Bort med mesarna från Formel 1
-
- Utvisad
Bort med mesarna från Formel 1
"Vem skall lyfta på kattens svans om inte katten själv" - apropå mitt ställningstagande i frågan om omkörningar (i stallorderfrågan hade jag å andra sidan fel men det var inte det relevanta i frågan).
Nu har till och med Frank Williams sagt att skulle Montoya kört bakom Skomakaren skulle det ha blivit ett RIKTIGT försök att köra om.
F_n va lumpet det måste kännas för den där mesen Ralph att få höra det här av sin EGEN STALLCHEF.
Det känns skönt att man är inte den enda som inte accepterar feglir på racingbanor.
TACK FRANK - ett litet förbehåll, hoppas inte nyheten som jag just fick höra om var en nyhetsanka
Nu har till och med Frank Williams sagt att skulle Montoya kört bakom Skomakaren skulle det ha blivit ett RIKTIGT försök att köra om.
F_n va lumpet det måste kännas för den där mesen Ralph att få höra det här av sin EGEN STALLCHEF.
Det känns skönt att man är inte den enda som inte accepterar feglir på racingbanor.
TACK FRANK - ett litet förbehåll, hoppas inte nyheten som jag just fick höra om var en nyhetsanka
-
Undrar vad det skulle ha sagts här om Ralf hade försökt sig på ett omkörningsförsök och jört av eller kraschat bilen ......
Har inte läst det där uttalandet av Frank än men vi vet ju att han föredrar Montoya. FÖr övrigt måste jag säga att det känns märkligt att jag nästan sitter och försvarar Ralf - egentligen tål jag ju inte den dåren.
Har inte läst det där uttalandet av Frank än men vi vet ju att han föredrar Montoya. FÖr övrigt måste jag säga att det känns märkligt att jag nästan sitter och försvarar Ralf - egentligen tål jag ju inte den dåren.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
- Utvisad
Eller sen beror det på att du MÅSTE ha annan åsikt än jag harLuckyStrike1 skrev:Undrar vad det skulle ha sagts här om Ralf hade försökt sig på ett omkörningsförsök och jört av eller kraschat bilen ......
Kom ihåg, den vise mannen kan erkänna att han vet mer idag än han visste igår
Men inte skulle Frank komma med såna uttalanden BARA för att han föredrar Monty....men det är ju klart nu varför han i så fall gör det - han gillar inte heller mesar.
-
Ja fy fan något är det. För jag vill hellre se Schumi vinna VM i år än Kimi .... mkt skrämmande utveckling.Razor skrev:Början på senilitet, kanske?LuckyStrike1 skrev:FÖr övrigt måste jag säga att det känns märkligt att jag nästan sitter och försvarar Ralf - egentligen tål jag ju inte den dåren.
-
Att Frank gärna ser racers är ingen hemlighet - därför var Damon Hill egentligen inte särskilt populär i stallet och aldrig betraktad som mer än en duglig andreförare av Frank, ens när han var försteförare.guuben skrev:Eller sen beror det på att du MÅSTE ha annan åsikt än jag harLuckyStrike1 skrev:Undrar vad det skulle ha sagts här om Ralf hade försökt sig på ett omkörningsförsök och jört av eller kraschat bilen ......
Kom ihåg, den vise mannen kan erkänna att han vet mer idag än han visste igår
Men inte skulle Frank komma med såna uttalanden BARA för att han föredrar Monty....men det är ju klart nu varför han i så fall gör det - han gillar inte heller mesar.
Jag håller i sak med dig - jag hade mer än gärna sett ett omkörningsförsök och det är irriterande att ingen av bröderna SChumacher lycks bjuda på sådana. De ser båda ut att föredra och acceptera omkörning medelst depåstopp .....
Å andra sidan går det ju hyfsat bra för de båda så helt fel är det inte - bara ganska tråkigt. Jag ser fram emot de framtida VM-fighterna mellan Montoya, Alonso och Kimi (om han lyckas hålla sig ifrån att krascha sin bil varje GP-helg ...)
-
- Utvisad
.[/quote]
LUCKY S skrev:
. Jag ser fram emot de framtida VM-fighterna mellan Montoya, Alonso och Kimi (om han lyckas hålla sig ifrån att krascha sin bil varje GP-helg ...)[/quote]
Tack, det skulle jag gärna betala bra för att se redan idag + MS.
Tänk ett race med BARA Monty, Alonso, Kimi och MS på banan - The real battle.
(får se när vi får en confirmation på "Frank/RS-nyheten" - hoppas den kommer för SPORTENS skull.)
LUCKY S skrev:
. Jag ser fram emot de framtida VM-fighterna mellan Montoya, Alonso och Kimi (om han lyckas hålla sig ifrån att krascha sin bil varje GP-helg ...)[/quote]
Tack, det skulle jag gärna betala bra för att se redan idag + MS.
Tänk ett race med BARA Monty, Alonso, Kimi och MS på banan - The real battle.
(får se när vi får en confirmation på "Frank/RS-nyheten" - hoppas den kommer för SPORTENS skull.)
-
Det går väl inte att jämföra Schumacharna med varandra så där rakt av, bara? Stor-Schumi behöver ju oftast inte köra om någon och han är allt mer benägen att utmana och köra om än vad lillebror är... fast i lillebrors fall så är det kanske inte en fråga om vilja eller benägenhet, det kanske mer handlar om förmåga, eller brist på förmåga?LuckyStrike1 skrev:Jag håller i sak med dig - jag hade mer än gärna sett ett omkörningsförsök och det är irriterande att ingen av bröderna SChumacher lycks bjuda på sådana. De ser båda ut att föredra och acceptera omkörning medelst depåstopp .....
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Varför inte? Hur många gånger ser vi egentligen Schumacher satsa på en omkörning istället för att avvakta bakom och ta sig om med ett depåstopp?
En av de mer uppseendeväckande expemplen på det var Barcelona -99. Schumacher hamnade bakom Villeneuves sunk-BAR i starten och BAR-bilen var över hela banan, märkligt okörbar. Schumacher var 1-2 sekunder snabbare per varv om inte mer men han låg kvar bakom och gjorde knappt något försöka att köra om, utan avvaktade bara depåstoppen.
En av de mer uppseendeväckande expemplen på det var Barcelona -99. Schumacher hamnade bakom Villeneuves sunk-BAR i starten och BAR-bilen var över hela banan, märkligt okörbar. Schumacher var 1-2 sekunder snabbare per varv om inte mer men han låg kvar bakom och gjorde knappt något försöka att köra om, utan avvaktade bara depåstoppen.
-
-
-
Även om Schumacher inte kör om så ofta o som ni säjer väntar in depåstoppen så kan vi väl klargöra att han nog e den i särklass bästa på att köra upp sej i fältet efter t ex en start från sista rutan.
Ta t ex Suzuka 98 när han fick starta sist.. ja har sellan sett så många kreaktiva spårval o omkörningar.
Hade han inte fått punka hade han kunnat vinna.
Sen appropå hur många segrar som har berott på taktiken så är det väl i praktiken alla. Men ett flertal är ju på grund av hans körskicklighet
Ta t ex Suzuka 98 när han fick starta sist.. ja har sellan sett så många kreaktiva spårval o omkörningar.
Sen appropå hur många segrar som har berott på taktiken så är det väl i praktiken alla. Men ett flertal är ju på grund av hans körskicklighet
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
-
-
-
http://www.itv-f1.com/news/news_story/16017Williams said: "I've got to be careful what I say, but quite probably Juan would have had a bigger go. But I'm not so sure that he could have got close enough to have a go."
Technical director Patrick Head added his thoughts. He believed Montoya would have got frustrated sat behind Michael for such a time.
He said: "With the terminal speed and power of the Ferrari and its traction out of the last corner, presumably there was just no way past.
Är man inte tillräckligt nära är det som sagt svårt att köra om...
-
Inte så konstigt när i princip varenda förare lekte Moses i Röda Havet och bara släppte förbi sig Schumacher för att inte vara ivägen för titelfighten - när han kom ikapp topp 6 och Damon Hill kom han inte förbi. Den gamle gode Hill vägrade bara stiga åt sidan utan gjorde som vilken racingförare som helst borde ha gjort - slogs om positionen. Schumacher kom inte förbi men hade mage att hytta med nävar och vara sur och grinig. Ville han förbi hande han väl bara kunnat köra förbi om han var snabb nog ....Styggve skrev: Ta t ex Suzuka 98 när han fick starta sist.. ja har sellan sett så många kreaktiva spårval o omkörningar.
Det där loppet irriterade mig faktiskt en hel del - förstod aldrig varför alla skulle göra det så lätt och bara acceptera att släppa sin position. Så länge det är kamp om positioner och inte en varvning har en förare en skyldighet mot sig själv, stallet och fansen att stå emot.
-
-
Svårt att köra om en bil på en bana som Kanada när den är snabbare på raksträckorna ....
Ferrarin var snabbaste bilen rakt fram i söndags och då är det hart när omöjligt att köra om i Montreal.
Montoya kunde köra om Webber och Alonso men de var också mycket långsammare rakt fram och det är ju en förutsättning för att lyckas komma tillräckligt nära inför en kraftig inbromsning.
Ferrarin var snabbaste bilen rakt fram i söndags och då är det hart när omöjligt att köra om i Montreal.
Montoya kunde köra om Webber och Alonso men de var också mycket långsammare rakt fram och det är ju en förutsättning för att lyckas komma tillräckligt nära inför en kraftig inbromsning.
-
-
Näää jag kan faktiskt inte utveckla det. Det är bara så jag känner det - vill inte se Räkan som världsmästare i år.
Givetvis vill jag fortfarande helst se Montoya ta hem allltihopa men i den nu aktuella striden mellan Schumacher och Kimi vill jag trots allt se Schumi vinna - Kimi tycker jag är lite väl överhypad. Alonso har imponerat betydligt mer på mig än vad Kimi har gjort.
Som sagt - mkt skrämmande för en Montoya- och Villelover och "Schumihatare" som jag
Givetvis vill jag fortfarande helst se Montoya ta hem allltihopa men i den nu aktuella striden mellan Schumacher och Kimi vill jag trots allt se Schumi vinna - Kimi tycker jag är lite väl överhypad. Alonso har imponerat betydligt mer på mig än vad Kimi har gjort.
Som sagt - mkt skrämmande för en Montoya- och Villelover och "Schumihatare" som jag
-
I bästa fall kanske skulle oddsen se ut så här:
25% Ralf tar sig förbi +2p
50% Ralf tar sig inte förbi +/-0p
25% Krach -8p
Väntevärde (i alla fall AndersF1 vet vad jag talar om ): 0,25*2-0,25*8 = -1,5p
Sen var det nog som Michael sa under presskonferensen, att han sparade lite på bromsarna, men att han hade lite reserver så att han kunde knipa till om det behövdes.
25% Ralf tar sig förbi +2p
50% Ralf tar sig inte förbi +/-0p
25% Krach -8p
Väntevärde (i alla fall AndersF1 vet vad jag talar om ): 0,25*2-0,25*8 = -1,5p
Sen var det nog som Michael sa under presskonferensen, att han sparade lite på bromsarna, men att han hade lite reserver så att han kunde knipa till om det behövdes.
Senast redigerad av Joakim Quensel den mån jun 16, 2003 19:45, redigerad totalt 1 gång.
-
Kanske det som många menar är problemet - Ralf tänker mer som en statistiker än en racer och racing är för de flesta av oss fans underhållning, inte vetenskap.
-
Fascinerande att man kan köra 1-2 sekunder snabbare per varv (om inte mer) bakom någon utan att till slut komma förbi. Låg han 2 minuter bakom från början då, eller? Någon som bara gick ut förskolan här, eller?LuckyStrike1 skrev:Schumacher var 1-2 sekunder snabbare per varv om inte mer men han låg kvar bakom och gjorde knappt något försöka att köra om, utan avvaktade bara depåstoppen.
Forza Il Tempo Gigante
-
Kul kille du är då .....Reodor skrev:Fascinerande att man kan köra 1-2 sekunder snabbare per varv (om inte mer) bakom någon utan att till slut komma förbi. Låg han 2 minuter bakom från början då, eller? Någon som bara gick ut förskolan här, eller?LuckyStrike1 skrev:Schumacher var 1-2 sekunder snabbare per varv om inte mer men han låg kvar bakom och gjorde knappt något försöka att köra om, utan avvaktade bara depåstoppen.
Han bevisade när han kom loss från Villeneuve att han var betydligt snabbare än Villeneuve, vilket också kunde ses med all önskvärd tydlighet under hela tiden han låg bakom Villeneuve och undvek att försöka köra om eller vad han gjorde .....
Låt mig gissa - du såg ditt första F1-lopp förr säsongen
-
Men Ralf/Williams hade säkert räknat ut att Michael hade bromsproblem. Det var ju ganska uppenbart eftersom det bara var vid inbromsningarna de tog in. Varför kunde han inte försöka utnyttja det, pressa honom där?Joakim Quensel skrev: Sen var det nog som Michael sa under presskonferensen, att han sparade lite på bromsarna, men att han hade lite reserver så att han kunde knipa till om det behövdes.
