Råkade vara i trakterna av vågen som är i närheten av motorvägens början bortanför Tensta (E18), så jag svängde förbi och vägde familjeskåpet. Med mig i, lite prylar i baksätet och halvtank vägde den så här:
Fram: 820 kg
Bak: 900 kg
Konstigt mycket bak tycker jag, men det beror väl på att den inte var helt tom. Ser iallafall ut att vara hyfsat rimligt. Praktiskt med en allmän våg för övrigt.
Bilvikt
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag körde upp på den där vågen med minna förra bil, S60 T5. En väska plus mig i som är smal och spinkig samt bilen och den visar 1,8kg!!!
Fattade ingenting men helt plötsligt kändes den bilen väldigt slö på resten av vägen hem
Fattade ingenting men helt plötsligt kändes den bilen väldigt slö på resten av vägen hem
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Menade ton ...
Jag vet inte vad den skulle ha vägt enl. reg.beviset. Bilen har jag ju inte kvar. Men jag tyckte 1,8 ton lät väldigt mkt för en S60 utan särskilt mkt grejer i. Jäkla pansarvagnar det där.
Jag vet inte vad den skulle ha vägt enl. reg.beviset. Bilen har jag ju inte kvar. Men jag tyckte 1,8 ton lät väldigt mkt för en S60 utan särskilt mkt grejer i. Jäkla pansarvagnar det där.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
När jag regestreringsbesiktade min V-max så vägde den 335 kg!
Jag placerade ca 50 kg blyplattor (min kompis farsa hade ett tryckeri) i reservdelsväskan under sadeln, samt under hela tankkåpan.
Eftersom försäkringsklassningen baserades på vikt/effekt, och med 335 kg, 100 hästar i papprena (den var naturligtvis ostrypt med 145 hästar) blev den ganska billig att föräkra, speciellt eftersom den "ägdes" av min farsa som hde full bonus (men inte behövde den eftersom han körde tjänstebil).
Jag träffade en annan kille som körde V-max som var ännu fräckare.
Hans hoj var importerad från England och hade 86 hästar eller något liknande i papprerna. Han registreringsbesiktade hojen på någon liten station som saknade våg. Han ombads därför att innan besiktningen åka och väga hojen på en annan station. Han lastade hojen full med packväskor och prylar fast-surrade. Han åkte till en station och sa att han skulle frakta hojen med båt, och att fraktbolaget ville ha en viktuppgift.
Sen plockade han av all packning och åkte och registreringbesiktade hojen med papper på att den vägde typ 400kg eller något sånt.
Därefter monterade han lustgas (aktiverades av tut-knappen)! Jag såg honom rejsa i Stockholm Open med bildäck bak, wheelebar och fjädringen ersatt av två stag. Den var snabb som fan, men tyvärr så hände något med motorn i andra heatet.
Jag placerade ca 50 kg blyplattor (min kompis farsa hade ett tryckeri) i reservdelsväskan under sadeln, samt under hela tankkåpan.
Eftersom försäkringsklassningen baserades på vikt/effekt, och med 335 kg, 100 hästar i papprena (den var naturligtvis ostrypt med 145 hästar) blev den ganska billig att föräkra, speciellt eftersom den "ägdes" av min farsa som hde full bonus (men inte behövde den eftersom han körde tjänstebil).
Jag träffade en annan kille som körde V-max som var ännu fräckare.
Hans hoj var importerad från England och hade 86 hästar eller något liknande i papprerna. Han registreringsbesiktade hojen på någon liten station som saknade våg. Han ombads därför att innan besiktningen åka och väga hojen på en annan station. Han lastade hojen full med packväskor och prylar fast-surrade. Han åkte till en station och sa att han skulle frakta hojen med båt, och att fraktbolaget ville ha en viktuppgift.
Sen plockade han av all packning och åkte och registreringbesiktade hojen med papper på att den vägde typ 400kg eller något sånt.
Därefter monterade han lustgas (aktiverades av tut-knappen)! Jag såg honom rejsa i Stockholm Open med bildäck bak, wheelebar och fjädringen ersatt av två stag. Den var snabb som fan, men tyvärr så hände något med motorn i andra heatet.