Fy för stallorder
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Fredrik af Petersen sa att han pratat med någon välunderrättad person i McLaren som påstod att McLaren var väldigt besvikna på Räkans oförmåga att ställa in bilen och ge korrekt teknisk respons. Räkan var snabb när han råkade få till en bra setup, men hade svårt att alltid få till bra inställningar och gick ofta bort sig totalt. Han sa att om han inte skärper sig så kan han vara ute efter halva säsongen. Låter ju inte helt lovande. De pratade om liknande saker i Sauber i början av förra säsongen, att ingenjörarna fick ta beslut som egentligen var förarens.
Nu är det ju inte så jättekonstigt egentligen, han hade ju bara kört ett 20-tal FRenault-race innan förra säsongen och hade nog inte lärt sig så mycket om inställningar. Det är väl nackdelen att inte gå den lite längre vägen genom div lägre serier. Dessutom är kanske McLaren lite bortskämda med DC och Mika, som minst sagt var ganska erfarna förare och anses väl också som skapliga testförare. De senaste årens testförare i Mac har ju inte heller varit så dåliga, med Wurz och Panis.
Men med lite otur(?) har vi kanske bara en finsk förare kvar i slutet av året och ingen nästa år.
Nu är det ju inte så jättekonstigt egentligen, han hade ju bara kört ett 20-tal FRenault-race innan förra säsongen och hade nog inte lärt sig så mycket om inställningar. Det är väl nackdelen att inte gå den lite längre vägen genom div lägre serier. Dessutom är kanske McLaren lite bortskämda med DC och Mika, som minst sagt var ganska erfarna förare och anses väl också som skapliga testförare. De senaste årens testförare i Mac har ju inte heller varit så dåliga, med Wurz och Panis.
Men med lite otur(?) har vi kanske bara en finsk förare kvar i slutet av året och ingen nästa år.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det där låter lite överdrivet tycker jag. Killen har ju ännu inte kört sitt första lopp för McLaren. Och vem skulle Ron Dennis ersätta Räkan med mitt under brinnande säsong? Häkkinen möjligtvis om han skulle vilja, men tvivlar på att Mika skulle vilja ersätta sin landsman mitt under säsongen.
Af Petersen har ju kommit med vilda rykten förut. Ett annat vilt rykte som jag läst på nån nyhetssida är att Verstappen skulle ersätta Massa. Det ryktet sätter jag lika lite tilltro till som det här med Räkan.
Af Petersen har ju kommit med vilda rykten förut. Ett annat vilt rykte som jag läst på nån nyhetssida är att Verstappen skulle ersätta Massa. Det ryktet sätter jag lika lite tilltro till som det här med Räkan.
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag har för mig att Sauber sa att han var förvånansvärt bra på att veta hur han ville ha bilen (och hur han skulle nå dit) trots att det var hans första säsong ifjol!?
Dock är väl Saubern lite enklare att ställa in än Macen.
Men osm Ekblom sa, att om ha n nu brukar gå vilse allt för ofta så är väl McLaren ett stall som borde ha resurser att fixa till den punkten.
Dock är väl Saubern lite enklare att ställa in än Macen.
Men osm Ekblom sa, att om ha n nu brukar gå vilse allt för ofta så är väl McLaren ett stall som borde ha resurser att fixa till den punkten.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Glädjeförstörare!On 2002-03-02 13:10, Lemon wrote:
Det där låter lite överdrivet tycker jag. Killen har ju ännu inte kört sitt första lopp för McLaren. Och vem skulle Ron Dennis ersätta Räkan med mitt under brinnande säsong? Häkkinen möjligtvis om han skulle vilja, men tvivlar på att Mika skulle vilja ersätta sin landsman mitt under säsongen.
Af Petersen har ju kommit med vilda rykten förut. Ett annat vilt rykte som jag läst på nån nyhetssida är att Verstappen skulle ersätta Massa. Det ryktet sätter jag lika lite tilltro till som det här med Räkan.
Vilda rykten är ju halva behållningen med F1.
Som alltid ligger väl sanningen nånstans mittemellan. Det är väl inte konstigt att Kimi har svårt att fortfarande hitta rätt inställningar på en bil. Han är fortfarande nykomling och oerfaren när det gäller de tekniska aspekterna av F1 som ju är bland det svåraste att lära sig. Men att han skulle riskera sparken redan nu av den anledningen är överdrivet.
McLaren får väl lära honom ställa in bilen precis som de lärde Mika på sin tid att ställa in bilar.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ryktet om Räikkönens tekniska brister har ju dryftats förut. Sauber ahr ju inte sagt det rent ut men man har sagt att Massa inte bara är lika snabb som Räikkönen, han kan ställa in bilen också. Dessuto mhar det sagts mellan raderna i ett otal sammanhang att killen är rätt otrevlig och är kort mot mekarna.
Tärnström
Tärnström
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Tyckte Saubers kommentarer ändrades drastiskt efter att det var klart med övergången till McLaren. Innan var han så duktig och kunnig men sedan helt plötsligt var han "otrevlig" mot mekarna och personalen.
Sauber var nog inte så glad över att förlora honom och därför snackade som han gjorde "huxflux". Tycker han ska vara nöjd över övergångssumman iaf!
_________________
PeppeF1 supports:
Kimi Räikkönen, Björn Wirdheim, Alx Danielsson!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: PeppeF1 den 2002-03-02 13:45 ]</font>
Sauber var nog inte så glad över att förlora honom och därför snackade som han gjorde "huxflux". Tycker han ska vara nöjd över övergångssumman iaf!
_________________
PeppeF1 supports:
Kimi Räikkönen, Björn Wirdheim, Alx Danielsson!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: PeppeF1 den 2002-03-02 13:45 ]</font>
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Även journalister som har vittnat om att han är knepig. Bjuder inte alls på sig själv i samma utsträckning som andra förare, nobbar autografskrivande, pratar bara med dem han har vinning av. Jag känner ju inte killen och vill inte döma honom på så dåliga grunder men erfarenhetsmässigt har jag lärt mig att om folk skriver saker som man normalt brukar mörka, ja då kan man som regel multiplicera med tio.
Tärnström
Tärnström
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det man kan säga är att smekmånaden alltid är oerhört kort i F1. Fråga Button
Kimi ska nog få ordning på sig själv och sin inställning med lite tid. Det finns ju sämre ställen än McLaren att vara på om man är villig att lära sig och lyssna på råd och tips.
F1 säsongen har ju ialla fall fått en lysande start:
Regnigt slumpmässig kval.
Okända köpare av Prost
Rykten om att Verstappen ska ersätta Massa
Rykten om stort missnöje hos McLaren med Kimi.
Vem hade trott att det skulle bli så mycket snack redan innan loppet utan att någon av Williams förarna var inblandade ?
Kimi ska nog få ordning på sig själv och sin inställning med lite tid. Det finns ju sämre ställen än McLaren att vara på om man är villig att lära sig och lyssna på råd och tips.
F1 säsongen har ju ialla fall fått en lysande start:
Regnigt slumpmässig kval.
Okända köpare av Prost
Rykten om att Verstappen ska ersätta Massa
Rykten om stort missnöje hos McLaren med Kimi.
Vem hade trott att det skulle bli så mycket snack redan innan loppet utan att någon av Williams förarna var inblandade ?
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Söderhamn, Sweden
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Inte att förglömma ryktet om att Newey och Mario Illien inte längre gärna pratar med varandra, efter Neweys kraftiga kritik av Illmor.
Tom W.:s avskedande av Verstappen. JAg läste förresten i DN idag att Tom W. frågat "Påven" vem tusan som släppt in honom, och anklagad honom för att vara där enbart för att spionera och stjäla personal, under något av Påvens besök ifjol. Verkar vara en trvlig person, Tom...
Dessutom kryddat med lite skottlossning. Fattas bara att någon är dopad och att nåt stall finanserar säsongen med knarksmuggling så har F1 åter sin storhetstid.
JT:
På vilket sätt är det dåligt för en F1-förare att vara egensinnig, otrevlig och egoistisk? Jag vet inte om sådana som Mansell, Senna, Piquet, eller för den delen Schumi anses vara världens trevligaste och mest balanserade personer. Liksom huvuddelen av stallcheferna... Trevlig bransch
Tom W.:s avskedande av Verstappen. JAg läste förresten i DN idag att Tom W. frågat "Påven" vem tusan som släppt in honom, och anklagad honom för att vara där enbart för att spionera och stjäla personal, under något av Påvens besök ifjol. Verkar vara en trvlig person, Tom...
Dessutom kryddat med lite skottlossning. Fattas bara att någon är dopad och att nåt stall finanserar säsongen med knarksmuggling så har F1 åter sin storhetstid.
JT:
På vilket sätt är det dåligt för en F1-förare att vara egensinnig, otrevlig och egoistisk? Jag vet inte om sådana som Mansell, Senna, Piquet, eller för den delen Schumi anses vara världens trevligaste och mest balanserade personer. Liksom huvuddelen av stallcheferna... Trevlig bransch
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Att vara trevlig mot personalen i egna stallet är en nog så viktig detalj om man ska ha en lång och framgångsrik karriär som F1-förare.
Enligt Steve Matchett (f.d mekaniker i Benetton-stallet) skakade Michael Schumacher hand och tackade samtliga i stallet personligen efter sin första seger med Benetton. Det gjorde stort intryck och fick alla i stallet att känna sig delaktiga i segern enligt Matchett.
En annan kille som verkar ha den inställningen är Jarno Trulli.
Nothing has any importance to him except winning the world title. No yacht, no fast car, no pashion for fashion. "I trust him", Briatore says. "In '01, he did more in the Jordan than it was really capable of. He´s almost too motivated. Sometimes I have to get him to take it easy, a bit! He´s at the Enstone factory every other week to encourage the team. I havn´t seen that kind of attitude since Michael Schumacher was at Benetton."
- Från senaste F1Racing.
Läste i nån interjuv med Räikkönen att han knappt har satt sin fot i McLarens fabrik. Kan ju låta lite löjligt att förarna måste peppa övriga stallet personligen, men sån är människonaturen. Och Adrian Newey sa ju i en interjuv i vintras att det är förarna som bär hela stallets ambitioner och förhoppningar och att hela stallet påverkas om en eller båda förarna är omotiverade eller presterar dåligt.
Minns oxå Jacques Villeneuves andra race för BAR i Brasilien 1999. Mekarna hade gjort i ordning en stor födelsedagstårta åt Jacques för att fira hans födelsedag. Men Jacques var så besviken på bilen att han sket i tårtan och åkte raka vägen till hotellet istället. Kan inte ha varit alltför poppis bland mekarna.
Enligt Steve Matchett (f.d mekaniker i Benetton-stallet) skakade Michael Schumacher hand och tackade samtliga i stallet personligen efter sin första seger med Benetton. Det gjorde stort intryck och fick alla i stallet att känna sig delaktiga i segern enligt Matchett.
En annan kille som verkar ha den inställningen är Jarno Trulli.
Nothing has any importance to him except winning the world title. No yacht, no fast car, no pashion for fashion. "I trust him", Briatore says. "In '01, he did more in the Jordan than it was really capable of. He´s almost too motivated. Sometimes I have to get him to take it easy, a bit! He´s at the Enstone factory every other week to encourage the team. I havn´t seen that kind of attitude since Michael Schumacher was at Benetton."
- Från senaste F1Racing.
Läste i nån interjuv med Räikkönen att han knappt har satt sin fot i McLarens fabrik. Kan ju låta lite löjligt att förarna måste peppa övriga stallet personligen, men sån är människonaturen. Och Adrian Newey sa ju i en interjuv i vintras att det är förarna som bär hela stallets ambitioner och förhoppningar och att hela stallet påverkas om en eller båda förarna är omotiverade eller presterar dåligt.
Minns oxå Jacques Villeneuves andra race för BAR i Brasilien 1999. Mekarna hade gjort i ordning en stor födelsedagstårta åt Jacques för att fira hans födelsedag. Men Jacques var så besviken på bilen att han sket i tårtan och åkte raka vägen till hotellet istället. Kan inte ha varit alltför poppis bland mekarna.
Vad håller ni på med? Är detta Big Brother eller är det F1?
Ni har sett (nåja, vissa av er i alla fall) dem köra 1-2 varv på max och vet exakt vad det är som gör att de har just dessa inbördes positioner? SL:s borde ta en titt högst upp i listan och fråga sig; Visade denna session de rätta inbördes förhållandena? Jag känner folk som är bekanta med Kimi och hans förändring gentemot press och andra har bara förbättrats anmärkningsvärt mysket. I år är han öppen, svarar på frågor som om han aldrig gjort annat osv...
Det måste vara några privatlektioner i Ron Dennis-charmskola som gjort susen.
Ni har sett (nåja, vissa av er i alla fall) dem köra 1-2 varv på max och vet exakt vad det är som gör att de har just dessa inbördes positioner? SL:s borde ta en titt högst upp i listan och fråga sig; Visade denna session de rätta inbördes förhållandena? Jag känner folk som är bekanta med Kimi och hans förändring gentemot press och andra har bara förbättrats anmärkningsvärt mysket. I år är han öppen, svarar på frågor som om han aldrig gjort annat osv...
Det måste vara några privatlektioner i Ron Dennis-charmskola som gjort susen.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Efter att ha läst inläggen i denna topic så undrar man om inte hela forumet består av lönnfeta nollor med ytterst lite verklighetsförankring beronde på att ni suttit framför datorn i stället för att skaffa sig lite erfarenhet om livet i övrigt !
Den främsta kritiken som ni framför mot Raikonnen går ut på att han är omogen vilket han givetvis är precis som alla andra valpar i den åldern.
Att han är en av de största talangerna någonsin har tydligen undgått de flesta pappskallar på detta forum !
Ron Dennis fick hosta upp en rejäl slant för att trygga Mclarens återväxt på förarefronten och stal talangen mitt framför näsan på Ferrari. Peter Sauber grät säkert hela vägen till banken !
Att de flesta här verkar lida av ett grymt komplex mot det faktum att Svensk motorsport är lika framstående som den ishocky som Sverige presterade mot Vitryssland !
Den främsta kritiken som ni framför mot Raikonnen går ut på att han är omogen vilket han givetvis är precis som alla andra valpar i den åldern.
Att han är en av de största talangerna någonsin har tydligen undgått de flesta pappskallar på detta forum !
Ron Dennis fick hosta upp en rejäl slant för att trygga Mclarens återväxt på förarefronten och stal talangen mitt framför näsan på Ferrari. Peter Sauber grät säkert hela vägen till banken !
Att de flesta här verkar lida av ett grymt komplex mot det faktum att Svensk motorsport är lika framstående som den ishocky som Sverige presterade mot Vitryssland !
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag ger faktiskt Fufms lite rätt. Dels kan det ju bero på att Kimi faktiskt är valpig, blyg och/eller obelevad. Dessutomo kan det vara så att omgivningen tolkar det som arrogans.
Vad gäller Trulli, som ju är min favorit inför framtiden, är han den efter Kimi som har det sämsta ryktet vad gäller sociala relationer med mekar och andra.
Tärnström
Vad gäller Trulli, som ju är min favorit inför framtiden, är han den efter Kimi som har det sämsta ryktet vad gäller sociala relationer med mekar och andra.
Tärnström
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
Jag kan inte tro på något av de illasinnade ryktena ovan. Killen av ju finne, alltså är han ett helgon precis som sin stallchef.On 2002-03-02 12:06, AndersF1 wrote:
Fredrik af Petersen sa att han pratat med någon välunderrättad person i McLaren som påstod att McLaren var väldigt besvikna på Räkans oförmåga att ställa in bilen och ge korrekt teknisk respons. Räkan var snabb när han råkade få till en bra setup, men hade svårt att alltid få till bra inställningar och gick ofta bort sig totalt. Han sa att om han inte skärper sig så kan han vara ute efter halva säsongen. Låter ju inte helt lovande. De pratade om liknande saker i Sauber i början av förra säsongen, att ingenjörarna fick ta beslut som egentligen var förarens.
Nu är det ju inte så jättekonstigt egentligen, han hade ju bara kört ett 20-tal FRenault-race innan förra säsongen och hade nog inte lärt sig så mycket om inställningar. Det är väl nackdelen att inte gå den lite längre vägen genom div lägre serier. Dessutom är kanske McLaren lite bortskämda med DC och Mika, som minst sagt var ganska erfarna förare och anses väl också som skapliga testförare. De senaste årens testförare i Mac har ju inte heller varit så dåliga, med Wurz och Panis.
Men med lite otur(?) har vi kanske bara en finsk förare kvar i slutet av året och ingen nästa år.
Jag kom inte sist!
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Hämtat ur F1 Racing Augusti 2001:
Rampf is in no doubt of it. "You know for us, at Sauber, a top-10 qualifying has always been regarded as, you know, a good result. Not any more. Not for Kimi. He`s not scared of F1, and he wants to win. And that attitude has spread throughout the team, and it`s raised our aspirations."
Zehnder concurs. "He`s as good as it gets - both talent-wise and temperament-wise. Look, after Australia, when he finished seventh on the road, I phoned him to tell him that Panis had been disqualified from fourth, moving him up to sixth. "Congratulations, Kimi!" I said. "You`ve scored a point in your first race"." He just said, "OK, Thanks." That`s all. And in Austria, where he came fourth, I said to hi, "Well done, Brilliant!" And he said, "OK, But there were three more to beat."
He`s just so cool. He`s great for Sauber."
"Absolutely. It`s a fantastic thing to have him here, and i hope he stays for ever," adds Rampf
Rampf is in no doubt of it. "You know for us, at Sauber, a top-10 qualifying has always been regarded as, you know, a good result. Not any more. Not for Kimi. He`s not scared of F1, and he wants to win. And that attitude has spread throughout the team, and it`s raised our aspirations."
Zehnder concurs. "He`s as good as it gets - both talent-wise and temperament-wise. Look, after Australia, when he finished seventh on the road, I phoned him to tell him that Panis had been disqualified from fourth, moving him up to sixth. "Congratulations, Kimi!" I said. "You`ve scored a point in your first race"." He just said, "OK, Thanks." That`s all. And in Austria, where he came fourth, I said to hi, "Well done, Brilliant!" And he said, "OK, But there were three more to beat."
He`s just so cool. He`s great for Sauber."
"Absolutely. It`s a fantastic thing to have him here, and i hope he stays for ever," adds Rampf
Bra inlägg FUFMS!
Hur visste du att jag var lönnfet förresten? Syns det så tydligt? Och tack för att du "bara" kallade mig lönnfet, det finns dom som säger smällfet också.
Tärskrom är inne på ett bra spår här men följer inte upp sin teori. Kimi var mycket kort i sina uttalanden förra året. Om det sen var för att han väntade på målbrottet eller nervositet låter jag vara osagt, men de som snackat med honom under vårens tester och nu under helgen har noterat en märkbar skillnad. Han är öppnare, talar mer belevat och öppet om saker som om han aldrig gjort något annat (OBS, hörsägen) och de flesta av er har inte hört varken bu eller bä ännu i år så...
Hur visste du att jag var lönnfet förresten? Syns det så tydligt? Och tack för att du "bara" kallade mig lönnfet, det finns dom som säger smällfet också.
Tärskrom är inne på ett bra spår här men följer inte upp sin teori. Kimi var mycket kort i sina uttalanden förra året. Om det sen var för att han väntade på målbrottet eller nervositet låter jag vara osagt, men de som snackat med honom under vårens tester och nu under helgen har noterat en märkbar skillnad. Han är öppnare, talar mer belevat och öppet om saker som om han aldrig gjort något annat (OBS, hörsägen) och de flesta av er har inte hört varken bu eller bä ännu i år så...
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Noterar i en F1-racing från förra året hur nöjd Peter Sauber är med Kimi.R Trots att han vid sin första testsession för Sauber på Mugello (inom F1 enda test ) så drog han till endast 2 varv och då Sauber ville att han skulle göra ett till så svarade han nej då hans nacke inte klarade det ! Sånt imponerar på stallchefer då dessa handskas med speedade egon hela tiden som har en övertro på sig själv.
Den Största faran för Raikonnen är om han precis som Button låter framgången stiga honom åt huvudet men man blir tryggare då Ron Dennis har ansvaret för valpen ! Han har fostrat många talanger genom det faktum att han skapar en relation som är stark till skillnad från sådana som Briatore eller Jordan !
Årets tonårsfarsa ! Ron Dennis !
Den Största faran för Raikonnen är om han precis som Button låter framgången stiga honom åt huvudet men man blir tryggare då Ron Dennis har ansvaret för valpen ! Han har fostrat många talanger genom det faktum att han skapar en relation som är stark till skillnad från sådana som Briatore eller Jordan !
Årets tonårsfarsa ! Ron Dennis !
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Kimi hade en väldig röta som fick till setupen så den räckte till snabbaste varv!
Åkte väl ett 15-tal varv med honom i Onboard-view, en höjdare då han slängde ut bakvagnen på sitt speciella sätt. Lite missar då och då, men det var juh första racet i mercan!
Keep it up!
_________________
PeppeF1 supports:
Kimi Räikkönen, Björn Wirdheim, Alx Danielsson!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: PeppeF1 den 2002-03-03 06:19 ]</font>
Åkte väl ett 15-tal varv med honom i Onboard-view, en höjdare då han slängde ut bakvagnen på sitt speciella sätt. Lite missar då och då, men det var juh första racet i mercan!
Keep it up!
_________________
PeppeF1 supports:
Kimi Räikkönen, Björn Wirdheim, Alx Danielsson!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: PeppeF1 den 2002-03-03 06:19 ]</font>
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
fufm, allt det där vet vi. Det vore väl fan om Sauber hade gett en planta chansen. Förklara istället logiken i att ett stall som kämpar för livet för att ta en fjärdeplats imästerskapet inte skulle satsa på Kimi? Tror ni Kimi-fans på allvar att Peter Sauber skulle riskera resultat, sina sponsorers pengar, bara för att han är sur på Kimi? Enda rimliga förklaringen till Kimis svacka förra året är att det var han som tappade motivationen när kontraktet var klart. Sauber fick ju en rejäl slant och jag utgår från att Peter Sauber är en affärsman som ser till att han är nöjd med sina affärer. Skulle ni själva ha nedlåtit er till att sura över att Kimi hade skrivit på för McLaren? Knappast , men ni tillskriver Peter Sauber, en man som har kommit en bra bit längre i sin karriär än vad ni har, en sån otrolig dumhet att han skulle tillåta att stallet agerar på så sätt att man till och med skadar stallet bara för att man inte vill backa upp en förare.
Och, så jävla imponerande var inte Kimis körning i natt. Han gjorde sina misstag. Framförallt när han gick av banan efter depåstoppet. I vanliga fall hade det inte räckt till mer än en femte, sjätteplats. Montoya hade ju inga problem att hålla honom bakom sig. Att Räkan satte snabbaste varvtid var väl inte så konstigt. Vi fick aldrig se vilka tider Coulthard var kapabel till eftersom han cirka tio varv tidigare än Räkans snabbaste varv drabbades av problem. Skillnaden i bränslemängd mellan de bägge var för stor för att man ska kunna dra någon slutsats av att Räkan var snabbare än Coulthard.
Tärnström
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JTarnstrom den 2002-03-03 10:22 ]</font>
Och, så jävla imponerande var inte Kimis körning i natt. Han gjorde sina misstag. Framförallt när han gick av banan efter depåstoppet. I vanliga fall hade det inte räckt till mer än en femte, sjätteplats. Montoya hade ju inga problem att hålla honom bakom sig. Att Räkan satte snabbaste varvtid var väl inte så konstigt. Vi fick aldrig se vilka tider Coulthard var kapabel till eftersom han cirka tio varv tidigare än Räkans snabbaste varv drabbades av problem. Skillnaden i bränslemängd mellan de bägge var för stor för att man ska kunna dra någon slutsats av att Räkan var snabbare än Coulthard.
Tärnström
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JTarnstrom den 2002-03-03 10:22 ]</font>
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det var nog ingen risk att Kimi skulle ha lyckats med en regelrätt omkörning av Montoya. För det är Mercedes-motorn för klen för. Men jag skulle ändå vilja ha sett Kimi försöka utmana JPM och försöka stressa honom när han var ifatt.
För mig får Kimi godkänt, men inte mycket mer. Hade varit svårt att komma sämre än trea i den bilen när man såg vilka som kom i mål efter. Jaguar, Minardi och Toyota.
För mig får Kimi godkänt, men inte mycket mer. Hade varit svårt att komma sämre än trea i den bilen när man såg vilka som kom i mål efter. Jaguar, Minardi och Toyota.
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
PEppeF1, jag tycker att det finns ett antal lopp från förra året där Kimi gjorde betydligt bättre ifrån sig. Att det är första loppet för ett nytt stall anser jag inte vara någon ursäkt, förklaring eller argument vare sig för det ena eller det andra. HAn har ju kört bilen under testerna så han vet hur den fungerar. Som sagt, var skulle han ha placerat sig om inte trea? Fyra bakom Irvine? Hade Ralf och Barrichello varit kvar på banan hade Kimis körning inte räckt till mer än en femteplats.
Tärnström
Tärnström
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Lite synd att man inte fick se Räkans omkörningar i början av loppet, han tog sig ju ganska snabbt upp till 5:e plats tror jag det var, ifrån sista. När det gäller avkörningen efter depåstoppet var det väl lite synd för honom, men jag tror nog att Montoya kört om honom iallafall, om Räkans bromsat tidigare. Det dåliga var kanske att han inte satt fler snabba varv strax före depåstoppet, då hade han haft lite större marginal. Men visst tusan körde Räkan ganska hårt några varv, med ständiga sladdar som var lite på gränsen. Lite ojämn prestation. Däremot är jag inte helt övertygad om att Williams var särskilt mycket långsammare än Mac. Som Schumi sa så verkade Williams fart skifta, eftersom Montoya ju tidvis var snabbare än Ferrarin. När det gäller Räkans fart relativt DC så var de väl ganska jämna i början, när DC fortfarande hade full fart?
Angående Saubers support av Räkan i slutet av förra säsongen så tror jag inte att de med vilje saboterade för honom, men däremot kanske mekar och andra omedvetet eller medvetet blev lite mindre entusiastiska och inte satsade det sista för att allt skulle vara på topp. Antalet testkörningar drogs väl däremot ned till närmare noll, om jag förstått saken rätt. Killen som skötte transmissionen verkar däremot ha blivit rejält sur...
Angående Saubers support av Räkan i slutet av förra säsongen så tror jag inte att de med vilje saboterade för honom, men däremot kanske mekar och andra omedvetet eller medvetet blev lite mindre entusiastiska och inte satsade det sista för att allt skulle vara på topp. Antalet testkörningar drogs väl däremot ned till närmare noll, om jag förstått saken rätt. Killen som skötte transmissionen verkar däremot ha blivit rejält sur...
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tycker förresten Macen såg väldigt instabil ut, det var ett fasligt sladdande på Räkan tidvis. Så den kanske ändå inte var så bra inställd... Nu verkade Ron lite osäker innan loppet, då han sa att de hade fått alldeles för lite testtid på torr bana för att veta exakt hur bra bilen gick och att justera den optimal, antar jag.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
Största skillnaden mellan bilar och däck tyckte jag man såg under den tiden som Schumacher låg bakom Montoya. Skillnaden var ju milsvid! En bil som var perfekt inställd, ferrarin och en som inte var det, williams.
Angående Räkan så tyckte jag det var alldeles för mycket sladdande och misstag. Detta gällde ju inte bara honom utan en stor del av förarmaterialet. Många ovanliga misstag och personligen började jag undra om det var f1 eller cart...
Angående Räkan så tyckte jag det var alldeles för mycket sladdande och misstag. Detta gällde ju inte bara honom utan en stor del av förarmaterialet. Många ovanliga misstag och personligen började jag undra om det var f1 eller cart...
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00