Saab

All racing med "standardbilar".
tc

Inlägg av tc »

Visst var det väl rykten om att privatteam med Saab skulle delta i STCC i år?
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Stämmer bra, SAAB var på väg in i STCC men jag tror att SAABs ekonomiska läge tvingade fram beslutet att lägga STCC planerna på is men vi får hoppas att de får fart på försäljningen och vågar se framåt igen.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
tc

Inlägg av tc »

Jo.. fast ryktena sa väl också att "pengarna" var klara med sponsring o dyl.. Fast så var nog inte fallet då.
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Sponsringen var kanske klar men det krävs en massiv insats av fabrikanten för att uppnå resultat och där tvingades man backa av tyvärr.
Robert.

Inlägg av Robert. »

Nog skulle det gå att utveckla en bil i princip helt utan fabrikantens inblandning.

Dock finns det ingen anledning att lägga massor av pengar på utveckling på en bil som det inte finns någon grund att bygga på. Chassie och hjulupphängning är nog en sak, men med motorn är det värre. Är fabrikanten helt ointresserad av att bistå med någon form av insats så är det befängt att denna isåfall skulle åka snålskjuts på andra finansiärer.

tc

Inlägg av tc »

Jo nog borde ju Saab själv ha ett intresse i projektet också. Det kan ju inte vara helt ointressant att visa man har bra grejer (även om det är racingprylar) Man visar ju då att man hänger med i utvecklingen och det vill ju säkert Saab påvisa att man gör med sina bilar, motorer..
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Nu när turbo verkar vara ok i STCC så öppnar det ju nya möjligheter för SAAB eller :roll:
Powerslide

Inlägg av Powerslide »

Var ser du att Turbo är godkännt? Kollade STCC's regler men såg inget om det. Men det verkar ju bra.
a.k.a SPEEDKING @DF1 since 99-06
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Powerslide skrev:Var ser du att Turbo är godkännt? Kollade STCC's regler men såg inget om det. Men det verkar ju bra.
Podium har fått dispens att starta serien med två Seat Leon Supercopa och dessa bilar har en 1.8 liters turbomotor så då borde det ju vara fritt fram även för andra märken.
Nu var jag inte hundra allvarlig när jag formulera mig utan ville bara dra STCC ABs beslut till sin spets om en tillverkare får använda turbo så borde ju även andra få samma möjlighet.
Se även https://f1.tauzero.se/?url=news&id=3115&dept=STCC
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Det är ju lätt att sitta och tycka. Men skall de få några bilar till start i år så krävs det mycket gummi i reglerna. :roll:

Mig veterligt finns det inte speciellt många bilar som uppfyller grundkonceptet färdiga när serien startar.