Smakråd
-
Smakråd
Skall jag köpa bjuda pa den här ratten (finns pa tyska ebay) till min 1989SL ("Dallas-moppe")?
Ratten ser precis ut som orginal, förutom trät, vilket är samma som panelerna.
Jag tycker den är skit-snygg, men kanske ser den för modern ut...
Fast man kun ju alltid byta tillbaka om man tröttnar. Den blir nog inte sa dyr hoppas jag.
Ratten ser precis ut som orginal, förutom trät, vilket är samma som panelerna.
Jag tycker den är skit-snygg, men kanske ser den för modern ut...
Fast man kun ju alltid byta tillbaka om man tröttnar. Den blir nog inte sa dyr hoppas jag.
-
-
-
-
-
-
- Utvisad
-
Hur 70-tals porrig är inte min schack-rutiga bruna tweed-klädsel då!EnzoF1 skrev:Jag har träratt i nya bilen och det är hur d-a porrigt som helst...
Man kan ju knappast tro att bilen är fran 1989.
R107 SL tillverkades i hela 18 ar (1971 - 1989), utan större modifieringar. Redan 1973 började man projektet med en efterföljare, men det lades pa is pga oljekrisen och Mercedes tänkte lägga ner SL-serien da man trodde att modellen inte skulle bli lönsam. SL blev dock bara populärare och populärare, särskillt i USA (pga Dallas?). 1983 aterupptogs projektet med R107-efterföljaren R129, vilken började säljas som arsmodell 1990.
Jag skulle gärna byta mot en 500SL (samma kaross med 5-liters V8:a). När jag köpte bilen tänkte jag att det räkte med sex cylindrar, för jag köpte bilen främst till frugan. Men nu när hon är hemma med varan bebis behöver hon varan kombi, och det blir mest jag som kör SLen.
-
- Utvisad
-
Ja, men bara i USA (en del ex har aterimporterats dock).
560 var pga de harda avgas-kraven i USA svagare än europeiska 500:an, ca 230 hästar tror jag. 560:n i S-klassen hade 280-300 med/utan kat men Mercedes ansag att chassit inte mäktade med den höga effekten. Vet inte hur mycket jobb det är att bygga om en USA 560 till europaspec. Den har lägre kompression, sa jag antar att man behöver nya kolvar.
Annars kanske man montera en S-klass 560 i min bil . Salo, vet du vad som skulle krävas? Bakaxeln skall nog bytas om inte annat för utväxlingens skull, men kan man behalla automatladan?
560 var pga de harda avgas-kraven i USA svagare än europeiska 500:an, ca 230 hästar tror jag. 560:n i S-klassen hade 280-300 med/utan kat men Mercedes ansag att chassit inte mäktade med den höga effekten. Vet inte hur mycket jobb det är att bygga om en USA 560 till europaspec. Den har lägre kompression, sa jag antar att man behöver nya kolvar.
Annars kanske man montera en S-klass 560 i min bil . Salo, vet du vad som skulle krävas? Bakaxeln skall nog bytas om inte annat för utväxlingens skull, men kan man behalla automatladan?
-
Jag fick ratten för 253,23 Euros!
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... gory=14765
"jockeq", det är jag det
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... gory=14765
"jockeq", det är jag det
-
-
Du behöver inte läggar ner något större jobb, tror inte att det blir aktuellt med motorbyte.
Fast om man skulle "springa på" en fin 560 motor så vet man ju aldrig iofs...
Vad tycker du om min ratt företsten? Jag hoppas att den passar (är inte helt säker, men jag tror det). Om inte så får jag väl spara den på hyllan. Om några år eller så ska jag köpa en 560SEL (en av mina absoluta favorit-Mercor) perfekt skick, och vårda tills jag blir pensionär och bilen är en äkta klassiker. Till den passar ratten i alla fall säkert.
Salo, vet du vilka år som 126:an fanns med oxblods-röd (tror jag att den kallades) skinn-klädsel?
Fast om man skulle "springa på" en fin 560 motor så vet man ju aldrig iofs...
Vad tycker du om min ratt företsten? Jag hoppas att den passar (är inte helt säker, men jag tror det). Om inte så får jag väl spara den på hyllan. Om några år eller så ska jag köpa en 560SEL (en av mina absoluta favorit-Mercor) perfekt skick, och vårda tills jag blir pensionär och bilen är en äkta klassiker. Till den passar ratten i alla fall säkert.
Salo, vet du vilka år som 126:an fanns med oxblods-röd (tror jag att den kallades) skinn-klädsel?
-
- Utvisad
-
Tycker trärattar är si så där, gillar de inte alls. Men till den där bilen och inredningen är ratten helrätt så köp den om du inte redan har gjort det
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
-
Fegar ur .... pyttsan heller. Ni får väl åka på ett datum då jag kan istället, som typ vilken helg som helst utom just nästa helg.
Dessutom har jag råd med mer än gamla trärattar
-
-
- Utvisad
jag såg det... 18-tumsfälgar... Vissa har råd...LuckyStrike1 skrev:Fegar ur .... pyttsan heller. Ni får väl åka på ett datum då jag kan istället, som typ vilken helg som helst utom just nästa helg.
Men Metallic var visst utanför budgeten...
/E
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
Ja, fast inte utanför min budget utan företagets budget ... eller poliocy eller vad de kallar sånt tjafs. Dessutom är det fjantigt med metallicl lack.
/Ola - som har metallicklack på bilen nu.
/Ola - som har metallicklack på bilen nu.
-
Fler smakrad...
Skall jag köpa den här ratten till min arsmodell 2000 Mercedes?
Nuvarande ratt är exakt densamma, fast utan trä. Rattens trä är samma som övriga trät i bilen.
Lite osäker dock pa hur skönt det är egentligen med träratt.
Tror jag bjuder 300 Euros (ratten är ny, och nypris är 778 Euros).
Min andra ratt jag köpte är pa väg till Turkiet!
Vad som beskrevs som "sma repor i klarlacken" var i själva verket djupa sprickor. Ratten var heller inte ny (vilket han pastod i annonsen), även om skicket var perfekt förutom sprickorna.
Efter diverse diskusioner (man är ju liksom i underläge när man redan betalat och befinner sig i ett annat land) sa skall han renovera den "till ny-skick" (kostar 100 Euros) och drar han av 50 Euros pa priset (sa att jag betalr ytterligare 50 Euros). Renoveringen görs i Turkiet... (det är flera timmars jobb, sa det ksulle kosta orimligt mycket att göra i ett väst-land).
Skall jag köpa den här ratten till min arsmodell 2000 Mercedes?
Nuvarande ratt är exakt densamma, fast utan trä. Rattens trä är samma som övriga trät i bilen.
Lite osäker dock pa hur skönt det är egentligen med träratt.
Tror jag bjuder 300 Euros (ratten är ny, och nypris är 778 Euros).
Min andra ratt jag köpte är pa väg till Turkiet!
Vad som beskrevs som "sma repor i klarlacken" var i själva verket djupa sprickor. Ratten var heller inte ny (vilket han pastod i annonsen), även om skicket var perfekt förutom sprickorna.
Efter diverse diskusioner (man är ju liksom i underläge när man redan betalat och befinner sig i ett annat land) sa skall han renovera den "till ny-skick" (kostar 100 Euros) och drar han av 50 Euros pa priset (sa att jag betalr ytterligare 50 Euros). Renoveringen görs i Turkiet... (det är flera timmars jobb, sa det ksulle kosta orimligt mycket att göra i ett väst-land).
-
När du nu nödvändigtvis måste transportera dig runt i sunk-Mercor så får du väl se till att ha en ordentlig ratt åtminstone. Så köp ratten - du kan dessutom säkert få rabatt på nästa skeppning till Turkiet också
-