Monacos GP
-
-
Gnälla var att ta i. De gjorde det enkla konstaterandet att det nya poängsystemet gynnar inte vinnare så mkt som det borde, och att det är fel att en förare med 1 seger ska leda VM-tabellen före en förare med 3 segrar. Något som jag tror många faktiskt håller med om - det skulle vara ett fortsatt 4-poängs gap mellan första och andraplatsen. Jag gillar att de 8 första får poäng, men skulle inte ha något emot att se 12 poäng till segraren och 8 till tvåan istället för 10-8 som idag.guuben skrev: För övrigt: Nu har Ferrari börjat gnälla igen (efter lördagens kval) om de nya reglerna och poängberäkningen - "det är fel att KIMI leder i poängställningen, det borde vara MS - det skulle vara rättvist".
Men det hela är en rent akademisk diskussion för Schumacher är snart tillbaka i VM-ledningen och stannar där till säsongen är slut. Kimi gör för mkt misstag för att ta en titel i år. Han liksom Alonso och Montoya behöver ett par år till i F1 för att lära sig allting som deras konkurrenter har lärt sig på lika lång tid och med lika många misstag.
Såväl Häkkinen som Coulthard och bröderna Schumacher var väldigt duktiga på att skriva av chassin och skrota bilar under sina första år - det är något som man måste gå igenom för att lära sig att inte göra.
Senast redigerad av LuckyStrike1 den sön jun 01, 2003 13:51, redigerad totalt 1 gång.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
-
FerrariSchumi skrev:Men stick från stan. Vad fan tycker du själv då? 3 segrar på 6 lopp. Vad har klanten? 1 seger på 6 lopp? Ganska dåligt med tanke på att han har bättre bil och däck. Nej, Gud gör inget annat än rätt om han låter Pimi Päikkonen bryta loppet idag.
Jaha, nu har valpen vaknat upp riktigt gläfshumör. Har tuggleksaken rullat in under soffan och du får inte tag på den
Kimi startar tvåa och Michael femma med sin nya fantastiska bil. Men det är väl fiatförarna som inte håller måttet.
-
Jamen oj dåBopper skrev:Ja, det är ju felLuckyStrike1 skrev:...och att det är fel att en förare med 1 seger ska leda VM-tabellen före en förare med 3 seger.
-
- Utvisad
Jag anser att en poängberäkning är rättvis ifall den har tillämpats från första lopp och beräkningen gäller alla förare ................ borde inte vara så svårt att fatta även för den _______ (låter vara oskrivet ).
KIMI utökade försprånget till MS
KIMI utökade försprånget till MS
Senast redigerad av guuben den sön jun 01, 2003 15:50, redigerad totalt 1 gång.
-
- Utvisad
-
Jaha. Synd att två styck doser kräkmedel kom 1:a och 2:a.
Schumacher var iallafall bäst under loppet. Synd att inte bilen höll måttet som vanligt och att Bridgestone däcken var kassa som vanligt. Liknar 1998 när Goodyear förstörde allt. Tur att det bara är Schumacher som är så bra att han kan vinna med sämsta däcken.
Bytte till dansk TV orkade inte lyssna på Eje "Jag håller på Kimi Räikkonen och försöker inte dölja det" Elgh subjektiva kommenterande. Dessutom när Safety Caren gick ut och kommentatorerna sa att det inte var sista gången vi skulle få se den visste jag att det skulle bli precis tvärtom.
Schumacher visade på sista stinten att han är bäst och visade en sån körning som nollor som Montoya och Räikkonen kan stoppa upp där bak att dom någonsin kommer köra.
Schumacher var iallafall bäst under loppet. Synd att inte bilen höll måttet som vanligt och att Bridgestone däcken var kassa som vanligt. Liknar 1998 när Goodyear förstörde allt. Tur att det bara är Schumacher som är så bra att han kan vinna med sämsta däcken.
Bytte till dansk TV orkade inte lyssna på Eje "Jag håller på Kimi Räikkonen och försöker inte dölja det" Elgh subjektiva kommenterande. Dessutom när Safety Caren gick ut och kommentatorerna sa att det inte var sista gången vi skulle få se den visste jag att det skulle bli precis tvärtom.
Schumacher visade på sista stinten att han är bäst och visade en sån körning som nollor som Montoya och Räikkonen kan stoppa upp där bak att dom någonsin kommer köra.
-
-
-
Såja, knappra ifrån 2 pinnar till. Tillbaka i ledning i WCC också.
Brint it on Adrian.
Det är så kul att höra att så fort inte Michael vinner så är det pga de överlägsna Michelin-däcken. Men när han vinner så är det minsann en stor prestation av honom och en utmärkt körning. Bridgestone får på tok för mycket skit när det går dåligt mot vad de får beröm då det går bra.
Brint it on Adrian.
Det är så kul att höra att så fort inte Michael vinner så är det pga de överlägsna Michelin-däcken. Men när han vinner så är det minsann en stor prestation av honom och en utmärkt körning. Bridgestone får på tok för mycket skit när det går dåligt mot vad de får beröm då det går bra.
-
Jag har alltid varit lite kär i Montoyas fru
Det är jobbigt att vara Montoya-fan, de sista 20 varven satt jag bara och väntade på antingen en närbild på en rykande Williams-bil eller en kraschad Williams-bil. Skulle ha blivit [Schumacher]-fan istället, mkt lugnare för nerverna
Hög klass på alla förarna dock - inte en endaste förare som genade genom chikaner förutom Firman som var tvungen att släppa förbi ett koppel bilar som skulle varva honom. Inga avåkningar/krascher förutom Frentzen och inga misstag från någon direkt. Dessutom fick de 4 toppstallen alla sina bilar i mål - det var rätt fantastiskt.
Det är jobbigt att vara Montoya-fan, de sista 20 varven satt jag bara och väntade på antingen en närbild på en rykande Williams-bil eller en kraschad Williams-bil. Skulle ha blivit [Schumacher]-fan istället, mkt lugnare för nerverna
Hög klass på alla förarna dock - inte en endaste förare som genade genom chikaner förutom Firman som var tvungen att släppa förbi ett koppel bilar som skulle varva honom. Inga avåkningar/krascher förutom Frentzen och inga misstag från någon direkt. Dessutom fick de 4 toppstallen alla sina bilar i mål - det var rätt fantastiskt.
-
Bra lopp och spännande!
Tror nog det sett lite annat ut i slutet om MS kommit förbi Trulli i starten... Men hur sannolikt var det att det skulle ske... Renault har ju inte varit direkt dåliga i starterna i år.
Ralf däremot... Montoyas förklaring med högre däckstryck förklarar ju varför han tacklade av på slutet av första stinten, men de andra två då?
Visst han bromsade på sig och stod still, men innan dess hade han ju trots det sämre tider.
Ofattbart lite smällar i år, otroligt att de fyra toppstallen fick alla sina bilar i mål.
Tror nog det sett lite annat ut i slutet om MS kommit förbi Trulli i starten... Men hur sannolikt var det att det skulle ske... Renault har ju inte varit direkt dåliga i starterna i år.
Ralf däremot... Montoyas förklaring med högre däckstryck förklarar ju varför han tacklade av på slutet av första stinten, men de andra två då?
Visst han bromsade på sig och stod still, men innan dess hade han ju trots det sämre tider.
Ofattbart lite smällar i år, otroligt att de fyra toppstallen fick alla sina bilar i mål.
-
-
Kanon race!
Många bra prestationer från förarna. Särskilt de tre första och då kanske främst Montoya som körde både säkert och ruskigt fort. M.Schumacher imponerade också väldigt stort på mig i slutet av racet, nog för att bridgestone trivs bättre när det svalnar av än michelin men han körde skiten ur sin kollega.
Många bra prestationer från förarna. Särskilt de tre första och då kanske främst Montoya som körde både säkert och ruskigt fort. M.Schumacher imponerade också väldigt stort på mig i slutet av racet, nog för att bridgestone trivs bättre när det svalnar av än michelin men han körde skiten ur sin kollega.
-
När ska BAR egentligen lyckas skruva ihop Villeneuves bil så den håller in i mål? Jag börjar få allvarliga problem med David Richards just nu
-
Men om nu Bridgestone-däcken är så dåliga, så är det ju en stor prestation av MS när han vinner med dem och då ska de inte ha beröm... eller... man ska väl vara konsekvent!PeppeF1 skrev:Det är så kul att höra att så fort inte Michael vinner så är det pga de överlägsna Michelin-däcken. Men när han vinner så är det minsann en stor prestation av honom och en utmärkt körning. Bridgestone får på tok för mycket skit när det går dåligt mot vad de får beröm då det går bra.
Keep on Boppin´
-
-
-
Nu tror jag inte Bridgestone-däcken är så dåliga jämnt, Ferrari (och MS) brukar berömma dem rätt ofta har jag för mig.Bopper skrev:Men om nu Bridgestone-däcken är så dåliga, så är det ju en stor prestation av MS när han vinner med dem och då ska de inte ha beröm... eller... man ska väl vara konsekvent!PeppeF1 skrev:Det är så kul att höra att så fort inte Michael vinner så är det pga de överlägsna Michelin-däcken. Men när han vinner så är det minsann en stor prestation av honom och en utmärkt körning. Bridgestone får på tok för mycket skit när det går dåligt mot vad de får beröm då det går bra.
