Tankar om Spaniens GP

Kungaklassen av motorsport...
Ankan

Tankar om Spaniens GP

Inlägg av Ankan »

:bang: :bang: Fan, det skönaste jag läst :D Trulli , "Det känns som om Drulli är ett mer passande efternamn" :crazy: :crazy: :crazy: :D :D

Fortsätt skriva sånt där :D riktiga pärlor
Marsupilami

Re: Tankar om Spaniens GP

Inlägg av Marsupilami »

Ankan skrev::bang: :bang: Fan, det skönaste jag läst :D Trulli , "Det känns som om Drulli är ett mer passande efternamn" :crazy: :crazy: :crazy: :D :D

Fortsätt skriva sånt där :D riktiga pärlor

Ja, den var ju ny... :shake:
"Television needs racing, a lot of racing, a lot of overtaking, not 'after you mate"

Sir Frank uppskattar riktig racing...
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Helt rätt av juryn att plocka bort Kimi :bang: Det var tusan det trodde jag aldrig att de skulle våga så här tidigt på säsongen :) Men han gjorde ju verkligen bort sig den här helgen... två gånger dessutom.

Om Kimi bra tagit sig i mål lite hyggligt hade han fortfarande haft greppet om WM. Nu tror jag istället att det blir Alonso som kan komma upp och utmana Maestro.
Kul att det är så många som är med i toppen i år :)
Piju

Ferrari

Inlägg av Piju »

Tycker också det var rätt att plocka bort Kimi. Jag tycker att han är är bland de tre-fyra snabbste inom formel 1 men han förtjänar inte epitetet iceman, då han gör för mycket misstag under press.
Tror tyvärr att ferrari kör en enmansshow härefter förutom på monaco och hungaroring där renault kan överraska. Reault lider ju som bekant av undermotorisering vilket kommer att hindra dem från att vara konkurenskraftiga på majoriteten av återstående banor.
Användarens profilbild
Hannu#111

Inlägg av Hannu#111 »

Börjar förstå varför intresset för det här forumet och sidorna svalnat..

Finns här inga andra än Ferrari folk kvar eller? :roll:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Själv avskyr jag Ferrari anno Todt och Schumacher som pesten, sitter med i redaktionen och juryn och är dessutom inte ensam där i min egenskap. Så det är nog lite dålig förlorare över dig bara om du tror att det är ett utslag av Ferrari-fanatism det där.

För övrigt: HEJA SVERIGE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 :lol:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Hannu#111

Inlägg av Hannu#111 »

Tja jag tänkte mer på hur det var för något år sen här.

Och något Juryutslag bryr jag mig inte om ;)
Men jag har en annan åsikt men det tar jag någon annanstans :)
Användarens profilbild
Freddan

Inlägg av Freddan »

:down: :down: :down:
Nej jag tror nog att juryn ser rött i alla lägen och i slutändan står det en ferrariförare överst. Konstigt att inte någon Ferrariförare åkte i Brasilien? Ja menar de räknade fel på Barres bensin och Schumme har fortfarande efter all år i gemet inte fattat attt även hans bil kan få vattenplaning. Men mycket ska väl till om Forza juryn sänker en "Röd haj".

Och det kunde lika gärna ha slutat i första kurvan i Spanien. Ferrariförarna är inte helt synkade. Såg riktigt kul ut när de körde ihop. Som vanligt är det Barre som får stiga åt sidan. Om de kört av båda två vem hade ni då tagit bort?

Jag gissar RB............ :finger:
-Red Bull Racing
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Grejen är ju den att Kimi som endast behöver ha häng på Schummi, inte vinna loppet, gör två misstag. Inte bara det att han skrotar kvalet utan han blir stressad och gör bort sig i loppet.
Jag tycker naturligtvis att det är roligast om det är kamp om WM. Därför blir jag irriterad när någon som faktiskt är med och utmanar gör sånna missar. Hade Kimi hängt i det här loppet också och rullat in någonstanns topp 4 kanske så hade han ju fortfarande haft en finfin ledning... nu leder han bara.
Det blir nog ett kul WM i år... Hoppas att Alonso och Reunault kan öka ännu mer och verkligen utmana om titlen.
Användarens profilbild
Hannu#111

Inlägg av Hannu#111 »

Men tjenare.. Så du tror att Kimi vunnit mästerskapet om han bara hängt på MS?? Jo sure.. :lol:

Sen är det ju så att Världsmästaren själv den 5 faldige gjorde först ett misstag i Malaysia och sen ett grovt i Brasilien..

Att Kimi gjorde ett misstag i kvalet på Spaniens GP kunde vi ju inte undgå att se men att han enbart var skulden till att han brakade in i Pizzonia hohohoo fundera lite och se på inspelningen igen..

Att Kimi fick stå därbak var ju hans eget fel men att skylla på att han var klantig i starten.. Skulle vilja se vem som hade klarat av den situationen bättre.. Ingen för när han väl upptäckte bilen så hade han max 1.5s sekunder på sig att göra något och vi vet (ja kanske inte alla förresten) att en människohjärna tar ca 1s på sig från beslut till handling.

Sen var det sakfel i motiviering också. :smash:
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

14p ledning
Schummi tar in 2p per lopp => lika efter 7 lopp

Alltså rätt bra läge, tycker jag.

Om bilen framför väjar för något så bör man kanske börja tänka...
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

llowgren skrev:14p ledning

Du menar som när Schumi gör sina stängningar? Vad bör man tänka då?
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Starten
Säg mig, vad hade messias gjort i detta ögonblick, stannat? :down:

Lördags miss i kvalet var dock idiotisk. :smash:
Användarens profilbild
Freddan

Inlägg av Freddan »

En stilla undran till Forza: Varför åkte inte MS ut efter Malaysias GP? Ni skriver om Pizzonia "Föraren själv påstår sig ha blivit knuffad bakifrån när han körde in i Juan Pablo Montoyas Williams, men tv-bilder visar att så inte var fallet." Kollar man på MS körning så undrar man stillsamt om inte denne man fått hjärnsläpp. Han ser ju Trulli men bromsar inte.

Klubben för inbördes beundran har fått ett ansikte: Forza Motorsport! :finger:
Senast redigerad av Freddan den tor maj 08, 2003 14:17, redigerad totalt 1 gång.
-Red Bull Racing
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Freddan skrev::down: :down: :down:
Nej jag tror nog att juryn ser rött i alla lägen och i slutändan står det en ferrariförare överst. Konstigt att inte någon Ferrariförare åkte i Brasilien? Ja menar de räknade fel på Barres bensin och Schumme har fortfarande efter all år i gemet inte fattat attt även hans bil kan få vattenplaning. Men mycket ska väl till om Forza juryn sänker en "Röd haj".

Inte en enda gång har juryn varit 100% överens om utröstningen - i bästa fall har det varit majoritetsbeslut. Du får lära dig att leva med det - jag försöker lära mig för fullt för tillfället eftersom jag så sällan får som jag vill ;)

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Freddan skrev:
Klubben för inbördes beundran har fått ett ansikte: Forza Motorsport! :finger:
Det ansiktet har väl Forza alltid haft. :D

Men föremålet för beundran har varierat. Alldeles nyss fick man visst inte kritisera Montoya men Schumi gick bra och då var det Montoya Lover Paradise. Innan dess så var det SLP, vilket tydligen har kommit tillbaks igen? Men alla har alltid varit överrens... 8) Vi ändrar oss samtidigt i Pastis ledband, eller hur det nu var. :)
Användarens profilbild
Hannu#111

Inlägg av Hannu#111 »

llowgren skrev:14p ledning
Schummi tar in 2p per lopp => lika efter 7 lopp

Alltså rätt bra läge, tycker jag.

I teorin så har du ju rätt kan jag hålla med om men samtidigt så har vi ju sett att där är en del som slåss om pallplaceringarna och att gå ut och tänka att man ska ta den där pallplatsen för att man har chansen att vinna VM är lite långsökt och jag tror inte att Kimi har tänkt i dom banorna.

Sen så väjer bilar i starten utan att det står någon framför ivägen och jag har inte sett någon bromsa i starten någonsin, antingen har det smällt eller inte.

Tycker du ska titta på videon igen och räkna lite på det ja :)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vad kan Kimi ha haft för reaktionstid för att hinna väja i starten - mindre än en sekund ialla fall? Har svårt att tänka mig att ens en F1-förare klarar sådana reaktioner. Visserlign kan man kanske hävda att han borde ha väjt efter Minardin istället för att hålla spåret, men racingförare försöker ju oftast välja andra spår och ta sig förbi sina konkurrenter och inte följa efter dem.

Jag tycker inte Kimi var jätteklantig i starten. Däremot var det klantigt att han satt sig själv i den situationen från början genom sitt misstag på lördagen. Det anser jag vara hans stora och ganska så klantiga misstag den helgen. Endast två förare har hitills kört av på sitt enda kvalvarv på lördagen - och Kimi har gjort det två gånger (I Melbourne kraschade han väl på lördagen?) Det är lite orutinerat tycker jag.

Själv tycker jag nog att det finns italienare i franska bilar som var klantigare, men det är ju bara vad jag tycker.

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Rubens sa i presskonfen efter kvalet att han tagit det ganska lugnt för att det var väldigt halt utanför spåret i Barcelona, så om man kom det minsta utanför på fel ställe så var det kört, vilket Kimi visade. Så själva missen kan man kanske förstå, men däremot är det lite orutin att pressa så hårt när det nu är de förhållandena som gäller.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

LucyStrike1 :wink:

:up:
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

När jag såg starten så svor jag över hur klantig Kimi var och undrade vad han höll på med, men på reprisen så syns det tydligt att han inte hade så stor chans. Han följde efter bilen framför som väjde medan Kimi inte hade en chans att undvika Pizzonia.

Finns inte en förare i fältet som hade kunnat undvika den smällen.
pUs

Inlägg av pUs »

El Scorcho skrev:Finns inte en förare i fältet som hade kunnat undvika den smällen.
Dock fanns det bara en enda förare som inte lyckades undvika att hamna i den usla positionen från början..
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Det gör inte söndagens krasch till ett klantigt misstag.
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Jo.
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

PeppeF1 skrev:Det gör inte söndagens krasch till ett klantigt misstag.
Det som gör söndagens krasch till ett klantigt misstag var söndagens krasch i kombination med lördagens krasch.

Mycket krascher blir det.

pUs

Inlägg av pUs »

PeppeF1 skrev:Det gör inte söndagens krasch till ett klantigt misstag.
Kimi satte sig själv i smeten med sin miss under kvalet. Att bilar blivit ståendes i starten är inte heller något sällsynt eller exceptionellt fenomen, det har faktiskt hänt att bakomvarande förare lyckats väja i tid. När såg du en identisk smäll senast? Jag vidhåller att det var ytterst klantigt att hamna i sista startposition från början, såväl som att fullborda eländet genom att köra in i Pizzonia.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Visst, lördagen var ett misstag, det har jag aldrig sagt nåt om. Och han fick därmed starta sist.

Det som hände på söndagen hade lika gärna kunnat inträffa om en Ferrari fått stopp i första startled och nån från 3'e stormat in i den. Hade det då varit ett "misstag"? I en sån situation tror jag föraren inte kan göra så mycket om han ens hinner reagera...

Men det är klart, F1-förare besitter väl inga reaktioner. :roll: