Imola efter 94
-
Imola efter 94
Tjena.. har fått Imola på hjärnan och hur den såg ut innan 95.
Som vi alla vet så gjorde Sennas o Ratzenbergers döds krasher att att tamburello o villeneuve gjordes om. Även variante bassa gjordes om efter Barrichellos otäcka krash på fredagen.
Men det jag undrar e varför Acqua Minirale gjordes om och varför man inte byggde avåkningszoner vid tamburello o villeneuve i stället för att lägga in varsin chicane på vardera kurva..
E det nån mer än jag som tycker den gamla banan var roligare?
Som vi alla vet så gjorde Sennas o Ratzenbergers döds krasher att att tamburello o villeneuve gjordes om. Även variante bassa gjordes om efter Barrichellos otäcka krash på fredagen.
Men det jag undrar e varför Acqua Minirale gjordes om och varför man inte byggde avåkningszoner vid tamburello o villeneuve i stället för att lägga in varsin chicane på vardera kurva..
E det nån mer än jag som tycker den gamla banan var roligare?
-
Man ansåg sig inte kunna bygga större avåkningszoner på utsidan av Tamburello eftersom det flyter en rätt rejäl flod på utsidan av kurvan. Gerhard Berger föreslog en breddning av avåkningszonerna efter hans eldiga smäll i Tamburello 1989, men hans förslag hånades nästan.
Jag vet inte varför man gjorde om Acque Minerali, men jag ser det inte som en förlust. Den dåvarande chikanen var rätt fånig. Att Variante Bassa försvann ser jag inte heller som någon förlust, men däremot blev det åtminstone ett kurvparti för mycket mellan start-och-mål och Tosakurvan. En lösning på problemet (om det nu fanns något) skulle kunna vara att göra Tamburello snävare, ungefär som man nu ska göra med 130R på Suzuka.[/u]
Jag vet inte varför man gjorde om Acque Minerali, men jag ser det inte som en förlust. Den dåvarande chikanen var rätt fånig. Att Variante Bassa försvann ser jag inte heller som någon förlust, men däremot blev det åtminstone ett kurvparti för mycket mellan start-och-mål och Tosakurvan. En lösning på problemet (om det nu fanns något) skulle kunna vara att göra Tamburello snävare, ungefär som man nu ska göra med 130R på Suzuka.[/u]
-
..
Jo jag har sett på flybilder att det flyter en bäck/flod bakom betongmuren.
Men att göra tamburello snävare vore ju en bra idé. Desutom tror jag inte att Senna skulle ha dött i någon av dagens bilar. På hans williams var sittbrunnen lika öppen som en eka om man såg axlarna sticka upp rejält över sargen. Men frågan e ju om man nånsin kommer göra tillbaka banan till den höghastighets bana den var förr i tiden. Själv har ja aldrig sett ett lopp live från den tiden. ja va bara 7 när senna dog men ja har laddat ner lopp som har varit mycket mer underhållande än dagens.
Men att göra tamburello snävare vore ju en bra idé. Desutom tror jag inte att Senna skulle ha dött i någon av dagens bilar. På hans williams var sittbrunnen lika öppen som en eka om man såg axlarna sticka upp rejält över sargen. Men frågan e ju om man nånsin kommer göra tillbaka banan till den höghastighets bana den var förr i tiden. Själv har ja aldrig sett ett lopp live från den tiden. ja va bara 7 när senna dog men ja har laddat ner lopp som har varit mycket mer underhållande än dagens.
-
-
Tycker ändå att Imola är mer intressant än många andra banor. Känns som de flesta av mina favoritbanor försvinner för att ersättas av anabola gocartbanor.
A1 är kanske inte gamla banan, men väldigt bra tycker jag - på väg bort. Spa är borta..Monaco kan de väl inte ta bort i alla fall? - även om de skulle vilja förstås..ser redan fram emot Monaco.
A1 är kanske inte gamla banan, men väldigt bra tycker jag - på väg bort. Spa är borta..Monaco kan de väl inte ta bort i alla fall? - även om de skulle vilja förstås..ser redan fram emot Monaco.
-
Jo ja håller med dej.
Många av de banor som har varit med längst på kalendern håller ju på o förvsvinna. Som du nämnde Spa etc. Sen när man gör om banorna så som man har gjort på Hockenheim är för mej obegripligt. Okey det kanske inte var så publikinfriande på pappret men det e ju Hockenheim drar mest åskådare tillsammans med nåra andra banor.
Och banor som Magny-course, Nürburgring och Malaysia som inte e så gamla på kalendern och som inte bjuder på nån högintressesant racing, dom e kvar. Indianapolis e ju inte heller nån kul bana i avseende til publik etc.
Även om Monaco inte bjuder på så mycket omkörningar så har den ändå den där spänningen o atmosfären. Den andas liksom historia.
Och banor som Magny-course, Nürburgring och Malaysia som inte e så gamla på kalendern och som inte bjuder på nån högintressesant racing, dom e kvar. Indianapolis e ju inte heller nån kul bana i avseende til publik etc.
Även om Monaco inte bjuder på så mycket omkörningar så har den ändå den där spänningen o atmosfären. Den andas liksom historia.
-
Jag tror inte att Spas frånvaro varar speciellt länge till...
Banor kommer och banor går, så har det alltid varit... det som däremot är verkligt tråkigt är att alla nya banor är av typen gocartbanor eller Mickey Mouse-banor
Banor kommer och banor går, så har det alltid varit... det som däremot är verkligt tråkigt är att alla nya banor är av typen gocartbanor eller Mickey Mouse-banor
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
-
Att Hungaroring får vara kvar är för mig en gåta. Maken till skitbana får man leta efter. Banan är ett levande bevis på vad Marlboro-pengar kan köpa i F1.
För övrigt tycker jag Monaco skulle bli väldigt spännande utan räcken i hamnområdet och runt swimmingpoolen
För övrigt tycker jag Monaco skulle bli väldigt spännande utan räcken i hamnområdet och runt swimmingpoolen

Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Spontant så gillar jag ju de klassiska banorna som har F1-historien i sig..Spa och Monaco är gjutna. Silverstone borde vara det men jag har inte riktigt samma personliga entusiasm för den banan..
Sen är man ju inte logisk..smaken är olika. Gillar Melbourne..gillar Suzukabanan..Gilles Villeneuvebanan..tycker nya Nurburgring är relativt OK men nya Hockenheim är hemskt trist - man kanske ändrar sig.
Andra urtrista banor är Interlagos..Malaysia..Barcelona.
Vore kul att se F1:orna på långa Brands Hatch banan..CART var rätt tufft på den korta slingan.
Sen är man ju inte logisk..smaken är olika. Gillar Melbourne..gillar Suzukabanan..Gilles Villeneuvebanan..tycker nya Nurburgring är relativt OK men nya Hockenheim är hemskt trist - man kanske ändrar sig.
Andra urtrista banor är Interlagos..Malaysia..Barcelona.
Vore kul att se F1:orna på långa Brands Hatch banan..CART var rätt tufft på den korta slingan.
-
Silverstone..
Jag giller inte heller silverstone så mycket.. kanske för att det e så dåligt väder där jämt o ständigt. Men en annan anledning e ju att de e den banan som har haft flest olika layouter.. den har gjorts om titt som tett för att hålla hastigheterna nere vilker gör att den inte går o jämföra med tigiare års upplagor för så där 10-15 år sen.
-
-
-
-
Räcken eller icke räcken är för mej ointressant.. Men man borde göra banan lite mera omkörningsvänlig eller hur jag nu ska utrycka det. Förr lyckades man köra om även om det inte var ofta.. idag så kan en av de bästa bilarna ligga bakom den sämsta bilen i 30 varv utan att köra om alá Coulthard 01. eller när det va.. (rätta mig inte om jag har fel på antal varv osv, det var en liknelse)
Men om man återgår till räckena så borde man flytta ut dem o göra banan en aningen bredare.. På 70 talet hade man en liten annan layout framför allt efter mål rakan och höger svägen innan tunneln.
Då var en liten form av sandfälla på vardera ställe o så lite vidare överlag.
Men om man återgår till räckena så borde man flytta ut dem o göra banan en aningen bredare.. På 70 talet hade man en liten annan layout framför allt efter mål rakan och höger svägen innan tunneln.
Då var en liten form av sandfälla på vardera ställe o så lite vidare överlag.
-
Så länge det är så smalt som det är och så ojämn asfalt som det är (vilket är naturligt på en stadsbana) så kommer det alltid att vara svårt att köra om i Monaco.
Monaco har en speciell atmosfär som gör att även ett helt omkörningsfritt lopp oftast är rätt kul att se, till skillnad från t.ex Ungern som nästan är värre och dessutom saknar alla form av atmosfär.
Monaco har en speciell atmosfär som gör att även ett helt omkörningsfritt lopp oftast är rätt kul att se, till skillnad från t.ex Ungern som nästan är värre och dessutom saknar alla form av atmosfär.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
-
-
Vi kanske får se lite omkörningar ändå under helgens kommande lopp. Eftersom dom har designat om stora delar av hamnområdet, mellan Tabac och Rascass har man fyllt igen det som tidigare var en båtkaj. Tabac ser ut o vara lite mera svepande och La Rascasse har blivit mer av en kurva än en hålnål sän man gjort ingången mera rakere jämfört med förut.. Verkar som om depån har blivit större också.