Saab 9/3 vs Volvo V 40

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Zetor

Saab 9/3 vs Volvo V 40

Inlägg av Zetor »

Min gamla volvo sjunger på sista versen, funderar på Saab eller Volvo. Har panelen några argument för eller emot respektive modell? :wor:
Användarens profilbild
Engis

Inlägg av Engis »

snackar vi ny-bil eller "ny"-bil. Om det är en spillans så skulle iallafall jag fundera på Saaben. Dels så är det en ny konstruktion tillskillnad mot V40n som är ganska gammal vid det här laget, dessutom så är saaben mycket snyggare. Jag kommer att vara intresserad av 9.3 kombi när den kommer, hoppas bara att den blir snyggare än 9-5an ryggsäcks påhäng.

Inte blev du klok av detta men det är vad jag tycker iallafall.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Är det gamla 9/3 som är ditt ena alternativ tycker jag det blir svårt. Jämförelsen 9/3 mot S40 tycker jag då ser ut så här:

9/3: Tystare, överlag trevligare motor med mjukare gång. Dock lite dyrare att äga, lite tråkigare att köra och trängre (men inte mycket)

S40: Betydligt bullrigare och motorer som går lite "råare". Dock trevligare design? (smaksak), lite roligare att köra.

Av dessa två skulle jag nog personligen välja en SAAB med en schysst turbomotor - SAABs motorer är väldigt fina.

Är det nya 9/3 du funderar på så är valet givet: SAAB:en.

Sen finns det ju andra bilar i samma storlek: Dels alla japaner som generellt sett kan sägas vara mycket bra val kvalitetsmässigt men fruktansvårt tråkiga och anonyma i övrigt. (Nissan Primera, Toyota Carina, Honda Accord o.s.v)

Sen skulle jag också ta en titt på Audi A4 och VW Passat - fina bilar. En BMW 3-serie kan ju också vara ett alternativ men det beror på hur ny bil du letar efter. Några år gammal är det ett alternativ tycker jag, men är det en 5 år gammal bil skulle jag skippa BMW:n personligen.

Vete' fan om du blev klokare av det här ;)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Joakim Quensel

Inlägg av Joakim Quensel »

Som vanligt svarar jag inte på frågan :wink:
Vet inte hur om du tänkt dig en ny bil, eller hur mycket den får kosta, fast en begagnad E-klass kombi är ju aldrig fel.
Om det absolut måste vara svenskt skulle jag välja Volvo. Fast inte en V40 utan en V90 3.0. Eller eftersom du funderar på en Saab så kanske du inte behöver en kombi, utan kan välja en S90 (som är ännu snyggare!).
Argument:
+ Snygg
+ Rymlig
+ Bekväm
+ Mycket utrustning
+ En framtida klassiker. Sälj den aldrig utan behåll den till barn-barnen!
- Drar mycket bensin
Bild