Krashkungar?
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Krashkungar?
Något att fördriva tiden med är kanske att debattera vilka man officiellt kan utnämna till de olika säsongernas krashkungar.. I mina ögon måste en krashkung inte bara göra en supersmäll utan dessutom ganska ofta. Jag börjar med några enligt mig ganska säkra kort..
2001 = Luciano Burti:
Australiens kval, Monacos träning, Tysklands Gp och framförallt Belgiens Gp. Fyra riktiga saftiga smällar. Ett solklart val.
1999 = Ricardo Zonta:
I muren under brasiliens Gp och en vådlig historia i Eue Roughe.. Dessutom ganska allmänt vårdslös.
2002= Takuma Sato: Österrike (oförtjänt) Monaco (förtjänt) Italiens kval, Spanien, Australien träning. Minst sagt vinglig, men i mina ögon vad sporten behöver.
1997 = Ralf Schumacher: Körde av teamkamraten minst en gång, Kanadas Gp i däcken, Belgiens gp i räcket.. Lite orutinerad första säsongen, har sedan dess istället blivit tråkig.
1981-frammåt = Andrea de Cesaris: Fick köra över 200 lopp.. Men gick ju inte i mål i särskilt många av dem. Jag har för mig att han 1981 inte gick i mål i ett enda lopp.. Och det jag ju inte i första hand mekaniska fel Multivoltarna på Österreichring 85 är bland det mest imponerande.
Har ni andra favoriter genom tiderna.. Eller någon annan kandidat till någon åtrovärd position.. Hittillls tycker jag Pizzonia har alla förutsättningar att bli en mästare i däcken.. F1 behöver sina galningar.
2001 = Luciano Burti:
Australiens kval, Monacos träning, Tysklands Gp och framförallt Belgiens Gp. Fyra riktiga saftiga smällar. Ett solklart val.
1999 = Ricardo Zonta:
I muren under brasiliens Gp och en vådlig historia i Eue Roughe.. Dessutom ganska allmänt vårdslös.
2002= Takuma Sato: Österrike (oförtjänt) Monaco (förtjänt) Italiens kval, Spanien, Australien träning. Minst sagt vinglig, men i mina ögon vad sporten behöver.
1997 = Ralf Schumacher: Körde av teamkamraten minst en gång, Kanadas Gp i däcken, Belgiens gp i räcket.. Lite orutinerad första säsongen, har sedan dess istället blivit tråkig.
1981-frammåt = Andrea de Cesaris: Fick köra över 200 lopp.. Men gick ju inte i mål i särskilt många av dem. Jag har för mig att han 1981 inte gick i mål i ett enda lopp.. Och det jag ju inte i första hand mekaniska fel Multivoltarna på Österreichring 85 är bland det mest imponerande.
Har ni andra favoriter genom tiderna.. Eller någon annan kandidat till någon åtrovärd position.. Hittillls tycker jag Pizzonia har alla förutsättningar att bli en mästare i däcken.. F1 behöver sina galningar.
____________
In med Sato!!
In med Sato!!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
1997 körde Ralf av stallkamraten Fisichella i Argentinas GP - det är den jag kommer ihåg. Sen var Ralf mer vid sidan av banan än på den under hans första två år och fick mycket kritik för det också.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Rosset i Monaco -96 var underbar ....
Först snurrar killen nere vid pool-området. Sen ska han som en riktig F1-förare försöka vända runt bilen med spinnande hjul, men får inte upp tillräckligt med varv och snurrar bara ett halv varv runt och sen rakt fram in i en öppning i räcket ..... underbart !
Först snurrar killen nere vid pool-området. Sen ska han som en riktig F1-förare försöka vända runt bilen med spinnande hjul, men får inte upp tillräckligt med varv och snurrar bara ett halv varv runt och sen rakt fram in i en öppning i räcket ..... underbart !
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
I så fall är ju både Ralf och Montoya potentiella världsmästare medan Kimi och Alonso icke göre sig besvär
Jag har inget minne av att Senna kraschade särskilt ofta i början av sin karriär, tvärtom så tillhörde det väl från början ovanligheterna att se Senna krascha.
Michael Schumacher däremot kraschade en del i början -retade bland annat upp Briatore och Walkinshaw genom att skriva av några Benetton chassin 91 och 92. Han var dock inte lika okontrollerad som sin lillebror var. Jag tror det är naturligt att framför allt bra förare de första säsongerna inte är rädda för att testa och kliva över gränsen för att veta var den går. Skillnaden mot t.ex en sån som Sato är väl att riktigt bra talanger lär sig det efter ett tag och därigenom blir stabilare förare. Jämför t.ex Ralf nu mot hans första år eller Montoya idag mot hans första säsong - det är en väsenligt skillnad.
Jag har inget minne av att Senna kraschade särskilt ofta i början av sin karriär, tvärtom så tillhörde det väl från början ovanligheterna att se Senna krascha.
Michael Schumacher däremot kraschade en del i början -retade bland annat upp Briatore och Walkinshaw genom att skriva av några Benetton chassin 91 och 92. Han var dock inte lika okontrollerad som sin lillebror var. Jag tror det är naturligt att framför allt bra förare de första säsongerna inte är rädda för att testa och kliva över gränsen för att veta var den går. Skillnaden mot t.ex en sån som Sato är väl att riktigt bra talanger lär sig det efter ett tag och därigenom blir stabilare förare. Jämför t.ex Ralf nu mot hans första år eller Montoya idag mot hans första säsong - det är en väsenligt skillnad.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Personligen tycker jag inte det e så konstigt att framför allt nya förare krashar mycket och ofta... Jag menar, det e ju inte lite o bemästra.. i dagens fall kring 900 vilda hästar och sedan lyckas hålla koll på sina konkurenter för att inte köra in i dem... O dom förarna som har farten i sej, M Schumacher, Senna, PETERSON =), Villeneuve båda två av dem..
Nästan alla Världmästare har krashat en hel del. Och om man kollar vilka förare som har kört ihjäl sej mellan 1970-2003 så är de sammanlagt 6 stycken.. Jochen Rindt Monza 70', Ronnie Peterson Monza 78, Gilles Villenuve Zolder 82', Ricardo Paletti Canda 82', Roland Ratzenberger Imola 94 och Ayrton Senna Imola 94..
Detta kanske tyder på att de bästa förarna tar det största rikserna eller kör på våghalsigast sätt... Fast varken Senna's eller Pettersons krasher var deras fel dock oturens.
Men Gilles var nog hans eget fel då han körde för fullt på sitt innvarv när flertal bilar var på väg in till depån i en långsammare fart. Men han var ju omtalad som en galning.. Ronnie Petersons komentar efter nåt GP "That man is a public danger"
Värt att notera är att 4 av sex crasher har skett i Italien på dåvarande höghastighetsbanor.
Nästan alla Världmästare har krashat en hel del. Och om man kollar vilka förare som har kört ihjäl sej mellan 1970-2003 så är de sammanlagt 6 stycken.. Jochen Rindt Monza 70', Ronnie Peterson Monza 78, Gilles Villenuve Zolder 82', Ricardo Paletti Canda 82', Roland Ratzenberger Imola 94 och Ayrton Senna Imola 94..
Detta kanske tyder på att de bästa förarna tar det största rikserna eller kör på våghalsigast sätt... Fast varken Senna's eller Pettersons krasher var deras fel dock oturens.
Men Gilles var nog hans eget fel då han körde för fullt på sitt innvarv när flertal bilar var på väg in till depån i en långsammare fart. Men han var ju omtalad som en galning.. Ronnie Petersons komentar efter nåt GP "That man is a public danger"
Värt att notera är att 4 av sex crasher har skett i Italien på dåvarande höghastighetsbanor.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det där stämmer inte, under de där åren så körde bl a även Tom Pryce, Elio de Angelis, Stefan Bellof, Jocke Bonnier, Piers Courage och Michele Alboreto ihjäl sig...Styggve skrev:Och om man kollar vilka förare som har kört ihjäl sej mellan 1970-2003 så är de sammanlagt 6 stycken.. Jochen Rindt Monza 70', Ronnie Peterson Monza 78, Gilles Villenuve Zolder 82', Ricardo Paletti Canda 82', Roland Ratzenberger Imola 94 och Ayrton Senna Imola 94..
Vissa av dem på träningar och tester, några i andra tävlingar än F1.
Det finns fler men jag orkar inte leta rätt på alla
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Nej, alla som jag nämnde omkom under 70-talet eller senare...
Bonnier dog -72 under Le Mans, Stefan Bellof -85 under sportvagnsloppet Spa 1000 Km och Alboreto under träning inför Le Mans härom året.
De övriga i samband med F1, d v s GP:n eller träningar.
Bonnier dog -72 under Le Mans, Stefan Bellof -85 under sportvagnsloppet Spa 1000 Km och Alboreto under träning inför Le Mans härom året.
De övriga i samband med F1, d v s GP:n eller träningar.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Om du vill ha fler så har vi t ex Francois Cevert -73 (kval till USA:s GP), Roger Williamson -73 (Hollands GP) och Peter Revson -74 (träning inför Sydafrikas GP).
Listan kan göras lång då det var många förare som omkom p g a den dåliga säkerheten. Dagens förare har mycket att tacka de för som satte livet till. T ex så började man med läkarbilen, som följer med runt formationsvarvet och vid starten, efter Ronnies död.
Listan kan göras lång då det var många förare som omkom p g a den dåliga säkerheten. Dagens förare har mycket att tacka de för som satte livet till. T ex så började man med läkarbilen, som följer med runt formationsvarvet och vid starten, efter Ronnies död.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Ängelholm
-
- Inlägg: 2677
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö