på hur MS omkörning i depån gick till.
Jag tyckte det såg ut som att Ralf hade en ruskig massa trafik framför
sig när han kom ut ur depån.
Okej... missade det, såg bara att MS körde förbi firman på långa rakan efter att ha följt honom runt casino hårnålen (eller vad den nu kallas), och tänkte att, jaha bättre tur nästa gång.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ralf gick i depå på varv 20.

Varv 19: 1:16.634
Varv 20: 1:40.512
Varv 21: 1:19.344
Varv 22: 1:18.044

Schumi gick i depå på varv 21:

Varv 19: 1:16.775
Varv 20: 1:16.899
Varv 21: 1:40.316
Varv 22: 1:19.194

Så jag vete sjutton hur Michael kom om men om kom han trots att depåstoppet varade 1,x sekunder längre än Ralfs ...

Bör ha varit Schumachers varv 20 som avgjorde det - de två tiondelarna snabbare han var på sitt utvarv jämfört med Ralf fällde knappast avgörandet i sig.

De danska kommentatorerna var inne på att Michael såg ut att accelerera mycket snabbare i depåutfarten än Ralf och kom ut med lite högre fart ... vet inte Nicolas Kiesa fick de intryckte från men kanske är det en förklaring också

Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Om det skiljer någon sekund innan stoppet brukar alltid den förlora som går in först. Eftersom ett utvarv alltid brukar gå långsammare ute på själva banan.

Det gäller ju bara att komma ut ur depån före den andra. Sedan kommer ju inte den bakomvarande om. Har ni inte följt F1 de sista 20 åren. Enda chansen om man går in som första bil är att tanka betydligt mindre än den andra.
:read:
Användarens profilbild
Lemon

Re: Kanada - loppet?

Inlägg av Lemon »

El Scorcho skrev:Det är väl hög tid att gissa lite?
1. Montoya
2. Ralf
3. Michael

är mitt speciella Williamstips..
Bra gissat, Skrocko. Som tur var så blev det omvänd ordning :D
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nisse skrev:Om det skiljer någon sekund innan stoppet brukar alltid den förlora som går in först. Eftersom ett utvarv alltid brukar gå långsammare ute på själva banan.
Ett utvarv borde alltid vara snabbaste ute på banan - var annars skulle man köra ett utvarv om inte på banan? ;)
Det gäller ju bara att komma ut ur depån före den andra. Sedan kommer ju inte den bakomvarande om. Har ni inte följt F1 de sista 20 åren. Enda chansen om man går in som första bil är att tanka betydligt mindre än den andra.
Men det är för övrigt det som är grejen - Ralf tankade mindre än Michael, var kortare tid i depån, mer eller mindre lika snabb ute på banan både före som efter stoppet och ändå kom Michael ut före. Jag förstår inte riktigt var han tjänade in den tiden - särskilt med tanke på att han stod 1,6 sekunder längre i depån än Ralf ....

Normalt sett är det den som stannar ute ett varv extra som drar fördel ja, men man brukar kunna avläsa det ganska tydligt i tider. Men inte den här gången ....

Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

LuckyStrike1 skrev:
Bör ha varit Schumachers varv 20 som avgjorde det - de två tiondelarna snabbare han var på sitt utvarv jämfört med Ralf fällde knappast avgörandet i sig.
Visst är det så. Varv 22 är ointressant eftersom det då bara är tiden fram till utgången av första kurvan som gäller.

Lägg däremot ihop tiderna för varv 20+21:

Ralf 2.59.856
Michael 2.57.215

Michael tjänade alltså 2.6 sekunder på att vara ute ett varv längre - då kan man också kosta på sig att tanka 1 sekund mer bensin.

För övrigt är jag imponerad av att du förstår vad danskarna säger... :wink:
Användarens profilbild
Integralmannen

hehe det är tur att man förstår danska :)
I lördags var jag och besökte det danska gemytet då jag var och såg Springsteen.
På söndagen tog jag det jäävligt lugnt :)
Satt och tittade på danska tv2's sändning från lemans blandat med radiolemans via datorn samt lite ställningar från internet.
IT är bra kungligt ibland :)
Blev inte sämre när man därefter slog på rtl och började uppladdningen inför loppet.
En väääldigt skön söndag.
Dessutom vann ju rätt bil!
Användarens profilbild
manson

Inlägg av manson »

Eller tanka mer om det är ytterliggare ett stopp kvar så att man kan göra ombytta roller...men Williams har ingen Brawn....
FerrariSchumi

Inlägg av FerrariSchumi »

Ingen Schumacher heller :hump:
Användarens profilbild
manson

Inlägg av manson »

FerrariSchumi skrev:Ingen Schumacher heller :hump:
Ha, den var bra! 8)
FerrariSchumi

Inlägg av FerrariSchumi »

Och sann! :read: