A4 quattro

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Användarens profilbild
Jobe

A4 quattro

Inlägg av Jobe »

Funtar på att tjacka en beggad A4 av senaste modell.
Någon som har några bra/dåliga erfarenheter av denna modell?
Något man ska akta sig för?
Alla tips mottages tacksamt. :wor:
/JB
Joakim Quensel

Inlägg av Joakim Quensel »

Ursäkta att jag inte svarar pa din fraga (har ingen erfarenhet av Audi) men topicursparning tas inte sa allvarligt pa det här forumet :)

Jag är lite nyfiken pa vad som fatt dig att falla för en Audi A4:a. Jag har aldrig kört en A4, men hos mig väcker den inget ha-begär. Det kan ju iofs vara en bra förnuftig bil, men man har ju hört en hel del skit angaende VAG verkstäderna.

Vill du ha en quattro? Vilken motor har du tänkt dig? Gammla RS4:an är ju rätt tuff (380 hästar, gar att trimma till över 600 har jag sett), men dent har väl inte kommit nagon RS4 med senaste karossen ännu? Fast jag vet att det finns en S4 med V8:a (fast den är helt ny, finns väl knappast som begagnad).

Jag har kört A3 1,8T med 150 hästar. Personligen gillar jag inte turbo-motorn. Den är helt död under 1500 varv, sen kommer det massor (OK, allt är relativt) med kraft vid 2000. Körningen blir lite oharmonisk när man tex kör i stan och kryper runt ett gathörn pa 2:an och accellererar. Fast det kanske är en vane-sak.
ducati

Inlägg av ducati »

Dyr att serva och att laga framför allt, en kompis hade en något äldre och listen till takluckan sprack...med regn i håret som följd.

1500 bagis för en gummilist :shake:
Användarens profilbild
Engis

Inlägg av Engis »

Jag har en A4 Avanti -00 dvs "gamla" modellen med 1.8 T motorn och det är lite som JQ säger fast jag tycker inte det är speciellt farligt, helt död är den inte, jag har kört hästsläp med den och då går det bra att segdra på lite lägre varv, fast lite ketchupeffect är det.

Jag vet inte var du bor men servicen är urusel här i Stockholm, dyrt och dåligt, väntetider på en månad är inte ovanligt.

som bil är väl inte A4an så särdeles spännande, den är rätt så..tysk.. den är ingen glädjepiller att köra, snarare så är det en väldigt behaglig bil, tyst bekväm. Jag har kört ner till skåne några gånger och det är inte jobbigt, snarare trist, fasthållaren på och så är det bara att åka.

Vi köpte Audin mycker på grund av att den var så lättkörd och bekväm, BMW gick bort på grund av att man var tvungen att köra bilen mer, naturligtvis så är det roligare men det blir jobbigare ilängden och det är min sambo som kör mest ca 8 mil om dan och hon tyckte det var viktigt. Jag har alldrig kört en Quattro som jag vet inte hur de är att köra fast med 1,8T borde den bli lite slö, kräver väl nästan 2.4l sexan men den är lite väl törstig.

Om inte Audi schejpar upp servicorganisationen så lär det inte bli någon mer Audi för vår del, vi börjar snegla lite åt Merca hållet istället, C-klasse verkar trevlig.

Hoppas att det ger någonting.
Användarens profilbild
Engis

Inlägg av Engis »

Såg just att du kommer ifrån Sumpan så fundera på om du verkligen vill ha med VAG-stockholm att göra.
Användarens profilbild
Jobe

Inlägg av Jobe »

Tack för tipsen.
Jag är precis som du engis inne på att den är skönare att åka med. Letar efter en ren "åka bil". Hade en bmw tidigare och jag är lite trött på att "köra hela tiden".
Kör gamla a4:an tillfälligt och jag måste säga att det är STOR skillnad mellan den och nya.
Turbon är annorlunda också. Van vid bmwsexa så är man förstås inte särkilt impad men tycker inte att det märks på samma sätt som de äldre 1,8t. Har testat några golfar o passater med den motorn och de är hemska. Motorvarvet går ju fasen aldrig ner när man släpper gasen plus att det verkar bli för högt mottryck när man växlar snabbt.
Är inte ute efter något prestanda monster heller.
Och vag stockholm slipper jag då jag flyttar från denna skitstad inom en månad. :D
Engis, vet inte vilken sida om stan du bor på, men testa träkvista bilservice ute på ekerö. De är auktoriserade. Lämnade in a4:an där och det funkade bra. Väntetiden var godkända 14 dagar. Tfn-nummer o adress hittar du på audi.se
/JB
Senast redigerad av Jobe den fre mar 07, 2003 23:49, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Jobe

Inlägg av Jobe »

Joakim Det som jag fastnat för är komforten och kvalitetskänslan.
Det känns som en betydligt dyrare bil. Åk o provkör.
Letar efter en quattro först o främst för att det är lättare på vintern plus att jag egentligen inte är särskilt förtjust i framhjulsdrift.
Vill helst ha drivet bak. Men merca är för dyrt o jag har ledsnat på bmw o deras attityd.
Om ni tror att vags service är dålig så ta en sväng förbi BMW Group i Solna. De är nog de största skojarna i hela branschen. Plus att om man inte har kostym o rolex på sig så blir man behandlad som något som katten dragit in. Ungeför som att mina pengar stinker! :finger: :finger:

/JB
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Nu har du ju inte kvar problemet längre, men jag har alltid blivit bra bemött på BMW Danderyd. Kan förstås bero på att jag köpt två bilar där, men även innan tyckte jag de var helt OK. För några år sedan var det dock lååång kö till verkstan både där och i Solna, men ett par veckor kortare i Solna, så jag lämnade in bilen i Solna. Kanske lite ointresserad attityd, men annars OK. Inte något speciellt värre än vad jag brukar drabbas av på andra ställen. Därmot var det någon som rensade parkeringmynten jag hade i bilen, som kanske bara var 30 spänn, men ändå...

Det stod förresten om det där snobbfenomenet i BMW-tidningen som jag fick förut. Tror det var nån i Uppsala som hade blivit avsnoppande bemött för 20 år sedan och sedan bestämt sig för att aldrig köpa en BMW, trots att han gillade bilarna. Tämligen idiotisk attityd om man jobbar som försäljare. Visst, det är säkert så att det är en och annan som ramlar in och vill testa en rolig ny bil utan en tanke på att köpa en(vem har inte gjort det... :oops: ), men det får man väl leva med och iallafall försöka se glad och intresserad ut. Lite som attityden hos en del TV-handlare - vill man inte ha någon annan TV än den på rea utannonserade och dessutom ingen försäkring blir de inte alltid allt för glad.
Användarens profilbild
Jobe

Inlägg av Jobe »

Det största problemet med Solna var tyvärr att de inte utförda alla servicepunkter som de ska göra. Plus att de gav mig ett kostnadsförslag på c:a 4000 för en reparation. Sen när jag kom o skulle hämta bilen så ville de ha 4000 plus moms. Påpekade då att det är olagligt att ange pris utan moms när man vänder sig till en privatperson. Något som de självklart aldrig hade hört talas om.

Efter det så vände jag mig till Borgs bil i Vällingby. Där kan man snacka om skillnad. Har lämnat in bilen där flera gånger och är helnöjd. Vilken service. Om alla handlare o verkstäder var som dem så skulle branschens dåliga rykte vara bortsopat på några år.

Ett exempel var när jag lämnade in min bil för sedvanlig oljeservice.
Vid den tidpunkten så hade handbromsen väldigt dålig verkan, kan nästan säga att den var paj.
Men till min stora förvåning så fungerade den när jag åkte därifrån. Jag hade inte påtalat detta och de sade inget om det och jag behövde självklart inte pröjsa något. Det mina vänner är service. Då ska ni veta att bilen hade gått 10500 mil. Antagligen så var det bara en justeringssak men ändå. Hade som sagt lämnat in bilen för oljebyte!
/JB
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Nu när du säger det så missade de i Solna faktiskt att kolla mönsterdjupet på däcken, vilket jag fick en anmärkning på. Det ingick i servicen.
Användarens profilbild
Engis

Inlägg av Engis »

Jobe skrev:Tack för tipsen.
Engis, vet inte vilken sida om stan du bor på, men testa träkvista bilservice ute på ekerö. De är auktoriserade. Lämnade in a4:an där och det funkade bra. Väntetiden var godkända 14 dagar. Tfn-nummer o adress hittar du på audi.se
/JB
Tack för tipset, tyvärr så bor jag i Björkhagen så Ekerö ligger lite off.

Jag vet inte vilken av VAG-servicestationerna som är sämst, Akalla tog 225 för att byta enlampa som de påstått ha bytt gratis eller vad man skall tro av ett utalande som "vi har fixat nummerplåtsbelysningen när vi ändå hade bilen inne" jag tolkade det som att de hade bytt lampa gratis, icke sa nicke 235.- för lampbyte 10.- för lampan 225 för jobbet som jag gjorde på ca 2 min. Sedan sedan dess så får dom inte gör någonting utöver vad som bilen är inlämnad för om de inte ringer och kollar med mej och har prisuppgift på jobbet.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ang en A4. Valde mellan en A4 1,8T (nya modellen) och en 320 när jag senast skulle köpa bil. Var väldigt sugen på en 1,8T Quattro som så småningom skulle ha kunnat cipstrimmats lite. Nu blev det till sist en 320.

Det som jag tycker är lite synd med Audin är motorn - 1,8T motorn går så "rått" och ociviliserat på något sätt som inte stämmer överens med bilen i övrigt som är kanonfin. Men jag tror helt klart att det är ett bra köp, det hänger nog mest på vad man föredrar - 6-cyl eller 4-cyl och turbo, fram- bak- eller fyrhjulsdrift, AUDI vs Volkswagen/BMW/Mercedes/Volvo/SAAB os.v.

Ang serviceverkstäder, bilhallar och bemötande så är min erfarenhet att man helt ska undvika de stora anläggningarna. I BMW:s fall Solna i Stockholm där de är hemska och i Audifallet Din Bil anläggningarna. När jag fundera på bil nu senast kikade jag även på en Golf GTI. Var hos Din Bil och tittade på bilen och ville provköra den. Ingen säljare ville prata med mig, och när jag i receptionen bad om att få provköra en bil fick jag av flicksnärtan på 18 år veta att: " du får bara köra i 15 minuter och var också försiktig med bilen under provkörningen för vi har många incidenter på de här bilarna..."

Var bra sugen att fråga henne om jag skulle vara lika försiktig som jag när jag sen kör hem i min S60 T5 jag hade då, och upplysa henne om att jag faktisk fram tills dess var en seriös 32-årig spekulant på bilen.

Det blev ingen Golf ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Granis

Inlägg av Granis »

Min asikt ar att A4 ar lite val tungfotad. Konstruktionen ar skapligt gammal vid det har laget och ar mer inriktad pa 'rakt-fram-pa-autobahn' an 'kurviga-landsvagar'. Om du tycker 1.8T ar trog sa blir det annu mer 'rakt-fram-aka' med en tyngre V6'a under huven.

Kika istallet pa Honda Accord eller Peugeot 406. Kanske inte forstahandsval for manga manniskor, men de ar riktigt trevliga att kora, speciellt Hondan.