Köpa BMW eller inte ?

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Sehlis

Köpa BMW eller inte ?

Inlägg av Sehlis »

Hallå på er.
Jag har hittat en BMW 320i M Touring -02 med ca 1500 mil. Säljaren vill ha 260 000 riksdaler och den ser verkligen snygg ut med M-paketet på :puss:
Nu undrar jag om det är en bil att lägga ner så mycket pengar på då modellen har några år på nacken men jag har svårt att se vilka andra bilar jag ska satsa på då jag gillar bakhjulsdriften.
Vad tycker ni ? :wor:
Joakim Quensel

Inlägg av Joakim Quensel »

Jag tycker du skall kolla markanden i Tyskland först. 260,000 låter lite dyrt, vad är list-priset för bilen inkl extrautrusting?

Min kollega köpte i Maj förra året i Tyskland en ett år gammal BMW330 Coupe Automat med 1000 mil på mätaren. Förutom standard 16" fälgar hade den absolut all utrustning som går att beställa (navigation med TV, sportstolar, elektrisk gardin, största stereon mm mm). Han betalade 32,000 Euros hos en auktoriserad BMW handlare, nypris i Sverige är säkert över 500,000.
Sehlis

Inlägg av Sehlis »

Den kostade ny 357 000 kr och har därmed tappat nästan 100 000 kr på ett år :)
Sedan har jag en inbytesbil iform av en 318 -99 som gått 10 000 mil. Den bjöd dem 120' kr för så det känns ganska bra men visst är det billigare i Tyskland.
Tänk om BMW Sverige kunde erbjuda samma service som Porsche gör, är du intresserad av en Porsche i Tyskland så tar generalagenten tillsammans med återförsäljaren hem den bilen åt dig och du kan lämna in din gamla bil som inbyte. En smidig affär som erbjuder fördelarna från bägge världar :up:
Joakim Quensel

Inlägg av Joakim Quensel »

Fast de är nog inte troligt att förra köparen betalade 357,000.

Vad kan du få om du säljer din nuvarande bil privat? Om du köper en bil med kanske 3,000 mil så kan du för 300,000 få en full-utrustad BMW 330.

Här kan du hitta många fina BMWs:
www.bmw-jw-marhoffer.de

Min kompis bil har vad BMW kallar "sound engineering". Bilen låter otroligt maffigt, nästan som en Corvette! Kanske jobbit i längden, men ljudet är verkligen mysigt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag köpte en 320 -01 med M-paket av något slag i december. Då begärde de 225Tkr för en med 4000 mil på mätren och jag köpte min för 215Tkr. Valde mellan en A4 1,8T och den här och än så länge är jag helnöjd med valet.

2,2 liters motorn är trevlig, går mjukt och fint. Dessutom hade jagi nga problem med bakhjulsdriften ens i det värsta vintervädret i vintras, och i övrigt känns bilen sammansatt på något diffust sätt - styrningen känns "direkt", växellådan är trevlig och hela bilen är helt enkelt trevlig att köra. Ny går väl den sån där bil på strax under 300Tkr? Så priset låter inte helt fel, men leta runt lite mer om det är den bilen du vill ha. När jag letade bil i vintras blev jag erbjuden en 320 -02 Stockholm Open Edition för 245Tkr - ett demoex med 100 mil på mätaren.

Det enda jag ångrar är att jag inte hade råd med en 330 istället (eller en 328) ... men kanske nästa gång...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish