Tv4 och Spanien

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Peppe

Tv4 och Spanien

Inlägg av Peppe »

Jag tycker inte att Tv4 gjorde något fel egentligen. Jag tycker tvärtom att Tv4 har visat en liten skärpning, om än liten. De försöker åtminstonde tajma reklamen när det passar minst dåligt. Sen kanske det inte alltid blir rätt, men det är nog inte så lätt. Reklamen är trots allt oundviklig så det är bara att acceptera.

Däremot tror jag att den spanska producenten har varit i Rinkeby och köpt Kat! Han/hon verkade vara helt borta. Tycker att han/hon tog väldigt konstiga beslut om vad som var intressant i loppet!
Transalp

reklamavbrott

Inlägg av Transalp »

Om de nu ska ha reklamavbrott kan de väl ivf banda det som händer så att de kan köra en repris på de viktigaste händelserna (typ avåkningar, depåstopp)
Marzocchi

Re: reklamavbrott

Inlägg av Marzocchi »

Transalp skrev:Om de nu ska ha reklamavbrott kan de väl ivf banda det som händer så att de kan köra en repris på de viktigaste händelserna (typ avåkningar, depåstopp)
Gör man så uteblir prisutdelning och presskonferens.
Transalp

repris

Inlägg av Transalp »

Jag menar att de bara ska sända repriser av händelser (samtidigt som loppet fortskrider).. Inte eftersända.. Precis som de gjorde på Eurosport på den tiden de visade F1..
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Så gjorde man väl även på TV4 när man började med reklamavbrotten?
I o f s så vill jag minnas att man sumpade det rejält första gången... Artur lovade att man skulle bryta reklamen om något viktigt inträffade... efter reklamavbrottet (som varade i 7 minuter) så fick man veta att Häkkinen (som ledde loppet) hade åkt av och brutit loppet. Tydligen ansågs det inte vara viktigt nog :shake:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
SunnyRikard

Inlägg av SunnyRikard »

Du Peppe kan väl inte mena att du tycker att TV4 timade reklamavbrotten bra i Spanien. Gick till reklam strax innan åtminstonde två av tre depåstopp och sådant går faktiskt att undvika om man tänker till lite. T.ex efter det varit depåstopp och de kört tre fyra varv då kan man lägga in reklam eller när de kört ca. 10 varv efter start då brukar det stabilisera sig och de kan lägga in reklam. Men i mina ögon verkar det som om de inte ens bryr sig.

Har mailat dom med mina synpunkter, men TV4.se har inte ens maillänkar som fungerar. Mailen studsar tillbaka olästa. autosvar: The following destination addresses were unknown (please check the addresses and re-mail the message): gäller fragajanne@tv4.se och postmaster@rummel2.tv4.se

Det är kul att vi får se tävlingarna, men ännu roligare vore det om man slapp att irritera sig på deras slarv. De har ju en jättechans att göra ett bra program nu när Wirdheim finns med och kör bra i F3000. De kunde t.ex ha ha en halvtimmes försnack och eftersnack som RAI och DR1 har. Finns ju mycket att informera och prata om

Formula1 borde ha ett proffsigt TV-team som reser runt med dom och producerar alla racen så det kanske blir lite ordning där med.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

SunnyRikard skrev:Formula1 borde ha ett proffsigt TV-team som reser runt med dom och producerar alla racen så det kanske blir lite ordning där med.
Ehh dom hade just det till i år när Bernie tyckte att det var för dyrt.
Annars ska world-feeden produceras lokalt.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jag vet inte om jag är så tacksam mot TV4 som visar F1. Intresset är så pass stort, med 400 000 tittare en söndag e.m., att om inte TV4 vsade det så kanske SVT skulle göra det, men till en mindre peng då förstås. Men, men, Viasat har ju rättigheterna i Danmark så det skulle ju lika gärna kunna gå på TV3 eller Viasat Sport, vilket inte vore helt lyckat kanske.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:Jag vet inte om jag är så tacksam mot TV4 som visar F1. Intresset är så pass stort, med 400 000 tittare en söndag e.m., att om inte TV4 vsade det så kanske SVT skulle göra det, men till en mindre peng då förstås. Men, men, Viasat har ju rättigheterna i Danmark så det skulle ju lika gärna kunna gå på TV3 eller Viasat Sport, vilket inte vore helt lyckat kanske.
Om du har möjlighet skulle jag rekommendera dig att titta på de danska sändningarna på Viasat Sport och TV3 + - det är riktigt, riktigt bra och sju resor bättre än TV4. Duktiga kommentatorer (även om Janne Blomqvist i mitt tycke är bättre och optimal F1-kommentator), oftast vettiga reklamavbrott så man sällan missar ngt väsentligt (för reklamavbrott är något vi får leva med nu för tiden, borde ju du som USA-fantast närmast förespråka ;)), direktsändningar av fredags- och lördagskval. På söndagen 1 timmes upptakt inför loppet med reportage, nyheter, förhandssnack och annat med Jason Watt (som också kommenterar båda kvalen). Sedan loppet med presskonferenser även i situationer som Brasilien (andra program fick flytta på sig) och därefter upp till 1 timmes efterhandssnack om loppet och vad som skedde med höjdpunkter. Skulle det skötas så i SVerige skulle jag inte tveka för en sekund att förespråka svenska Viasat/TV3 före TV4 som sköter sändningarna under all kritik.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Om TV3 eller Viasat Sport skulle ta över F1 även här i Sverige så skulle det väl antagligen bli P-A Gullö och Lasse Kinch som kommentatorer :shake:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Eller så skulle de köpa över Janne Blomqvist när de tar över F1-sändningarna från TV4, och då skulle jag inte ha några problem med det om de gör som danskarna i övrigt.

Tro mig - danska TV3/Viasat gör det riktigt, riktigt bra.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jo då, jag tror dig men jag har hittills aldrig sett svenska TV3 göra en riktigt bra sportsändning, det brukar mest bli en massa larv med t ex Victoria Siliconstedt som gäst.

Står inte danska TV3 lite utanför svenska och norska TV3... de kör väl mer sitt eget race?

Äntligen!
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Razor skrev: Victoria Siliconstedt som gäst.
Är det så hon heter?
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Razor skrev:Jo då, jag tror dig men jag har hittills aldrig sett svenska TV3 göra en riktigt bra sportsändning, det brukar mest bli en massa larv med t ex Victoria Siliconstedt som gäst.

Står inte danska TV3 lite utanför svenska och norska TV3... de kör väl mer sitt eget race?
Jag håller med om TV3 och sportsändningar. (fast jag tycker de sköter hockeyn hyfsat med tanke på att de är en kommersiell kanal till skillnad från SVT).

Danska TV3 ingår i Kinnevikoncernen och delar också program med svenska och norska TV3, så de står nog inte "lite utanför" vad nu de skulle betyda. De har samma ägare och samma program och delar på kostnaderna för programinköp med de nordiska systerkanalerna. Däremot agerar de ju på en dansk marknad och TV3 sverige på en svensk marknad. Kanske kan den låga kvaliteten från svenska TV3 förklaras av
1: Vi får de TV-kanaler vi förtjänar?
2: Programansvariga på svenska TV3 kanske inte är lika duktiga/seriösa/kompetenta/intresserade?

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Det jag främst menar med att det inte är så bra med TV3 är att de inte alls har så många tittare som TV4 och därmed blir det totala F1-tittandet mindre och därmed även till viss del motorsportsintresset.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jag har för övrigt danska TV3 och Viasat Sport, men fattar inte särskilt mycket så jag tycker inte kommentatorerna är så bra. ;)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:Det jag främst menar med att det inte är så bra med TV3 är att de inte alls har så många tittare som TV4 och därmed blir det totala F1-tittandet mindre och därmed även till viss del motorsportsintresset.
Det är sant, men jag tror att tillräckligt många har tillgång till TV3 för att det inte ska påverka motorsportsintresset i Sverige en promille. Tror inte att hockeyintresset i Sverige har minskat sedan TV3 för över 10 år sen tog över ishockey-VM.

TV4 är utbredda ja, men de verkar inte alls ha intresset av att sända F1 mer än som en andra- eller tredjehandssortering. Jag skulle hellre se en kanal som är beredda att satsa på F1 som ett av sina huvudattraktioner i sportvärlden. Vad jag har sett av TV3 och Viasat i Danmark så har de just det intresset. De har dessutom köpt över F1-folk från DR:s sportredaktion. I ett sådant läge skulle jag välkomna TV3 i Sverige, om de har viljan att göra det. TV4 verkar sakna den viljan idag utan ser F1 som ngt att fylla ut sin sportbar på hotel Anglais med.

För övrigt är jag välsignad med förmågan att förstå danska utan problem numera så jag är glad och nöjd ;)

Användarens profilbild
gasone

Inlägg av gasone »

Tycker TV4 avbrott var skammligt otajmade. Det var precis i viktiga depstopp. Svindåligt. Dessutom är inte Eje o Co med på noterna. De ser inte vad som händer på banan förens repriserna kommer. De missade Räkans påkörning, De såg inte att Ralf körde av ... Var säkert fler saker de missade :finger:
Användarens profilbild
Hampus

Inlägg av Hampus »

De missade även coulthards första avåkning trots att det var i bil. förutom reklamen tycker jag tv4 skötte det snyggt. Vi fick ju se både prisutdelning och presskonf. den här helgen. Frågan är om vi hade tur eller om det var medvetet av tv4...
Uffe

Inlägg av Uffe »

En liten undran.....finns det inskrivet i tv4´s avtal med sponsorerna att dom måste visa reklamen vid en viss tidpunkt?

Annars borde dom ju ha kunnat göra som Eurosport brukade göra när dom hade sändningarna, och det var att när det vart problem i starten så la dom reklamen direkt då, jag vet ett lopp som dom visade helt utan reklam, pga att dom la alla pauser i början när det vart flera omstarter.
Men tv4 kanske inte tänkte så långt, eller så får dom inte det.

Dessutom måste jag hålla med om att F1 i dankse 3+ och viasat sport är betydligt bättre än den i tv4, jag brukar faktiskt se mer på den än på tv4 (fast det beror till stor del på att jag HATAR Eje :finger: ), sen har RTL lysande sändningar med, men på ett ännu värre språk:-)
Saknar dessutom också Blomman, vart har han tagit vägen?
Paintball, The ultimate adrenalinerush sport in the world!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Uffe skrev:fast det beror till stor del på att jag HATAR Eje
Beror det på att du är från Degerfors och Eje från Karlskoga? ;)

Äntligen!
Uffe

Inlägg av Uffe »

Razor skrev:
Uffe skrev:fast det beror till stor del på att jag HATAR Eje
Beror det på att du är från Degerfors och Eje från Karlskoga? ;)
Nepp. tyvärr beror det på att jag inte klarar av honom som människa.
För att vara en man som varit involverad i formelbils racing så länge som han så är han oerhört värdelös på att vara kommentator.
(Fast det kanske beror på att han är härifrån, för jag vet ingen här som gillar honom som komentator :D )
Användarens profilbild
Integralmannen

Inlägg av Integralmannen »

Tv4 suger... oavsett vem som kommenterar.
Dansk 3+ och viasatsportDK tillsammans med rtl är det som gäller för min del.
Iofs har jag inga större problem med varken tyska eller danska. Skulle dock hellre se ett okommenterat lopp på någon av dessa kanaler än ett på tv4.
RTL har förvisso mycket och långa avbrott men då räcker 3+ gott och väl.
Förr sände ju rtl även träningarna, men detta år har man startat en ppv kanal som heter ticker, vet inte var den finns att få. Har dock inte hittat den på någon av de sateliter jag har tillgång till. De sänder ALLT!
Hmmm kanske inte testpassen på fredag förmidag, men jag är inte säker ;)
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Uffe skrev:Annars borde dom ju ha kunnat göra som Eurosport brukade göra när dom hade sändningarna, och det var att när det vart problem i starten så la dom reklamen direkt då, jag vet ett lopp som dom visade helt utan reklam, pga att dom la alla pauser i början när det vart flera omstarter.
Men tv4 kanske inte tänkte så långt, eller så får dom inte det.
Men Tv4 gjorde ju en reklampaus innan andra omstarten.
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Minnet blir kort när man vill gnälla.
Uffe

Inlägg av Uffe »

Det jag menar är att om dom hade varit tittarvänliga så hade dom lagt alla reklampausar innan den sista starten.
Jag tycker inte om att gnälla men gör det när tv bolagen inte är mån om oss tittare utan bara bryr sig om sig själva och pengar. :finger:
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Företagen som har köpt reklam har säkert betalat för att den ska sändas inom en viss tid. Jag gissar som vanligt bara, men jag tror inte att annonsörerna blir glada om TV4 lägger all reklam innan loppet ens har startat. Då riskerar man att missa en massa av oss dumma konsumenter som köper deras produkter.
Uffe

Inlägg av Uffe »

Det är ju det jag menar, dom bryr sig inte om tittarna utan bara om pengar.
Så varför ska vi tittare bry oss om dom......jo för vi har inget annat val, tyvärr.

Hoppas verkligen att dom digitala sändningarna kommer tillbaka nästa år :wor:
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Uffe skrev:Nepp. tyvärr beror det på att jag inte klarar av honom som människa.
För att vara en man som varit involverad i formelbils racing så länge som han så är han oerhört värdelös på att vara kommentator.
(Fast det kanske beror på att han är härifrån, för jag vet ingen här som gillar honom som komentator :D )
Men du läser väl hans spalt i KT?

Äntligen!
Uffe

Inlägg av Uffe »

Nej, har tyvärr inte KT.
Läser Kurren istället. :up:
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jag trodde att Kuriren hade konkat?

Äntligen!
Uffe

Inlägg av Uffe »

Jo, en gång i tiden, men den lever vidare. :D
Det är Örebro Kuriren som dras med problem. :horny:

Du är väl aldrig härifrån trakterna va, eller? :wink:
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Uffe skrev:Det jag menar är att om dom hade varit tittarvänliga så hade dom lagt alla reklampausar innan den sista starten.
Jag tycker inte om att gnälla men gör det när tv bolagen inte är mån om oss tittare utan bara bryr sig om sig själva och pengar. :finger:
Men hur skulle de kunna veta vilken som blir den sista starten :roll:

Ett annat alternativ är ju att börja sändningen 13.45 och visa all reklam före loppet. :wink: Det skulle nog annonsörerna uppskatta.
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Uffe skrev:Jo, en gång i tiden, men den lever vidare. :D
Det är Örebro Kuriren som dras med problem. :horny:
Ah... där ser man
Du är väl aldrig härifrån trakterna va, eller? :wink:
Född och uppvuxen i Karlskoga... hade motorljudet från Gelleråsen som vaggsång när jag var liten ;)

Äntligen!
Användarens profilbild
Superfan

Inlägg av Superfan »

Integralmannen skrev:Tv4 suger... oavsett vem som kommenterar.
Dansk 3+ och viasatsportDK tillsammans med rtl är det som gäller för min del.
Iofs har jag inga större problem med varken tyska eller danska. Skulle dock hellre se ett okommenterat lopp på någon av dessa kanaler än ett på tv4.
RTL har förvisso mycket och långa avbrott men då räcker 3+ gott och väl.
Förr sände ju rtl även träningarna, men detta år har man startat en ppv kanal som heter ticker, vet inte var den finns att få. Har dock inte hittat den på någon av de sateliter jag har tillgång till. De sänder ALLT!
Hmmm kanske inte testpassen på fredag förmidag, men jag är inte säker ;)
Kanalen heter PREMIERE och är en betalkanal/paket liknande CD/Viasat.
Sänder digitalt på astra 19 grader öst. http://www.lyngsat.com/dig/premiere.shtml

Det är riktigt att dom sänder allt från GP-helgerna, ibland oxå testpasset fredag morgon. (ex kommande i Monaco) Eftersom det är betal-tv är det ingen reklam och man kan avnjuta det hela på en huvudfeed (Den som alla Tv-bolag har) plus en depåkanal, en onboardkanal och en highlightskanal. Det finns dessutom två ljudspår, man kan välja med eller UTAN kommentar. Sen har man oxå den goda smaken att visa gamla klassiska GP:s under dessa helger mellan passen. Det går INTE att abonnera på kanalen i Sverige, men med rätt utrustning går det att få tillgång. Kunskap om detta lämnas ej här.

För övrigt såg jag A1-ring på lantställets 18-tummare nära norska gränsen. kunde konstatera att Norska TV2 (samma ägare som svenska TV4) började sända kl 13.45 med en hel del försnack. Vet ej när norrmännen la in reklamavbrott, men varje gång TV4 gjorde break och jag skiftade till TV2 Norge hade dom kval och lopp i sändning....

Man kunde SMS:a frågor till kommentatorerna i Norge med frågor som dom sedan besvarade snabbt och rappt (bra). Jag blev överraskad av norrmännens proffsighet.

Förresten vart tog Blomman vägen? Få bort den där "Björn Andersson-nånting" genast TV4.... tom Arthur ä ju bättre.... :wink: Eje är dock fortsatt bra, men man hör mellan raderna att han tycker det är jobbigt med den där Björn....
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"

Murray Walker
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Superfan skrev: Förresten vart tog Blomman vägen? Få bort den där "Björn Andersson-nånting" genast TV4.... tom Arthur ä ju bättre.... :wink: Eje är dock fortsatt bra, men man hör mellan raderna att han tycker det är jobbigt med den där Björn....
Enligt uppgifter som Blomman har lämnat på ett annat forum så ska Börje kommentera tre lopp till se'n tar Blomman hand om resten.

Äntligen!
Användarens profilbild
Hood

Inlägg av Hood »

Att de måste sända reklam är väl som det är. Pengarna måste in någonstans ifrån. Det som retar något aldeles oerhört är däremot reklamen för TV4:as egna andra program. Den tycker jag inte de behöver ha i reklamen under loppen. Den kan de väl ta före och efter loppet. Den tar minst lika mycket tid som den övriga reklamen.
:down:
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
Uffe

Inlägg av Uffe »

Bopper skrev:
Uffe skrev:Det jag menar är att om dom hade varit tittarvänliga så hade dom lagt alla reklampausar innan den sista starten.
Men hur skulle de kunna veta vilken som blir den sista starten :roll:

Ett annat alternativ är ju att börja sändningen 13.45 och visa all reklam före loppet. :wink: Det skulle nog annonsörerna uppskatta.

Jag förstår att dom inte kan veta vilken som blir den sista starten, men dom hade ju kunnat lagt en reklampaus efter varje uppskjutet startförsök.