-
-
Det är ju lätt att sitta och gnälla om att de inte försöker köra om. Precis som Lucky skrev så är en förutsättning för att kunna köra om i F1 att man är snabbast på rakorna, vilket Ferrarin var idag, alltså kom Williams inte om. Till alla som påstår att det hade blivit annorlunda om Monty legat bakom istället för Ralf äger jag bara...det är väl för guds skull bara att köra om Ralf först och sedan schumi..eller???
-
-
http://f1.racing-live.com/en/headlines/ ... 1540.shtml
Frank tycker att Ralf borde ha försökt köra om, och är inte nöjd med att han "nöjde" sig med att bärga hem poäng...
Känns som Williams nu öppet börjar visa lite missnöje med Ralf för att antingen får ner hans lön eller göra sig av med honom
Frank tycker att Ralf borde ha försökt köra om, och är inte nöjd med att han "nöjde" sig med att bärga hem poäng...
Känns som Williams nu öppet börjar visa lite missnöje med Ralf för att antingen får ner hans lön eller göra sig av med honom
-
- Utvisad
"Welcome my young apprentice!LuckyStrike1 skrev:Som sagt - mkt skrämmande för en Montoya- och Villelover och "Schumihatare" som jag
For each passing moment you become more and more my servant...
Together we can rule this BB as father and son..."
Jag visste att du var en skummilover i hjärtat Lucy...
/E
-
- Utvisad
Nu ligger väl Raffe fortfarande före JPM och det är ju mer han som har nåt att bevisa. Han kan ju börja med att vara snabbare än sin stallkamrat... snarare är det JPM som sitter löst till, Raffe är ju trots allt närmare WDC-titeln än Montoya, eller ska du börja resonerna som bröderna nu... att det är guts och racerinstikten som räknas och inte resultaten i loppen...LuckyStrike1 skrev:http://f1.racing-live.com/en/headlines/ ... 1540.shtml
-
- Utvisad
Men som är så vet de flesta förare att det gäller att ta sig i mål med så många poäng som möjligt... det räcker inte att leda lopp för att sedan snurra bort sig som Montoya...LuckyStrike1 skrev:Kanske det som många menar är problemet - Ralf tänker mer som en statistiker än en racer och racing är för de flesta av oss fans underhållning, inte vetenskap.
Och Raffe leder som sagt över Montoya så hans taktik verkar funka bäst...
/E
-
"Must be strong, must resist, can not give in to the dark side. Easy the dark side is to choose. Hard the right way is to follow."EnzoF1 skrev:"Welcome my young apprentice!LuckyStrike1 skrev:Som sagt - mkt skrämmande för en Montoya- och Villelover och "Schumihatare" som jag
For each passing moment you become more and more my servant...
Together we can rule this BB as father and son..."
Jag visste att du var en skummilover i hjärtat Lucy...
/E
-
-
Filosofi? Jag trodde det handlade om att ha en högre hastighet och vara tillräckligt nära bilen framför när man väl har en chans att ta sig förbi. Så NÄR skulle Ralf ha försökt köra om?
Om du undrar så tyckte jag att loppet var rätt värdelöst att titta på, just för att det inte fanns en tillstymmelse till omkörningsförsök i täten. Men om det inte GÅR att ta sig förbi så går det inte att göra så mycket. Det är trots allts inte första gången vi har sett såna här processionstävlingar. Loppet på Monza -97 var väl det första groteska exemplet på en följa John-tävling på en höghastighetsbana. Det suger verkligen, men jag vet inte om det var Ralfs fel den här gången.
Om du undrar så tyckte jag att loppet var rätt värdelöst att titta på, just för att det inte fanns en tillstymmelse till omkörningsförsök i täten. Men om det inte GÅR att ta sig förbi så går det inte att göra så mycket. Det är trots allts inte första gången vi har sett såna här processionstävlingar. Loppet på Monza -97 var väl det första groteska exemplet på en följa John-tävling på en höghastighetsbana. Det suger verkligen, men jag vet inte om det var Ralfs fel den här gången.
-
-
Har man skrapat ihop 999 poäng under sin aktiva F1-karriär är det nog ganska ofrånkomligt att man fastnat bakom en långsammare konkurrent under åtminstone ett GP, oavsett hur mkt eller lite fighter föraren ifråga än är. Kanske..LuckyStrike1 skrev:Varför inte? Hur många gånger ser vi egentligen Schumacher satsa på en omkörning istället för att avvakta bakom och ta sig om med ett depåstopp?
