Yahoo!!!

Kungaklassen av motorsport...
nicolas
Inlägg: 2688
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Solna

Yahoo!!!

Inlägg av nicolas »

Montoya:Vinnare av Monzas GP och nu Monacos GP!!!! Indy 500, cart, f-3000!!! yahoo!!!! :lick: :wave: :rock: :up: :spec:
Årets forza-medlem år 2001 samt 2002
medlem sedan 15 feb 2001
FerrariSchumi
Inlägg: 2677
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av FerrariSchumi »

Vilka skitmeriter.
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Då har han bara Le Mans kvar :wink:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Styggve
Inlägg: 271
Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
Ort: Sthlm

Inlägg av Styggve »

Vinna Monaco o Indy 500 e bra.. men aja han kan ju komma tillbaka då han har flest antal segrar, flest antal snabbaste varv flest antal VM-titlar etc... Schumis rekord kommer nog ingen slå
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Och han äger inte heller nåt hotell i Monte Carlo, bara några minuters gångväg från Tabackurvan, du vet, upp till höger där borta. Han har en hel del kvar att åstadkomma i livet, den gode Juan Pablo...
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Jag hade för mig att det var WDC, Le Mans, Indy 500 som gällde. Kanske är båda, beror väl på man frågar kanske.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Man brukar ju säga att Monacos GP, Indy500 och Le Mans tillhör kronjuvelerna inom motorsport ....


Det är å andra sidan inte någon förare som kan titulera sig F1-världsmästare, CART-mästare (eller vad man ska kalla titeln, Indycar-mästare innan IRL ialla fall), Indy500 vinnare och Le Mans vinnare. Närmast det har Jacques Villeneuve och Mario Andretti ialla fall kommit.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Schumis rekord kommer nog ingen slå
Förhoppningsvis blir aldrig F1 så urvattnat på konkurrens igen så att det går att slå.
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Nej, nästa generation ser ju mer lovande ut... Det kommer bli fina fajter de närmaste 10 åren, hoppas jag.

Helt klart är det stort att vinna i Monaco... men jag måste säga att jag hade förväntat mig betydligt mer av Monty...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

llowgren skrev:Nej, nästa generation ser ju mer lovande ut... Det kommer bli fina fajter de närmaste 10 åren, hoppas jag.

Helt klart är det stort att vinna i Monaco... men jag måste säga att jag hade förväntat mig betydligt mer av Monty...
Beror ju helt på vilka förväntningar som man ställer. Schumacher kan ju också sägas vara en rejäl besvikelse. Med undantag från det dumma misstaget i Melbourne så tycker jag inte Montoya har gjort många fel i år. Som vanligt fick han inte till det på Imola riktigt men annars har ju bilen eller tokiga brasilianare förstört en hel del lopp för honom. I början var Ralf en besvikelse men jag tycker han har ryckt upp sig en del efter de tre inledande loppen också.

Både Kimi och Alonso har ju gjort en hel del tavlor i år så ingen är felfri. Om någon är en besvikelse så är det Rubens som ju inte kan höja sig ett litet snäpp trots en närmast felfri bil.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Ruben tycks ju inte alls trivas i den nya bilen, tyvärr.

Jo, alla har rätt att ha det lite trögt i början. Möjligt att Monty kommer igen och verkligen visar att han kan utmanna de stora. Vi får väl se...
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Rubens är ju helt fantastisk, efter nästan halva säsongen ligger han efter Alonso i tabellen, trots den bästa bilen. Coulthard är inte heller någon riktig höjdare i år, bara lite drygt hälften så många poäng som Kimi och ser oftast allmänt blek ut. Ser ut att sakna lite kämpaglöd tycker jag.
nicolas
Inlägg: 2688
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Solna

Inlägg av nicolas »

Tagen ur D.N:"Juan-Pablo Montoya vann det prestigefyllda Monacos Formel 1-Grand Prix och blev därmed den förste i modern tid att vinna motorsportens två klassiker Monaco och Indy 500..."
Årets forza-medlem år 2001 samt 2002
medlem sedan 15 feb 2001
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Är inte 1966 och 1969 "modern tid" längre?

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:Är inte 1966 och 1969 "modern tid" längre?

Tärnström
Det är bara du som tycker det är modern tid din bakåtsträvare ;)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

JTarnstrom skrev:Är inte 1966 och 1969 "modern tid" längre?

Tärnström
Hahahaha! :D
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Lets face it, Nico! Montoya har en bra bit kvar innan han når upp i Graham Hills kaliber. Hill vann Monacos gp fem gånger, Indy 500 en gång och blev världsmästare två gånger. Dessutom vann han Le Mans 1972 och Targa Florio 1960. Med det får han nog räknas till historiens mest framgångrike förare.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

JTarnstrom skrev:Lets face it, Nico! Montoya har en bra bit kvar innan han når upp i Graham Hills kaliber. Hill vann Monacos gp fem gånger, Indy 500 en gång och blev världsmästare två gånger. Dessutom vann han Le Mans 1972 och Targa Florio 1960. Med det får han nog räknas till historiens mest framgångrike förare.

Tärnström
Men vann han någonsin Kanonloppet i Karlskoga?
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Vem, Montoya?

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

JTarnstrom skrev:Lets face it, Nico! Montoya har en bra bit kvar innan han når upp i Graham Hills kaliber. Hill vann Monacos gp fem gånger, Indy 500 en gång och blev världsmästare två gånger. Dessutom vann han Le Mans 1972 och Targa Florio 1960. Med det får han nog räknas till historiens mest framgångrike förare.

Tärnström
Men han körde mot Jim Clark i alla Clarks 72 F1-starter och får nog anses ha fått ganska klart stryk, liksom i en del andra serier de körde mot varandra. :) Tyvärr dog ju Clark lite tidigt, så han kom ju inte upp i närheten av Hills antal lopp, men skrapade ändå ihop nästan dubbelt så många F1-vinster.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

JBS skrev: Men vann han någonsin Kanonloppet i Karlskoga?
Men det gjorde väl Moss åtminstone nån gång, vilket väl måste kompensera hans brist på VM-titlar? :)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Graham Hill hade dock F1-historiens klart fräckaste hjälmdesign och det är en merit så god som någon.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Tja, visst var nog Jim Clark en snabbare förare men om man bara tittar på resultaten får man nog säga att han hade en överman i Graham Hill. Själv tycker jag att Hill d.ä är en aning underskattad. På den tiden han var aktiv var känslan för det mekaniska betydligt viktigare än vad den är idag och möjligen var det just det som gjorde att Hill lyckades så pass bra som han gjorde. Fem segrar i Monaco och två världsmästerskap är inte fy skam. Dessutom är min uppfattning att Clark var favoriserad av Chapman under den tid de körde tillsammans för Lotus.

Om man ser till de mästerskap där de var aktiva samtidigt vann Clark med 5-4.

1960, 1961 körde Clark för Lotus (han körde Lotus hela sin F1-karriär) och Hill för BRM. BRM var riktigt dåliga under dessa år och kunde inte matcha Lotus.

1960 1961

8. Clark 7. Clark
15. Hill 13. Hill

1962. BRM fick till en bra bil och Hill tog hem VM. Clark tvåa för Lotus.

1963. Omvända roller, Clark etta, Hill tvåa i en BRM

1964. Hill tvåa, Clark trea. Surtees tog titeln i en Ferrari

1965. Clark mästare igen, före Hill. Noterbart är att Hill spöade stallkompisen Stewart med råge.

1966. Mellanår för både Lotus och BRM. Hill slutade femma före Clark i mästerskapet. Stewart, återigen stallkompis med Hill slutade länrge ned.

1967. Första gången som Clark och Hill kämpade mot varandra i likvärdigt material. Båda körde Lotus. Clark avgick med segern. Trea, Hill slutade på en femte plats.

1968. Hill mästare igen. Clark omkom på Hockenheim i en F2:a.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är med Graham Hill som det är med Nelson Piquet och Alain Prost - deras prestationer är märklig underskattade.

Hill vann som påpekat här allt - dessutom var han kung av Monaco på sin tid och dubbel världsmästare. Toppade med segrar i Indy500 och Le Mans ....

Piquet tog 3 stycken VM-titlar i konkurrens med förare som Prost och Senna, vann lopp t.o.m i sin sista säsong (?) och var suverän på att ställa in bilen och låta loppet komma till honom.

Prost - 4-faldig världsmästare mot förare som Lauda och Senna. Hans strider mot Senna var det bästa vi har sett någonsin i F1. Mest vinstrikaste föraren fram till ifjol, men satte alla sina rekord under säsonger då konkurrensen var betydligt svårare anser jag - förare som Lauda, Piquet och Senna ....

Ändå glöms dessa förare ofta bort lite grann i förhållande till sina insatser när man diskuterar toppförare ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

JTarnstrom skrev:Tja, visst var nog Jim Clark en snabbare förare men om man bara tittar på resultaten får man nog säga att han hade en överman i Graham Hill.
Jo, men en del av det beror nog på Hills betydligt längre karriär också.
Clark lyckades väl ta nån sträckseger på RAC-rally också? Liksom många touringbilssegrar och en mängd annat i dev. serier. Det gjorde visserligen Hill också.

Tycker det var betydligt roligare när F1-förarna hoppade in ock körde i alla möjliga serier, även roligare på så sätt att det gick att jämföra med andra förare som körde i de serierna.
Nu sitter de ju bara och gnider mil efter mil i sina F1-kärror på tester och träningar så att de kan dem utantill och alla blir nästan lika snabba, vilket gör att något hektos skillnad i däckstryck ger betydligt större skillnad än förarnas skicklighet. Som Häkkinens inhopp i Porsche super cup var ju kul, även om han bara var testförare då. Inte så kul för de ordinarie förarna kanske. Ännu bättre om det ställde upp i serier av högre kvalitet som om Montoya, Schumi och de andra skulle köra i ETCC och/eller DTM vore väl skoj. Samt Le Mans, Nurburgring 24-timmars, etc. Tror nog intresset för att se ETCC på Anderstorp skulle växa om 3-4 av toppförarna i F1 körde.
FIA skulle tvinga dem att köra minst 10 tävlingar per år i andra FIA-serier. :)
Det var bättre förr...
nicolas
Inlägg: 2688
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Solna

Inlägg av nicolas »

precis vad jag sagt under tiden här...senna och prost har egentligen de tyngsta meriterna.
Låt vara att Montoya har tagit en indy 500 seger i sitt debutlopp, där han ledde drygt 160 av de 200 varven, låt vara för att han vann f-3000 i överlägsen stil(där han förövrigt varvade hela fältet en gång, såg jag med egna ögon och där han passerade ett tiotal bilar på monacos gator), Cart mästare under sin debutsäsong, segrare av Monzas och Monacos Grand Prix mm mm...
Årets forza-medlem år 2001 samt 2002
medlem sedan 15 feb 2001
Användarens profilbild
Styggve
Inlägg: 271
Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
Ort: Sthlm

Inlägg av Styggve »

Hade prost kört ihjäl sej så hade han blivit lika ihågkommen som Senna. '
Inte heller Mansell som bjöd på fin racing blir så ihåg kommen.
Jag säjer det som ja sagt förut. Skulle Schumacher dö idag på grund av nån krash skulle man inte minnas honom som den som försökte köra av Villenueve 97 etc. Senna gjorde som vi alla vet samma sak med prost 89 om ja inte har fel på Suzuka.. eller om det va 90.. ja va bara 2-3 år då såg det inte live.
Men det e kanske det att Senna aldrig fick avsluta sin karriär utan aldrig fick chansen. Han lyckades ju inge bra den säsongen. Tog iofs pole alla 3 race han körde 94 men tog inte ett enda poäng.

Men det lustiga är att man idag ofta värderar deras körarprestationer mer än dagens. Idag säjer man -Dom har ju så mycket hjälpmedel idag!

Men faktum är att det va kring 90 som man hade mest hjälpmedel genom tiderna. Aktiv fjädring, antispinn steglös växellåda(användes dock aldrig)
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jag vet inte om det är du eller jag som har dåligt minne, men Senna var i mitt tycke enormt stor redan innan han dog. Den där kommentaren om att han inte skulle ha varit nåt särsklilt om han inte dött är enbart skitsnack. Sanningen är väl att han kanske varit ännu större, eftersom han troligen vunnit VM-titeln -94, när väl Williams fick igång den i början av säsongen ganska mediokra bilen. Dessutom gjorde ju inte Williams precis en dålig bil till -95 och åren efter det. Men det är förstås omöjligt att säga nåt om hur länge han hade haft kvar gnistan och alla andra förutsättningar. Han pratade ju bl.a. om att vilja köra för Ferrari och i och med Todts uppryckning av stallet kan det ju mycket väl varit Senna som gått dit isf Schumi. Då kanske Schumi fått varit kvar i ett degenererande Benetton några år till, men utan VM-titel.
Förresten tror jag knappast att Schumi enbart kommer att bli ihågkommen enbart för sina diskutabla metoder på banan, oavsett om han dör på banan eller inte.
Jag har inte glömt Sennas ibland oschysta körning, även om de kanske inte riktigt är av Schumi-klass. Men lite annan tid då också. Fördelen(?) med Senna var väl att han inte skämdes för sina tilltag, utan verkade vara övertygad om att han gjort rätt.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Måste bara korrigera en uppgift. Graham Hill har inte vunnit Targa Florio. Enligt en del källor står han som segrare men han körde enbart segrarekipaget under träning, inte tävling.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Kul det här med att jämföra olika tidsperioder och chafförer. Helt klart är att det får anses som en merit att ha kört i hjäl sig för att placera sig högt upp. En som brukar placera sig rätt högt upp på listorna över "snabbaste" chafför är ju Örebrograbben Ronnie P. Hade varit intresant och sett hur han hade påverkat statestiken om han inte förolyckats på Monza.

Ett annat konstaterande är ju att om schummie "kört" på samma sätt för 30-40 år sedan så hade han också tillhört de förolyckades släkte. Bilarna på den tiden var ju onekligen inte lika säkra som de är nu vilket innebar att det togs lite mer hänsyn. Den som jag upplever var den som drog igång den agresiva körstil som måste användas i dag om det skall bli några framgångar var ju Sena som någon mycket riktigt var inne på.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Nisse skrev:Kul det här med att jämföra olika tidsperioder och chafförer. Helt klart är att det får anses som en merit att ha kört i hjäl sig för att placera sig högt upp. En som brukar placera sig rätt högt upp på listorna över "snabbaste" chafför är ju Örebrograbben Ronnie P. Hade varit intresant och sett hur han hade påverkat statestiken om han inte förolyckats på Monza.
Det beror ju på vad han hade gjort av resten av karriären. Hade han blivit dubbel världsmästare hade det nog gått uppåt på rankingen. Sådana som t.ex. Stefan Bellof som inte hann åstadkomma så mycket innan de dör tjänar väl på att få fortsätta medan Damon Hill kanske varit lite kändare med bättre anseende om han kört ihjäl sig i ledning i sin Arrows på Hungaroring, isf att "fadea ut" under ett par bedrövliga år... Frågan är väl om han själv hade gillat den varianten bättre...
Hur många ihjälkörda F1-förare känner den svenska halvintresserade allmänheten till, jämfört med de som överlevt som Häkkinen, Prost, Mansell, Lauda, Hunt, etc.? Är sådana som Cevert, Bellof, etc. verkligen mer kända?
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Kända eller inte. Men namn som Rindt, Clark, Pettersson, Villeneuve sr., Senna och Elio de Angelis. Brukar onekligen dyka upp när det skall utses snabbaste chafför. :smash: