Obligatoriska depåstopp försvinner?
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Obligatoriska depåstopp försvinner?
Detta vore väl mumma?
Fullständigt onödigt med den här regeln om depåstopp efter visst antal varv. Hoppas verkligen att den försvinner nu.
Fullständigt onödigt med den här regeln om depåstopp efter visst antal varv. Hoppas verkligen att den försvinner nu.
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Fattar inte varför alla tycker att den regeln är så dålig. Utan den regeln blir det ju som förr. Alla ligger och fisåker för att spara bränsle och gå i depå så sent som möjligt eftersom det kostar för mycket att missa en gulflaggssituation. Hur många ovallopp har inte varit rena transportsträckan fram till sista depåstopp? Jag tycker att regeln med bestämda depåstoppsintervall har fungerat bra. Alla har kört för fullt. Det är ju det man vill se.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Bättre att skippa depåstopp helt istället för att ha fasta intervall för stoppne, då hela fältet går in samtidigt plus/minus några varv. Nu är depåstoppen rätt meningslösa - då ser jag hellre att man kör helt utan och fyller upp bilarna till max och gasar. Tanken med depåstopp är ju att öka valmöjligheterna för strategier och taktik.
Om det är fiskörningen man är rädd för, minska ner antalet gluflaggor på ett lopp med 2/3 istället så tjänqar man ingenting på att fisköära. Varför är det här ett problem i CART men inte i F1? ... där klarar man ju alldeles utmärkt att ha bilar som körs för fullt utan fiskörning trots hjelt fria depåstoppsintervall ....
Om det är fiskörningen man är rädd för, minska ner antalet gluflaggor på ett lopp med 2/3 istället så tjänqar man ingenting på att fisköära. Varför är det här ett problem i CART men inte i F1? ... där klarar man ju alldeles utmärkt att ha bilar som körs för fullt utan fiskörning trots hjelt fria depåstoppsintervall ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jooo, det han de få göra som det var i F1 på 80-talet. Men det vill väl CART bestämma när det ska ske....
Alternativet är givetvis att minska antalet gulflaggpr drastiskt, till samma nivå som i F1, så betalar det sig inte att ligga och fisköra i väntan på gulflaggor runt hela banan. Men det verkar CART-organisationen ha svårt att inse.
Alternativet är givetvis att minska antalet gulflaggpr drastiskt, till samma nivå som i F1, så betalar det sig inte att ligga och fisköra i väntan på gulflaggor runt hela banan. Men det verkar CART-organisationen ha svårt att inse.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Antalet gulflaggsituationer skulle kunna minskas men inte på alla banor. På ovalerna kommer vi att få fortsätta dras med fenomentet liksom på de trånga stadsbanorna. Så länge förarna räknar med att säkerhetsbilen kan komma ut kommer de att noga överväga om de ska våga köra med fullt turbotryck.
Oavsett gulflaggorna får du tillbaka problemet med att det på vissa banor kommer att finnas några som kommer att försöka klara sig på ett stopp mindre än de andra med följd att de fiskör.
Med full tank räcker bränslet inte till speciellt många fler varv än med dagens obligatoriska stopp. Förstår inte vad problemet är med den regeln.
Tärnström
Oavsett gulflaggorna får du tillbaka problemet med att det på vissa banor kommer att finnas några som kommer att försöka klara sig på ett stopp mindre än de andra med följd att de fiskör.
Med full tank räcker bränslet inte till speciellt många fler varv än med dagens obligatoriska stopp. Förstår inte vad problemet är med den regeln.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det funkar i F1, så varför inte i CART? Är det möjligtvis så att förarna är mkt sämre i CART så de kraschar jämt och ständigt?
I F1 är det inga problem med att en förare kör på ett stopp och en annan på två stopp utan att det blir fiskörning. CART har två ovallopp i år - på resten av banorna skulle man kunna skära ner gulflaggor med 2/3 lätt .... ha lokala gulflaggor och kranar som lyfter brot vraken som man gör i F1. DÅ har man inte problemet med att förare åker runt och väntar på den bergssäkra gulflaggssituationen. Ett CART lopp har i genomsnitt fler säkerhetsbilssituationer på en vanlig bana i ett lopp, än F1 har på ett helt år. Det är sjukt.
Problemet med depåstoppsregeln är att alla går i depå samtidigt - när loppet startar vet man att alla går i depå inom x antal varv. Nån kanske chansar med et stopp ett varv tidigare eller senare för att hoppas på gulflaggor ... det är inte racing. Alltför många CART lopp avgörs genom vem som är snabbast ut ur depån, för på banan är det ingen idé att göra något. Jag tycker regeln är värdelös och hoppas att den tas bort.
I F1 är det inga problem med att en förare kör på ett stopp och en annan på två stopp utan att det blir fiskörning. CART har två ovallopp i år - på resten av banorna skulle man kunna skära ner gulflaggor med 2/3 lätt .... ha lokala gulflaggor och kranar som lyfter brot vraken som man gör i F1. DÅ har man inte problemet med att förare åker runt och väntar på den bergssäkra gulflaggssituationen. Ett CART lopp har i genomsnitt fler säkerhetsbilssituationer på en vanlig bana i ett lopp, än F1 har på ett helt år. Det är sjukt.
Problemet med depåstoppsregeln är att alla går i depå samtidigt - när loppet startar vet man att alla går i depå inom x antal varv. Nån kanske chansar med et stopp ett varv tidigare eller senare för att hoppas på gulflaggor ... det är inte racing. Alltför många CART lopp avgörs genom vem som är snabbast ut ur depån, för på banan är det ingen idé att göra något. Jag tycker regeln är värdelös och hoppas att den tas bort.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tankstorleken är specad i Cham Cars till skillnad från F1. Visst skulle säkert en eller annan kunna köra på ett stopp mindre men det skulle innebära "short shifting" och minimalt turbotryck. Bilen skulle knappast köras på gränsen och det är ju det vi vill uppleva.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Turbomotorerna spelar nog viss roll också. Det lönar sig mer att köra snålt med en turbomotor än det gör med en motor utan turbo.
Lucy:
Vad är det för racing med att vinna via en bättre strategi då? Det är ju inget sämre att vinna m.h.a. ett bättre depåstopp.
jajo:
Är du säker på att fansen inte gillar att det nuförtiden är fullgasracing som gäller?
Lucy:
Vad är det för racing med att vinna via en bättre strategi då? Det är ju inget sämre att vinna m.h.a. ett bättre depåstopp.
jajo:
Är du säker på att fansen inte gillar att det nuförtiden är fullgasracing som gäller?
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: lör mar 29, 2003 22:23
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
"Hej och välkommen till Laguna Seca och helgens CART-lopp.
Idag kommer alla förare att gå i depå 4 gånger vart 35:e varv. Vi misstänker redan nu att det finns några djräva förare därute som faktiskt tänker sig ta ett av sina depåstopp något varv tidigare eller något varv senare än alla andra! Det gör att vi kommer att få flera olika ledare i loppet idag fram till målgång, vilket bevisar att detta är världens tuffaste och jämnase motorsportserie just nu. Just detta faktum att vi redan nu vet att när alla kommer att gå i depå och hur många gånger de komer att gå i depå gör att det hela ju blir så mycket bättre racing eftersom vi vet att alla kör för fullt mellan depåstoppen till skillnad från andra racingserier. Givetvis kommer vi också att ha cirka femtioelva gulflaggssituationer utan några större skäl till det under loppet, under vilka situationer de givetvis inte kommer att köra för fullt men det kommer då bara att skilja sekunder mellan den första och den sista föraren! Fantastiskt! Mycket nöje och tänk på att ni kan hämta mer chips och öl vart 35:e varv och ett antal gånger däremellan också för då kommer alla att stå i depå eller åka bakom säkerhetsbilar.
Idag kommer alla förare att gå i depå 4 gånger vart 35:e varv. Vi misstänker redan nu att det finns några djräva förare därute som faktiskt tänker sig ta ett av sina depåstopp något varv tidigare eller något varv senare än alla andra! Det gör att vi kommer att få flera olika ledare i loppet idag fram till målgång, vilket bevisar att detta är världens tuffaste och jämnase motorsportserie just nu. Just detta faktum att vi redan nu vet att när alla kommer att gå i depå och hur många gånger de komer att gå i depå gör att det hela ju blir så mycket bättre racing eftersom vi vet att alla kör för fullt mellan depåstoppen till skillnad från andra racingserier. Givetvis kommer vi också att ha cirka femtioelva gulflaggssituationer utan några större skäl till det under loppet, under vilka situationer de givetvis inte kommer att köra för fullt men det kommer då bara att skilja sekunder mellan den första och den sista föraren! Fantastiskt! Mycket nöje och tänk på att ni kan hämta mer chips och öl vart 35:e varv och ett antal gånger däremellan också för då kommer alla att stå i depå eller åka bakom säkerhetsbilar.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tror att möjligheten att justera turbotrycket finns kvar, det är bara det att funktionen inte får någon användning med nuvarande reglemente. Den berömda omkörningsknappen som Tromark pratade om häromsistens kommenterades av en av Fords ingenjörer i en artikel. Han menade att knappen finns kvar, men att den inte används på samma sätt nu när alla kör med fullt tryck från början till slut. Finns säkert flera argument till att möjligheten att justera turbotrycket bör vara kvar ändå. Det kan uppkomma situationer där man behöver spara bränsle, även om det är mindre sannolikt idag, och förarna kan behöva justera trycket om de får temperaturproblem eller problem med övertrycksventilen.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: lör mar 29, 2003 22:23
Turbotrycksratten verkar vara bortagen. Nedan finns ett citat från kommentarstexten från CART 'live timing'
"Several of the drivers are trying to save fuel to make it to Lap 28. The drivers no longer have fuel mapping built into the engine, so the only way to save fuel is to drive nice and smooth and work on your gear changes and throttle usage."
"Several of the drivers are trying to save fuel to make it to Lap 28. The drivers no longer have fuel mapping built into the engine, so the only way to save fuel is to drive nice and smooth and work on your gear changes and throttle usage."
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Låter ju riktigt bra för att slippa att loppen avgörs pga vem som har mest tur med att få gulflagg vid rätt tillfälle. Stallen får köra långa stints och ha en taktik och samtidigt så försvinner mycket av effekterna av alla onödiga sc-perioder. Låter lysande. Hoppas detta kan vara vändningen för cart.