En av de mer uppseendeväckande expemplen på det var Barcelona -99. Schumacher hamnade bakom Villeneuves sunk-BAR i starten och BAR-bilen var över hela banan, märkligt okörbar.
-
-
-
Var det inte Montoya som inte hann med i de båda Schumacher brödernas tempo o fick släppa av lite. Vad e det man diskuterar nu? att Montoya hade åt minstånde försökt köra om.. om han nu inte ens hann ikapp ja hur skulle han då kunna köra om
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
-
-
-
-
- Utvisad
Lite orättvist kanske att fortsätta beskylla Ralf för att vara mesaktig fastän han vann loppet men när man hörde på intervjun efter loppet och han underförstått lät förstå att han hade ungefär gjort en spektakulär omkörning av Skummen vid första kurvan så var det ju rena rama dravlet ..... Det var ju Skummens bil som inte for ordentligt iväg vid starten. Ralfen gjorde inget annat än gasade och höll sitt spår.
Tur att vi har bl.a. Montoya, Alonso, KIMI, Skummen,Ville och nån annan kanske oxå för annars skulle Formel 1 vara rätt så grått faktist.
Tur att vi har bl.a. Montoya, Alonso, KIMI, Skummen,Ville och nån annan kanske oxå för annars skulle Formel 1 vara rätt så grått faktist.
-
Vad tycker du han skulle ha svarat för att du skulle vara nöjd?Q. You made a great start there ahead of your brother into turn one…
RS: Yeah. I simply had a good start. For whatever reason he didn't and that's why I took the chance. I don't know, maybe it looked more spectacular from the outside than it actually was.
/Viktor
-
- Utvisad
Tydligen så hakade jag upp mig direkt vid "I took the chance" och efter det lyssnade jag inte ordentligt längre på Ralf - KARDINALFEL av mig. Jag hörde sen bara nåt med "spektakulärt" och blandade ordet in i fel sammanhang.Viktor skrev:Vad tycker du han skulle ha svarat för att du skulle vara nöjd?Q. You made a great start there ahead of your brother into turn one…
RS: Yeah. I simply had a good start. For whatever reason he didn't and that's why I took the chance. I don't know, maybe it looked more spectacular from the outside than it actually was.
/Viktor
Men varför skulle det ha sett spektakulärrt ut för nån åskådare kan man fråga sig (en dåres försvarstal )
-
Antagligen eftersom frågan lödMen varför skulle det ha sett spektakulärrt ut för nån åskådare kan man fråga sig (en dåres försvarstal )
Om du nu måste trycka ner vinnaren av loppet så kan det vara bra att ta reda på vad han värkligen har sagt innan.You made a great start there ahead of your brother into turn one…
/Viktor
-
- Utvisad
Tydligen så räckte det inte till vad jag svarade - fastän jag sade att jag lyssnade slarvigt på slutet.Viktor skrev:Antagligen eftersom frågan lödMen varför skulle det ha sett spektakulärrt ut för nån åskådare kan man fråga sig (en dåres försvarstal )Om du nu måste trycka ner vinnaren av loppet så kan det vara bra att ta reda på vad han värkligen har sagt innan.You made a great start there ahead of your brother into turn one…
/Viktor
LIKVÄL:
"I took the chance" (berätta, vilken chansning, det låter som om han hade satt nåt på spel ungefär?)
Ifall du (och intervjuaren) tycker att Ralfen gjorde nån speciellt "great start" så får du tycka det men jag anser att varken KIMI eller Ralfen gjorde nån särdeles "great start into turn one" utan dom gjorde vad skulle göras men det var Skummen som hade dålig start (av anledning som vi kan bara spekulera i - skit på banan kanske?
Även förklarade jag mig varför jag "trycker ner Ralfen" fastän han vann - i mina ögon är han ingen RACERförare och så får jag tycka bäst jag vill för detta är ett forum för fria åsikter.
-
-
- Utvisad
JAG tycker att då kunde man möjligtvis ha talat om att han FICK chansen (eller rätteligen fick TILLFÄLLET/MÖJLIGHETEN) men inte att han TOG chansen....jag ger mig inteRazor skrev:Jag tycker mer att det låter som att han fick en chans och han tog den, inte att han chansade
" I TOOK THE (A) CHANCE" då har man ställt åtminstone två alternativ mot varandra och tagit den mest chansartade - men det var det ju inte fråga om i Ralfs fall....eller hur Razor?
Jag skulle godkänt "opportunity" som ordval.
Härligt med lite paragrafrytteri