Idag så har vi uppgraderat vårat forum till den senaste phpBB-versionen, 2.0.4. I denna version finns flera nya finesser. En nyhet är omröstningar. Man navigerar dock lite annorlunda och här kommer några tips på hur man kan göra.
1. Här visas ärendet och man kan även välja vilken sida man vill läsa.
2. Klickar ni här så kommer ni tillbaka till forumlistan.
3. Klickar ni här så visas ärendelistan för aktuellt forum.
Motsvarande punkt 1-3 finns också längst ned på sidorna.
Nu finns även "Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne" längst ner på sidorna. Förstår inte att man inte har det som standard...
Jag rekomenderar er alla att gå in i er profil och titta efter om ni vill ändra någon inställning. Konto och lösenord är samma som i det gamla forumet och alla texter finns kvar.
Senare kommer fler stilar att välja på. Just nu rekomenderas subSilver som också är förvald.
Senast redigerad av Pastis den mån apr 14, 2003 09:03, redigerad totalt 2 gånger.
Inställningen av personlig bredd och sidlängd var något som jag själv hade lagt till i den förra versionen. Era personliga inställningar är dock sparade i databasen och jag ska försöka patcha koden så vi får det som förrut.
Jaha då var det nytt igen, dock några frågor.
Varför ''fladdrar'' en del markeringar på F1 forumet, jag menar till vänster
på runda märket?
Vart har klotterplanket tagit vägen? Jag som kan räknas till den förlorade
generationen vad gäller datorer fattar inte så snabbt.
Den fladdrande ikonen visar att topicen är populär (vilket den tydligen är om många skriver i den). När du är inne på ett av forumen, till exempel Om Forza Motorsport, ser du en förklaring till ikonerna längst ner på sidan...
Var enda gång jag klickar någonstans så får jag två stycken runtime error. Vet inte om det har med den nya Forum-versionen att göra, men det är väldigt irriterande.
Joakim Quensel skrev:Var enda gång jag klickar någonstans så får jag två stycken runtime error. Vet inte om det har med den nya Forum-versionen att göra, men det är väldigt irriterande.
Troligtvis har du script debug påslagen i IE, stäng av den så slipper du felmedelandena, tyvärr så kör även många utvecklare med det avslaget...
Från IE menyn väljer du "Tools->Internet Options...->Advances->Disable Script Debugging", setill att detta väl är ikryssat och tryck sedan på OK
Viktor skrev:
Troligtvis har du script debug påslagen i IE, stäng av den så slipper du felmedelandena, tyvärr så kör även många utvecklare med det avslaget...
Från IE menyn väljer du "Tools->Internet Options...->Advances->Disable Script Debugging", setill att detta väl är ikryssat och tryck sedan på OK
/Viktor
Stort tack för denna info. Trodde dessa rutor kom jämt och ständigt för att jag har Visual Studio installerat, inte att det var en sättning i IE.
Ibland när jag skall svara pa ett inlägg sa hamnar jag i Forum Index. Det enda som funkar da är att öppna ett nytt fönster (shift-klick), da hamnar jag rätt. Nagon mer som har detta problemet? Vad jag kommer ihag sa har det bara hänt pa Bil&MC forumet.
Viktor skrev:
/Viktor
Gjorde precis detta men likförbaskat poppar det en massa fönster då och då. Fler förslag?
/M100R[/quote]
Viktor skrev:
/Viktor
Gjorde precis detta men likförbaskat poppar det en massa fönster då och då. Fler förslag?
/M100R
[/quote]
Vilken version av IE kör du? En ganska gammal gissar jag...
Pastis skrev:Vad står det i fönstren då? Man bör sänka cookienivån till medium. Det görs under Tools - > Internet Options -> Privacy
Den står på medium!
Loranga skrev:Vilken version av IE kör du? En ganska gammal gissar jag...
Felet uppstår både på jobbet och hemma.
På jobbet: Dell Inspiron 8200 P4-1,6Ghz med IE6.0
Hemma: FijitsuSiemens 2000XP med gissningsvis IE6.0
Båda datorerna köpta i maj förra året, så det är ju inga lastgamla grejer.
Schysst med nya forumet, däremot upplever jag lång "reply-tid" från jag klickar på en länk tills tråden öppnar.
Så var fallet på en annan discussionboard jag va på och där gjorde dom något som sedan snabbade upp det hela.
Zetor skrev:Jag irriteras över dom klistrade topics som finns i olika forum!
Nya topics ska var överst när man går in och läser.
Jag tycker att klistrafunktionen är helt ok, problemet är att "Visa föregående ämne : Visa nästa ämne" (som jag alltid använder) sorterar i tidsordning, inte hur de ligger placerade i ämneslistan (topiclistan). Om man då har många klistrade ämnen försvinner lite av finessen med "Visa föregående/nästa ämne".
Klistringsfunktionen är ju till för att visa på särskilt aktuella/viktiga ämnen och ytterst bra om det inte missbrukas med massor av klistade topics. Det går ju att börja kolla efter uppdaterade topics efter de fåtal klistrade som finns. I t.ex. F1-forumet startades det ett flertal topics om hur det stod till med TV-sändningarna eftersom alla inte orkar leta igenom hela listan av topics för att hitta relaevant information. Då är det ytterst praktiskt att kunna fortsätta diskussionen i den gamla klistrade topicen, samt att man kan enkelt läsa vad som står där.
jag skulle vilja ha 2 nya forum, nämligen ett tekniskt och ett allmänt
någon som håller med?
"You have 19 laps in which to build up a 25s lead," he told the German - and Schumacher duly obliged. With metronome like regularity he went faster and faster - it was awesome.
Ur jajos perpektiv Windows XP meets barbapappa (som jag tolkar det) så är Invision Power Board trevligare tycker jag.
Men att byta ut befintligt systemet endast pga utseendemässiga "fördelar" vore inte ekonomiskt försvarbart.
Men det finns en hel del funktioner i "Invision Power Board" som inte finns här.
B la bättre funktioner för att följa det senaste postade meddelandet, här ser vem som postat på framsidan men det finns ingen länk till posten som IPB har, att länka en webbsida i en post kan här vara lite knepigt om man vill dölja adressen med annan text, i IPB sköts det med hjälp av ett skript som gör det åt dig, det finns massor av såna här användarvänliga bra finesser. Användarprofilhanteringen är dessutom helt överlägsen, allt samlat på ett ställe, det märks att man tänkt till ordentligt för att användaren ska ha så bra överblick som möjligt, allt detta genom ett snyggt GUI!
Ur ett användarperspektiv upplever jag därför Invision Power Board som mycket mer utvecklat och bättre samt dessutom trevligare för ögat!
Hur den passar er site i övrigt har jag naturligtvis ingen uppfattning om!
Överväger ni att uppgradera eller byta forumsystem?
Senast redigerad av Gonzo den ons feb 04, 2004 13:41, redigerad totalt 2 gånger.