Tonade främre sidorutor - är det lagligt?
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag skall tona rutorna på min Merca-kombi.
Tänkte välja följande film:
Fram-dörrar: 3M 20% (väldigt ljus)
Bak-dörrar: 3M 35% (ljus)
Bakre sidorutor samt bak-ruta: 3M 50% (medium)
Är det lagligt att ha film på de främre sidurutorna i Sverige (här i Schweiz är det inte det, men jag kommer inte att behöva besiktiga bilen innan jag flyttar hem)? Om det är olagligt, kan bilprovningen ge anmärkning på detta? 3M 20% är väldigt ljus, och det är absolut inga problem med sikten, även i mörker.
Tänkte välja följande film:
Fram-dörrar: 3M 20% (väldigt ljus)
Bak-dörrar: 3M 35% (ljus)
Bakre sidorutor samt bak-ruta: 3M 50% (medium)
Är det lagligt att ha film på de främre sidurutorna i Sverige (här i Schweiz är det inte det, men jag kommer inte att behöva besiktiga bilen innan jag flyttar hem)? Om det är olagligt, kan bilprovningen ge anmärkning på detta? 3M 20% är väldigt ljus, och det är absolut inga problem med sikten, även i mörker.
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Det är ju inte direkt billigt att montera sol-film (drygt sex tusen för alla rutor förutom vind-rutan), så jag skulle nog hellst slippa plocka bort filmen. Men jag tror jag chansar på att dom inte märker något (alternativt är sjyssta och ser mellan fingrarna).
En annan fråga, när du ändå är här och läser.
Jag fastnade med min bil på en garageuppfart. Stod i nedförsbacke med nosen mot garagedörrern. Det var en isfläck under ena bakhjulet, det andra hjulet stod på bar asfalt. Det var omöjligt att komma därifrån, hjulet som stod på isen bara spann.
Är detta normalt? Har min bil (2000 E430) diferential-broms? Skulle en sådan hjälpa i detta fallet? Och hur är det med ESPn (som jga vet att min bil är utrustad med), borde inte den bromsa det spinnande hjulet så att diffen fördelar kraften till hjulet med grepp. Funkar ESPn när man backar?
Det såg i alla fall rätt lustigt ut. Jag skulle åka hem från en fest, och mina kompisar tyckte det var jätte-kul att min fina Merca inte klarade av en liten is-fläck. Jag fick hälla sand runt det slirande hjulet, och sätta ett par pers i bak-luckan för att komma därifrån.
En annan fråga, när du ändå är här och läser.
Jag fastnade med min bil på en garageuppfart. Stod i nedförsbacke med nosen mot garagedörrern. Det var en isfläck under ena bakhjulet, det andra hjulet stod på bar asfalt. Det var omöjligt att komma därifrån, hjulet som stod på isen bara spann.
Är detta normalt? Har min bil (2000 E430) diferential-broms? Skulle en sådan hjälpa i detta fallet? Och hur är det med ESPn (som jga vet att min bil är utrustad med), borde inte den bromsa det spinnande hjulet så att diffen fördelar kraften till hjulet med grepp. Funkar ESPn när man backar?
Det såg i alla fall rätt lustigt ut. Jag skulle åka hem från en fest, och mina kompisar tyckte det var jätte-kul att min fina Merca inte klarade av en liten is-fläck. Jag fick hälla sand runt det slirande hjulet, och sätta ett par pers i bak-luckan för att komma därifrån.
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1394
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: sön feb 16, 2003 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Förutsatt att du kommer loss så klart...
Dina synpunkter om T6 stämmer ganska bra med min "korta" test av T6. Jag tycker inte den var harmonisk i samspelet låda/motor. 2.5T känns mycket trevligare om än något klenare.
Nu fick jag i veckan ett mail från BSR om ett trim till min, ca 260 hästar och 420 Nm, för 7000:-. De erbjuder även en fyraårig motor/lådegaranti ifall nåt skulle hända, de säger iofs att de aldrig fått nån reklamation om haveri och att de behåller alla momentspärrar på låga växlar etc...
Det skulle nog bli rätt så bra tror jag...
Är det nån som har erfarenhet av chiptrim?
/E
Dina synpunkter om T6 stämmer ganska bra med min "korta" test av T6. Jag tycker inte den var harmonisk i samspelet låda/motor. 2.5T känns mycket trevligare om än något klenare.
Nu fick jag i veckan ett mail från BSR om ett trim till min, ca 260 hästar och 420 Nm, för 7000:-. De erbjuder även en fyraårig motor/lådegaranti ifall nåt skulle hända, de säger iofs att de aldrig fått nån reklamation om haveri och att de behåller alla momentspärrar på låga växlar etc...
Det skulle nog bli rätt så bra tror jag...
Är det nån som har erfarenhet av chiptrim?
/E
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ja, min mage är "chips-trimmad".On 2003-02-23 20:03, EnzoF1 wrote:
Är det nån som har erfarenhet av chiptrim?
/E
Ärligt talat så skulle jag låta bli att chips-trimma. För det första så skulle jag inte riskera dyra motorskador. För det andra så tror jag inte att körupplevelsen kommer att förbättras nämnvärt. Det 2,5T behöver är en större, mer avslappnad motor. Chipstrimmet märks ju bara när du gasar fullt, och det gör man ju inte så ofta, i alla fall inte så att det är värt pengarna/risken.
Fan, våra Mercedes kontra XC90 är lite tama tycker jag. Kanske för att jag egentligen gillar XC90, och att du egentligen gillar Mercedes E-klass.
Fast Merca är alltid Merca. Om ett år när det dräller av XC90 i Sverige, och nyhetens behag i att kolla ner på alla V70 lagt sig, så känns nog en diskret taxi-Merca med V8:a mer rätt.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Om ett år kommer det ungefär att finnas ytterligare 1000 XC90 i Sverige förutom de ca 1000 som finns nu... kön är ganska lång och USA prioriteras. Trots det är det ca 3-4 månaders väntetid där (IOFS är den ca 18 månader i Sverige idag...)On 2003-02-23 20:35, Joakim Quensel wrote:Ja, min mage är "chips-trimmad".On 2003-02-23 20:03, EnzoF1 wrote:
Är det nån som har erfarenhet av chiptrim?
/E
Ärligt talat så skulle jag låta bli att chips-trimma. För det första så skulle jag inte riskera dyra motorskador. För det andra så tror jag inte att körupplevelsen kommer att förbättras nämnvärt. Det 2,5T behöver är en större, mer avslappnad motor. Chipstrimmet märks ju bara när du gasar fullt, och det gör man ju inte så ofta, i alla fall inte så att det är värt pengarna/risken.
Fan, våra Mercedes kontra XC90 är lite tama tycker jag. Kanske för att jag egentligen gillar XC90, och att du egentligen gillar Mercedes E-klass.
Fast Merca är alltid Merca. Om ett år när det dräller av XC90 i Sverige, och nyhetens behag i att kolla ner på alla V70 lagt sig, så känns nog en diskret taxi-Merca med V8:a mer rätt.
Merca är kanske inte riktigt längre Merca... många konkurrenter har kommit i kapp (eller så är det Merca som sänkt sin standard något). Främst Audi lirar ju i samma kvalitetsläge som Merca nuförtiden.
Ang chiptrim, det är ju på mellanvarv och vid låga och medelhöga gaspådrag som chiptrimet verkar göra nytta, om man tittar på momentkurvorna. Det blir en riktig puckel för att sedan falla ned mot standardkurvan på höga varv.
Jag tror att den vettigaste motorn blir 3-liters dieselsexan som ev. kommer senare i år, men troligen till nästa år. Drygt 200 hästar och 400 Nm. Den med automat blir nog den mest harmoniska kombinationen. Hade inte skatten varit som den är så...
Jag var länge spekulant på en ny E-klasskombi, men där snackar vi undermotoriserat för pengarna. Runt 450.000 för en rimligt utrustad E240 med automat. Man får ju en 530 för samma pengar eller en rejäl Audi (för att inte tala om en V70R). Det enda rimliga E-klassköpet nytt torde ju vara en E200Kompressor med basutrustning. Då får man en utsökt fin bil med lagom resurser för pengarna. Men frågan är om inte dieselmodellerna är de bästa. En 270 måste ju vara perfekt i bilen (men här kommer ju skatten in igen).
Min fru är inte riktigt lika nöjd med XC90 men hon är bara 1,55 så hon känner sig inte riktigt bekväm att köra den. Dock är det en suverän bil att åka i, och här blir det nog inte bättre för rimliga pengar. Den är mycket tyst, bekväma stolar, rullar fast men bekvämt och torde vara extremt säker om olyckan ändå är framme.
/E
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ja, vad hade du väntat dig. Vi diskuterar världens förmodligen bästa bilar i sina resp. klasser... Det finns ju inte så jättemycket negativt att säga förutom rent religiösa saker då...On 2003-02-23 20:35, Joakim Quensel wrote:
Fan, våra Mercedes kontra XC90 är lite tama tycker jag. Kanske för att jag egentligen gillar XC90, och att du egentligen gillar Mercedes E-klass.
Jag själv drömmer en förra generationens S-klass... en lagom bil med diskret framtoning.. precis som jag själv...
Annars skulle en SL500 sitta fint... de verkar ju gå att få hyfsade för runt 200 tusen...
En vinröd med beige skinn...
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ja, inte ens jag kan nog säga att Mercedes E-klass är prisvärd, inte som ny i alla fall. Jag kryssade för alla mina options pa Svenska Mercedes hemsida (dom har en "bygg din bil" funktion), och jag hamnade pa 680,000 kronor! Till och med jag har svar att argumentera för ett pris som är dubbelt sa högt som en hyfsat utrustad Volvo V70. Men, om priset inte spelar nagon roll, och man vill ha världens bästa kombi, da är valet enkelt. Eller om man som jag köper den begagnad till "Volvo-pris"
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2003-02-24 11:44 ]</font>
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2003-02-24 11:44 ]</font>
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Varför gå över ån efter vatten Joakims bil finns ju även med 4 MATICOn 2003-02-23 19:20, EnzoF1 wrote:
Ett argument för XC90 hör jag...
/E
Då har jag kollat lite på detta med ESP funktionen, ASR (anti spinn eller Antribs Schlupf Regelung) fungerar även på backen men om ESP (anti sladd eller Electronic Stability Programm) fungerar när man backar är en bra fråga som jag inte finner något svar på, det kan bli lite svårt för systemet att häva sladden på rätt sätt när man backar.On 2003-02-22 20:47, Joakim wrote: Skall den funka när man backar (finns väl ingen anledning att den inte skulle göra det)?
Men så här skall det fungera, ASR funktionen skall bromsa hjulet som spinner och drar ner motoreffekten så det borde inte varit några problem för dig att backa upp för slänten.
Men du har kanske mer snö än vad jag har så ut och prova om ESPn fungerar när du backar, backa fullt och slå om ratten och bara se vad som händer
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Vi har nu vår väder, strålande sol och +10°.
Jobbar ESPn bara med bromsarna? Vad är skillanden mellan ASR och ESP? Kan nagot av systemet ocksa strypa motorn? Hur känner systemet av om man sladdar?
Har tyvärr ingen manual annat än pa Tyska. Dom lovade sända en Engels,, men efter att jag betalat bilen sjönk service-nivan avsevärt...
Jobbar ESPn bara med bromsarna? Vad är skillanden mellan ASR och ESP? Kan nagot av systemet ocksa strypa motorn? Hur känner systemet av om man sladdar?
Har tyvärr ingen manual annat än pa Tyska. Dom lovade sända en Engels,, men efter att jag betalat bilen sjönk service-nivan avsevärt...
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Tar det bara lite kort, båda systemen jobbar med både bromsar och motormomentet ESPn får sin signal från en sidoaccelerationssensor och en tväraccelerationssensor samt styrvinkelsensor (rattläge) detta tillsammans med hjulvarvtal så räknar den ut när bilen tappar kontakten med vägen.On 2003-02-24 12:56, Joakim Quensel wrote:
Jobbar ESPn bara med bromsarna? Vad är skillanden mellan ASR och ESP? Kan nagot av systemet ocksa strypa motorn? Hur känner systemet av om man sladdar?
ASRn känner av hjulvarvtalet och jämför dessa med varandra och bromsar det spinnande hjulet samt drar ner motormomentet. Det är i princip samma system som alla SUV använder skall det va riktiga grejor (diffspärrar) så får det bli en Geländewagen det kan man kalla stadsjeep
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag kollade på V70:n tidigare och då gick det inte att uppgradera till DSTC (ESP eller DSC på BMW) trots att jag hade STC (motsvarande ASR eller ASC på BMW). Jag misstänker att det är ett gyro som saknas för ABS-sensorerna sitter ju där ändå.On 2003-02-24 20:07, AndersF1 wrote:
Sitter de där extra sensorerna som är nödvändiga för ESP:n alltid monterade, oavsett om man bara har ASR, eller monteras de extra på de bilar som skall ha ESP? Alltså, skiljer det enbart i mjukvaran eller är det även en del fysiska prylar som monteras?
/E
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
En annan sak som jag är lite nyfiken över:
Sitter de någon givare som känner av om man kör i upförsbake? Det verkar som om automatlådan förstår att det är uppförsbacke, för jag tycker det verkar som om den inte växlar upp när om man släpper tillfälligt på gasen, vilket den skulle gjort i vanliga fall. Vad mera väger automaten in i sina växlingar (förutom varvtal, gas-läge och belastning vilket jag antar är parametrar)? Känner den av sidoacceleration? Jag har fått för mig att den väntar med att växla upp när man åker genom en kurva.
Att lådan försöker anpassa sig till körstilen har jag märkt. Gasar man hårt ett litet tag växlar lådan ogärna till högre växel. Lite irriterande tycker jag, för man "lär sig" inte lådan på samma sätt som en vanlig automat.
Ofast kör jag i automatens vinterläge, även på sommaren. Väl uppe i fart märker jag ingen skillnad, men den startar på 2:an (så länge man inte gasra till ordentligt, då växlar den ner) vilket ger mer harmoniska starter (kraten räcker ändå med råge). Lite konstigt är dock att första minuten från att man gjort en kall-start så startar bilen, trots vinterläge, ändå på ettan. Vad är det för logik i detta?
Sitter de någon givare som känner av om man kör i upförsbake? Det verkar som om automatlådan förstår att det är uppförsbacke, för jag tycker det verkar som om den inte växlar upp när om man släpper tillfälligt på gasen, vilket den skulle gjort i vanliga fall. Vad mera väger automaten in i sina växlingar (förutom varvtal, gas-läge och belastning vilket jag antar är parametrar)? Känner den av sidoacceleration? Jag har fått för mig att den väntar med att växla upp när man åker genom en kurva.
Att lådan försöker anpassa sig till körstilen har jag märkt. Gasar man hårt ett litet tag växlar lådan ogärna till högre växel. Lite irriterande tycker jag, för man "lär sig" inte lådan på samma sätt som en vanlig automat.
Ofast kör jag i automatens vinterläge, även på sommaren. Väl uppe i fart märker jag ingen skillnad, men den startar på 2:an (så länge man inte gasra till ordentligt, då växlar den ner) vilket ger mer harmoniska starter (kraten räcker ändå med råge). Lite konstigt är dock att första minuten från att man gjort en kall-start så startar bilen, trots vinterläge, ändå på ettan. Vad är det för logik i detta?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Alla Mercedes har numera ESP och ASR är en funktion som finns inbyggt i ESP även BAS (broms assistans) och ABS styrs av ESP styrdonet.On 2003-02-24 20:07, AndersF1 wrote:
Sitter de där extra sensorerna som är nödvändiga för ESP:n alltid monterade, oavsett om man bara har ASR, eller monteras de extra på de bilar som skall ha ESP? Alltså, skiljer det enbart i mjukvaran eller är det även en del fysiska prylar som monteras?
Men för att svara på din fråga så på bilar som endast har ASR saknas dessa givare då det endast är ett anti-spinnsystem som inte behöver dessa signaler. Så det är inte enbart en mjukvaruuppdatering Bromsservo, membranvägssensor för att fixa BAS funktionen styrvinkelsensor, sidoaccelerationssensor, och tväraccelerationssensor för att fixa ESP funktionen m.m..
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Precis som du själv har märkt så är lådan adaptiv och lär sig hur du kör och så fort du ändrar körstil så börjar lådan att anpassa sig sakta men säkert, och om du går från väldigt lugn körning till lite tuffare körstil så blir det problem, man kan ändra på grundadaptionen så att skillnaden inte blir lika markant.On 2003-02-24 21:13, Joakim Quensel wrote:
En annan sak som jag är lite nyfiken över:
Sitter de någon givare som känner av om man kör i upförsbake? Det verkar som om automatlådan förstår att det är uppförsbacke, för jag tycker det verkar som om den inte växlar upp när om man släpper tillfälligt på gasen, vilket den skulle gjort i vanliga fall. Vad mera väger automaten in i sina växlingar (förutom varvtal, gas-läge och belastning vilket jag antar är parametrar)? Känner den av sidoacceleration? Jag har fått för mig att den väntar med att växla upp när man åker genom en kurva.
Att lådan försöker anpassa sig till körstilen har jag märkt. Gasar man hårt ett litet tag växlar lådan ogärna till högre växel. Lite irriterande tycker jag, för man "lär sig" inte lådan på samma sätt som en vanlig automat.
Växellådan får ingen insignal om att det är uppförsbacke men den räknar ganska enkelt själv ut detta med hjälp av de vanliga insignalerna som hastighet, varvtal, gaspedalsläge, slirning i momentomvandlaren. Nej den känner inte själv av sidoaccelerationen men motorstyrdonet får denna signal från ESP styrdonet via och motorstyrdonet kommunicerar i sin tur med växellådsstyrdonet all kommunikation sker via CAN-BUS 500kBit/sek så inga analoga signaler används.
I vinterläge så skall bilen normalt starta på tvåan för att begränsa momentet och minska risken för hjulspinn, men samtidigt så finns det en funktion i motorstyrdonet som skall se till att KATen snabbt kommer upp i arbetstemperatur och detta gör den genom att fördröja växlingen för att bibehålla ett högre varvtal under de första 30-60 sekunderna. Jag tror att det är detta som spökar när bilen startar på ettan.On 2003-02-24 21:13, Joakim Quensel wrote:
Ofast kör jag i automatens vinterläge, även på sommaren. Väl uppe i fart märker jag ingen skillnad, men den startar på 2:an (så länge man inte gasra till ordentligt, då växlar den ner) vilket ger mer harmoniska starter (kraten räcker ändå med råge). Lite konstigt är dock att första minuten från att man gjort en kall-start så startar bilen, trots vinterläge, ändå på ettan. Vad är det för logik i detta?
Jag är inte ung nog för att veta allt...