Nya kvalreglerna

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
MGRacing

Inlägg av MGRacing »

Fortfarande ingen extra poäng för pole?

Tycker jag att föraren är värd (och stallet) eftersom detta nya system kräver nästan mer av föraren under kvalet än vad det gör i loppet.
ESRL Driver of the year 2002
IWSC Champion 2002
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Jag tycker det är bra att man inte får poäng för pole position. Det vore tragiskt om ett mästerskap skulle avgöras efter ett kval.
Användarens profilbild
MGRacing

Inlägg av MGRacing »

On 2003-02-17 13:05, ANFRAN wrote:
Jag tycker det är bra att man inte får poäng för pole position. Det vore tragiskt om ett mästerskap skulle avgöras efter ett kval.
Det är väl större chans till att vinna ett lopp om man har pole.. och vinner man ett lopp har man väl större chans att vinna ett mästerskap..

Själv så tycker jag att halva loppet är själva kvalet, eftersom det är oftast någon av dom 4:a första i kvalet som vinner loppet. (Fast det är ju bara som jag tycker...)
ESRL Driver of the year 2002
IWSC Champion 2002
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Poäng för pole blir väl ännu mer ointressant nu när kvalet är en ännu större del av loppet. För vi ska väl inte ha poäng för ledare fram till första pitstop :wink:

Synd att inte fredagens kval visas på tv4, det kommer ju att bli det riktiga kvalet i år. För på fredagen får man väl köra så fort det bara går, eller?
Rediscoveryx

Inlägg av Rediscoveryx »

On 2003-02-17 14:26, MGRacing wrote:
On 2003-02-17 13:05, ANFRAN wrote:
Det är väl större chans till att vinna ett lopp om man har pole.. och vinner man ett lopp har man väl större chans att vinna ett mästerskap..

Själv så tycker jag att halva loppet är själva kvalet, eftersom det är oftast någon av dom 4:a första i kvalet som vinner loppet. (Fast det är ju bara som jag tycker...)

Jag håller med dig om kvalets betydelse, men jag tycker absolut inte att pole position ska ge en poäng just pga detta. Att få starta först i racet borde väl vara belöning nog?
Powerslide

Inlägg av Powerslide »

Tycker att den här nya regeln att man måste starta med samma soppa mängd som man kvalade med är överjävligt korkad, förhoppningsvis så finns det väl flera än jag som ser på kvalet för att se ultrasnabba varv och inget strategifjant.
Tycker att det tar bort en tävling i tävlingen, nä jag hoppas inte att FIA klubbar igenom förslaget.
Rediscoveryx

Inlägg av Rediscoveryx »

Har de inte redan gjort det? :quest:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Än så länge är regeln om tankningsförbud mellan kval och race ett förslag till F1-kommissionen, och inte en klubbad regel. Det är väl föremål för diskussioner mellan stall och FIA just nu.

Det har varit ganska tyst sen Mosley presenterade förslaget tycker jag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Powerslide

Inlägg av Powerslide »

Då får vi fan hoppas att det inte går igenom, det är helt klart ett steg i fel riktning.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Nu när det har gått större delen av säsongen. Hur tycker ni de nya reglerna har fungerat. Hur mycket har de påverkat resultaten?

Själv tycker och tror jag att kvalregeln med ett snabbt varv och ingen tankning före loppet är den som spelat mest roll.

Även om det har inneburit att "snabbare" förare har fastnat bakom långsammare så har säsongen varit händelserikare än på länge. Så jag ger :up: för reglerna.
Användarens profilbild
manson

Inlägg av manson »

Jag tycker också att det har fungerat riktigt bra! Faktum är att det nästan alltid har varit de som har kvalat in bra som oxå har slagits om förstaplatserna med några få undantag. Alltså har farhågorna om att lätta medelmåttor skulle bromsa upp fältet inte riktigt besannats. Om det sedan är de nya reglerna som gjort att denna säsongen är tätare än någonsin är ju svårt att säga, men det har iallafall aldrig varit så kul att kolla på F1 som just nu :rock: