Opel i STCC

All racing med "standardbilar".
Wedda

Opel i STCC

Inlägg av Wedda »

Lite konstigt tycker jag att Opel's deltagande med en BTCC-bil inte har diskuterats här än.
Har läst på lite andra ställen där folk tror att den kommer att kunna hävda sig mycket bra med Tommy Rustad bakom ratten.
Får hoppas att dom inte hänger i så mycket bly i bilen så att det blir lite racing om det hela.

Så vad tror ni?

Och ja, det är en Opel, inte en Vauxhaull. Så blir det i STCC iaf.
Den är nämligen klassad som Opel/Vauxhall i England, och kommer att gå under Opel-flagg i STCC.
Mvh Andreas
Allan

Inlägg av Allan »

Hur STCC skall lyckas med att få "ner" BTCC-Opeln till övriga bilars nivå, är en hyggligt svår nöt att knäcka. Jag tror inte man kan lösa detta med bly. OK att ge dom dispens från karossreglementet, men det andra. Bromsar, (mycket större och kraftigare än STCC), hjulupphängningar (liknar faktiskt tidigare Supertouringgrejor), motor mm mm.

Teknikerna inom STCC får nog tänka till både en och två gångeer.

:rock:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Är det bara Rustads Opel som är en BTCC-bil, eller blir det fler 'gökungar'?
Användarens profilbild
Salo

Re: Opel i STCC

Inlägg av Salo »

Wedda skrev:Lite konstigt tycker jag att Opel's deltagande med en BTCC-bil inte har diskuterats här än.
Bättre sent än aldrig, men tyvärr så är det lite tunt med diskussionerna i detta forum men det kan vi ju försöka råda bot på.

När det gäller Vauxhall Opeln från BTCC så är det väll ingen som riktigt vet hur stor skillnaden blir på våra knixiga banor, den ända jämnförelsen vi har är från Donington 2002 där James Thomson körde med samma eller en systerbil till Rustads på 1:41.211 och samma år så körde Gabriele Tarquini på 1:41.793 med en Alfa Romeo 156. Det gör en skillnad på 0,582 sek till Astrans fördel men det är vanskligt att jämföra tider som inte är satta under samma förhållande, vad jag kommer ihåg så var det relativt kallt när ETCC tävlingen gick så skillnaden är kanske mindre. Men att det skulle skilja flera sekunder på de svenska banorna som olyckskorparna säger tror jag inte alls på.

Allan, jag tror att STCC AB ångrar sig lite att man släppte in BTCC bilarna, men man fick kalla fötter av att det inte skulle finnas tillräckligt med ETCC bilar.

Anders, nej i dagsläget så är detta den ända BTCC bilen

Idag är det bara fyra veckor till det drar igång med riktig racing 5-6 april i Barcelona :bang:
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Wedda

Inlägg av Wedda »

Nu är inte jag helt insatt i hur mycket som skiljer mellan BTCC/ETCC bilar. Men helt klart tror jag, som Allan sa, att det kommer gnuggas lite geni-knölar för att jämna ut lite. Tror inte jag heller att Astran är flera sekunder snabbare, men snabbare borde den ju vara.
Mvh Andreas
Robert.

Inlägg av Robert. »

Hjulupphängningen i BTCC skiljer sig från ETCC genom att man inte behöver använda originaldelar, geometriskt finns dock samma möjligheter, så det ger nog inte så fasligt mycket.

Den två stora skillnaderna mellan ST-regelmentet och det nuvarnade BTCC-reglementet är aerodynmiken och motorn. Den avancerade frontsplittewrn från ST är borta och frihet att tillverka ett eget topplock och förbud att lägga på material på övriga motordelar gör att motorkostnaderna sänks drastiskt. Där är grundtankarna.

Det troliga scenariot tror jag blir att Opeln kommer att krossa allt motstånd i premiären, och sedan börjar viktningen. Problemet är att om den viktas ned för mycket så kommer det att bli problem att få däcken att hålla.

Hur som helst så är jag övertygad om att Opel vinner STCC - iaf förarmästerskapet då det kan bli kvivigt att ta hem märkes med bara en bil....
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Robert. skrev:Hur som helst så är jag övertygad om att Opel vinner STCC - iaf förarmästerskapet då det kan bli kvivigt att ta hem märkes med bara en bil....
Och jag är lika övertygad om att det blir en BMW förare som tar hem titeln :P
Wedda

Inlägg av Wedda »

Liksom Robert är jag oxå övertygad om att Opel tar hem förarmästerskapet. :D
Märkesmästerskapet lär nog BMW ta hand om. :(
Mvh Andreas
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Magnus Krokström vinner premiären i Falkenberg. Enda hotet är Rustad.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
jarnkamin

Inlägg av jarnkamin »

Jag hoppas verkligen verkligen att Rustad vinner förarmästerskapet och visar att Opel regerar :D :bang:

Sen är det bara ett plus att kunna mobba polarna som kör BMW och verkligen hatar Opel :D
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jag undrar verkligen om Opeln skulle tillåtas att vinna. Det skulle bara bli ett ramaskri om att den skulle haft mer vikter. De kommer nog att tynga ned den ordentligt för att vara säker.
jarnkamin

Inlägg av jarnkamin »

AndersF1 skrev:Jag undrar verkligen om Opeln skulle tillåtas att vinna. Det skulle bara bli ett ramaskri om att den skulle haft mer vikter. De kommer nog att tynga ned den ordentligt för att vara säker.
Jag skulle gissa på att Opeln får straffvikter redan från början, frågan är väl hur mycket?

Sen om den fortfarande är snabbare än alla andra så kommer dom väl lasta i mera vikt.
Ligger den överlägset sist så måste dom ju plocka ur lite vikt.
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Gissar på att Opeln får så mycket extra vikt så att den inte blir konkurrenskraftig (runt 100 kg) detta för att inte locka över fler BTCC bilar som då skulle konkurrera ut ETCC bilarna både i pris och prestanda.

Men det blir nog lite kärvt för STCC AB att med fem olika reglemente och med fyra olika viktklasser i varje beroende på låda och drivning få till jämn och rättvis racing.
Mitt tips är att det endast finns två klasser nästa år FIA Super 2000 och Nationell 2000 vilket innebär att BTCC bilar stoppas. DTC inför FIA super 2000 regler nästa år i år har de en kompromiss för att hålla kostnaderna nere och Super Production verkar ju redan avvecklat innan det ens startat.

Vem skall kunna stoppa TURBO bilarna på Falkenberg :roll:
jarnkamin

Inlägg av jarnkamin »

STCC AB = PAJAS VARNING!!!

Hur kan idioterna komma på den briljanta idén dan före racet att Opel nu får sänka sitt maxvarv med 1000 varv, från 8500 varv till 7500 varv??

Iofs så är det inte så konstigt då vissa som styr STCC även jobbar i vissa team så då kan dom även passa på att straffa vissa dom är rädda för och på så sätt eliminera ett hot.

Nä, är det såhär STCC ska styras så kan dom lägga ner serien på en gång.
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Järnkamin..
Du vet om att han kör en bil enligt det gamla BTCC reglementet va?
Tror dessutom att dom gav tillbaka 250rpm innan tävlingen.

/mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Wedda

Inlägg av Wedda »

Mopar
Jodå, han vet att det är en BTCC-bil. (Jarnkamin är min bror)
Och ja, dom fick tillbaka 250 varv.

Men jag tycker att det är lite fel att dom går ut så hårt direkt med bestraffning. Sänka 1000 varv på en sån motor är katastrof, nästan all effekt ligger ju på 7000 varv och uppåt. Det visade ju den 10:e plats han hade på första träningen, så han fick ju tillbaka 250 varv efter det. Men det verkar finnas vissa som inte unnar Opel några framgångar.
Visst den är ju mer avancerad än dom andra bilarna, och bör straffas på ett eller annat sätt. Men kolla hur det var i ETCC när dom började, Alfa var ju totalt överlägsna, så efter några lopp ändrade dom maxvarv beroende på hur många cylindrar bilen har. Varför inte gå lite lugnt fram även här och straffa mer eftersom? För Opel'n hör hemma i toppen, den ska inte harva nere bland platserna 7-10.

Förövrigt så är det bara BMW-bilarna (om jag inte minns fel) som helt överensstämmer med ETCC-reglerna idag.

Min åsikt angående Audi-bilarna, som är klassade som privat-bilar, är att det är åt helvete. KMS hade verkstad nästan direkt ansluten till Audi-sport som ligger ca 100m från Audi's huvudkontor. Privat-byggda? Jag är skeptisk, men dom lyckades med det och väger därmed 30 kg mindre än vad reglerna säger.
Mvh Andreas
Robert.

Inlägg av Robert. »

Som läget är nu så kommer Opeln förhoppningsvis förses med klenare bromsar enligt Sport 2000-reglementet. Då kommer varvet att kunna höjas och en del straffvikt tas ur.

Tommy gjorde bra ifrån sig på kvalet, dels på egen körning och dels på andras misstag, men vikten tar hårt på däcken på en racedistans, så det är fel av STCC att bara kolla på hur varvtiderna ligger.

Ang Audi så verkar det luta åt att de hamnar på samma vikt som ETCC-bilarna, som för övrigt väl inkluderar Karlssons Alfa, eller?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Wedda skrev:Min åsikt angående Audi-bilarna, som är klassade som privat-bilar, är att det är åt helvete. KMS hade verkstad nästan direkt ansluten till Audi-sport som ligger ca 100m från Audi's huvudkontor. Privat-byggda? Jag är skeptisk, men dom lyckades med det och väger därmed 30 kg mindre än vad reglerna säger.
KMS hyrde väl ett garage som låg i närheten av Ingolstadst, men bilen byggde teamet själva och Audi har inte gett något fabriksstöd vad jag har förstått. Snarare är det Tommy Kristofferssons egna kontakter i Audi som i viss mån hjälpt till på sin fritid och semester med bygget, men inte sjutton är det en fabriksbil.

Däremot håller jag med om att vikterna bör justeras. Att STCC förbjuder Volvo att utveckla bilen för ETCC (någon som vet hur det där egentligen hänger ihop???) om de vill köra i STCC är väldigt märkligt. Särskilt som Volvo-teamet inte får ta bort de 40 extrakilona. I mitt tycke är Volvon inte heller en fabrikssatsning, och de borde också får köra med 1100 kg:s vikt nu när de bara ska köra i STCC.

Självklart ligger både Volvo och Audi någonstans i kölvattnet av dessa stall och följer intresserat utvecklingen, men några fabrikssatsningar är det inte frågan om tycker jag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Wedda..

Jag har ju inte hela bilden...
Vad jag däremot vet är att om dom inte reglerat Tommys bil så hade den spöat skiten ur resten av fältet.. svårigheten nu var väl att hitta ett effektivt sätt att få den mer jämnställd... men som du påpekar.. en 10:e plats tyder ju på att kanske 500rpm mindre hade varit lagom... alternativt 1000rpm fast med mindre straffvikt (han har väl 100kg i lådan nu va?)

Hur som helst får vi väl hoppas att dom fixar och trixar så att serien blir jämn och bra.

Som alfista var jag inte direkt imponerad över "fusk-ändringen" sist år i ETCC, men faktum är att alforna var för bra och något måste göras..

Det är alltid svårt med ett reglemente i en klass där så olika bilar tävlar, jag är dock övertygad om att inte STCC basarna medvetet försöker göra så att just Opel straffas.

/mopar
Wedda

Inlägg av Wedda »

Det stämmer att han har 100 kg i lådan. Sliter ganska mycket mer på däcken med den extra vikten i bilen.

Som jag skrev tidigare, nån slags bestraffning ska det vara, men jag tycker att dom gick ut lite hårt och helt plötsligt. Dom testdagar dom har haft är ju helt bortkastade eftersom dom inte har testat med det lägre maxvarvet. Utan dessa bestraffningar hade vi nog sett en norrman överst på pallen i bägge racen.

Kanske var lite hård i mina kommentarer om Audi-bilarna, men lite skumt tycker jag det är iaf.

Det där med att STCC har förbjudit Volvo att utveckla bilen för ETCC var nytt för min del.

Törs inte säga hur det är med vikten på Alfan.
Mvh Andreas
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Jag är osäker å vikten i alfan också, i ETCC har man valt sekventiell låda och en extravikt på 30kg. Men om mina informationer är rätt har Niklas en vanlig H-låda i sin och borde därmed slippa dessa extra 30kg enligt ETCC reglementet, om STCC följer det till punkt och pricka är däremot mer än jag vet.

/mopar
jarnkamin

Inlägg av jarnkamin »

Mopar: Att STCC inte är ute efter att straffa just Opel så hårt stämmer nog bra, däremot TROR jag att just pga att det är en BTCC bil så straffas dom hårt. Om nu den där BTCC Peugoten kommer till STCC blir det väldigt intressant vad den får för straff.
Men då kanske STCC har hittat rätt bestraffningar åt BTCC bilarna och den slipper utsättas för samma experiment som Opeln gör.

Tycker det är tråkigt att dom drar ner varvet såpass mycket innan det ens varit 1 enda race med bilen. Får hoppas att allt sånt här löser sig till slut på ett bra sätt.
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Ja låt oss hoppas dom får till en lösning som ger Tommy samma chans som dom andra.. fast samtidigt inte BÄTTRE chans.

Låter troligt med Pegga eftersom det verkar som om dom kommer att tävla i ETCC redan denna säsongen.

/mopar