Yahoo!!!
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Man brukar ju säga att Monacos GP, Indy500 och Le Mans tillhör kronjuvelerna inom motorsport ....
Det är å andra sidan inte någon förare som kan titulera sig F1-världsmästare, CART-mästare (eller vad man ska kalla titeln, Indycar-mästare innan IRL ialla fall), Indy500 vinnare och Le Mans vinnare. Närmast det har Jacques Villeneuve och Mario Andretti ialla fall kommit.
Det är å andra sidan inte någon förare som kan titulera sig F1-världsmästare, CART-mästare (eller vad man ska kalla titeln, Indycar-mästare innan IRL ialla fall), Indy500 vinnare och Le Mans vinnare. Närmast det har Jacques Villeneuve och Mario Andretti ialla fall kommit.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Beror ju helt på vilka förväntningar som man ställer. Schumacher kan ju också sägas vara en rejäl besvikelse. Med undantag från det dumma misstaget i Melbourne så tycker jag inte Montoya har gjort många fel i år. Som vanligt fick han inte till det på Imola riktigt men annars har ju bilen eller tokiga brasilianare förstört en hel del lopp för honom. I början var Ralf en besvikelse men jag tycker han har ryckt upp sig en del efter de tre inledande loppen också.llowgren skrev:Nej, nästa generation ser ju mer lovande ut... Det kommer bli fina fajter de närmaste 10 åren, hoppas jag.
Helt klart är det stort att vinna i Monaco... men jag måste säga att jag hade förväntat mig betydligt mer av Monty...
Både Kimi och Alonso har ju gjort en hel del tavlor i år så ingen är felfri. Om någon är en besvikelse så är det Rubens som ju inte kan höja sig ett litet snäpp trots en närmast felfri bil.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Solna
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Är inte 1966 och 1969 "modern tid" längre?
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Lets face it, Nico! Montoya har en bra bit kvar innan han når upp i Graham Hills kaliber. Hill vann Monacos gp fem gånger, Indy 500 en gång och blev världsmästare två gånger. Dessutom vann han Le Mans 1972 och Targa Florio 1960. Med det får han nog räknas till historiens mest framgångrike förare.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
Men vann han någonsin Kanonloppet i Karlskoga?JTarnstrom skrev:Lets face it, Nico! Montoya har en bra bit kvar innan han når upp i Graham Hills kaliber. Hill vann Monacos gp fem gånger, Indy 500 en gång och blev världsmästare två gånger. Dessutom vann han Le Mans 1972 och Targa Florio 1960. Med det får han nog räknas till historiens mest framgångrike förare.
Tärnström
Jag kom inte sist!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vem, Montoya?
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Men han körde mot Jim Clark i alla Clarks 72 F1-starter och får nog anses ha fått ganska klart stryk, liksom i en del andra serier de körde mot varandra. Tyvärr dog ju Clark lite tidigt, så han kom ju inte upp i närheten av Hills antal lopp, men skrapade ändå ihop nästan dubbelt så många F1-vinster.JTarnstrom skrev:Lets face it, Nico! Montoya har en bra bit kvar innan han når upp i Graham Hills kaliber. Hill vann Monacos gp fem gånger, Indy 500 en gång och blev världsmästare två gånger. Dessutom vann han Le Mans 1972 och Targa Florio 1960. Med det får han nog räknas till historiens mest framgångrike förare.
Tärnström
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tja, visst var nog Jim Clark en snabbare förare men om man bara tittar på resultaten får man nog säga att han hade en överman i Graham Hill. Själv tycker jag att Hill d.ä är en aning underskattad. På den tiden han var aktiv var känslan för det mekaniska betydligt viktigare än vad den är idag och möjligen var det just det som gjorde att Hill lyckades så pass bra som han gjorde. Fem segrar i Monaco och två världsmästerskap är inte fy skam. Dessutom är min uppfattning att Clark var favoriserad av Chapman under den tid de körde tillsammans för Lotus.
Om man ser till de mästerskap där de var aktiva samtidigt vann Clark med 5-4.
1960, 1961 körde Clark för Lotus (han körde Lotus hela sin F1-karriär) och Hill för BRM. BRM var riktigt dåliga under dessa år och kunde inte matcha Lotus.
1960 1961
8. Clark 7. Clark
15. Hill 13. Hill
1962. BRM fick till en bra bil och Hill tog hem VM. Clark tvåa för Lotus.
1963. Omvända roller, Clark etta, Hill tvåa i en BRM
1964. Hill tvåa, Clark trea. Surtees tog titeln i en Ferrari
1965. Clark mästare igen, före Hill. Noterbart är att Hill spöade stallkompisen Stewart med råge.
1966. Mellanår för både Lotus och BRM. Hill slutade femma före Clark i mästerskapet. Stewart, återigen stallkompis med Hill slutade länrge ned.
1967. Första gången som Clark och Hill kämpade mot varandra i likvärdigt material. Båda körde Lotus. Clark avgick med segern. Trea, Hill slutade på en femte plats.
1968. Hill mästare igen. Clark omkom på Hockenheim i en F2:a.
Tärnström
Om man ser till de mästerskap där de var aktiva samtidigt vann Clark med 5-4.
1960, 1961 körde Clark för Lotus (han körde Lotus hela sin F1-karriär) och Hill för BRM. BRM var riktigt dåliga under dessa år och kunde inte matcha Lotus.
1960 1961
8. Clark 7. Clark
15. Hill 13. Hill
1962. BRM fick till en bra bil och Hill tog hem VM. Clark tvåa för Lotus.
1963. Omvända roller, Clark etta, Hill tvåa i en BRM
1964. Hill tvåa, Clark trea. Surtees tog titeln i en Ferrari
1965. Clark mästare igen, före Hill. Noterbart är att Hill spöade stallkompisen Stewart med råge.
1966. Mellanår för både Lotus och BRM. Hill slutade femma före Clark i mästerskapet. Stewart, återigen stallkompis med Hill slutade länrge ned.
1967. Första gången som Clark och Hill kämpade mot varandra i likvärdigt material. Båda körde Lotus. Clark avgick med segern. Trea, Hill slutade på en femte plats.
1968. Hill mästare igen. Clark omkom på Hockenheim i en F2:a.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är med Graham Hill som det är med Nelson Piquet och Alain Prost - deras prestationer är märklig underskattade.
Hill vann som påpekat här allt - dessutom var han kung av Monaco på sin tid och dubbel världsmästare. Toppade med segrar i Indy500 och Le Mans ....
Piquet tog 3 stycken VM-titlar i konkurrens med förare som Prost och Senna, vann lopp t.o.m i sin sista säsong (?) och var suverän på att ställa in bilen och låta loppet komma till honom.
Prost - 4-faldig världsmästare mot förare som Lauda och Senna. Hans strider mot Senna var det bästa vi har sett någonsin i F1. Mest vinstrikaste föraren fram till ifjol, men satte alla sina rekord under säsonger då konkurrensen var betydligt svårare anser jag - förare som Lauda, Piquet och Senna ....
Ändå glöms dessa förare ofta bort lite grann i förhållande till sina insatser när man diskuterar toppförare ...
Hill vann som påpekat här allt - dessutom var han kung av Monaco på sin tid och dubbel världsmästare. Toppade med segrar i Indy500 och Le Mans ....
Piquet tog 3 stycken VM-titlar i konkurrens med förare som Prost och Senna, vann lopp t.o.m i sin sista säsong (?) och var suverän på att ställa in bilen och låta loppet komma till honom.
Prost - 4-faldig världsmästare mot förare som Lauda och Senna. Hans strider mot Senna var det bästa vi har sett någonsin i F1. Mest vinstrikaste föraren fram till ifjol, men satte alla sina rekord under säsonger då konkurrensen var betydligt svårare anser jag - förare som Lauda, Piquet och Senna ....
Ändå glöms dessa förare ofta bort lite grann i förhållande till sina insatser när man diskuterar toppförare ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, men en del av det beror nog på Hills betydligt längre karriär också.JTarnstrom skrev:Tja, visst var nog Jim Clark en snabbare förare men om man bara tittar på resultaten får man nog säga att han hade en överman i Graham Hill.
Clark lyckades väl ta nån sträckseger på RAC-rally också? Liksom många touringbilssegrar och en mängd annat i dev. serier. Det gjorde visserligen Hill också.
Tycker det var betydligt roligare när F1-förarna hoppade in ock körde i alla möjliga serier, även roligare på så sätt att det gick att jämföra med andra förare som körde i de serierna.
Nu sitter de ju bara och gnider mil efter mil i sina F1-kärror på tester och träningar så att de kan dem utantill och alla blir nästan lika snabba, vilket gör att något hektos skillnad i däckstryck ger betydligt större skillnad än förarnas skicklighet. Som Häkkinens inhopp i Porsche super cup var ju kul, även om han bara var testförare då. Inte så kul för de ordinarie förarna kanske. Ännu bättre om det ställde upp i serier av högre kvalitet som om Montoya, Schumi och de andra skulle köra i ETCC och/eller DTM vore väl skoj. Samt Le Mans, Nurburgring 24-timmars, etc. Tror nog intresset för att se ETCC på Anderstorp skulle växa om 3-4 av toppförarna i F1 körde.
FIA skulle tvinga dem att köra minst 10 tävlingar per år i andra FIA-serier.
Det var bättre förr...
-
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Solna
precis vad jag sagt under tiden här...senna och prost har egentligen de tyngsta meriterna.
Låt vara att Montoya har tagit en indy 500 seger i sitt debutlopp, där han ledde drygt 160 av de 200 varven, låt vara för att han vann f-3000 i överlägsen stil(där han förövrigt varvade hela fältet en gång, såg jag med egna ögon och där han passerade ett tiotal bilar på monacos gator), Cart mästare under sin debutsäsong, segrare av Monzas och Monacos Grand Prix mm mm...
Låt vara att Montoya har tagit en indy 500 seger i sitt debutlopp, där han ledde drygt 160 av de 200 varven, låt vara för att han vann f-3000 i överlägsen stil(där han förövrigt varvade hela fältet en gång, såg jag med egna ögon och där han passerade ett tiotal bilar på monacos gator), Cart mästare under sin debutsäsong, segrare av Monzas och Monacos Grand Prix mm mm...
Årets forza-medlem år 2001 samt 2002
medlem sedan 15 feb 2001
medlem sedan 15 feb 2001
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Hade prost kört ihjäl sej så hade han blivit lika ihågkommen som Senna. '
Inte heller Mansell som bjöd på fin racing blir så ihåg kommen.
Jag säjer det som ja sagt förut. Skulle Schumacher dö idag på grund av nån krash skulle man inte minnas honom som den som försökte köra av Villenueve 97 etc. Senna gjorde som vi alla vet samma sak med prost 89 om ja inte har fel på Suzuka.. eller om det va 90.. ja va bara 2-3 år då såg det inte live.
Men det e kanske det att Senna aldrig fick avsluta sin karriär utan aldrig fick chansen. Han lyckades ju inge bra den säsongen. Tog iofs pole alla 3 race han körde 94 men tog inte ett enda poäng.
Men det lustiga är att man idag ofta värderar deras körarprestationer mer än dagens. Idag säjer man -Dom har ju så mycket hjälpmedel idag!
Men faktum är att det va kring 90 som man hade mest hjälpmedel genom tiderna. Aktiv fjädring, antispinn steglös växellåda(användes dock aldrig)
Inte heller Mansell som bjöd på fin racing blir så ihåg kommen.
Jag säjer det som ja sagt förut. Skulle Schumacher dö idag på grund av nån krash skulle man inte minnas honom som den som försökte köra av Villenueve 97 etc. Senna gjorde som vi alla vet samma sak med prost 89 om ja inte har fel på Suzuka.. eller om det va 90.. ja va bara 2-3 år då såg det inte live.
Men det e kanske det att Senna aldrig fick avsluta sin karriär utan aldrig fick chansen. Han lyckades ju inge bra den säsongen. Tog iofs pole alla 3 race han körde 94 men tog inte ett enda poäng.
Men det lustiga är att man idag ofta värderar deras körarprestationer mer än dagens. Idag säjer man -Dom har ju så mycket hjälpmedel idag!
Men faktum är att det va kring 90 som man hade mest hjälpmedel genom tiderna. Aktiv fjädring, antispinn steglös växellåda(användes dock aldrig)
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag vet inte om det är du eller jag som har dåligt minne, men Senna var i mitt tycke enormt stor redan innan han dog. Den där kommentaren om att han inte skulle ha varit nåt särsklilt om han inte dött är enbart skitsnack. Sanningen är väl att han kanske varit ännu större, eftersom han troligen vunnit VM-titeln -94, när väl Williams fick igång den i början av säsongen ganska mediokra bilen. Dessutom gjorde ju inte Williams precis en dålig bil till -95 och åren efter det. Men det är förstås omöjligt att säga nåt om hur länge han hade haft kvar gnistan och alla andra förutsättningar. Han pratade ju bl.a. om att vilja köra för Ferrari och i och med Todts uppryckning av stallet kan det ju mycket väl varit Senna som gått dit isf Schumi. Då kanske Schumi fått varit kvar i ett degenererande Benetton några år till, men utan VM-titel.
Förresten tror jag knappast att Schumi enbart kommer att bli ihågkommen enbart för sina diskutabla metoder på banan, oavsett om han dör på banan eller inte.
Jag har inte glömt Sennas ibland oschysta körning, även om de kanske inte riktigt är av Schumi-klass. Men lite annan tid då också. Fördelen(?) med Senna var väl att han inte skämdes för sina tilltag, utan verkade vara övertygad om att han gjort rätt.
Förresten tror jag knappast att Schumi enbart kommer att bli ihågkommen enbart för sina diskutabla metoder på banan, oavsett om han dör på banan eller inte.
Jag har inte glömt Sennas ibland oschysta körning, även om de kanske inte riktigt är av Schumi-klass. Men lite annan tid då också. Fördelen(?) med Senna var väl att han inte skämdes för sina tilltag, utan verkade vara övertygad om att han gjort rätt.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Måste bara korrigera en uppgift. Graham Hill har inte vunnit Targa Florio. Enligt en del källor står han som segrare men han körde enbart segrarekipaget under träning, inte tävling.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Kul det här med att jämföra olika tidsperioder och chafförer. Helt klart är att det får anses som en merit att ha kört i hjäl sig för att placera sig högt upp. En som brukar placera sig rätt högt upp på listorna över "snabbaste" chafför är ju Örebrograbben Ronnie P. Hade varit intresant och sett hur han hade påverkat statestiken om han inte förolyckats på Monza.
Ett annat konstaterande är ju att om schummie "kört" på samma sätt för 30-40 år sedan så hade han också tillhört de förolyckades släkte. Bilarna på den tiden var ju onekligen inte lika säkra som de är nu vilket innebar att det togs lite mer hänsyn. Den som jag upplever var den som drog igång den agresiva körstil som måste användas i dag om det skall bli några framgångar var ju Sena som någon mycket riktigt var inne på.
Ett annat konstaterande är ju att om schummie "kört" på samma sätt för 30-40 år sedan så hade han också tillhört de förolyckades släkte. Bilarna på den tiden var ju onekligen inte lika säkra som de är nu vilket innebar att det togs lite mer hänsyn. Den som jag upplever var den som drog igång den agresiva körstil som måste användas i dag om det skall bli några framgångar var ju Sena som någon mycket riktigt var inne på.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det beror ju på vad han hade gjort av resten av karriären. Hade han blivit dubbel världsmästare hade det nog gått uppåt på rankingen. Sådana som t.ex. Stefan Bellof som inte hann åstadkomma så mycket innan de dör tjänar väl på att få fortsätta medan Damon Hill kanske varit lite kändare med bättre anseende om han kört ihjäl sig i ledning i sin Arrows på Hungaroring, isf att "fadea ut" under ett par bedrövliga år... Frågan är väl om han själv hade gillat den varianten bättre...Nisse skrev:Kul det här med att jämföra olika tidsperioder och chafförer. Helt klart är att det får anses som en merit att ha kört i hjäl sig för att placera sig högt upp. En som brukar placera sig rätt högt upp på listorna över "snabbaste" chafför är ju Örebrograbben Ronnie P. Hade varit intresant och sett hur han hade påverkat statestiken om han inte förolyckats på Monza.
Hur många ihjälkörda F1-förare känner den svenska halvintresserade allmänheten till, jämfört med de som överlevt som Häkkinen, Prost, Mansell, Lauda, Hunt, etc.? Är sådana som Cevert, Bellof, etc. verkligen mer kända?
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg