JPM
-
JP
Jag tycker att båda williamsförarna gör ett bra jobb, det är helt enkelt materialet som inte är konkurenskraftigt. Chassit verkar väldigt svårinställt och bilen är nervös på banan. BMW har nog börjat tappa lite också de har ju försett williams med en klassledande motor i över två år och konkurenterna har nog kommit ifatt och i något fall gått om även dem att döma av Barcelonas långa raka.
-
- Moderator
Ser ut som om JPM tror att han är på racerbanan. Han försöker ju skylla på kameramannen direkt. Idiotbeteende. Först går han och tittar åt ett helt annat håll än färdriktningen och går rätt in i kameran. Är det så han kör bil också?
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
-
-
-
-
- Utvisad
Japp, jag har i tre år blivit idiotförklarad för att jag inte insett att JPM ska bli världsmästare...manson skrev:Ur balans tror jag absolut att han är! Alla vet ju hur Frank W är om han inte får sina segrar, och Montoya har nu haft några år på sig utan några större framgångar, visst bilen skanar det lilla extra men ändå!! Han är helt klart grymt pressad och sressad
Vem har rätt hittills egentligen?
Eller är det i år som han skräller till? Eller nästa? Eller nästa?
/E
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
-
Precis, så var det ju...Martin_Granberg skrev:Du har inte fattat det rätt. JPM vinner året efter DCEnzoF1 skrev: Japp, jag har i tre år blivit idiotförklarad för att jag inte insett att JPM ska bli världsmästare...
Vem har rätt hittills egentligen?
Eller är det i år som han skräller till? Eller nästa? Eller nästa?
/E
/Martin
-
Re: Ahhha
Han skulle aldrig sätta sej i den bilen (skämt åsido)Piju skrev:ENZO:
Tror du att Michael Schumacher skulle vinna en massa lopp och ta hem mästerskapet om han hade kört för Williams?
Ne, han skulle inte vinna i den bilen heller. men Ms har hjälpt till att bygga upp Ferrari till vad det är idag.
-
- Utvisad
Hmm, Raffe har vunnit 4 (eller var det 3) lopp i Williamsen under tiden JPM kört och JPM har vunnit 1, jag är ganska så säker på att Maestro plockat hem ytterligare någon. Dessutom hade han på tre år utvecklat bilen och gjort den bättre...Ankan skrev:Han skulle aldrig sätta sej i den bilen (skämt åsido)Piju skrev:ENZO:
Tror du att Michael Schumacher skulle vinna en massa lopp och ta hem mästerskapet om han hade kört för Williams?
Ne, han skulle inte vinna i den bilen heller. men Ms har hjälpt till att bygga upp Ferrari till vad det är idag.
/E
-
Visst är väl M.schumacher skicklig på att uveckla bilar förmodligen bättre än Lill schumacher och montoya men det är ändå inte där skon klämmer eftersom bilarna som designas hos williams inte är konkurenskraftiga aerodynamiskt och detta beror på stor del att williams inte verkar ha fattat att investera i en modern vindtunnel förens nu.EnzoF1 skrev:Hmm, Raffe har vunnit 4 (eller var det 3) lopp i Williamsen under tiden JPM kört och JPM har vunnit 1, jag är ganska så säker på att Maestro plockat hem ytterligare någon. Dessutom hade han på tre år utvecklat bilen och gjort den bättre...Ankan skrev:Han skulle aldrig sätta sej i den bilen (skämt åsido)Piju skrev:ENZO:
/E
-
- Utvisad
Nu lever jag i den uppfattningen att krävs en skicklig förare för att köra fort. Jag tror t ex inte att jag ens skulle klara 107% i en Ferrari...Piju skrev:Visst är väl M.schumacher skicklig på att uveckla bilar förmodligen bättre än Lill schumacher och montoya men det är ändå inte där skon klämmer eftersom bilarna som designas hos williams inte är konkurenskraftiga aerodynamiskt och detta beror på stor del att williams inte verkar ha fattat att investera i en modern vindtunnel förens nu.EnzoF1 skrev:Hmm, Raffe har vunnit 4 (eller var det 3) lopp i Williamsen under tiden JPM kört och JPM har vunnit 1, jag är ganska så säker på att Maestro plockat hem ytterligare någon. Dessutom hade han på tre år utvecklat bilen och gjort den bättre...Ankan skrev: Han skulle aldrig sätta sej i den bilen (skämt åsido)
/E
Williamsbilarna är ju tillräckligt snabba för att ta 7 poles förra året, det betyder att de skulle kunna ha vunnit 7 lopp också, om inte fler.
Bilen är alltså bevisligen tillräckligt snabb, varför blir det då inga segrar?
Svaret kan du fundera på en stund
/E
-
-
-
-
-
Jag kan direkt säga att jag anser att Michael Schumacher är den förare som är mest allround i formel 1 men den skickligheten står inte i direkt relation till de resultat han presterat.EnzoF1 skrev:Nu lever jag i den uppfattningen att krävs en skicklig förare för att köra fort. Jag tror t ex inte att jag ens skulle klara 107% i en Ferrari...Piju skrev:Visst är väl M.schumacher skicklig på att uveckla bilar förmodligen bättre än Lill schumacher och montoya men det är ändå inte där skon klämmer eftersom bilarna som designas hos williams inte är konkurenskraftiga aerodynamiskt och detta beror på stor del att williams inte verkar ha fattat att investera i en modern vindtunnel förens nu.EnzoF1 skrev: Hmm, Raffe har vunnit 4 (eller var det 3) lopp i Williamsen under tiden JPM kört och JPM har vunnit 1, jag är ganska så säker på att Maestro plockat hem ytterligare någon. Dessutom hade han på tre år utvecklat bilen och gjort den bättre...
/E
Williamsbilarna är ju tillräckligt snabba för att ta 7 poles förra året, det betyder att de skulle kunna ha vunnit 7 lopp också, om inte fler.
Svaret kan du fundera på en stund
/E
Men jag hävdar bestämt att han inte skulle vara mycket mer framgångsrik än montoya om han körde för williams.
Att williams kunde ta 7 pole, alla av montoya, innebär självklart inte att de hade material att vinna racen. Ta en titt på varvtiderna under loppen och då särskilt när bilen bär med sig mycket bränsle så kan du se att Ferrarin är 3 klasser vassare. Ett bidragande faktum till att williamsbilarna tappade fart genom racen var också att michelin var väldigt underlägsna, under racen, Bridgestone förra säsongen.
Kom inte nu o säg att det var körskicklighet som gjorde att montoya inte fick någon seger förra säsongen, för om så skulle vara fallet så klassar Barichello både Ralf och Montoya med hästlängder vad gäller körskicklighet.
-
Jaså, är Schumi både aerodynamiker, fordonsdynamiker, datatekniker och allt annat?EnzoF1 skrev: jag är ganska så säker på att Maestro plockat hem ytterligare någon. Dessutom hade han på tre år utvecklat bilen och gjort den bättre...
Så särskilt mycket mer än de andra testar ju inte Schumi, om han ens testar mest. Däremot har ju Ferrari resurserna med vindtunnlar, testbana, etc., som Williams inte har lika bra. Plus troligen bättre personal i bl.a. Byrne, Brawn, etc.. Schumi huvudsakliga roll i det hela är väl att dra pengar till stallet samt köra snabbt och stabilt i racen. Jag tror nog att hans del i bilens kapacitet är ganska begränsad i övrigt och troligen inte större än någon annan toppförares. Men har du bevis för motsatsen så lägg g'rna fram dem.
-
Bilen var bevisligen tillräckligt snabb i ett varv med Montoya bakom ratten, men vad har det med racefarten att göra?EnzoF1 skrev: Williamsbilarna är ju tillräckligt snabba för att ta 7 poles förra året, det betyder att de skulle kunna ha vunnit 7 lopp också, om inte fler.
Ett varv med tom tank sliter t.ex. knappast så mycket på däcken och man kör med andra bromsar, mer varv i motorn, ev. mindre kylning, etc.. Så alltså, till stora delar en helt annan situation.
-
1986 tog Ayrton Senna, i sin tredje säsong, 8 pole positions med sin Lotus-Renault men han vann "bara" 2 race. Så jag antar att han var en medelmåtta också .... för övrigt också en sydamerikan med hett temperament så han måste ju ha varit riktigt dålig.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
Jag råkar ju tro att en snabb bil på kval även kan vara snabb i race. Ferrari och Maestro visar ju ofta att man kan ta pole och även vinna lopp, så varför skulle det inte gälla JPM och Williams.AndersF1 skrev:Bilen var bevisligen tillräckligt snabb i ett varv med Montoya bakom ratten, men vad har det med racefarten att göra?EnzoF1 skrev: Williamsbilarna är ju tillräckligt snabba för att ta 7 poles förra året, det betyder att de skulle kunna ha vunnit 7 lopp också, om inte fler.
Ett varv med tom tank sliter t.ex. knappast så mycket på däcken och man kör med andra bromsar, mer varv i motorn, ev. mindre kylning, etc.. Så alltså, till stora delar en helt annan situation.
En förklaring till att JPM inte vann kan ju vara att han helt enkelt inte klarar att vara så skärpt som det krävs i 60-70 varv i rad. Han kanske har dålig kondis eller helt enkelt inte har psyke för det. Även du måste ju hålla med om att det är en möjlig förklaring.
Visst, Schumi är inte aerodynamiker etc etc, men han verkar (och sägs) kunna förklara väldigt bra hur olika modifieringar yttrar sig i bilen och bidrar alltså i högsta grad till att utveckla bilen...
Men ha skygglappar du, något rätt måste ju Ferrari och Schumi göra med tanke på de senaste årens resultat... och jag tror ju inte enbart det har att göra med den stora konspirationen att få fram en tysk fjollvärldsmästare... jag tror att det finns en hel del körskicklighet med i fallet... även om jag naturligtvis inte kan bevisa det.
Vad jag däremot kan bevisa är att JPM:s resultat uteblir... trots mångas uppskrivningar av hans förträfflighet som chaufför.
/E
-
-
-
http://f1.racing-live.com/en/headlines/ ... 1239.shtml
Montoya blev Williams-förare nummer 3 att åka fast för fortkörning och bli av med körkortet. Först Jenson Button i Österrike (eller Frankrike?) 2000, sen Ralf både i Tyskland och Österrike. I Tyskland lyckades Ralf t.o.m bli dömt för vårdslöshet i trafik och blev av med körkortet.
Och nu Montoya i Frankrike i dryga 200 km/t. Williamsbilen är inte den snabbaste på F1-banorna men deras tjänstebilar går fort ialla fall
Montoya blev Williams-förare nummer 3 att åka fast för fortkörning och bli av med körkortet. Först Jenson Button i Österrike (eller Frankrike?) 2000, sen Ralf både i Tyskland och Österrike. I Tyskland lyckades Ralf t.o.m bli dömt för vårdslöshet i trafik och blev av med körkortet.
Och nu Montoya i Frankrike i dryga 200 km/t. Williamsbilen är inte den snabbaste på F1-banorna men deras tjänstebilar går fort ialla fall
-
-
Nja, där var det strid fram till sista loppet. Men Williams -92 och -93 samt McLaren -88 och -89 är ju exempel på andra överlägsna bilar. Men rent resultatmässigt är Ferrarin ifjol den mest överlägsna av dem alla, men det är kanske lite ensidigt att enbart gå på antal poäng och segrar.
-
- Utvisad
Det är klart att det var strid till sista loppet... historiens bäste förare lyckades bjuda upp till dans i en undermålig Ferrari...LuckyStrike1 skrev:Nja, där var det strid fram till sista loppet. Men Williams -92 och -93 samt McLaren -88 och -89 är ju exempel på andra överlägsna bilar. Men rent resultatmässigt är Ferrarin ifjol den mest överlägsna av dem alla, men det är kanske lite ensidigt att enbart gå på antal poäng och segrar.
Mika lyckades med näppe vinna i en otroligt mycket bättre bil...
Men det är klart, en bra bil i kombination med Maestro... då blir det som förra året. Även om Williamsen nog var bättre överlag förra året...
Men skämt åsido nu... oavsett hur bra Willaimsbilen är... om nu JPM var så inihelvetesdjälvaduktigochsnabbmedstorttarmpaket som så många hävdar... då borde han ju rimligen vara betydligt bättre än stallkompisen. Hittils har han inte varit det... resultaten har ju mer eller mindre varit jämnbördiga... några stora skillnader åt nåt håll har det inte varit...
Är det inte dags att han börjar leverera snart?
/E
-
- Utvisad
-
Jag får väl ta och hålla med om att det är upp till bevis för montoya, och det är dags att börja leverera men han har en skicklig och snabb teamkompis som dock är aningen ojämn.EnzoF1 skrev:Det är klart att det var strid till sista loppet... historiens bäste förare lyckades bjuda upp till dans i en undermålig Ferrari...LuckyStrike1 skrev:Nja, där var det strid fram till sista loppet. Men Williams -92 och -93 samt McLaren -88 och -89 är ju exempel på andra överlägsna bilar. Men rent resultatmässigt är Ferrarin ifjol den mest överlägsna av dem alla, men det är kanske lite ensidigt att enbart gå på antal poäng och segrar.
Mika lyckades med näppe vinna i en otroligt mycket bättre bil...
Men det är klart, en bra bil i kombination med Maestro... då blir det som förra året. Även om Williamsen nog var bättre överlag förra året...
Men skämt åsido nu... oavsett hur bra Willaimsbilen är... om nu JPM var så inihelvetesdjälvaduktigochsnabbmedstorttarmpaket som så många hävdar... då borde han ju rimligen vara betydligt bättre än stallkompisen. Hittils har han inte varit det... resultaten har ju mer eller mindre varit jämnbördiga... några stora skillnader åt nåt håll har det inte varit...
Är det inte dags att han börjar leverera snart?
/E
Montoya visade verkligen var skåpet skulle stå förra säsongen både vad gäller hastighet och poäng, den här säsongen så har det varit jämnare mellan de båda antagonisterna.
-
-
Var har du läst att han försökte köra ifrån polisen? Det har jag inte sett någonstans, låter snarare som lite våta fantasier av en Aftonbladet-reporter det där ...
Kör man i 200 antar jag att det tar ett tag för en stillstående polis att komma ikapp ....
Kör man i 200 antar jag att det tar ett tag för en stillstående polis att komma ikapp ....
-
-
Vet inte om Autosport fantiserar lite, låter mer som om det tog mc-polisen en stund innan han kom ifatt och fick JPM:s uppmärksamhet. Autosport refererar till samma telegram som alla andra och där står:
Chased by motorcycle policemen, he had his licence confiscated on the spot.
Montoya, who lives in Monte Carlo, faces a heavy fine as speeds are limited to 130 kph on French motorways.
-
Tror fan att man blir jagad (ikapp) om man klockas för 200 km/t ... som sagt tar det ett tag för en polis att jaga ikapp - inte riktigt samma sak som att försöka köra ifrån.
I så fall har jag också "försökt köra ifrån" polisen när jag blivit mätt med laserpistol på motorväg av stillastående polis som sen körde ikapp .....
I så fall har jag också "försökt köra ifrån" polisen när jag blivit mätt med laserpistol på motorväg av stillastående polis som sen körde ikapp .....
-
Autosport har väl inte påstått att han försökte köra ifrån polisen?Cheever skrev:Vet inte om Autosport fantiserar lite, låter mer som om det tog mc-polisen en stund innan han kom ifatt och fick JPM:s
De skriver ju bara att polisen jagade ifatt honom vilket ju ditt telegram också säger.
Eller har jag missförstått dig igen? Du är nog f-n poet i alla fall...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!