-
Som vanligt blev Monaco ett sömnpiller där allt focuserades på depåstrategier. Nu visade det sig att de flesta gick på ungefär samma strategi.
Williams lyckades bäst med sin och fick in JPM som etta trots att Kimi kunde vara ute längre på sinna stint fick han inte till det. Renault lyckades väl med sin strategi och kunde hålla både RB och DC bakom sig. Ferrari hade kunnat fått till det ordentligt om Schummie kommit om Trulli i starten. Mclaeren var som oftast förlorare och kunde inte hitta på något för att få förbi sinna bilar vid depåstoppen. (Frånsett Kimi`s passering av Ralf). Av toppchaförerna var det bara Ralf som tappa konceptet och ställde till det lite grand.
Williams lyckades bäst med sin och fick in JPM som etta trots att Kimi kunde vara ute längre på sinna stint fick han inte till det. Renault lyckades väl med sin strategi och kunde hålla både RB och DC bakom sig. Ferrari hade kunnat fått till det ordentligt om Schummie kommit om Trulli i starten. Mclaeren var som oftast förlorare och kunde inte hitta på något för att få förbi sinna bilar vid depåstoppen. (Frånsett Kimi`s passering av Ralf). Av toppchaförerna var det bara Ralf som tappa konceptet och ställde till det lite grand.
-
Jag blir lite konfundersam när det gäller regeln om hur mycket däcken får vara slitna för att vara godkännda? Om ni kollar på samtliga Michelin förares däck i slutet av första stinten så har knappt någon mer än 30% av mönstringen kvar om inte mindre. kan inte säja att jag är säker på det men de såg väldigt slitna ut när man såg onboard bilder från t ex Ralf Montoyas och Kimis bilar.
Hur mycket mönstring får vara bortsliten för att det ska vara godkännt?
Hur mycket mönstring får vara bortsliten för att det ska vara godkännt?
-
Kul att se hur ytterst ordinär Schumi är när hans bil inte är överlägsen - måsta ta hårt på hans avgudande fans.
Nu visade väl torsdagskvalet att de ändå har den snabbaste bilen, men kan inte förarna leverera när det gäller så hjälper ju inte det.
Intressant för övrigt vad lite olika däckstryck gör på varvtiderna. Lite underlig strategi av Ralf tycker jag eftersom det inte spelar någon större roll i starten och då han kan förväntas ta starten så behöver han ju inte oroa sig för att vara lite långsammare i början innan däcken blivit varma då det i princip är omöjligt att köra om. Är man en bit bakom kan man ju alltid råchansa att man skall komma om under de första varven då man har bättre grepp och den framför kanske gör nåt litet misstag på sina lite halare däck, men vad kan man tänkas tjäna när man är först och ändå vet att man blir inhalad efter några varv? Men, men, han kanske var rädd för att bli omkörd.
Nu visade väl torsdagskvalet att de ändå har den snabbaste bilen, men kan inte förarna leverera när det gäller så hjälper ju inte det.
Intressant för övrigt vad lite olika däckstryck gör på varvtiderna. Lite underlig strategi av Ralf tycker jag eftersom det inte spelar någon större roll i starten och då han kan förväntas ta starten så behöver han ju inte oroa sig för att vara lite långsammare i början innan däcken blivit varma då det i princip är omöjligt att köra om. Är man en bit bakom kan man ju alltid råchansa att man skall komma om under de första varven då man har bättre grepp och den framför kanske gör nåt litet misstag på sina lite halare däck, men vad kan man tänkas tjäna när man är först och ändå vet att man blir inhalad efter några varv? Men, men, han kanske var rädd för att bli omkörd.
-
Eller så kan man se det så här, den enkla vägen: Ralf satte pole igår vilket betydde att han hade mindre soppa i sin bil jämfört me de andra tätbilarna. Därför ville han bygga upp ett snabbt försprång för att inte bli omkörd när det va dags o göra depåstopp.. framför allt det första. Troligtvis trodde han att han skulle få upp ett större försprång än han fick. Och eftersom ralf schumacher erkännt inte är nån snabb kvalförare så chansade han väl med o tanka i lite soppa i bilen
-
-
-
- Utvisad
Jag troddde MS blev trea och inte etta och inte visste jag heller att Ferrarin var kass.FerrariSchumi skrev:AF1, men sluta sov. Ferrarin var kass, ändå åkte Schumacher överlägset bäst av alla. Tyvärr var Ferrarin för kass.
Du är bra på att leverera "dråpligt roliga historier" (FS, fortsätt med det).
-
¨FerrariSchumi skrev:AF1, men sluta sov. Ferrarin var kass, ändå åkte Schumacher överlägset bäst av alla. Tyvärr var Ferrarin för kass.
Ferrarin var inte kass. Den var bara inte överlägsen som den brukar vara, därför hette vinnaren inte Schumi. Han behöver helt enkelt en överlägsen bil för att vinna Men just det....däcken var ju oxå kassa
Imponerande av Renault att hålla Barri och Coultis bakom sig trots en topp hastighet som är 20 km/h sämre än konkurrenterna..
-
Överlägset bäst av alla utom två som över 78 varv runt Monacos gator var snabbare Det svider va'?FerrariSchumi skrev:AF1, men sluta sov. Ferrarin var kass, ändå åkte Schumacher överlägset bäst av alla.
-
-
Precis, svårare än så är det inte!Sami skrev:Felet med Ralf är att han inte är lika bra som JPM. Coulthard lider av samma sak, han är inte lika bra som Kimi
JPM och Kimi är två förare som påminner om varandra i körstil. Inget feglir där inte. Samtidigt som man satt och hoppades på att BMW´n skulle hålla för en gångs skull, så fick man lite kluvna tankar om att det hade allt varit bra om Kimi hade fått två pinnar till för mästerskaptets skull.
Tyvärr är det nog lite försent för Williams och JPM att kunna hota på allvar, så Kimi får vinna i år och Montoya nästa. Sedan kan de ju få turas om att bli WDC, som Senna och Prost. Det hade jag kunnat leva med...
-
- Utvisad
Jo, det var ju kanske det bästa sättet att beskriva Schumi...AndersF1 skrev:"ytterst ordinär"
3 segrar hittills och 2:a i mästerskapet...
"ytterst ordinär"...
Men det är klart, med tanke på att du anser att Montoya och Tjack är de bästa förarna så är det väl nåt i logiken som inte klickar... går inte hissen ända upp?
Nu fick ju Montoya sin andra vinst på en massa d-a lopp, han ligger väl på en vinstprocent på 5% eller nåt och Tjack är väl inte så mycket bättre... så hur beskriver du dem då?
"ytterst ordinär"...
/E
-
-
- Utvisad
-
Ferrari vill ha Montoya, Williams gör allt för att behålla honom
Tänk om Williams inte lyckas behålla Montoya - vad ska du då göra Enzo? Jag tycker nästan synd om dig då. Att se en förare som du verkligen hatar och avskyr som pesten i ditt älskade stall ... jag lider med dig och för din skull hoppas jag verkligen att Montoya stannar hos Williams. Så omtänksam är jag. [/url]
Tänk om Williams inte lyckas behålla Montoya - vad ska du då göra Enzo? Jag tycker nästan synd om dig då. Att se en förare som du verkligen hatar och avskyr som pesten i ditt älskade stall ... jag lider med dig och för din skull hoppas jag verkligen att Montoya stannar hos Williams. Så omtänksam är jag. [/url]
-
Underbart, en fet för Kimi och Montoya
Kimi visade att han har nerver i alla fall.. Och "klanten" får se upp nu.
Detta på en bana som Ferrari skulle krossa allt motstånd på. *hihi*
Ja tillåt mig småle.
Det har snackats om förarbana och att bilarna inte gör så mycket *hum*
Hör inget om det nu
Jag njuter i alla fall av fulla drag och tja så länge Kimi håller stången mot MS och deras nya bil så är jag nöjd.
Kimi visade att han har nerver i alla fall.. Och "klanten" får se upp nu.
Detta på en bana som Ferrari skulle krossa allt motstånd på. *hihi*
Ja tillåt mig småle.
Det har snackats om förarbana och att bilarna inte gör så mycket *hum*
Hör inget om det nu
Jag njuter i alla fall av fulla drag och tja så länge Kimi håller stången mot MS och deras nya bil så är jag nöjd.
-
-
-
Grymt spännande lopp!
Hade lyckan att åter få vara på plats och se skiten live, är dock grymt besviken på bägge Ferrari-förarna, inte så imponerande att sluta på 3:e och... ja, nästan sist!
Annars var det ett mycket spännande lopp, synd bara att Schumi var så ofattbart långsam mellan 1:a och 2:a stoppet.
Hade lyckan att åter få vara på plats och se skiten live, är dock grymt besviken på bägge Ferrari-förarna, inte så imponerande att sluta på 3:e och... ja, nästan sist!
Annars var det ett mycket spännande lopp, synd bara att Schumi var så ofattbart långsam mellan 1:a och 2:a stoppet.
För evigt trogen - Ferrari
-
-
- Utvisad
Jag tror att det blir billigare och knappast sämre för Ferrari att hyra in Yoong eller liknande....LuckyStrike1 skrev:Ferrari vill ha Montoya, Williams gör allt för att behålla honom
Men om helvetet fryser till, skatterna försvinner i Sverige och Montoya kommer till Ferrari... ja då slutar jag titta på F1.
/E
-